Henry Surtees, zoon van John Surtees (wereldkampioen F1 in 1964), is vandaag overleden tijdens een race op Brands Hatch. De jonge Britse coureur vloog van de baan, nadat een los wiel van de eerder gecrashte Jack Clarke op zijn hoofd terecht was gekomen. Zeer onwaarschijnlijk en erg triest…
Surtees was direct bewusteloos en werd naar het Royal London Hospital vervoerd, het mocht echter niet baten. Hij is 18 jaar geworden.
BmwMPower zegt
Zo jong, en nog zoveel te doen!
Rest In Peace, en ik betuig mijn medeleven aan familie en vrienden.
RDS zegt
R.I.P
Echt bizar, hebben ze die wielen niet met een kabel vastzitten aan de auto? In de F1 is dit meen ik wel zo.
AriM6 zegt
R.I.P. Henry Surtees
Ik heb hem nooit zien rijden, maar dit is natuurlijk wel erg.
Heeft toevallig iemand een clip van zijn ongeluk ?
Nick zegt
RIP, extreem lullig ongeluk zeg
Funnyjacket zegt
Zeer jammer, wel risico van het vak natuurlijk.. Maar dan nog is een los wiel niet in te schatten
R.I.P
Nick zegt
http://www.youtube.com/watch?v=aTDiYS1NVW4&hl=nl
Punk zegt
OMG Schumacher
R IP `
Jesper zegt
Hoe ongelovelijk triest, en veel te jong.
R.I.P.
AriM6 zegt
@ Nick
Thanks voor de clip.
Heel lullig ongeluk.
@ Punk
Schumacher ?
Topless zegt
@RDS
In F1 zitten ze inderdaad met een kabel vast. Maar ook zo’n kabel kan breken en dit gebeurt dus ook regelmatig.
bozewolf zegt
Lullig ongeluk, dat is het beste woord ja. Heel sneu. En bizar.
Drift-King zegt
RIP
maar op dat filmpje stapt hij uit zn auto en loopt hij weg…
maarja 18 jaar is veel te jong….. erg triest….
Klassiekerrally zegt
Oh wat verschrikkelijk… Hij had gewoon geen schijn van kans!
RIP, en alle sterkte gewenst aan de familie.
Conundrum zegt
@ Drift-King
Nee dat is niet surtees. Dat is de coureur van de andere gecrashte auto, clarcke.
Buijsman zegt
bij Formule 1 ken dit ook gebeuren hoor
AudiRs6Avant zegt
R.I.P.
18 jaar, en nog zoveel doelen voor ogen, echt heel triest.
mrB zegt
@ drift king: dat is uit de andere crash (waarvan het wiel afbrak). zonde dat iemand zo jong overlijd.
michel zegt
Das de bestuurder van de auto waar het wiel af kwam
Mauske zegt
@Drift-King
Nee hoor, dat is hem niet, dat is de coureur van de auto die ls eerste van de baan raakte.. Dus de eigenaar van het wiel wat rondvloog.
vla zegt
Gestorven in het harnas, alles gegeven tot het einde, sterven op de piek van geluk. Fantastisch toch? Ik wil niet als 70 jarige sterven door een beroerte te krijgen wanneer ik de trap op ga.
rogue zegt
@ vla: Hij was 18 jaar….gestorven in het harnas, ja, maar veel en veel te jong.
Wat een afgrijselijk gezicht hoe die auto door rijdt nadat hij geraakt is door die band. En hoe z’n vizier open is gegaan enzo. Bewusteloos, en even later overleden. Echt een afgrijselijk “freak accident”.
RA999 zegt
@ vla
Ik denk dat de meeste mensen liever een ‘laffe’ maar late dood sterven dan een ‘heroïsche’ maar veel en veel te vroege…
clubbtraxx zegt
R.I.P Henry Surtees :-(
Riicharrd zegt
Wow, dat is echt heel triest! Dat zet alles weer even in perspectief!
vla zegt
@ Rogue
18 jaar en in een F2 bak rondknallen? Ik zou geen moment twijfelen om in zijn schoenen te willen staan. Dit was zijn droom, hij leefde het uit! Het enige wat je nog kan doen is de fout proberen uit te sluiten voor de toekomst, maar betekenisloos rouwen om iets onomkeerbaars doe ik niet, ik adresseer me bij geen enkele god of de gedachte aan een andere plek waar hij zich bevindt. Life goes on en hij heeft het zijne goed en gelukkig geleefd. :)
vla zegt
@ RA999
Ik alvast niet. Sterven is de enige échte zekerheid die we hebben in het leven, dus ik wil iets nuttigs wanneer ik overlijd. En lang leven en jezelf zien in elkaar schrompelen maakt mij niet echt tevreden…
Henne zegt
Zat vanmiddag de WTCC te kijken, de race werd 2 ronden achter de safetycar gereden om de helicopter op te laten stijgen.
Voordat de WTCC begon was de F2 op Eurosport. Op het laatst zag je de crash nog eens…
Ik had al zo’n flauw vermoeden dat het niet zo goed ging met hem.
Je zag zijn hoofd al bengelen in de cockpit.
De dokters ter plaatse zijn erg kundig.
Dus als de heli opstijgt is het serieus mis…
R.I.P. , sterkte aan de familie, vrienden en andere die Henry Surtees goed kenden…
BMWMserie zegt
R.I.P. Henry Surtees
MichaelvdBroek zegt
R.i.p!
altyd pijnlijk als zoiets gebeurt!
bnc zegt
Even sprakeloos… Wat is de kans nu dat dit kan gebeuren en wat een ongelofelijke pech kan iemand toch hebben? Typisch een voorbeeld van ‘1 uit de 1000000’. Had hij nog geen 0.1 sec trager of vlugger gereden of had Jack Clarke net iets anders die wand geraakt; dan ging iedereen het erover hebben hoe veel geluk Henry wel niet heeft gehad. Ik ging het hem allezins van harte gunnen, zeer tragisch… :(
eftyphoon zegt
dit doet me terugdenken aan ayrton senna
Remco zegt
Jeetje wat is dit een bizar ongeluk :shock:
Hierdoor misschien een idee om een kooi over de cockpit te maken net als bij een dragster, zie: http://smithmotorsports.biz/images/dragster%20002.jpg
R.I.P. John Surtees!!!
Remco zegt
(foutje) R.I.P. Henry Surtees!!!
luukvankaathoven zegt
Verdomme zeg!! Wat een triest nieuws. Bizar ook hoe het voor zo’n ontzettend jonge rijder opeens afgelopen kan zijn.
May he R.I.P.
Ikke zegt
r.i.p.
bleegh zegt
wow… hij heeft iig tot het laatste moment gedaan wat hij altijd heeft willen doen
medeleven naar zijn nabestaanden
Frankypanky zegt
Hoe snel het leven over kan zijn…
Wel erg ironisch dat Pa Surtees een zeer, zeer gevaarlijke periode in de F1 ongeschonden doorkwam, maar dat zijn 18-jarige zoon door een stom ongeluk om het leven komt…
I.i.g. deed Henry datgene wat hij het liefst deed. Teveel mensen moeten zich naar het werk slepen, terwijl ze liever iets heel anders zouden willen doen (maandagochtend, he)!!!
Mijn medeleven aan de nabestaanden!
jeroen zegt
– Alle respect en medeleven-
Zoiets mag eigenlijk gewoon niet gebeuren!
Bertjan zegt
@ efthyphoon
Ik zat meer te denken aan Tom Pryce, die op een vergerlijkbaar bizarre manier omkwam door dat hij op zijn hoofd werd getroffen door een brandblusser…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Pryce
maxie1996 zegt
Ik kan maar 1 ding zeggen, veel sterkte aan de familieleden en vrienden, en Rest in Peace
Daan zegt
wat een lullig ongeluk.. R.I.P.
Wessee zegt
Wat triest!
@Bertjan: dat was idd een bizar en bijzonder onfortuinlijk ongeluk, zowel voor Pryce als die marshall.
Hupke zegt
@ VLA
Ik ga ook liever wat vroeger dan te laat terwijl men versleten en dement is. Maar hoe je het ook draait of keert. Velen willen waardig sterven maar de meeste sterven liever helemaal niet.
Drift-King zegt
@ remco
maar dan kunnen ze niet snel genoeg ontsnappen als de auto bijv. in brand staat;)
_WJ_J_ zegt
RIP, hoe lullig kan ut zijn. 18 is natuurlijk veeeel te jong.
gogogomagazine.com zegt
Lullig ongeluk, dit verwacht je gewoon niet meer in deze ‘veilige’ tijd. waarom hebben die wielen ook in de F2 geen veiligheidskabels?? En dan te denken dat z’n vader 2 decennia lang in metalen doodskisten heeft gereden en op gevaarlijke motorcircuits..
philip zegt
Risico van het vak…..!
Maarten zegt
18 is wel erg jong R.I.P
Wessee zegt
@gogogomagazine.com: Hebben ze wel. Quote van wikipedia:
The survival cell is of carbon fibre composite construction. Safety is the number one priority and the car is being designed to comply with the 2005 FIA F1 Technical Regulations. Head protection will conform to the latest 2009 F1 standards. Amongst many other detailed safety features, wheel tethers will be incorporated.
de monteur zegt
hoe ga je in gods naam een kabel vast maken aan een wiel?
steven5163 zegt
was dit gister ook niet op tv ik wou het nog gaan kijken ….
R.i.P veel sterkte aan de familie en vrienden
Freewarefreak zegt
R.I.P. Henry Surtees. Hoe jong en hoe jammer, was een groot talent. Kreeg ook meteen een Ayrton Senna dejavu….
En als je dan het filmpje bekijkt… het lijkt niks… een tikkie… maar ja… je weet niet wat er onder de helm gebeurt. Als het wiel het hoofd omlaag slaat loop je wel een fatale schedelbasisfractuur op… hoe bizar…
savipe zegt
zeer triest om zo jong te gaan
RIP
is in de f2 niet zo’n regel als in f1 dat het wiel niet mag loskomen?:s
een schande!
Wessee zegt
@Savipe: lees mijn post eens voor de grap…
Wessee zegt
@savipe: lees mijn vorige reactie eens voor de grap…
vla zegt
@ Hupke
Daar kan ik me in vinden. ;)
gertjan klaassen zegt
kheb de crash zondag live gezien op eurosport. het zag er eigenlijk niet zo erg uit maar was het dus wel degelijk.
kheb hem zelf een keer zien rijden op spa-francorchamps 2 weken terug.
clijde zegt
@vla
Je kunt ook jong een beroerte krijgen als je de trap op loopt, dus dit is bullshit wat je verkondigd.
r.i.p. Henry Surtees
J. zegt
@Wessee
Wikipedia is geen heilige bron. Ik geloof er geen snars van dat die wielen met kabels vast zitten want ook in de vorige race heb ik wielen rond zien vliegen bij zeer lichte touches tussen coureurs.
Als je het moment ziet waarop het wiel hem raakt ziet het er nog niet zo indrukwekkend uit, maar zodra je de auto niet af ziet remmen, het vizier open ziet staan en zelfs na stilstand van de auto nog hoort dat er vol gas op staat weet je gewoon dat het fout is.
Erg zonde… zijn vader heeft auto/motor kampioenschappen gereden en gewonnen toen er nog nooit over veiligheid was nagedacht en die is er zonder grote kleerscheuren vanaf gekomen. Dit ventje wordt actief in de autosport op een moment dat het relatief gezien veilig wordt beschouwd en dan gebeurt er dit :(.
J. zegt
Ik heb nog wat lopen zoeken, en het blijkt dat de auto’s in de Formule 2 inderdaad wheel tethers hebben welke het loskomen van de wielen zou moeten voorkomen.
In dat geval kan ik alleen maar zeggen dat hoewel ongelukken nooit 100% te voorkomen zijn de FIA hier toch een flater slaat.
In de Formule 1 zijn de wheel tethers ingevoerd nadat een baanmarshall geraakt werd door een wiel en daardoor kwam te overlijden. De FIA heeft toen berekeningen uitgevoerd hoeveel kracht er voor nodig is om een wiel los te rukken van een Formule 1 auto, en met een veiligheidsmarge erbij opgeteld dat als verplichting gesteld voor de kracht die wheel tethers in de Formule 1 aan moeten kunnen.
De eerste race met deze wheel tethers crashen Villeneuve en R. Schumacher in een behoorlijk spectaculaire crash. Minder spectaculair was daar dat er een wiel was los gekomen van 1 van de auto’s welke bovenop een baanmarshall terecht kwam en er wederom een dodelijk slachtoffer te betreuren was.
De FIA heeft toen besloten met onmiddellijke ingang de regels te wijzigen, en ze hebben toen de kracht die wheel tethers moeten kunnen weerstaan eigenlijk bijna belachelijk hoog gelegd waardoor je nu eigenlijk nooit meer los vliegende wielen in de Formule 1 ziet.
Met dit in het achterhoofd vind ik het ergens onbegrijpelijk dat er een in de Formule 2 niet eenzelfde ‘belachelijke’ veiligheidsmarge wordt meegenomen. De regels moesten van de grond af aan opnieuw geschreven worden voor deze klasse… waarom is het soms zo moeilijk om te leren van je fouten?
Wessee zegt
Nee wiki is niet betrouwbaar, maar dat stukje is bijna een letterlijke kopie uit het regulations document van de FIA. De regels in de F2 zijn wat dat betreft gelijk aan de F1 maar zulke dingen zijn idd niet 100% uit te sluiten.
Wheel tethers zijn in de Formule 1 overigens sinds 1998 al ingevoerd. Dat ongeluk waar jij op doelt was op Monza in 2000. Na die race is er nog eens kritisch gekeken naar die verbindingen maar ze waren wel degelijk al verplicht.
Overigens is zo’n kabel zo sterk als de punten waarbij hij vastzit aan de auto/ophanging. Breekt het stuk af dan vliegt zo’n wiel door de lucht. Kijk maar naar de crash van Kubica in Canada toen of de crash van Vettel en Kubica in Melbourne dit jaar.
J. zegt
@Wessee
Je hebt inderdaad gelijk, 100% voorkomen kunnen ze het nooit maar in die paar F2 races die gereden zijn heb ik bij zeer lullige crashes al wielen rond zien stuiteren. Dan heb ik het over crashes waar alleen de ophanging beschadigd raakt, maar ook de crash waarin Surtees is overleden is weinig bijzonders.
Ik geloof nooit dat dat wiel was losgebroken als dezelfde situatie zich voor zou doen in de Formule 1.
BananaFlip zegt
Bizar, 18 jaar kan gewoon niet.
GH zegt
Massa nu ( let op datum post:) ) bijna zelfde ongeluk? Ook een zeer vreemd ongeluk!