Dat zijn de betere orders.
We schreven vorig jaar over iemand die een flinke bestelling had gedaan bij Tesla, door per ongeluk 28 Model 3’s te bestellen. Dat is peanuts bij de bestelling die nu geplaatst is. Er zijn namelijk in één keer 100.000 Tesla’s besteld. En dat is deze keer geen foutje.
Deze bestelling komt van autoverhuurder Hertz, die graag hun wagenpark wil elektrificeren. Daarom heeft Hertz besloten 100.000 Tesla Model 3’s te bestellen, zo meldt Bloomberg.
Het ging de laatste tijd niet heel lekker met Hertz. Sterker nog: ze vroegen eerder dit jaar faillissement aan. De Amerikaanse verhuurtoko gaat nu echter weer een nieuwe start maken en heeft daarbij ambitieuze plannen. En dat houdt dus onder andere in dat Hertz heel veel Tesla’s gaat verhuren.
Met de order zou een bedrag van zo’n 4,2 miljard dollar gemoeid zijn, omgerekend 3,6 miljard euro. Het gaat om de grootste bestelling van EV’s ooit. We moeten erbij zeggen dat Rivian ook een bestelling van 100.000 voertuigen van Amazon heeft mogen noteren, maar dat ging om drie verschillende modellen.
De 100.000 Model 3’s zullen in de komende 14 maanden geleverd worden. De Tesla’s zullen bij Hertz te huren zijn in de VS, maar ook in delen van Europa. Huurders kunnen terecht bij de Tesla Superchargers, maar daarnaast gaat Hertz een eigen laadnetwerk uit de grond stampen.
Voor Tesla is dit uiteraard een flinke opsteker. Niet dat ze die nodig hadden, want de zaken gaan sowieso voor de wind. De Tesla Model 3 doet het beter dan ooit en stond afgelopen maand op nummer 1 in de Europese verkoopstatistieken.
Bron: Bloomberg
mundus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
TheMaster zegt
Ik vind het vreemd dat de beurskoers hier zo bizar omhoog door gaat. Dit zijn er “slechts” 100k, die ze toch wel verkocht zouden hebben. Er zijn wachtlijsten van een half jaar, die worden nu alleen maar langer.
Verder snap ik Hertz wel. Altijd camera beelden bij schades. Supercharger netwerk kosten die direct gekoppeld worden aan huurperiode van de klant. Klant kan automatisch met telefoon via app auto openen. Verder nauwelijks afschrijving op de auto’s, vooral in de US. (Of kijk naar Model 3 in NL, qua aanschafwaarde kan je haast beter een nieuwe kopen TOV 2 jaar oud).
Hertz heeft 500k aan auto’s, wel gaaf dat er nu 20% EV’s zijn! Overigens komt er geen eigen Hertz laatnetwerk, dit is alleen voor opladen bij de eigen inleverlocaties. Verder met LFP batterij verwacht ik, zo kan de huurder de auto altijd tot 100% opladen, zonder dat de accu dit erg vind.
lekkerdwars zegt
@TheMaster: beurskoers gaat dubbel hard vanwege price target $1250 en Model 3 die meest verkochte model van Europa was vorige maand.
b088y zegt
@TheMaster: Het is niet zo dat Hertz er 5 jaar mee gaat rijden, dus gaat waarschijnlijk om langdurige samenwerking (ook omdat ze een investeren in ladnetwerk), dus die 100k kan nog wel eens een veelvoud worden.
Variomatic zegt
@TheMaster: die ‘nauwelijks afschrijving’ komt alleen maar door de lage bijtelling die een exemplaar van twee jaar oud nog drie jaar te bieden heeft. De afschrijving in de US zal zich anders ontwikkelen.
maotje zegt
@TheMaster: als ze deze 100k toch wel verkocht zouden hebben dan zijn het er toch eigenlijk gewoon 100 k extra? Dit is de manier hoe ik het dan zie hoor. En dat is gewoon een dikke extra!
flutterby zegt
@TheMaster: die lage afschrijving komt omdat Tesla geen korting geeft, ook niet op deze order. De afschrijving de dag dat je de showroom uit rijdt is een fabeltje genaamd misgelopen korting. Leasemaatschappijen dwingen ruim boven de 10% af.
René zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Het is dan ook best wel een ideale huurauto.
tvr1974 zegt
@dutchdriftking: ja echt geweldig voor safari in afrika, een trip door het Amazone gebied of een rit door western Australië. Doe mij dan toch maar een Toyota 4×4
b00st zegt
Lijkt me wel niet handig om een auto bij Hertz in de US of EU te huren om een rit door west Australië te gaan doen?
Het is wel degelijk de ideale (ver)huurauto. Bomvol camera’s, bomvol telemetrie, geen onderhoud, geen afstandsbediening.
flutterby zegt
@b00st: Zelfs de energie is geregeld en nooit meer personeel inzetten om auto’s te tanken.
Persoonlijk ben ik benieuwd of Tesla ook haar software gaat aanpassen naar wensen van Hertz door bijvoorbeeld volledige contactloos overdracht te faciliteren.
ericc zegt
Komt er ook een zwart-goud exemplaar? Zoals met de Mustang?
Robert zegt
@ericc: dat zou een mooie en historisch verantwoorde hoedtik zijn.
Die Hertz Mustangs zijn gezochte klassiekers, tegenwoordig.
mpgc zegt
@ericc: Hahaha, een Model 3 H 😄
tjorque zegt
Ik heb vrijdag een gouden (wrap) model 3 (met nl platen) gezien op de Antwerpse ring…
Misschien was dat er al eentje om de reacties te peilen :)
marcomanta zegt
@tjorque: bij ons rijdt een Spiderman wrap, wel gaaf.
Pascal zegt
Dat zal Joel Beukers wel zijn geweest ;)
mrbowser zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghini zegt
Ook nog een eigen laadnetwerk?! Dat is wel heel ambitieus.. Zie dat niet gebeuren..
stuko zegt
@ghini: ze plaatsen vast laders bij hun servicepunten/ophaalpunten. Ben je al een heel eind.
iphonistvongates zegt
Kijk is aan….het glas is meer dan halfish full. 100k Tesla’s leveren in een periode van 14 maanden. Blijkbaar heeft het Tesla Search Team een Warehouse gevonden ergens op Taiwan die tot de nok gevuld is met de juiste automotive chips en logic boards. Petje af 🤤
Redrum zegt
Haha, neen, gewoon software “herschreven” zodat die op andere chips kan draaien….samen met het feit dat ze in 10 uur een auto in elkaar schroeven tov 30uur voor VW en dat de kwaliteit er stiekem toch niet onder weegt….niet mijn woorden maar die van car wow review tussen een model 3, bmw3 e en een merc hybride…..(jaja, ik ken een broer van een zus van de buren die …..)
camber24 zegt
@Redrum: de kwaliteit die niet zou onder doen tov de merken die je noemt. Ai ai ai. Heb vandaag met een Model 3 gereden. Raam piepte en kraakte bij het neerlaten. Houten dashboard paneel zal los. En de algehele beleving was me toch wel dat ik vond dat je weinig gevoel van luxe hebt. Stuur voelt niet zo lekker aan als dat van een BMW of Mercedes bv. De techniek en snelheid zijn uitermate indrukwekkend. Maar de kwaliteit vind ik echt tegenvallen. Mijn keuze is er nog niet door gemaakt in ieder geval (nog andere proefritten gepland staan).
Redrum zegt
Ik heb jarenlang BMW, Audi en Mercedes gereden en daarna 2 jaar Tesla. (ik heb trouwens nog altijd een 330e) Ik kan niet zeggen dat ik ook maar één opmerking had over de kwaliteit.
Akkoord, als je een BMW, Merc, Audi met alle toeters en bellen besteld, je weet wel leer, leren dashboard, Burmeister (of is het die andere) speakers, allerlei pakketten, etc …. dan is het aangenaam vertoeven in een Duitser en geeft het een “Premium” gevoel wat je inderdaad bij een Tesla Model 3/Y niet direct op die manier zal terugvinden. Maar het grote verschil zit hem gewoon in de beleving van de wagen op alle vlakken die dit, voor mij althans, ruimschoots overtreft.
Dat je na een proefrit niet overtuigd bent, tja, ik was direct verkocht. De auto voelde elke dag beter en beter aan. Dat je met een demo wagen bent gaan rijden en dat houten paneel zat los, tja, ik kan je ook verhalen geven van mijn BMW….Automaat probleem, laadklep probleem en SOS storingen, geldt dit dan voor alle BMWs? …. Ik kan je enkel mijn ervaring meegeven en die is altijd zeer goed geweest. Ik kan je zo nog wel wat verhalen rond Renault, Peugeot (software storingen die uiteindelijk tot teruggave heben geleden) en Ford (claxon en andere dingen die onder de auto uitvielen?!) geven waar je niet vrolijk van wordt.
Ik rijd nu tijdelijk terug ICE (BMW) en ik vind er geen spreekwoordelijk hol aan. Toegegeven, het is geen topspec (320i) met alle opties en dat maakt het een zeer droge en droeve belevenis.
Ik heb even getwijfeld tussen een i4 of een M3P maar de keuze was rap gemaakt voor mij dan maar zo zal ieder z’n keuze maken op basis van zijn voorkeur.
tvr1974 zegt
@Redrum: kwaliteit?? Check even de top100 lijst met probleemloze auto’s voor je uitspraken doet.. ben met Tesla naar Hongarije geweest van de zomer en t is net als rijden in een auto uit de 80-er jaren op LPG. Je kan bijna nergens laden en als t kan gaat t langzaam, airco kapot(auto is 1 jaar oud), kunstig delen beschadigd binnen de kortste tijd, overal piepen en kraken, en er zit overal zoveel ruimte tussen dat stof overal binnen dringt. Ik zou is met een Toyota gaan rijden of Lexus als je het hebt over kwaliteit.
Redrum zegt
Uitspraken over kwaliteit? Tja, mijn ervaring
En je gooit wel wat veel en bizarre dingen op een hoopje hier he? “Een” lijst, traag laden in Hongarije (?!) , een kapotte airco en stof in de auto (?!)
ik heb er 2 jaar elke dag mee gereden met telkens een wekelijkse rit naar het buitenland. (+400km)…..geen kosten, geen problemen en geen garage gezien, geen daken afgevlogen, geen bumpers die los zijn gekomen, geen lak problemen, geen gerammel
Van m’n recentelijke wagens heeft enkel m’n Mercedes C220d dat nagedaan (niet kapot te krijgen)…niet de audi (turbo+koppaking stuk), niet de BMW 420d (lambda error, airco lek), niet de Bmw 330E (transmissie reverse issue, sos sensor) moet ik nu ook zeggen dat dit rommelbakken waren? (Ik denk het niet maar ik hoor het graag.)
En traag laden in Hongarije….aan een supercharger? Aan een schucko? Slecht gepland?
TheMaster zegt
@iphonistvongates: Nee, er is andere hardware gekomen. Alle software is binnen 2-3 weken herschreven. Een proces waar andere OEM 2-3 jaar over doet.
remarkable zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Z zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
isobmw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flyerbunch zegt
Knap van Hertz dat ze opeens terug zijn! Het lijkt een logische stap over te schakelen op EV’s alhoewel Tesla niet de goedkoopste is. Het zullen wel basis modellen zijn, maar bij zo’n bestelling spreken we niet van de standaard kortingen.
pramm zegt
Het gerucht gaat dat er geen kortingen zijn bedongen. Immers, Tesla heeft geen probleem met vraag, hooguit met productiecapaciteit.
lekkerdwars zegt
Perfecte zet van Hertz om een lage TCO te realiseren met toch wel de beste EV van het moment die idd perfect gecovered is qua laadnetwerk, makkelijke app toegang, camera’s, restwaarde, etc etc.
kniesoor zegt
Van welk reclamebureau komt deze tekst ?
hennessey zegt
ongekend dat Hertz een jaar geleden faillissement aanvroeg… en nu een jaar later 4.2 miljard dollar aan tesla’s koopt. followthemoney… kom er maar in
ghini zegt
@hennessey: investeerders.. einde verhaal
marcomanta zegt
@hennessey: meer geld drukken, Biden heeft er ook een handje van.
mustang750supersnake zegt
hoe is dat nou mogelijk????? vorige maand falliet en nu zo’n bestelling?
stel je voor je bent een investeerder die n hoop geld erin had gepompt…nu alle geld weg en hun lekker verder?
snap niet hoe dat in z’n werk gaat…..
tenaci zegt
@mustang750supersnake: bij een faillissement zoekt een curator naar de beste koper voor de boedel. Als dat er een is die niet alleen geïnteresseerd is in de assets maar ook in het hele bedrijf en zelfs de voorzetting ervan incl forse investeringen dan is dat vaak voor alle betrokkenen (denk vooral ook aan de werknemers) de beste optie.
O plaat zegt
Als ik in de VS/canada/Mexico aan de luchthaven een auto ga huren kom ik toch telkens buiten met een Mustang GT of Camaro SS liefst in een opvallend kleur. Er zijn immers slechts 3 weken per jaar dat ik met een wagen kan rijden waarvan ik hier de taks niet kan betalen. Ik zie mij niet snel verranderen naar een Tesla, maar goed als non petrol heads het prima vinden dan ik ook voor hun.
Variomatic zegt
@shiva: same here, haha, niks leuker dan traditioneel gas guzzlen in de US 👍🏻
Redrum zegt
Stiekem denk ik dan ook terug aan de tijd waar ik met een Mustang 5.0 GT door de states reed. Heerlijk :)
MaartenD zegt
Leuke order ;-)
vacano zegt
Op naar Hertz 3.0
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
marcomanta zegt
Ik schreef het al in meerdere comments, de gevestigde orde gaat het verliezen, Tesla, de Koreanen en Stellantis nemen het stokje over in de EV wereld de komende jaren.
jje003 zegt
Niet als we het zef niet kopen.. En geloof me, ik hoef het niet. Ik snap best dat wanneer je altijd Peugeot hebt gereden dat het heel wat lijkt, maar het komt echt lang niet in de buurt van de Duitse 3.
Shaw zegt
Onvoorstelbaar, 4 modellen en dan zo hard groeien, vooral qua beurswaarde zeer opmerkelijk. Benieuwd hoe het zal gaan met de levering en (af)betaling van die 100.000 Tesla 3’s. Faillisement eerder, zo een giga-order én ook nog even een eigen laadpaal-netwerk opbouwen. Superambitieus allemaal, superamerikaans. Moest ff aan de nieuwe President Biden denken; weet Herz wél waar ze nu mee bezig zijn?
Wolflow zegt
Betekent dit dat Hertz helemaal geen auto’s meer gaat verhuren?
lexis zegt
Tja ev en Tesla toch een fenomeen waar je niet meer omheen kunt. Hebben nu eenmaal jaren voorsprong uitgebouwd op al de rest van de autofabrikanten. Een gang van zaken die ze in Duitsland met argus ogen zullen volgen. Een echt antwoord is er nog niet, i4 van BMW vrees geen schijn van kans wegens te duur. Tesla weet perfect de generatie aan te spreken die in is voor hun high tech. Een bmw of mercedes of audi ev zal zeker meer aanleunen bij de conventionele luxe auto maar das net wat het Tesla koperspubiek koud laat, die prijzen meer de technische hoogstandjes en toch ook wel de mythe en imago die nu reeds rond een Tesla hangt mede door de pragmatische figuur van Musk E . Moet je toch maar doen als nieux automerk op pakweg 20j tijd.
JanC zegt
Of is er meer aan de hand? https://www.wsj.com/articles/behind-that-hertz-tesla-purchase-elon-musk-mark-fields-rental-cars-electric-vehicles-congress-subsidy-11635283895
flutterby zegt
@JanC: daar hadden ze ook elk andere elektrische auto voor kunnen kopen. In Nederland zijn auto’s voor verhuur trouwens geen commercieel gebruik.