Ja, we doen een flink beroep op die hersencellen van je. Hint: deze oude zus van Giulia heeft iets te maken met een stad uit Canada…
Inderdaad! het is een Alfa Romeo Montreal en hij staat te koop in Nederland.
In 1967 werd in Montreal de wereldtentoonstelling gehouden en Alfa bracht ter gelegenheid daarvan een concept auto mee. Raceliefhebbers hebben er wellicht wel eens een glimp opgevangen van restanten van deze ‘Expo 67’. Een van de gebruikte locaties was namelijk het eilandje Île Notre Dame waar het F1-circus pleegt neer te strijken voor de Canadese Grand Prix. Van de door Gandini (wie anders) getekende concepts werden twee exemplaren gebouwd. Eentje daarvan kan je bewonderen in het Alfa Romeo Historical Museum gelegen in het Italiaanse Arese.
De productie-Montreal werd in 1970 geïntroduceerd op de autosalon van Genève. Waar de concept nog een één-punt-zesje onder de kap had uit de Giulia TI, heeft het productiemodel een 2,6-liter grote V8 met dry-sump smering, SPICA-injectie en zo’n 200 pk. Moderne motoren bouwen konden ze wel in Italië. Tevens had de auto een manuele vijfbak en een limited-slip-diff. Voldoende mooie ingrediënten voor een fijne rij-machine zijn dus aanwezig.
Apart aan de Bertone-koets van de Montreal zijn de inkeping midden op de motorkap (NACA-duct) en de ‘louvres’ op de flank achter de deur. Beide hebben niet echt een technische functie. De inkeping is namelijk stiekem dicht en dient dus alleen een optisch doel. De louvres op de flank doen een middenmotor vermoeden, maar niets is minder waar want het blok zit gewoon voorin de neus.
De Montreal bleef in productie tot 1977 en er werden er 3.917 van gemaakt. Één van die Montreal’s kan je nu voor 88.000 pegels oppikken bij Nico in Brummen. De vloer ziet er netjes roestvrij uit niet?
patrick zegt
Prachtige auto! Vooral de voorkant en het interieur. Ook zegt mijn gevoel dat dit een prima investering is voor de toekomst. Op de een of andere manier heeft deze alfa wat magisch
branko zegt
Een beauty! Alleen van voor lijkt het net alsof ie er geen zin in heeft
SvenB zegt
Lekkere overspray op de bodem….
patrick zegt
@SvenB: volgens mij is dat vaak bij alfa’s het geval. Als ik het verkeerd heb correct me
jack_abarth zegt
@SvenB:
Volgens mij is dat de reflectie van de hefbrug
rocky zegt
Nog altijd een schitterende auto! En zou ik het geld hebben, dan was ie de mijne maar ja… no dinero, no tango!
cliosport2000 zegt
Die voorkant is echt 1 of a kind!
roppp zegt
@cliosport2000: nee hoor, er zijn toen meer modellen gemaakt met dat soort koplampen (o.a. een Maserati).
bizzarrini zegt
Persoonlijk zou ik heel goed oppassen met een aankoop bij Nico Aaldering en zoon.
Marketing wise doen die ‘boefjes’ in Brummen het goed, maar pas op dat je geen opgepoest wrak aanschaft.
motoragent zegt
@bizzarrini: Dat is het nadeel van de huidige klassiekerbubbel, kwantiteit gaat steeds vaker boven kwaliteit.
sjonnie82 zegt
@bizzarrini: ervaringsdeskundige ?
vandaap zegt
@sjonnie82: Mijn opa kocht bij Nico Aaldering circa 10 jaar geleden één van zijn droom Auto’s (Maserati).
De auto stond voor de hoofdprijs te koop. Omdat Nico persoonlijk met droge ogen vertelde dat dit het mooiste en motorisch beste exemplaar was die hij ooit had gehad, kocht mijn ouwe heer de auto.
Twee maanden en nog geen 500KM later bleek dat de Italiaanse veteraan compleet gereviseerd moest worden. De operatie was extreem duur en tijdrovend (9 maanden). Mijn grootvader heeft nooit van deze auto kunnen genieten want net voor dat was stierf hij.. :(
jack_abarth zegt
@vandaap:
Toch kan het zijn dat hij inderdaad nooit een betere heeft gehad. Nee geintje, die uitspraak past wel bij de uitspraak die ik altijd gekscherend bij een auto zeg: “hij is van de eerste eigenaar geweest”.
Niks aan gelogen, en toch trapt iedereen erin.
terazino zegt
Een oude Alfa in zijn natuurlijk habitat, de werkplaats….
mrrallycross zegt
Vind het geen mooie auto
heidekonijn zegt
@mrrallycross: Ieder zijn ding, maar bij een monty is stance alles vind ik.
http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2014/01/06190053/SuperCar-Meet-Daikoku-64-1200×800.jpg
w0o0dy zegt
De “wenkbrauwen” boven de lampen zijn aluminium dus als die breken heb je een probleem…
Prachtige auto. Kwamner vorig jaar opeens een tegen in de spits op de A12.. Goedemorgen!! :-)
roppp zegt
Geweldig mooie auto. Dit was mijn eerste grote modelauto in Italië gekocht. Zilvergrijs en van Polistil als ik me niet vergis. Een paar jaar geleden weer één op de kop kunnen tikken. Een rode ditmaal.
berlinetta zegt
Ik vind hem echt enorm gaaf. Kende hem nog niet, maar zal deze zeker niet meer vergeten!
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Moet ‘m maar eens opzoeken op Youtube, zit nog best wel leuk geluid in ook!
berlinetta zegt
@jack_abarth: Thanks voor de tip!
martijn11 zegt
Lekker kleurtje
spidermann zegt
Volgens (Duitse) ingewijden kende je na korte tijd alle in en outs van het tankstation personeel als eigenaar van een Montreal…
leaper035t zegt
A.k.a doorlopende wenkbrauw!
mgmgb zegt
Ergens verbaast het me dat hij een starre achteras lijkt te hebben. In deze klasse was het toen al niet meer ongebruikelijk om onafhankelijke achterwielophanging te hebben, zoals bijvoorbeeld de Jaguar E-type. Verder blijft het natuurlijk een prachtige auto.
amgc63 zegt
Die is vorig jaar overgespoten
berlina1750 zegt
Gelukkig staan alllle auto’s bij Nico altijd, ja áltijd, netjes binnen. Not.
Dutchdriftking zegt
Sorry, ik herkende hem niet.
danmar zegt
“De louvres op de flank doen een middenmotor vermoeden, maar niets is minder waar want het blok zit gewoon voorin de neus.” Volgens mij is hij ook ontworpen voor een middenmotor, een V8 als ik mij niet vergis. Maar is later door, wederom als ik mij niet vergis, door de oliecrisis besloten er een 6 cilinder in te leggen en de motor voorin. En hebben ze het ontwerp maar zo gelaten.
jaapiyo zegt
@danmar: dat gerucht heb ik ook wel eens gehoord, maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Het prototype van 1967 had de motor immers ook voorin de neus. Dus, als dat echt het plan was, waarom dan een prototype maken met de motor in de nase. Je kan er immers eventueel zelfs een nepmotor achterin hangen, zoal IIRC de eerste Miura concept dat had.
De motor van het productiemodel is trouwens een V8, ondanks de inhoud van maar 2,6 liter. Alfa bouwde ook nóg kleinere V8-en voor bijvoorbeeld de Tipo 33 Stradale.
bunvanbun zegt
Een ander leuk feitje is dat de spoiler aan de onder-voorzijde van de auto op de eerste geleverde auto’s nog niet aanwezig was maar al snel na de introductie standaard werd gemonteerd. Deze voorspoiler is overigens het resultaat van een dringende suggestie van de Nederlandse importeur aan de fabriek. De auto werd bij testritten aanvankelijk erg “licht in de neus” bij hogere snelheden.
cpp1 zegt
Wat een fantastisch mooie stoelen. Sowieso vind ik het gehele interieur erg mooi.
nazaire zegt
Mooie klassieker!