Of nou ja, een relatief prikkie.
We mogen trots zijn op Arjen Robben. Ja, zijn vaardigheden met een voetbal zijn ook niet verkeerd, maar hij doorbreekt het cliché dat voetballersauto’s standaard smakeloos zijn. We begrijpen de wil om een ietsje betere auto te hebben dan je buurman, ook op de voetbalclub. Nee, de wagen van Robben die we vandaag onder de loep mogen nemen is het tegenovergestelde daarvan.
Het gaat om een Audi S6 Avant (C6). Misschien wel de minst schreeuwerige auto die wel schreeuwerig is, een soort sleeper dus. Onder het ingetogen koetswerk wat degelijk en zakelijk Duits doet vermoeden, schuilt een 5.2 liter grote V10. Zo’n 200 cc groter, maar toch iets minder krachtig dan die van de RS6 (435 pk tegenover 572 in de RS6), toch is het bijzonder om zo’n blok te vinden in een net-niet topversie. De BMW 550i van de E60-generatie, de tegenhanger van de S6, had een V8 en bij Mercedes was een tiencilinder niet eens uitbesteed voor de dikste E63 AMG. Het is des te meer bijzonder als je je realiseert dat het toen kennelijk nog kon. De huidige S6 heeft immers een zespitter diesel voorin. Brr.
Anyway, de S6 in kwestie is het resultaat van Robben’s avontuur bij Bayern München, bevestigd door de dorpel in de voordeur waar Arjen Robben en het logo van de Duitse voetbalclub staat. Met dit sponsordealtje mag mocht de selectie van de club zo’n beetje elke auto onder de bips plaatsen, mits hij vier ringen op zijn grille heeft. Robben had dus kunnen kiezen voor een Audi Exclusive-kleurtje, maar Arjen wilde kennelijk geen ‘kijk mij’-auto. In het wit lukt dat goed, want de auto oogt helemaal niet bijzonder, des te meer omdat de aluminium spiegelkappen er zo niet uitspringen. Die verraden namelijk vrij snel dat het om een snelle versie gaat.
Wie nu een gigantische déjà vu heeft: gefeliciteerd, u bent een trouwe Autobloglezer. De Robben-S6 kwam al een keer voorbij. Verschillen zitten hem in eh, bijna niks. Door het verwijderen van de vorige advertentie kunnen we het niet checken, maar de kilometerstand zal iets hoger zijn. Ook zitten er andere velgen onder, maar de originele velgen staan wel in de advertentie. De ene met zomerbanden, de andere met winterbanden, zo lijkt de advertentie te melden. De kilometerstand van 57.910 is prima, en lijkt te kloppen.
Leuk! Kost da? 30 mille. Dat was echter hetzelfde bedrag als de vorige keer dat wij de auto behandelden. Door het feit dat de oprit nogal lijkt op die van de vorige keer (en het weer een particuliere verkoper is), vermoeden wij dat de auto twee jaar geleden niet op de kop getikt is. Als je hem echt kwijt wil, dan is het logisch om hem nogmaals te verkopen. Maar eh, afschrijving, yo! Misschien dat men 30.000 euro gewoon belachelijk veel vindt. Wat het op zich ook wel is voor een 10 jaar oude S6, ongeacht de eerste eigenaar.
Met dank aan Jelle voor de tip!
kempenaer zegt
20k is realistischer.
thestino zegt
@kempenaer: 20k is nog véél te veel…
Dutchdriftking zegt
En paar keer met deze generatie S6 mogen rijden. Hij voelt niet eens extreem rap aan, maar het interieur voelt wel als thuiskomen. En met de juiste uitlaat klinkt hij geniaal.
mazda3 zegt
@dutchdriftking: vond ik ook dat ze niet zo rap aanvoelde! M5 v10 rijden een stuk beter
JamesBond007 zegt
@mazda3: niet 1 op 1 te vergelijken ondanks V10. Vergelijk die M5 eerder me een RS6.
Die M5 rijdt eerder heel gevoelig en pas lekker als je ‘m wat meer toeren laat draaien. Deze Audi V10 pakt onderin wat lekkerder op. Voor dagelijks gebruik een veel fijnere auto.
roberto zegt
@jamesbond007: Eens! Mijn vader had een M6 E63, schitterende auto, geweldig geluid, maar om met de V10 SMG rustig door het dorp te rijden zat er gewoon niet in. De RS6, of E63, komt dan veel beter tot zijn recht.
Dutchdriftking zegt
@mazda3: De M5 heeft 100pk meer en moet je dan ook niet vergelijken met de S6. Daar is een RS6 voor. De S6 zal vast wel weer wat sneller zijn dan de e60 550i
ozzytrk zegt
@dutchdriftking: Door het quattro systeem voel je weinig G krachten terwijl je toch aardig weg rijdt, als je in je spiegels kijkt waar de andere ver achter zijn gebleven. Of kan zijn dat het inderdaad een zwaar lomp ding is.
Dutchdriftking zegt
@ozzytrk: Bijna 1.900kg, dus lomp zwaar sowieso. Maar dat is normaal in dit segment.
vaakbenjetebang zegt
@ozzytrk: Het voelen van g-krachten staat compleet los van het soort aandrijving. Als je met gelijke snelheid een bocht met dezelfde radius neemt, komt daar bij eenzelfde massa eenzelfde g-kracht uit. Al zit je in een bolderkar.
slickrick zegt
@ozzytrk: wat heeft quattro met G krachten te maken dan ?
ozzytrk zegt
@slickrick: Omdat ik zelf uit ervaring weet, dat ik bij een achterwiel gedreven auto’s meer geplakt in mn stoel zit bij kickdowns, en bij 4×4 minder “geplakt” voel terwijl ze ook veel pks en koppels hebben.
ghost zegt
@dutchdriftking: is ook een vrij logge automaat..
Dutchdriftking zegt
@ghost: Redelijk ouderwets type inderdaad.
pindakoning zegt
Zou gelijk andere velgen eronder rammen, wss verkoopt die dan ook beter (alhoewel het de vorige keer ook niet had geholpen)
tttijn zegt
Afschrijving is a bitch.
lincoln zegt
@tttijn:
Had je haar niet beter Max kunnen noemen ??
bsxc2 zegt
Zie dat leder, lijkt wel 357.910 km gereden te hebben.
thomasthomas zegt
@bsxc2: zo versleten dat het alcantara is geworden…
tijntje2 zegt
A6 altijd leuk gevonden, lekkere sleeper indd, leuker dan de uitgeklopte zie mij rs6. In het wit zie je hem al helemaal niet veel. Zegt ook wat over robben dat hij deze uitvoering gekozen heeft, doe maar normaal.. Type aanduiding eraf, andere velgen erop en leuk voor erbij.
mr27 zegt
@tijntje2: Vinden “jullie” deze velgen nou echt zo lelijk? Het is wel een type dat ik direct link aan de snelle 6’en van Audi.
emping zegt
@mr27: vind de velgen wel ok. Maar vind over het algemeen veel velgen van Audi niet mooi.
pindakoning zegt
@mr27: ik vind de velgen niet lelijk, maar wel onder deze S6. Originele S6 velgen staat gewoon wat beter. Zijn dit trouwens RS6 velgen?
mr27 zegt
@pindakoning: Ja ik denk dat het RS6 velgen zijn, maar dan weer als optie hierop leverbaar. De standaard S6 velg vind ik overigens wel lelijk hierop, van die dikke dubbele 5 spaak. Beetje oudbollig lijken die. De laatste foto van die velg, zullen wel winterbanden zijn, die zijn inderdaad misschien iets sierlijker onder de S6.
Robert zegt
De goedkoopste S6 op mobile.de kost 8 mille, de duurste 26 mille. Die laatstgenoemde heeft dan al de helft meer km’s op de teller staan. Dus in dat licht bezien is de vraagprijs niet zo heel onlogisch, los van de ‘pedigree’.
En vragen mag altijd, of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een tweede.
lincoln zegt
Onderzoek heeft uitgewezen dat je een raar hoofd krijgt als je deze auto bezit ..
vaakbenjetebang zegt
@lincoln: Ik zou zweren dat ik deze auto nooit in bezit heb gehad. Geen idee hoe mijn hoofd dan toch zo gekomen is.
888natan zegt
@lincoln: haha, wat een comment..
olivier420 zegt
@lincoln: Had Ribéry hem ook dan…?
JamesBond007 zegt
@olivier420: die was gecrashed
autodrome zegt
Laat maar
clk63bs zegt
Lelijke hoer
Dutchdriftking zegt
@clk63bs: Die heb ik net gemist, op welke foto?
rob5nismo zegt
De timing is wel goed omdat ik op de radio hoorde dat hii met pensioen is gegaan
Poulusma zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
raoufff zegt
Leuk voor de junior ramkraker!
cloverleaf zegt
Dacht dat tweedehands audi (R)S6-en enkel in onderdelen verkocht werden…