Herinner je je de soap van bijna twee jaar geleden nog waarin General Motors dochter Opel aan Magna wilde verkopen. Toen de onderhandelingen met de Oostenrijkers reeds in een afrondende fase verkeerden, besloot GM om Opel toch maar zelf te houden. GM heeft na het faillissement en de nieuwe start powered by Obama, de zaken weer aardig op de rails en maakt sinds vorig jaar weer winst. Dochter Opel is echter een verlieslijdend zorgenkindje gebleven.
Het is nog van geen enkele kant officieel bevestigd, maar in de Duitse media duiken berichten op dat GM opnieuw overweegt om Opel te verkopen. Ditmaal aan de Chinezen of aan Volkswagen. Opel is voor General Motors steeds minder belangrijk aangezien dochter Chevrolet/Daewoo ook compacte en zuinige modellen bouwt. De kostenpost Opel kunnen ze missen als kiespijn. Formeel is het dus nog een gerucht, maar waar rook is, is vuur en het idee is alles behalve onvoorstelbaar.
Persoonlijk vraag ik mij af wat er toch mis is met Opel. Waarom is dat merk niet winstgevend te krijgen. Opel maakt prima auto’s en bijvoorbeeld de Insignia, is met een paar dikke velgen eronder absoluut niet verkeerd om naar te kijken. (via: spiegel.de)
Zoepie zegt
Tja ik kreeg onlangs nog een Astra als vervangwagen, na 10 minuten rijden mochten ze me al uit de auto heisen zo een slechte stoel.
Ik weet niet of Volkswagen zit te wachten op Opel. Ze hebben nu skoda voor de goedkopere modellen, Seat voor de iets sportiever ogende, volkswagen voor de middenmotor en audi voor de duurdere klasse. En dan nog Lamborgini en consorten voor de wat gesteldere mensen onder ons. Nope zie geen plaats
roquez zegt
@Zoepie: Misschien Opel voor de grijze duiven?
norge zegt
@roquez:Hebben ze Audi al voor :twisted:
GOD zegt
@Zoepie: Heel veel nieuwe/vrij nieuwe Opels hebben dat.
Zodra je de stoel iets achterover laat leunen zit je met je onderug tegen een stang aan. Echt te belachelijk voor woorden.
Jokkebrok zegt
ze mogen wel bezuinigen op reclame :roll:
mortsel2640 zegt
@Jokkebrok: haha lol :D
tom307 zegt
@Jokkebrok: hahah +1
Pressman zegt
@Jokkebrok: Ghehe lol :D
“Autoblog reaguurder maakt Opel winstgevend!”
Jimmie zegt
Nou Victor Muller doe je ding… :roll:
PortRo zegt
Opel… tja. Ze hadden beter Saab kunnen houden en op juiste wijze positioneren en Opel kunnen verkopen. Saab heeft de kennis, zij waren het ontwikkelbrein van GM. De Insignia is onder leiding en met hulp van de Zweden ontwikkeld. Al met al maakt GM een lekkere puinhoop ervan buiten de US.
mashell zegt
Chinezen? Indiers? Victor Muller heeft zich al vertild aan Spyker en Saab, die heeft al een zere rug en hoeft er dus geen Opel probleem bij.
Misschien moet GM Magna (is toch Canadees?) nog eens bellen.
tjorque zegt
Slecht nieuws is ook reclame…
Opel, ga nu failliet of hou je muil zodat we boeiend nieuws kunnen lezen.
raphael zegt
Waarom ze niet winstgevend te maken zijn?
Is dit niet gewoon hetzelfde trucje dat GM toepaste op SAAB. Alle R&D kosten bij Opel bijboeken omdat ze daar fiscaal voordeliger zijn. Krijg je een vertekend beeld. De vraag is, is Opel operationeel gezien echt verliesgevend? Ik weet even niet of GM hun prestaties in merken opsplitsen.
Overigens lijkt het me niet dat de Europese Commissie een verkoop aan VAG zouden toestaan. De dominantie in één bepaalde markt (Duitsland) zou dan veel te groot zijn. Opel is niet complementair aan VAG. In hetzelfde segment zitten VW, Skoda, Seat en Audi ook.
phantom95 zegt
@raphael: Je bedoelt dat GM de onderdelen inkopen voor bijv. Cadillac en buick doet via opel, en het verlies van die merken bij opel wordt doorberekend.
raphael zegt
@phantom95: Nee ik bedoel dat alle ontwikkelingskosten van de groep in Europa worden gealloceerd aan Opel terwijl dat eigenlijk niet zou horen. Maar dat doen ze dan omdat dat fiscaal voordeliger is. Dat hebben ze ook met SAAB gedaan. Zo is de uitgavenpost R&D erg hoog en dat drukt de winst.
baasbas zegt
Grappig wel. Ik kan me nog tijden herinneren waarin er rivaliteit was tussen Kadett/Astra en Golf rijders.. Ultieme nederlaag zou zijn als VW Opel koopt en als ultra cheapass merk nog onder Skoda plaatst.. :)
Uiteraard hoop ik juist voor alle Opel werknemers dat ze hun baan behouden. Maar hoe het verder gaat met Opel, dat zal onzeker blijven… :(
WId zegt
Ze zijn te zwaar in vergelijking met de concurrentie, dat scheelt bij de particulier vooral in de HSB.
raphael zegt
What about Fiat? Ik weet het klinkt als een rare partner maar als je er over nadenkt is het perfect.
Fiat heeft het al een tijd moeilijk in Europa en is ondervertegenwoordigd in Noord-Europa. Opel zou Fiat veel sterker complementeren dan een VAG. Zowel Fiat als Opel maken auto’s in hetzelfde segment dus daar kunnen heel veel kosten bespaard worden. Het zou een mooie boost zijn voor de Europese verkopen. Dan kan Fiat zich gaan richten op Zuid-Europa en Zuid-Amerika waar ze erg sterk zijn.
jack_abarth zegt
@raphael:
Zou niet heel verkeerd zijn.
Opel en Fiat delen namelijk ook al het één en ander zoals bijvoorbeeld het platform Grande Punto/Corsa. Kleinere diesels in Opel zijn sowieso al FPT.
Orichy zegt
@raphael: Fiat zou zeker geen slechte optie zijn, omdat de Astra ook in grote lijnen ontwikkeld is samen met de Bravo/Giulietta. Daarnaast hebben beide merken al een lange tijd samengewerkt en zou die samenwerking, nu veel beter kunnen leiden tot een samensmelting. Kosten besparen en rendabeler auto’s fabriceren, wat geldt voor beide merken.
Volkswagen is geen optie, de chinezen misschien nog wel, maar eigenlijk hoop ik meer op Fiat, die sluit beter aan op de huidige modellen. Zitten Vauxhall en Holden in bij de deal, Vauxhall zeker wel, maar doe Holden er dan ook bij, dan is het een nog interessantere partner om over te nemen.
bobb zegt
@Orichy: Die samenwerking was niet echt succesvol heeft vooral GM nogal wat geld gekost. Deur zal nog wel wat openstaan, al zal het nu Fiat een meerderheidsbelang in Chrysler heeft wel een kiertje zijn.
Zijn er trouwens niet teveel merken op de markt?
deedrieen zegt
@raphael: Dit zou idd wel heel goed in hun portfolio passen;
Fiat: Budget&midden
Abarth: Budget sportief
Opel: Middenklasser
Lancia: Hogere klasse
Alfa: Sportief
En dan heb je nog Maserati en Ferrari
Zou de ultieme tegenhanger van VW kunnen worden in Europa. Alleen denk ik niet ze zo snel zoveel geld kunnen ophoesten om Opel erbij te nemen gezien hun avontuur met Chrysler die ze eerst goed op poten willen zetten.
Esprit_de_Flandre zegt
@raphael: Die geruchten deden destijds ook al de ronde, ik dacht door Fiat zelf, die interesse in Opel toonde. Maar als Fiat niet goed draait (vooral Alfa en Lancia dan), is het een groot risico om een mank merk erbij te nemen. Met Chrysler was dat al een grote gok, maar het opende wel een volledig nieuwe markt, die tot nu toe totaal niet bediend werd. Opel erbij nemen opent geen nieuwe markt, want Opel is ook alleen Europees.
jack_abarth zegt
Waar rook is, is misschien BBQ?
thomasvg zegt
ach ja, met slecht bestuur kan alles verlies lijden. en opel voor de grijze duiven? een aangeklede astra of insignia vind ik persoonlijk een pak minder grijs dan een golf of passat…
robbie zegt
Dat zullen die VW fans leuk vinden ;)
http://www.youtube.com/watch?v=LANrPbZ2jEQ
Breinstein zegt
@robbie: Wat een kansloze lui. Zou me trouwens niet verbazen als dit ‘in scene’ is gezet.
Freewarefreak zegt
@Breinstein: Is het ook, wordt ook duidelijk uit de comments bij het filmpje op Jijbuis. Deze Astra is van de sloop gehaald voor dit doel.
Northwestern zegt
@robbie: Slopel?
Breinstein zegt
Wellicht wat voor Mercedes? ik bedoel. Audi heeft Volkswagen, Lexus heeft Toyota (of was het nou net andersom :P), BMW heeft Mini, maar Mercedes heeft niet zoveel, behalve die doperwten.
Renesis zegt
@Breinstein: Lexus is een merk dat door Toyota zelf is opgericht bij de 2 Duitsers is het zo dat ze merken hebben overgenomen. Dus in de ‘volgorde’ is het Toyota > Lexus, VW > Audi, BMW > Mini
bobb zegt
@Breinstein: Mercedes heeft nog buikpijn van hun Chrysler avontuur, die zullen niet zo snel wat overnemen.
Breinstein zegt
@bobb: Dat klopt. Daarnaast hebben ze nu een redelijk vergaande samenwerking met Renault/Nissan.
Esprit_de_Flandre zegt
@Breinstein: Nog zo idioot niet. Mini kan je niet vergelijken met Opel, maar ik snap wat je bedoelt met VW-Audi en Toyo-Lexus. De ‘premium’-merken worden bijgestaan door een doorsnee merk.
MAAR: zoals gezegd is de volgorde omgekeerd. Het doorsnee volume-merk bezit steeds het luxemerk. Bij mijn weten zijn er geen luxemerken die een doorsnee-merk bezitten. BMW heeft het geprobeerd met Rover, en het is faliekant mislukt…
Melvin_OPL zegt
Goede zaak, als GM Opel doelbewust al jaren verziekt moeten ze het maar lekker verkopen. Verkopen ze straks in Nederland toch lekker alleen maar een paar honderd Chevy’s. Ik denk zelf dat het juist meer iets voor BMW is. Zo’n deal kan voor veel synergies en schaalvoordelen zorgen. Zo kunnen de mini’s mini blijven. Kan er op basis van de Mini de corsa gebouwd worden. Misschien de astra o.b.v de countryman of 1-serie, insignia o.b.v. 3- of 5-serie. En misschien kan BMW in de motorfietsen markt gebruik maken van Opels verleden op dat vlak. Lijkt mij wel wat.
Esprit_de_Flandre zegt
@Melvin_OPL: En dan zijn we ook eindelijk af van die BMW-fanboys die Audi’s uitmaken voor omgekatte VW’s. BMW’s zullen dan ook gewoon Opels zijn met een ander lijfje…
Melvin_OPL zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat ligt bij zo’n deal dan wezenlijk anders. Bij Vag is het idd ”Audi made by VW”, waarbij het premium merk gebaseerd is op iets minder premium. Bij BMW Opel zal dat anders zijn want dan blijft BMW gewoon premium en worden Opels gebaseerd op het premium merk van het concern. Dus krijg je ”Opel made by BMW”.
Esprit_de_Flandre zegt
@Melvin_OPL: Geloof je dat echt?
stationcar zegt
Ja maar hoe je het ook went en keert lijkt het me heeeeel sterk dat VW Opel overneemt, het moge duidelijk zijn dat VW qua overnames zijn hoogtepunt wel heeft bereikt, ze hebben de grootste problemen met het winstgevend maken van Seat. Opel erbij halen zou dat probleem alleen maar vergroten, weer een concurent voor de eigen producten erbij. Dus ik zie ook wel mogelijkheden voor Saab, Opel en Saab hebben/hadden al de nodige gezamelijke modellen, sla de handen in één en zet een hele nieuwe speler in de markt met Saab als premium merk en Opel als budget merk. Heeft er iemand ergens nog een paar miljard liggen? Als dat zou kunnen zou ik hard, heel hard juichen!
Carreza zegt
@stationcar: VW kan Seat dan misschien verkopen aan Muller?
Lucb zegt
Ik denk dat het probleem bij GM ligt. Kan me niet voorstellen dat Opel verliesgevend is, terwijl de andere merken van GM winstmakend zijn. Heb zo’n idee dat ze veel kosten op rekening zetten onder Opel.
Esprit_de_Flandre zegt
@Lucb: Idd, Opels worden ook in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australië etc… verkocht als Chevrolets en Holdens. Ik vraag me af hoe de verkoop van die modellen verrekend wordt. Onder het merk Chevy of Opel? Uiteindelijk heeft Opel wel de kosten van de ontwikkeling gedragen…
kooiker84 zegt
Raar dat Opel een verliesgevend merk is.
Ze maken toch goede auto’s op dit moment, zie de Insignia, Astra en Meriva , die worden nu toch goed verkocht.
Zal GM toch iets fout doen ofniet…
ccvw zegt
Fiat is waarschijnlijk nog wel even bezig om zich te bezinnen op de VS en hun overnames aldaar.
Stopwearingpants zegt
Ik snap het niet.. hoe lang is opel wel niet een van de best verkopende merken en nog steeds is, ze doen daar echt iets verkeerd in het bestuur
noudjuh zegt
GM heeft gewoon zoals meerdere mensen hier zeggen lange tijd alle gemaakte (ontwikkelings)kosten onder Opel weggeboekt. Hierdoor is Opel in de boekhouding gewoon verliesgevend, maar is bijvoorbeeld Chevrolet enorm winstgevend (alleen maar techniek van Opel overgenomen bijvoorbeeld).
Maar ik denk persoonlijk dat het geweldig zou zijn voor Saab als Victor Muller ergens wat geld los zou weten te peuteren om Opel over te nemen. Dan zou hij 2 relatief sterke merken hebben, een sterk R&D team en dan zou hij aan platformsharing kunnen doen. Dan wordt het allemaal ineens een stuk beter voor Opel en Saab.
Helaas zie ik dit niet gebeuren, aangezien Victor al te weinig geld heeft om Saab draaiende te houden.
tkmedia zegt
Wat mij nou weer opvalt is dat iedereen meteen weer een negatief praatje houdt over Opel. Over welke Astra hebben we het? Er zijn immers AGR stoelen, en ik kan je verzekeren, die zitten beter dan welke Volkswagen dan ook.
Bovendien bevestigt Opel zojuist via Twitter (http://bit.ly/ljC8d0 ) dat het alleen maar om speculaties gaat.
Is er nou niet iemand wie dat getouwtrek tussen Opel Vs. Volkswagen ook zo zat is? Het zijn beide prima auto’s!
Esprit_de_Flandre zegt
@tkmedia: Het is niet omdat Opel zegt dat het zever in pakskes is, dat het ook zo is. De laatste vijf jaar heb ik geleerd dat je nooit een fabrikant mag geloven…
janklaassen zegt
Nee man ik denk niet dat VW er op zit te wachten; ik trouwens ook niet.
Carreza zegt
Wat bezielt GM toch? Chevrolet is hier lang niet zo populair en ze zullen mij nooit zulke koreaanse brol kunnen verkopen.
Opel daarentegen, de nieuwste generatie heeft een prachtig design, betrouwbaarheid schijnt ook oké. Nou hoop ik dat de verkoop snel gebeurt want op een soap zoals bij Saab zit ik niet te wachten en daar lijdt de verkoop sterk onder!
Carreza zegt
Nog een bemerking: VW gaat Opel volgens mij nooit willen overnemen… waar gaan ze dat merk plaatsen in hun portfolio? Tussen skoda en VW, of tussen seat en skoda,… De Opel Astra bvb plaatsen onder of boven een Golf kan je toch niet. Zelfde klasse, zelfde publiek…
Northwestern zegt
Zou lekker slim zijn, dan gaat VW concurreren met zichzelf.
KaCh1ng zegt
ik heb altijd wel opel iets gevonden , maar jammer van die verouderde italiaanse diesels , met VW motor zouden ze veel intressanter zijn
robskilov zegt
Hoop niet dat Opel failliet gaat.. waar moeten alle pleppies in gaan rijden dan?
Maargoed, misschien wil Suzuki Opel wel hebben.. die zijn heel groot in de groei markten etc. maar krijgen hier nauwelijks een poot aan de grond.
Esprit_de_Flandre zegt
@robskilov: En VW bezit tegenwoordig 20 % van Suzuki…
desjonnies zegt
GM is dus een echte Multinational, clevere jongens en ‘een merk’ interesseert ze niet zoveel.
Nu ze met succes Daewoo als Chevrolet in de markt zetten in Europa en de productiekosten aanzienlijk lager liggen, wordt Opel gedeeltelijk uitgehold door Chevrolet.
het zou me nix verbazen dat dealers extra premies voor Chevy’s krijgen en niet voor voor Opels.
En voor Opel zal het ontzettend moeilijk zijn een tandje (klasse) hoger te klimmen.
Al kunnen ze naast de (meest Duitse) concurrentie staan, dan is het ineens slechts een Opeltje.
KaCh1ng zegt
@desjonnies: alles is goed, maar meestal is de afwerking minder dan een VW, en dat is net wat telt bij duitse merken
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: “Nu ze met succes Daewoo als Chevrolet in de markt zetten in Europa …”
Zo’n doorslaand succes zou ik het nu ook niet noemen hoor.
Marktaandeel 2010
– Opel/Vauxhall: 7%
– Chevrolet: 1.3%
– Seat: 2.3%
– Dacia: 1.7%
Kneusje Seat doet het beter, zelfs Dacia doet beter. Ik denk wel dat Chevrolet nog sterk kan groeien, maar er is nog veel werk aan de winkel eer men Opel kan dumpen en op Chevy/Daewoo kan verder gaan…
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
GM is een wereldspeler en voor GM telt slechts 1 ding : WINST
Daarnaast zal (aanname) de productie in Korea wat makkelijker verlopen dan in Europa, milieu, arbeidsvoorwaarden enzovoort.
Vergeet niet dat GM zo’n beetje de uitvinders zijn van Multinationals en dat GM een van de eerste ondernemingen was waar de boekhouders op het midden van de tafel stonden en de rest langs het randje joegen met een zweep in hun handen om kosten, kosten en nog eens kosten beheersbaar te houden.
Ook met niche marketing waren ze er snel bij, Chevrolet, Pontiac, Buick (het buitenbeentje), Oldsmobile en Cadillac, voor “elck wat wils” maar met veel componenten die uitwisselbaar bleken te zijn.
’t zijn tevens de uitvinders van het financieren van hun eigen auto’s dus als zij het in Europa niet meer zien zitten, heeft dat een reden.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: GM heeft ook dikwijls genoeg gefaald: DeSoto, Geo, Hummer, om de bekendste te noemen. Daarnaast zijn er ook een boel merken die maar een paar jaar hebben bestaan, waardoor iedereen ze ondertussen vergeten is. Zo fantastisch vind ik methode van GM dus niet. Uiteindelijk laat de consument zich ook niet zo makkelijk meer inpakken. 1 product onder 4 verschillende merknamen, dat zien ze ook. Ik heb het hier meer specifiek over de MPV’s van GM. Als er 8 grote MPV’s op de markt zijn en 4 ervan zijn GM, dan zou je enigzins verwachten dat de helft van die markt in handen van GM is. Maar mensen hebben dat ook door, vegen die 4 van GM op één hoopje, en kiezen tussen 5 mogelijkheden. Als ze dan voor GM kiezen, wordt de keuze nog eens over 4 modellen verdeelt…
Het verwondert me dan ook niet dat Toyota GM is gepasseerd een paar jaar terug. Toyota heeft zijn inspanningen geconcentreerd om één volumemerk stevig in de markt te zetten, in plaats van vier. Het merk Toyota is daardoor volgens mij meer waard dan de 4 GM-merken samen…
RickB zegt
Het is natuurlijk vloeken in de kerk. Maar zie het lievr in handen van Volkswagen komen dan in de handjes van de Chinezen!
RickB zegt
Misschien trekt ome Muller wel z’n portefeuille…
Nog een GM product in de pocket, hoppa!
Carreza zegt
@RickB: Onze Victor leeft nu al op water en droog brood. Hij kan toveren, maar Opel lijkt mij toch net iets te hoog gegrepen… :p
Over dat van VW ben ik het wel eens… liever geen Chinezen deze keer!
Esprit_de_Flandre zegt
“de Insignia, is … niet verkeerd om naar te kijken.”
Tenzij je van langs achter kijkt. GVD, die kont is moddervet!
clubbyte zegt
Opel en VW dat is water en vuur. Ik als GTI G60 rijder (toen nieuw gekocht in 1991) en mijn vriend in Kadett GSI 16v stonden loodrecht tegen elkaar. Had ik 20 jaar geleden niet kunnen voorspellen
clubbyte zegt
Snap trouwen dat Mercedes het merk niet overneemt die passen er het beste bij (persoonlijk)
Tommy2 zegt
Opel hoeven ze niet, regelrechte concurent van Volkswagen en beide Duits. Mischien heeft Victor er nog belang bij? Kan hij mooi de onderdelen gebruiken voor zijn SAAB’s! :D
agera zegt
Het is natuurlijk een doorn in het oog van Volkswagen dat de Insignia mooier is dan de Passat en de Astra mooier dan de Golf. Als dat het geval is ben ik benieuwd waar VW opel gaat positioneren.
hectorae86 zegt
Hier zit een vislucht aan……. rotte vis, wel te verstaan.
Opel is toch dat merk dat heel veel auto’s verkoopt? hier in Europa? dacht het wel in ieder geval.
Hoe kan een bedrijf dat zo veel auto’s weet te verkopen, zo slecht in de financien zitten?
Overigens, is Vauxhal dan ook bij de deal inbegrepen?
Pressman zegt
@hectorae86: Vauxhall wel, die auto’s zijn een 1-op-1 kopie van een Opel met het stuur aan de verkeerde kant en andere badge.
Holden (Australië) niet denk ik. Die heeft meer een eigen identiteit, hoewel ze altijd wel modellen van GM hebben ‘gebruikt’.
speedie zegt
Volkswagen gaat Opel niet overnemen omdat ze zogezegd mooier zouden zijn. Trouwens Insigna en Astra zijn hebben zich ten koste van de look laten beetnemen en onpraktische en krappe auto’s gemaakt. Het zou Volkswagen wel eerder te doen zijn om de fabrieken te benutten voor productie uitbrieiding van eigen modellen en varianten. Maar die kans is ook klein. Met de Chinezen dan ? Enkel om de technologie en om voet in Europa te hebben zoals met Saab en Volvo. Opel mag gerust blijven maar helaas geen wereldmerk op lange termijn.
hectorae86 zegt
Dan nog ff dit.
Ik denk dat de Nederlandse staat, zo veel mogelijk moet helpen.
Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar Opel, Saab en Spyker in Nederlandse handen….. dat kan op de lange termijn alleen maar vruchten afwerpen.
En ga nou niet zeuren over Europese regeles (die het de Nederlandse staat verbieden, vanwege competitie vervalsing), want Zweden staat ook garant voor een extreem hoog bedrag (waar je inmiddels geen haan meer naar hoort kraaien)
Dus, Rutten……. Pomp daar maar eens flink wat geld in, in plaats van in de corrupte bende die men banken noemt, dan hebben we op de lange termijn tenminste ook nog eens iets om trots op te zijn.
Bovendien zijn we dan ook gelijk een stuk minder afhankelijk van die moffen (wij hebben moffen-land namelijk sterk nodig, voor onze transport inkomsten)
Melvin_OPL zegt
Ik snap ook wel waarom Opel verliesgevend zou zijn. Opels worden over de hele wereld verkocht als Holden en Buicks. Maar waar gaan de ontwikkelingskosten naartoe? Naar Opel natuurlijk. En dat doen ze weer omdat de Euro vergeleken met de Dollar veel te sterk is. Dus maken ze in Europa een verlies maar kunnen ze over de rest van de wereld grote winsten schrijven en zo de Amerikaanse overheid tevreden houden en terugbetalen. En Opel betaalt uiteindelijk de rekening. Precies zoals de duitsers in 2009 voorspelden en de reden dat ze toen als duitse overheid Opel niet wilde helpen.
9000cse zegt
@ desjonnies:
“Vergeet niet dat GM zo’n beetje de uitvinders zijn van Multinationals en dat GM een van de eerste ondernemingen was waar de boekhouders op het midden van de tafel stonden en de rest langs het randje joegen met een zweep in hun handen om kosten, kosten en nog eens kosten beheersbaar te houden.”
Met name je opmerkingen over die boekhouders doen mij de haren te berge rijzen! Jij doet het voorkomen, alsof zij het waren, die GM groot gemaakt hebben. Het tegendeel is echter waar: Het zijn juist die klootzakken geweest, die GM regelrecht naar het faillissement hebben gestuurd. Maar om dat te kunnen beoordelen moet je beschikken over informatie, die niet direct in de pers is te achterhalen. En het zijn nog steeds “de boekhouders”, die Opel in een financiëel slecht daglicht plaatsen.
En wat de -in mijn ogen- nogal zwakbegaafde schijntegenstanders van het merk Opel ook mogen beweren, het is een sterk merk, dat na alle malaise bijzonder goed is teruggekomen met ijzersterke modellen, die de concurrentie met de andere Duitsers heel goed aankunnen. Okay, het is niet het merk, waarvoor ik zelf zou kiezen, maar de vergelijking met de andere Duitsers kunnen ze best aan. Ik hoop, dat ze verder zullen blijven bestaan en zullen kunnen doorgaan op de weg, die ze zijn ingeslagen. Maar dan zonder dat k*tmoederbedrijf GM!