Of eigenlijk omdat rijke stinkerds niet rijk genoeg zijn…
Hermann Tilke is eigenlijk een beetje de gestoten teen van de F1. In een vacuum is een gestoten teen gruwelijk. Doch als je je teen stoot tijdens een auto-ongeluk waarbij je tevens je bekken breekt en een Takata-airbag je gezicht eraf blaast, maak je je er niet zo heel erg druk om.
Zo gaat dat ook met Hermann Tilke. Vroeger schreeuwden F1-fans moord en brand als de architect wéér aangewezen werd om voor honderden miljoenen een lap F1-asfalt neer te leggen in een bananenrepubliek groeimarkt. Inmiddels hebben we dingen als de HALO en het gebrek aan geluid om over te klagen en dus is de kritiek op de aimabele Duitser enigszins verstomd.
Écht geweldige banen heeft Tilke nog nooit weten te maken (COTA is best puik en Turkije was oké), een zwik ontzettend saaie circuits daarentegen wel (Valencia, India, Korea en Sochi). Een van de kenmerken van een echte Tilke-baan: 500 kilometer asfalt-runoff in alle richtingen en een gebrek aan goede oude grindbakken. Naast het feit dat de layouts van de banen niet altijd even inspirerend zijn, kunnen coureurs daardoor ook nog eens ongestraft fouten maken. Veilig, maar ook saai, zowel voor de coureurs zelf als voor de kijkers.
Waarom dan toch maar vasthouden aan deze oplossing? In gesprek met Autocar doet Hermann de redenen uit de doeken, waarvan we er een al wisten: het is veiliger (voor auto’s). In grindbakken kunnen auto’s gaan stuiteren en zoals Tilke droogjes opmerkt remmen vliegende auto’s niet af. Interessant is echter de tweede reden voor de weidse asfaltjungles, namelijk trackdays.
Trackdays worden steeds populairder, omdat het in onze overgereguleerde samenlevingen de enige manier is om verantwoord de hoonigan uit te hangen. Voor circuits is het een extra manier om geld aan te boren en dus om te kunnen overleven. Maar de grens opzoeken in je peperdure bolide voorzien van carbon splitters en dergelijke, kan een kostbaar grapje worden voor amateur-snelheidsduivels, aldus Hermann:
If you have a private track day and somebody goes off in their Porsche or AMG, then they are likely going to be paying for new parts. 7000 Euro is an expensive spin.
Heeft ‘ie een puntje natuurlijk. Aan de andere kant, als je dat niet kan ophoesten, blijf dan lekker thuis met je AMG GT R. Raggen in een E36 of Alfa 156 is immers ook leuk. Wanneer de pro’s dan aan het werk gaan, kunnen we tenminste weer ouderwets grindbakgrappen maken alsof het 1994 is. Eensch?
Image-Credit: Sochi Autodrom via Twitter
kliniclown zegt
Wat is er mis met een laagje grind over de uitloopstrook? Na een raceweekendje even vegen en hup met je trackdays.
ramshoek zegt
@kliniclown:
Grint remt pas als de grindbak 30 á 40 cm diep is.
Een laagje grint op je uitloopstrook werkt volgens mij averechts. Als knikkers achter je voordeur om inbrekers mee op hun smoel te laten gaan (of bedenk zelf een home alone /slapstick / cartoon scenario).
kliniclown zegt
@ramshoek: dat is nog een behoorlijke diepte, maar dat zou je kunnen oplossen door een verval van de grindbak toe te passen. Maar ik denk dat het maken van een goeie business case hiervoor nogal lastig gaat worden.
lincoln zegt
Janken om die 7 rotte rooitjes ..
Zijn dus weer van die paupers die de dienst uit maken ..
De armen worden steeds rijker ..
Slechte zaak ..
560pk zegt
@lincoln: lid worden van dit blog kost maar 15 piek. Voor een high roller zoals jij een fooitje, dus waar wacht je nou eigenlijk nog op?
rammillius zegt
Gewoon een stuk asfalt aanleggen die uitkomt op het begin. Tol vragen en geen snelheidslimiet. Geen tribunes, etc. Plaatsen. Mensen komen van ver om er te rijden. Werkt in Duitsland ook
trustmeiamanengineer zegt
Logisch. Maar wat z’n teen er nou mee te maken heeft?…
mashell zegt
Ooit was er een tijd dat Nederlanders massaal F1 keken, zij hadden een held met de naam Verstappen en ze baalden collectief van al die grindbakken die hun formule 1 pret vaak tot een half uurtje beperkten.
Nu kijken de Nederlanders weer massaal F1, hebben ze weer een held met de naam Verstappen en nu gaan ze lopen jammeren dat de grindbakken verdwenen zijn?
barry355gtb zegt
@mashell: Wel weer een erg flauw comment, alsof Max te vergelijken is met Pa.
mashell zegt
@barry355gtb: het is doodserieus. Die uitloopstroken maken de F1 juist veel competitiever en interessanter (want bij een mislukte actie lig je nu achter maar er niet uit). Max en wij mogen blij zijn dat die grindbakken zijn afgeschaft.
Ook is Max goed vergelijken met z’n pa, allebei kwamen ze als jong talent al vroeg bij een topteam terecht. Allebei rijden ze een tikkie agressiever dan de rest. En ze zijn samen de Nederlands twee meest succesvolle F1 coureurs.
barry355gtb zegt
@mashell: je wijst struktureel naar Jos zijn voorliefde voor parkeren van de bolide. Daarom dus een reaktie en ziehier, je komt met een goede inhoudelijke reaktie.
davelepeef zegt
@barry355gtb: Max hoekt z’n bolide over het circuit, pa hoekt euuhh… Z’n vrouwen, wat is het?
porker zegt
@davelepeef: schei toch uit treurwilg
moveyourmind zegt
Het ligt niet aan het ontbreken van grindbakken dat de circuits van Tilke zo saai zijn…
Het is de wandafwerking, of beter gezegd het gebrek aan wandafwerking…
Een leuk behangetje zoals dit zou wonderen doen:
https://goo.gl/images/WxVzMU
Daar hoef je geen architectuur voor gestudeerd te hebben…
davelepeef zegt
@moveyourmind: mm mm mmmm…
mark997gt3 zegt
Ik snap het argument. Ik ben zelf een Trackday rijder, in een e36 inderdaad. Ook in een e36 is het een prijzige hobby. Afgelopen 4 jaar totaal 14k aan schade gereden. Toch een aardig bedrag dacht ik zo…… TT circuit in Assen is daarom ook mijn favoriete circuit, veel uitloop zones. Als je eraf vliegt raak je een hele tijd niets. Maar op Assen heb ik ook een e36 afgeschreven. In het artikel wordt een beetje gesuggereerd dat Trackday rijden in een e36 niet veel kost. De waarheid is toch anders.
ikleesookoverautos zegt
@mark997gt3: als je een beetje kan sturen, rijdt je ook geen schade.
jerudo zegt
@ikleesookoverautos: net zoals de profs. Die rijden ook nooit schade.
racerx zegt
@ikleesookoverautos: Nope, als je de grens nooit opzoekt rijd je geen schade.
mark997gt3 zegt
@racerx: inderdaad. Leuke is nou net de grens op zoeken. En die vind je pas als je er overheen gaat. Vaak gaat het dan toch nog goed en soms niet.
kniesoor zegt
Die 7K zijn (doorgaans) het probleem niet, het feit dat je mooie scheurijzer schade heeft gehad wél. Van zo’n 7K klapper, hoe goed gerepareerd ook, wordt je bolide toch echt niet beter.
Precies om die reden sluit ik me aan bij Mark, in NL is Assen het circuit of choice.
barry355gtb zegt
@amghans: Uit eigen ervaring en na een viertal mooie jaren in de Burando open, ben ik wel weer erg gecharmeerd van Assen. Die rommelige pitbox in Zandvoort is absoluut minder fijn en echt hard ga je er tov Assen niet.
doublechevron65 zegt
Is er eigenlijk nog een andere Herr Dr die circuits ontwerpt? Volgens mij niet meer, dus…
ikleesookoverautos zegt
@doublechevron65: ja dat vroeg ik me dus ook af.
jerudo zegt
Minder grindbakken zijn sowieso aangenamer bij trackdays. Je gaat daar voor je plezier en soms zoek je de grens op. Als je dan in de grindbak belandt zit de trackday erop voor je. Dus bouw je wat marge in en uiteindelijk heb je minder plezier. Absoluut geen slecht uitgangspunt dus.
ramshoek zegt
De grintbak is volgens mij echt niet schuldig aan saaie races. In tegendeel!
Met je trackday toy in de grintbak belanden is duur. Maar met je raceauto in de grintbak raken is dat ook. Het betekent namelijk meestal einde race (direct of als gevolg van schade). En dus zorgen grintbakken ervoor dat coureurs wel 2 keer nadenken voor ze een gewaagde inhaalactie doen.
Volgens mij was het de Adelaide hairpin op Circuit Magny-Cours waar een ruim met asfalt geplaveide uitloopstrook er voor zorgde dat coureurs daar graag een poginkje waagden. Reden voor meerdere circuits om ook zo’n inhaalplek te maken. Een inhaalpoging op zo’n plek zelden in tranen.
Zolang coureurs geen voordeel uit buiten de baan rijden, ben ik zwaar voor geasfalteerde uitloopstroken.
Het grote probleem van saaie races is een gebrek aan inhaalmogelijkheden voor de huidige downforce bolides. Het probleem ligt in hoofdzaak bij de auto’s.