
Als ik zeg 650 pk moet er misschien een belletje gaan rinkelen bij deze Vanwall Vandervell N-GT
Als klein autobedrijf een eigen auto ontwikkelen. Dat is financieel niet te doen. Kijk maar naar de grote autobedrijven. Zelfs die werken samen of verkopen een bestaande auto met een andere badge vanwege kostenbesparingen.
Dat brengt ons bij de het Britse team Vanwall, bekend van hun successen in de Formule 1 uit een tijd dat velen van ons nog niet eens op deze aardbol waren. Tenzij je nu oud en grijs bent, dan kan het wel.
Dat team heeft een eigen elektrische auto uitgebracht, de Vanwall Vandervell N-GT. Of nou ja, een eigen auto. Feitelijk een eigen auto op basis van een bestaand platform. Niemand minder dan Bernie Ecclestone was bij de presentatie aanwezig.

De Vanwall is namelijk gebouwd op het E-GMP platform. Nu moet er belletje gaan rinkelen. Dat is natuurlijk het platform dat we kennen van Hyundai en Kia.
Vanwall Vandervell
De vormen van de Vanwall Vandervell N-GT geven het al een beetje weg. Dit is een Hyundai IONIQ 5 N in een andere verpakking. De elektrische auto komt in drie smaken op de markt:
- Vanwall Vandervell H-GT
- Vanwall Vandervell N-GT
- Vandervell Thin Wall Special
De modelnaam is gebaseerd op de oprichter van het merk, namelijk Tony Vandervell. De H-GT beschikt over vierwielaandrijving en 325 pk. De N-GT moet het met 650 pk en vierwielaandrijving doen. De N-GT Thin Wall Special is ook 650 pk sterk, maar dankzij enige vorm van gewichtsbesparing ligt het gewicht onder de 2.000 kg.


De hele speciale Hyundai IONIQ 5 N is helemaal tailor made en zal op wens van klanten gebouwd worden. Laten we hopen dat de kwaliteit beter is dan de persfoto’s die ze gedeeld hebben. Man man man. De gemiddelde particulier op Marktplaats doet nog beter z’n best.

Volgens Vanwall is dit slechtst het begin. In ontwikkeling is een Vanwall LM Hypercar straatauto op basis van de FIA WEC-racer. Een 1.000 pk sterke auto met een gewicht onder de 1.000 kg. Ook is een Vanwall hyperbike in de maak.
I’m a happy dreamer.
Zowel hier als op de site blijft interieur en achterzijde wel heel summier in beeld gebracht. Of zouden ze voor interieur gewoon doorverwijzen naar site van Kia?
Het zijn sowieso allemaal extreem beroerde foto’s.
Heel strak. Leuk voor het model. Benieuwd of je die -240kg merkt, is toch ruim -10%.
Zelf blij met dat hier bijna niemand weet wat een 5N is, al helemaal in het zwart, vies en met oninteressante ‘kleine’ 20″ velgen. Sleeper FTW – past perfect als familievervoer voor de rijdersfanatieke vader.
Ze hebben niet kunnen verhullen dat de verhoudingen van het gebruikte model als een k*t op dirk slaan. Ze lijken er wel alles aan gedaan te hebben maar echt onkruid vergaat niet.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat het ze toch aardig gelukt is om er een behoorlijke hot batch van te maken ipv van een SUV die op een hatch lijkt, maar daarmee een hatch die te hoog op z’n poten staat.
Excuseer, de 5N heeft gewoon de verhoudingen van een hot hatch. Neus is nauwelijks hoger dan mn GR Yaris en verhoudingsgewijs lager.
Vorige week al op LinkedIn gezien. Erg mooi in het wild.
Het enige wat ze met de Ioniq 5 moeten doen om het een kek karretje te maken, is het in alle dimensies zo’n 20-30% kleiner te maken. En alle overbodige gizmo’s eraf slopen (die ‘subtiele’ lichtbalk tussen de koplampen…. brrrr). Dan is ’t ineens een heel leuk vlot karretje, in plaats van de kamerolifant die er nu staat.
Zoiets zeg je enkel als je er nog niet mee gereden hebt. Maar ie is inderdaad wat groter dan je denkt, maar als je bedenkt dat ie in het interieur ruimer is dan een X5M, is ie ineens compact en licht voor wat je krijgt. En voelt aan ongeveer als een 1600kg wat tegenwoordig het gewicht is van, juist, een hot hatch.
een 5N heeft GEEN lichtbak tussen de koplampen, dat is de gewone 5.
Bij een 5N zitten daar luchtsleuven voor koeling