Om met Hans Teeuwen te spreken: zo pakken ze je hobby’s af.
Tegenwoordig mag je ook helemaal niets meer. Lekker CO2-uitstoten? Daar moet je voor betalen. Sigaretjes roken? Kost ook een hoop geld. Indruk op maken op tieners die de helft jonger zijn? Mag ook al niet meer. Als TD van Ajax je erelid op de foto zetten en die versturen? Houd de moraalpolitie ook al niet van. Man, zelfs de moreel onaantastbare Matthijs van Nieuwkerke werd gecanceld omdat hij een beetje streng en fanatiek is.
Dus dat je al een motorfiets met verbrandingsmotor mag besturen anno 2023 in dit nationale equivalent van een rubberen stoeptegel, is eigenlijk heel erg bijzonder. Maar die mogen dan geen herrie meer maken. Uiteraard krijg je een boete als je een verkeerd type goede uitlaat eronder hebt gemonteerd.
Stalen ros
Dat overkwam een meneer in Utrecht. Die reed nietsvermoedend op zijn stalen ros een oorverdovend geluid te maken. Tja, je moet immers wat als je boven het geluid van de A45 AMG’s en Golf R’s wil uitkomen.
Hij had de einddemper van zijn motorfiets aangepast om zo zichzelf op auditieve wijze te doen laten gelden. De politie in Utrecht die de motorrijder staande hield, was er niet heel erg van gecharmeerd. En nee, niet omdat hun BMW R1250RT met topkoffers een standaarduitlaat hebben.
Op de einddempers moest een bepaald type decibelkiller zitten en die was niet aanwezig. Ergo: een hoop geluid. Maar wat bleek, het was niet de eerste keer dat de man op een motor reed en te veel lawaai maakte.
Niet de eerste keer
In maart dit jaar werd de motormuis ook al aangehouden en beboet voor het produceren van te veel lawaai uit de demper zonder de decibelkiller.
Dat was dus nu ook het geval: wel kabaal, geen decibelkiller (die twee staan natuurlijk ook in elkaars verlengde uiteraard). De politie heeft hierom de motor in beslag genomen. Zo, dat is een drastische maatregel! Het geluidsniveau wordt nogmaals gemeten. Dan moet de fiets aangepast worden.
Of de eigenaar dan de motor terugkrijgt, vermeldt de Politie Utrecht niet. Wel dat er een proces verbaal wordt opgemaakt tegen de eigenaar in kwestie. Of de motorrijder Boef B2 was en de demper had verwijderd omdat hij anders de motor niet hoorde, is niet bekend maar lijkt ons wel aannemelijk.
str8six zegt
Prima, t*fusherrie van die motoren.
mashell zegt
Keihard afpakken! Gedachten van een motorrijder met een te luide motorfiets “Wat een beleving, iedereen zal me wel heel stoer vinden” gedachten van omstanders en buurtbewoners “Wat een pokke herrie, zo jammer dat er voor dat kleine penis syndroom van die idioot geen behandeling is”.
Tonnie zegt
Ook voor de berijder, ondanks goede oordoppen word je knetterdoof van zo’n lawaaipijp. Haalt voor mij een groot deel van het plezier weg. Maar bij een ander kan ik het dan wel weer gaaf vinden..
sabrerator zegt
Ik kan het niet meer met je eens zijn.
Vreselijk.
Gedraag je als motorrijder gewoon fatsoenlijk. Doe ik ook. Normaal geluid, geen aso rijgedrag en het verschil weten tussen vlot rijden waar het kan en waar het niet kan. En geen dijken als alternatief voor Assen gebruiken. Ik wil er volgend jaar ook nog kunnen rijden.
kennone zegt
Je hebt helemaal gelijk op dat kleine penis syndroom na dan. Die van mij sleept bijna over de grond als ik op mijn Full Termignoni Ducati zit! BRAAAAP
Robert zegt
Op de inbeslagname volgt tenminste een WOK status. Dan wordt er gekeken of de modificaties omkeerbaar zijn (terug naar originele staat}. Is dat niet zo, riskeert de eigenaar verbeurd verklaring en wordt de motor de schredder in geduwd.
Zouden ze best wat vaker mogen doen.
baardmijt zegt
Zeker, geen enkel probleem. Geldt overigens net zo goed voor auto’s met (veel) teveel geluid.
Liever een wokstatus op een motorfiets die in overtreding is dan een weg die volledig afgesloten wordt voor alle motorrijders, ook voor degenen die zich wel aan de regels houden en vooral ook een beetje rekening houden met andere weggebruikers en omwonenden.
petroldrinker zegt
Dus als ik nu 2x een melding doe van een kind wat overdreven veel herrie maakt word die ook meegenomen door de politie? Of een melding maak van een hond die teveel blaft word die ook ingenomen neem ik aan?
racerx zegt
Kinderen die geluid maken: geen wetgeving voor, auto’s wel. Simpel. Voldoet je auto niet aan die wetgeving, ben je in overtreding en volgen er maatregelen.
Overigens, eigenaren van honden waarvan tijdens onderzoek vastgesteld wordt dat ze overlast verzorgen, kunnen inderdaad verplicht worden hun hond elders onder te brengen. Hopelijk is hiermee je selectieve verontwaardiging weer een beetje bedaard.
rollingstoned zegt
“Dus als ik nu 2x een melding doe van een kind wat overdreven veel herrie maakt word die ook meegenomen door de politie?”
Die hoeven alleen maar op de A12 te gaan zitten 😜
https://nos.nl/artikel/2490158-veilig-thuis-ontstemd-over-meldingen-politie-over-kinderen-a12-activisten
ericc zegt
Mij stoort het niet dat motoren 🏍️ te veel lawaai maken. Dan hoor je ze beter aankomen want ze zijn er sneller als je denkt. Let wel, motorfietsen en scooters 🛴 of brommers!
fanboy zegt
@ericc: Dus jij wil graag een motor 2 a 3 km van te voren aan horen komen? Want zover kan je die idioten soms horen, door de shredder met die dingen.
Ik heb het uiteraard niet over de fatsoenlijke motorrijders, maar er zijn gewoon te veel overtreders.
theghost zegt
Dus jij wil motorrijders al van verre horen aankomen omdat je ze anders niet opmerkt? Daar hebben ze spiegels voor uitgevonden, je weet wel, die dingen die aan de buitenkant van je auto hangen en waar je goed in kunt kijken als je achter het stuur zit….. Motoren hoeven geen overmatige herrie te maken, ze moeten goed zichtbaar zijn en automobilisten moeten hun spiegels gebruiken!
Ik vind een sportief klinkende uitlaat ook leuk, maar van die dingen waarbij je op 500 meter afstand al geen normaal gesprek meer met elkaar kunt voeren als dat langskomt, die mogen de shredder in.
Gulli zegt
Blijkbaar nogal hardleers deze persoon. Wie niet horen wil moet maar voelen. Dat was hem ook gebeurd als hij met zijn auto de boel bij elkaar had gebruld en vervolgens niet naar de rechter had geluisterd.
berlinetta zegt
En terecht. Waarom moeten andere mensen last hebben van jouw takkeherrie? Prima dat een motor geluid maakt en ook prima dat dat wat harder is dan van auto’s, maar er zijn wel grenzen.
waterisnat zegt
Als de CO2 cult nu zelf begint met het stoppen van de uitstoot van CO2 uit hun mond, zou de wereld een stuk gelukkiger en wetenschappelijker door de dagen komen.
Echter, nu zelfs de nobelprijswinnaar natuurkunde 2022 een openlijke verklaring heeft afgegeven dat CO2 nada met globale klimaatverandering van doen heeft, zoals de harde data en echte wetenschap al decennia aantonen, en dit volledig genegeerd wordt in de subsidiemedia en politiek, zal mijn verhaal zeker geen verandering brengen. Het kuddegedrag om bij “de goeden” te horen, hoe slecht ze ook zijn in de realiteit voor oa afrikanen, is te sterk in homo sapiens ingebakken.
maotje zegt
Waar kunnen we deze verklaring lezen?
Linkje?
mashell zegt
Welke van de drie Nobelprijswinnaars? En waarom zouden mensen die verstand hebben van quantuminformatie ook verstand hebben van de CO2 op het klimaat? Dat zou net zo onlogisch zijn als een ongefundeerd verhaal over CO2 bij een artikel over luide motorfietsen.
racerx zegt
Fervent motorrijder, maar mijn Ducati heeft een standaard uitlaat en mijn BMW een vervangend exemplaar met E keur en zelfs een katalysator. Een ander hoeft niet overmatig last van mijn hobby te hebben, plaatsvervangende schaamte af en toe voor sommige van die simpelen.
baardmijt zegt
Helemaal mee eens. De laatste motor die ik kocht heeft een aftermarket demper, toen nog zonder dB killer. Dat was echt de eerste aanpassing die ik heb gedaan, direct een dB killer voor gemaakt. Klinkt nu gewoon braaf. Ik heb niet snel last van schaamte, ik rijd wat ik leuk vind en/of wat ik kan betalen en wat een ander vindt zal me echt worst zijn. Maar met een veel te luide motor rondrijden voelt echt niet okee, zeker niet in bewoond gebied, dus eigenlijk overal in Nederland.
hondafiel zegt
Eens een Akropovic met Db-killer (en E keur) maakt voldoende mooi geluid. Er is geen reden om anders te rijden dan je eigen ego.
Hubert zegt
Meest erg zijn de motorrijders die herrie-uitlaat hebben en vervolgens met doppen in gaan rijden omdat ze anders oorpijn krijgen…
Koop dan als eerste een fatsoenlijke uitlaat en als tweede een fatsoenlijke helm.
Ik heb jaren motor gereden en nooit oordoppen nodig gehad.
baardmijt zegt
Die oordoppen zijn niet primair om uitlaatgeluid te dempen hoor. Die draag ik wel degelijk, al hebben al mijn motoren standaard uitlaten of een doelmatige dB-killer. Het windgeruis rond je helm is er echter ook met een stille fiets. En dat kan zeker op de snelweg vormen aannemen die je gehoor beschadigen. Daarom echt altijd doppen met filters in, veel meer rust en minder kans op gehoorbeschadiging.
racerx zegt
Die zijn tegen windgeruis, kun je flinke gehoorbeschadiging van oplopen. Is geen helm tegen opgewassen (misschien een Schuberth achter de kuip van een Goldwing…)
sabrerator zegt
Ook met mijn Schubert achter een kuip draag ik oordoppen. Tegen het gebulder. De Trophy 900 zelf is gewoon stil.
tjorque zegt
Hier ook gewoon de standaard demper er op.
Niemand hoeft lastig gevallen te worden met excessief lawaai van mijn motorfiets.
Bovendien moet het er ook niet dik bovenop liggen als ik de paardjes eens uitlaat en mogelijk een beetje te snel rij 😜
MarcoM zegt
Hoezo in beslag genomen, en als auto’s constant zitten te tutteren, dat mag wel op weg naar een bruiloft. Met 2 maten meten heet dat.
rollingstoned zegt
Nee, dat mag ook niet. Hier een voorbeeld:
https://nos.nl/artikel/2258819-hele-trouwstoet-op-de-bon-vanwege-asociaal-rijgedrag
tortuga zegt
Heb hier geen standaard demper. Maar wel nog DB killer er in. Eu goedgekeurd geluids demper volgens de website van het merk zelf. Rij ik rustig is dit niet storend. Doe ik de 13000 toeren dan komt er 128db uit. En dat is soms handiger dan dat tuutertje.