Nee, Suzuki gaat ‘m niet als PHEV hier verkopen: de voor ons nieuwe Toyota Highlander krijgt wel een ander nieuw logo.
Er is een nieuwe trend in Nederland: auto’s die we hier nog nooit of al jaren niet meer hebben gezien, die we nu ineens wél te zien krijgen. Wie had gedacht dat je hier ooit nog de Ford-dealer binnen kon lopen en de gigantische Explorer in je winkelmandje kan stoppen? Ook na het cancelen van de Toyota Camry hier leek het finito voor de grote sedan, maar hij is terug. Sowieso is Toyota bezig met oude namen van zolder halen. De Auris heet weer Corolla, bijvoorbeeld. En om even terug te komen op de Ford Explorer: Toyota zet ook hun Amerikaans georiënteerde Highlander voor het eerst hier in de prijslijsten. Het kan omdat al deze auto’s enkel met een hybridemotor worden geleverd.
Highlander
We hebben dus kennis mogen maken met de Toyota Highlander. In andere markten heet deze SUV trouwens Toyota Kluger. Dat is puur naamtechnisch, het is namelijk exact dezelfde auto. Dat is even belangrijk om te weten wanneer we een Toyota Kluger met een bijzonder logo zien.
Logo
De echte kenner weet al lang hoe het zit, maar we leggen het toch even uit. Het logo staat voor Crown. Met een ander logo denk je aan een submerk, maar het is de modelnaam.
Het gaat om een lange reeks luxe sedans en stationwagons van Toyota. Die heten dus Toyota Crown. Het gaat om sedans ter grootte van een BMW 5 Serie, maar dan met luxe insteek. Of snelle insteek, als het gaat om de Toyota Crown Athlete.
Het is niet helemaal duidelijk waarom de Crown een uniek logo heeft. Heden ten dage is het een historische knipoog, want de auto vertoont veel overeenkomsten met Toyota’s en Lexussen uit de hogere middenklasse. Mocht je ooit een Toyota-achtige auto met een wat vaag logo zien, dan weet je het bij deze.
Crown Kluger
De naam Crown heeft dus maar op één model gestaan die het elf generaties volhoudt. Toyota leent nu voor het eerst de badge uit aan een ander model. Dat is dus het logo op de mysterieuze Toyota Highlander: er komt voor het eerst een Toyota Crown SUV. De naam is Toyota Crown Kluger. Er is vroeg beeld door afbeeldingen bij de typegoedkeuring in China. Het Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) in China checkt de auto’s vóór hun onthulling en wil nog wel eens de afbeeldingen alvast publiceren.
Voorop komt dus een aparte grille- en bumperpartij, terwijl achterop gewoon een Toyota-logo te zien is. Qua specificaties is het gewoon een Highlander/Kluger, al gaat het naar verluidt wel om iets minder pk in zowel de 2.5 hybride als de 3.5 V6. De Crown Kluger gaat inspelen op luxe, zo lijkt het. Een soort tussenstap tussen Lexus en Toyota.
Sedan exit?
Een geinige manier om een ‘merknaam’ uit te breiden, maar geruchtmatig is de Toyota Crown Kluger slecht nieuws voor sedanfanaten. De SUV op basis van de Toyota Highlander zou wel eens de vervanger kunnen zijn voor de Crown sedan. Toch wel jammer. (via Ministry of Industry and Informational Technology)
dees zegt
Dit is/was in Japan vrij normaal.
Elk model een eigen embleem op de voorkant in plaats van het Toyota embleem (er zijn uitzonderingen).
fanboy zegt
@dees: Inderdaad, dat is een stukje historische kennis van Japans automarkt.
Zaken die hier ook zichtbaar waren, in vorige eeuw.
Celica: logo van een zwaan
MR2: logo van een arend
In het buitenland gaat het nog veel verder, en ook nog steeds aan de gang.
Zoals met de Crown of Vitz of wat dan ook.
Het komt uit de tijd dat Toyota niet echt een eigen logo had maar meer gewoon zijn naam als blokletters op de auto’s schreef, en iedere auto familie lijn als een merk zag met eigen logo’s.
Voor Europa is deze hele trend direct verdwenen in begin jaren 90 toen Toyota het bekende logo kreeg en ging gebruiken.
moveyourmind zegt
Mooie wagen, zowel dd Crown als de highlander. Vind sowieso dat Toyota het goed doet op het gebied van design sinds Akio Toyoda aan het roer staat.
Papageno zegt
“gigantische Explorer” Hihi. Woon nu 2 jaar in USA en rijd een gigantische Explorer maar dat is een medium auto hier. OK hij is vergelijkbaar met een XC90 (de”gigantische Explorer” heeft meer binnenruimte).
Maar ik kijk er nu al tegen op om weer in NL auto te moeten gaan rijden.
rutgerg zegt
@Papageno: de auto’s zijn hier kleiner maar het autorijden zelf js in Europa een stuk leuker dan in de VS. Met zn allen in slakkengang in een treintje achter elkaar op kaarsrechte wegen op de cruisecontrol (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Papageno zegt
Gelukkig woon ik in uitzonderingsgebied (Net ten westen van Boston, kijk maar eens op google maps). En ja, Highways zijn altijd saai. Maar carspotten is wel weer een uitdaging tijdens het rijden.
cossiekiller zegt
Ik zou die Chinezen voor de rechtbank trekken. Steeds weer zetten ze foto’s online van modellen die nog niet voorgesteld zijn.