
Schijnbaar is 420.000 km in een Mercedes E-Klasse van de ‘212’-generatie niet zo bijzonder volgens de reacties. Dus houden we het bij pure cijfers en dan komen we een betere kandidaat tegen.
Het boetekleed aantrekken. Rectificatie, al dat soort termen: ik gebruik ze vandaag even, wellicht een beetje buiten context. Kennelijk is mijn directe omgeving te klein om een juist oordeel te vellen over een – wat mij betreft – zeer volle Mercedes E-Klasse met een kilometerstand van 420.000. In de reacties van Autoblog vinden we al talloze voorbeelden van ervaren automobilisten die een jaarkilometrage van meer dan 100.000 km helemaal niet zo indrukwekkend vinden. Ondergetekende en zijn jaarkilometrage van onder de 15.000 duikt in een stil hoekje.
Herkansing
Maar ik heb ook een goedmakertje. Een E-Klasse die er op lijkt, maar ook weer niet. Het gaat wederom om de generatie 212, dit keer geen S212 (Estate) maar een W212 (Sedan). Het jaartal wijkt af: geen 2016 maar 2010 en dus een aantal gezonde jaartjes meer om keiharde kilometers te rijden. Het gaat daarom wel om een vroeg bouwjaar en dus geen facelift. Ook de motor is geen blubberdikke Autobahndiesel maar een bescheiden E200 CDI. De automaat wordt ingeruild voor een handbak en deze ietwat saai uitziende W212 heeft niet zo veel opties.
Versleten
We gaan dit keer maar gewoon even eerlijk zijn: deze W212 is een beetje smoezelig. Doffe koplampen, vage velgen, lak die op sommige plekken niet zo strak meer is, et cetera. Voor een tien jaar oude auto mag het op zich, maar we hebben ze strakker gezien, die vorige generatie E-Klasses. Een Mercedes E-Klasse met zo’n hoge kilometerstand hebben we echter nog niet zo vaak gezien.

Miljonair
U ziet het juist: 1.020.987 km. Jazeker! Deze W212 is een miljonair. In Nederland lijkt het ons niet onwaarschijnlijk dat dit één van de, dan wel de jongste auto is met een dergelijke kilometerstand. Bovendien heeft Mercedes vanaf deze generatie E-Klasse een belangrijk punt aangepakt: er staan daadwerkelijk zeven cijfers op de teller. De kilometertellers van de W211’s blijven hangen op 999.999 kilometer. Aangezien de teller van de W212 meer een klein scherm is, is dat ook een makkelijke aanpassing. Ondergetekende heeft in ieder geval nog nooit zeven cijfers op een kilometerteller gezien. Overigens ligt het jaarkilometrage van deze W212 niet eens hoger dan de S212. Als de auto geen kilometer meer rijdt tot volgende maand heeft deze E-Klasse precies 102.098 km per jaar gereden.
Voorspelbaar
En totdat er een koper gevonden is zal er geen kilometer mee gereden worden, want naast het smoezelige uiterlijk is er ook mechanisch het één en ander niet geweldig aan de W212. De versnellingsbak is aan revisie toe. Maar we verwachten niet dat er geen euvel zit aan een auto op deze kilometerstand, je moet geld investeren om dit soort waardes te krijgen. De auto komt trouwens aan zijn kilometers, je kunt het al aan zien komen, door een vorig leven als taxi.
Een leuk avontuurtje dus en een manier om een standaard W212 toch heel uniek te maken. Interesse tonen kan op de Marktplaats advertentie van de Mercedes E-Klasse met hoge kilometerstand.
Met dank aan Sander voor de tip!
vraagprijs 5.950 ter info.
overigens wel frappant dat in de advertentie met koeieletters staat NET INGEREDEN, en vervolgens een paar regels eronder dat de versnellingbak revisie nodig heeft
@alassad: In het begin van het DSG / Multitronic tijdperk was die combinatie best aannemelijk…
@alassad: Humor is het vermogen om iets wat grappig, amusant of geestig is aan te voelen, te waarderen of tot uitdrukking te brengen. Humor kan ook een aanduiding zijn van de expressie van iets komisch of grappigs in woord, daad of geschrift.
@alassad: je gevoel voor humor moet nog ingereden worden, zie ik.
@alassad: moest wel even zoeken, maar er stond ook een smiley achter ?
Over 3 maanden opnieuw te koop aangeboden met 350.000km op de teller
@dalmore: dan zou ik er wel een ander stuurwiel in zetten, want deze verraadt een hoop
@dalmore: maar dan bij jetcars
7 ton er af en exporteren? Wie koopt dit nou?
Hele volksstammen kopen auto’s die “recent” zijn, maar waar ettelijke tonnen op staan. Zo heb je een auto waarbij je aan de buitenwereld kan tonen dat je het mannetje bent, maar eigenlijk heeft het geen drol gekost. Ik zie hier wel een markt voor.
In Nederland is dat zeer onwaarschijnlijk, de gemiddelde Nederlander vind het al spannend om een auto met meer dan 100k te kopen.
Ik koop zelden auto’s die minder dan 3 ton gelopen hebben. Ik koop liever een auto van een veel rijder die goed onderhoud pleegt, dan van iemand die alleen korte stukjes in de stad rijd..
Dus zo’n ex-taxi die toch vooral korte stukjes in de stad rijdt zou je niet kopen?
@mashell: blok loopt toch de hele dag
@dutchdriftking:
In Albanië zijn ze gek op!!
@dutchdriftking: heel Afrika, Roemenië, Moldavië, paar ex-yugo landen, Syrië, Iraq etc.
Het linkerbeen van de chauffeur zal ook wel aan revisie toe zijn, toch maar automaat volgende keer..
@sirhc: pff inderdaad, als je zoveel gaat rijden neem je toch een automaat..
Autosnelweg. In zen 6 en gaan met de banaan.
’t Is te zien. Als het veel autostradekm’s zijn, zie ik de meerwaarde er niet van in. In stadsverkeer en in de file staan, daarentegen…
@sirhc Met 102dkm per jaar gok ik dat het voornamelijk snelweg kilometers zijn…
@Ot92: taxi
@Ot92: 340km per dag gemiddeld is perfect doenbaar in stad regio’s
Handgeschakeld maakt hem extra bijzonder bij mij, deze kmstand halen met een handbak vereist meer kunde als met eeen automa… Ooh de bak is aan revisie toe… Kopen voor minder als 3k en een bak vam de afbraak halen en je hebt er nog een redelijke deal aan
@bpc: handbak is toch is juist veel degelijker? Bij automaten is een revisie onder of spoeling onder de (bijv) 2,5 ton niet heel vreemd, maar bij een handbak wel wat vroeg. Koppeling mag dan bij een handbak gevoeliger zijn, maar daar heb je als gebruiker weer meer invloed op.
Taxi geweest neem ik aan. Ik vind de prijs nog hoog.
@mpgc:
In de jaren die ik heb doorgebracht als autoverkoper heb ik meerdere dingen geleerd. Één daarvan is dat een Mercedes, hoe verrot ook, altijd minstens EUR 3.000,- waard is.
Ik had een prijs verwacht van 2.5k. Dit is toch erg duur voor een onderdelen auto?
Tesla moet even bij Mercedes gaan buurten zodat het interieur straks even lang mee gaat als de batterij..
Proest! Overigens zo op de foto’s te oordelen is het stuur het enige interieur deel wat niet met een goede detail weer in zeer goed lijkende staat te krijgen is. De rest is vooral vies / smoezelig maar niet versleten.
@flutterby: dan moet je maar een goed kijken naar raamknopjes en hendels enzv, allemaal van Mercedes
100k per jaar is heel redelijk. Zat taxi’s die meer rijden. Het loodswezen in Antwerpen had auto’s rijden die richting 250k per jaar reden zelfs.
Ooit een bijbaan gehad als chauffeur en reed gemiddeld zo’n 500km per dag. Regelmatig reed een ander dan nog een dienst op diezelfde auto, dus dan gaat het hard.
Het feit dat Mercedes een kilometerteller met 7 cijfers monteert laat wel zien dat ze vertrouwen hebben in de motoren die ze bouwen.
“Het gaat daarom wel om een vroeg bouwjaar en dus geen facelift.” Gelukkig maar, dat was ook de laatste mooie E-Klasse! Die facelift heeft dat model geen goed gedaan. Dit was ook meteen een doodsteek voor het merk wat mij betreft. Nu eigenlijk met de nieuwe A-Klasse begint het eindelijk weer qua design aan de buitenkant de goede kant op te gaan. Helaas zijn te interieurs nog niet echt te pruimen, maar wellicht dat dit ook nog eens veranderd ?
@poulusma: ik ken toch een hoop liefhebbers die de facelift specifiek mooier vinden.
Ik vind ze beide wel iets hebben. Deze basis uitvoering vind ik dan wel weer lelijk.
@e550
Als je van grote koplampen met kermis verlichting en glimmend plastic houdt dan kan ik het me idd voorstellen. Maar goed dan kan je ook een Renault Clio rijden, die voldoet ook aan die criteria.
Waar Mercedessen vroegâh ingetogen en tijdloos waren kunnen we dat helaas niet van de huidige generaties zeggen
Vroeger was alles beter?
Dat zeggen ze al jaren….en zullen ze ook gaan zeggen over de huidige auto’s denk ik.
Ik zou niet graag m’n huidige auto inruilen voor een van m’n vorige…en daar zitten aardig wat Mercedi bij.
M’n eerste auto was een Triumph TR7….dan kan het alleen maar beter worden….wat een rampenbak, British Engineering my ass
Leuke voor Rickert om fabrieksnieuw te maken.
Toch knap hoe de bestuurdersstoel eruit ziet na die km’s. Het stuur verraadt dan wel weer een hoop.
5000 euro. Die lui zijn niet goed joh. 2500 euro en dan is hij goed betaald.
Grappig, aan het stuur kun je zien dat de chauffeur met 1 hand bovenop het stuur gereden heeft, zoals bijna iedereen de slappe foute houding.
Nee hoor, de chauffeur heeft uit frustratie een keer een hap uit het stuur genomen.