Eén van de meest invloedrijke autodesigners ter wereld gaat het opnieuw proberen.
De behendige ontwerper mag er dan niet in gelaagd zijn om van Fisker Automotive een succes te maken, een compleet nieuw automerk uit de grond stampen staat nog steeds bovenaan zijn wensenlijstje. Op Pebble Beach Concours d’Elegance sprak de Deen met USAToday, waar hij het volgende bommetje dropte:
“I’m looking into starting a new company”
Driewerf høera! Want als Henrikus weer aan het tekenen en ontwerpen slaat, mogen we niets minder dat automotive juweeltjes verwachten (zie ook dit overzicht met zijn beste designs). Het is alleen te hopen dat hij niet dezelfde fouten begaat als bij zijn Fisker-avontuur, waar hij zich omringde met oude rotten uit Detroit en venture capitalists die enkel geïnteresseerd waren in een snelle beursnotering. Het bedrijf moest in 2012 de productie van de Karma staken wegens een gebrek aan accu’s, waarna de productielijn nooit meer is opgestart.
Veel details over zijn automerk liet hij nog niet los. Hij zei geïnteresseerd te zijn in connected cars en gaf de cryptische quote “there’s a whole new group of young people ready for the next thing.” Wil hij soms een rijdende iPad maken en Tesla aan de kant duwen als de meest tech-savvy autoproducent van het moment?
Ondertussen vult Henrik zijn dagen met het ontwerpen van coachbuilds als de Galpin Rocket, waarvan hij op Pebble Beach een erg fraaie Speedster-variant onthulde.
sls63amg zegt
Cool
granlusso zegt
Als deze man Spyker nou eens nieuw leven inblaast, dat zou wat zijn. En als het mislukt, ach, Spyker is nu ook niks meer, dus dat maakt niets uit :)
ab1963 zegt
@granlusso: dat heeft hij indirect al geprobeerd, de Artega is later als Spyker Venator of zoiets aangeboden!
Jochempie zegt
Deze man valt in het rijtje Victor M. en Dany B.
Een zwendelaar pur sang.
Rob zegt
@Jochempie:
Maar mooie auto’s kan ie wel ontwerpen zeg:
Z8, DB9, Artega GT, de Karma natuurlijk; allemaal tijdloze wagens. Erg knap.
poes zegt
Nou-nou, meest invloedrijke… Ik denk dat dat wel meevalt.
Daarbij, die Karma is absoluut een prachtig ding, maar zodra je erin stapt snap je meteen waarom Mercedes of BMW niet snel met zo’n model op de proppen zullen komen. Achterin is gewoon géén ruimte. Echt kleiner dan klein. En ook voorin houdt het niet over. Voor een volumemodel, met dergelijke proporties en prijs, een totaal onbruikbaar design.
str8six zegt
@poes: gelukkig gaat het daar ook niet op bij die auto. Anders kocht men wel een Touran of Scenic.
poes zegt
@str8six:
Lekker vergelijk ook. De Karma kostte Merc/BMW geld. En had, en dat is op zich zeker een pluspint, een dito uitstraling. Echter, als je kunt kiezen tussen een 5-serie en een Karma dan is de keuze snel gemaakt. Het is niet voor niets dat het geen succes was.
str8six zegt
@poes: jij begint over ruimte, volumemodellen, prijs etc. Je weet dan toch van te voren dat je bij Fisker niet op het goede adres bent. En even voor de goede orde; een 5-serie of een Karma, doe mij de Karma dan maar. 100x meer personality en als je daarvoor wat ruimte moet inleveren, soit.
Joost zegt
@str8six: Je levert niet “wat” ruimte in. Je levert alle ruimte in.
Achterin al volwassene past gewoon niet. Voorin is het ook krap.
Bagageruimte is een drama. Past niet eens een krat bier achterin. Toch een vereiste ;)
Bouwkwaliteit interieur is Amerikaans. Slecht dus.
Dan liever een Maserati QP, de vorige. Italianen staan ook niet bekend om kwaliteit, maar ik zou het wel weten. En ook liever een BMW 5 serie of 7 serie dan een Karma
str8six zegt
@iJoost: dat kan zijn maar ik heb eerlijk gezegd nooit meer dan 1 persoon in een Karma zien zitten. Tja, Amerikaanse afwerking, dat is een gevoel. Mij maakt het niet zoveel uit maar ik ben gek op US auto’s, ik kan me dan ook meer druk maken om het feit dat de iDrive knop van audi na 50k km onder de krassen zit. Bij US auto’s weet je wat je kan verwachten. Weinig afwerking maar dat wordt goedgemaakt door karakter.
uselessblogger zegt
@str8six: ‘idrive knop van audi’?? je weet niet wat je schrijft :)
str8six zegt
@uselessblogger: ja weet ik wel. MMI bedoel ik daarmee, kon niet op de naam komen. Maar als je autoliefhebber bent, wist je ongetwijfeld wat ik ermee bedoelde.
jonkheer zegt
@iJoost: Zelf ben ik al ruim 3 jaar eigenaar van een Fisker Karma en zit er geregeld met het hele gezin in. tuurlijk is de Karma geen ruimte wonder, maar daarvoor heb ik hem ook niet gekocht. Hoewel een ruimere auto beschikbaar is, merk ik toch dat ik vaker de Fisker pak, ook met het gezin. Ook met mijn vrouw met de Karma naar Zuid Frankrijk geweest, dan fungeert de achter’bank’ tevens als bagageruimte ;) Heerlijke reisauto door zijn lange wielbasis, formidabele wegligging en op de elektrostand zit je in een oase van rust, naja… als vrouwlief dr mond kan houden dan hè.
clarkson zegt
Misschien wil Hendrik wel werken met onze eigen Victor Muller ?!
(Succes niet gegarandeerd, maar in ieder geval geen gebrek aan doorzettingsvermogen)
trustmeiamanengineer zegt
Ontwerpen kan ‘ie inderdaad prima. Maar bij een nieuw automerk starten komt wel wat meer kijken dan een paar gelikte plaatjes.
Dutchdriftking zegt
ach, als het maar mooie wagens worden. Die modern zijn, maar ook nog voldoende emotie hebben. Die combi zie je steeds minder helaas.
desjonnies zegt
Ontwerpers, Designers, Creatievelingen, Kunstenaars, Artistieke types zijn mensen die zelden of nooit over een goed zakelijk inzicht beschikken,
Dat geeft niets, hun creativiteit is hun wapen, als ze echter door Voute financiële jongens omringd worden, loopt het meestal niet goed af met ze.
Dus Henrik, blijf vooral ontwerpen en kruip binnen bij een goede design studio of fabrikant.
En probeer daar je dromen te realiseren !
Jochempie zegt
@desjonnies: Het was volgens mij z’n eigen keuze om kennis, technologieën en ontwerpen mee te nemen van Tesla, om een concurrerend voertuig mee te ontwikkelen.
henkhupelschoten zegt
Geef die man een baan bij volkswagen, krijgen we tenminste leuk staal op straat