De voormalige Fisker-topman gaat zich bezighouden met stinkende V8’s. Want: leuker.
De Deen is aangesteld als hoofd ‘design & product strategy’ van VLF Automotive. Een autobouwer die sinds 2012 actief is onder de leiding van Gilbert Villarreal en ex GM-chef Bob Lutz. Het bedrijf staat ook wel bekend als VL Automotive, maar met de toevoeging van Fisker.. afijn. U begrijpt ‘m.
De toetreding van ome Henrik is niet heel merkwaardig te noemen. Zo kwam VL Automotive in 2014 met de Destino. Een omgebouwde Karma met een dikke LS-swap. Geen hybride meuk, maar de dikke achtpitter van een ZR1 in het vooronder. ‘Tenminste nog iemand die mijn ontwerpen kan waarderen’, moest Fisker denken.
VLF Automotive zal op de Detroit motorshow aanwezig zijn. De drie heren komen met een nieuwe versie van de Destino en dat andere raspaardje, de DB10 Force 1 supercar. De Destino moet spoedig in productie gaan en de fabrikant hoopt 100 exemplaren te verkopen in 2017. De veredelde Karma gaat 229.000 dollar kosten. Ter vergelijking: voor 241.745 dollar heb je een gloednieuwe Lamborgini Hurácan in de States.
ghost zegt
Welkom in de echte wereld waar niemand echt wat geeft om het milieu. Tuurlijk, als men subsidie krijgt zal men altijd een bepaalde richting op buigen maar de ideologie zal altijd blijven en komt vroeg of laat terug.
stfu zegt
@ghost: je weet dat oliemaatschappijen al tientallen jaren subsidie krijgen?
reactief zegt
@ghost: alleen achterlijke mensen geven niets om het milieu!
goodolddays zegt
@reactief: ga jij maar gauw de wereld verbeteren.
jochempie zegt
@goodolddays: ben ik ook mee bezig. Houd jij je hoofd maar in je grot, holenmens.
fijnkonijn zegt
@reactief: en helaas is bijna de hele wereld zo achterlijk als een gebakkie. Welcome to reality.
widodh zegt
@reactief: Die gaan er hopelijk zelf snel genoeg achter komen. Het is alleen jammer dat veel mensen nog zo achterlijk denken. Ik ben voor een goed milieu, maar zeker geen hippie!
dieselaer zegt
@widodh: ja we hebben een hoop te winnen, maar de grootste boosdoener is in mijn ogen de steeds snellere vervanging van producten. Telefoons 2 jaar en kleding ook om de paar jaar. Voorheen waren spullen toekomstbestendiger, tegenwoordig gaan hypes zo snel dat je als je die volgt je je meuk binnen een jaar in de kliko kan gooien.
Esprit_de_Flandre zegt
@dieselaer: Daar kiezen consumenten zelf voor. Het is niet omdat er een nieuw model gsm op de markt komt dat je die moet kopen. De mijne gaat al 6 jaar mee en werkt nog perfect. Vol krassen, een ontbrekend knopje en alle zwarte verf rond het scherm is weg, maar ik heb lak aan de ‘look’…
dieselaer zegt
@Esprit_de_Flandre: heb je helemaal gelijk in. Het is dat de techniek steeds sneller voortschrijdt en daardoor steeds sneller nieuwe modellen op de markt komen aan de ene kant, een vermindering van de kwaliteit aan de andere kant. Want hoe zuinig je ook bent op je telefoon, meestal geven ze er na zo’n 3 jaar de brui aan
1audi1 zegt
@Esprit_de_Flandre: Daar kiezen consumenten niet zelf voor, een telefoon is misschien niet het juiste voorbeeld want die is sowieso snel verouderd. Neem nou oude geluidsappratuur, vroeger kon je alles uit elkaar schroeven en zelf repareren, tegenwoordig is alles vastgelijmd en reparatie niet meer rendabel. Als nu iets kapot is, is het kapot.
clarkson zegt
@reactief: Als fabrikanten zulke auto’s blijven maken kan je de consument moeilijk iets verwijten.
v8rules zegt
@reactief: net of auto’s de grote vervuilers zijn. 10% komt daar vandaan, waarom horen we niets over die andere 90%? Juist, daar valt niet genoeg aan te verdienen.
Zolang er nog schepen op stranden gesloopt worden, vele landen hun afval gewoon in de zee dumpen en onze oude diesels vrolijk verder rijden in Afrika, waar ze heel lang meegaan want geen regen, start ik zonder enig schuldgevoel 1 van mijn 2 V8en.
widodh zegt
Kan niet anders dan hopen dat dit boeltje snel failliet is. Wat een soap is dit toch. En wat een huigelaar. Eerst groene praatjes verkopen en dan anno 2016 nog met een V8 komen…
skid zegt
@widodh: Jup, want “Karma is a b*tch”
adjudant zegt
@widodh: Stel je niet aan man. Misschien moet je eens een boom gaan knuffelen, raak je wat van die groene frustraties kwijt.
widodh zegt
@adjudant: Wat een niveau, bravo! Rijd zelf al 3 jaar elektrisch overigens
petert zegt
@widodh: omdat je electronisch rijd, ben je milieu vriendelijk bezig? Je verplaatst de vervuiling alleen maar. Weet je hoeveel vervuiling komt kijken bij de productie van accu’s. En die elektriciteit komt ook niet van de bloemetjes…
widodh zegt
@petert: als je je zou verdiepen in de materie en niet zou na praten wat elke journalist graag schrijft wist je beter. Elektrisch rijden is in alle omstandigheden schoner dan een ICE. Vergeet het hele proces van raffineren van brandstof namelijk niet! Lithium accu’s kunnen we ook her gebruiken bijv
autobart zegt
@petert: ‘Electronisch rijden’ nog wel? Zo iemand als jij is echt de typerende onwetende autorijder met verbrandingsmotor. Benzine komt dus ook zonder transport aan bij het tankstation? Het raffinageproces (destillatie bij temperaturen van enkele honderden graden Celsius) wordt ook buiten beschouwing gelaten?
Zal ik jou eens wat anders vertellen… Een TESLA MODEL S doet ongeveer 20 kWh/100km, een liter benzine bevat ongeveer 10 kWh aan energie (9,7 kWh om precies te zijn). Dat betekent dat zo’n auto ongeveer 2l/100km nodig heeft. Wat heeft een Audi A6 ongeveer nodig? (vergelijkbaar van formaat). Juist, ongeveer 10 liter. Dat is VIJF keer zoveel energie. En dan te bedenken dat een liter benzine met raffineren ongeveer 3,1 kg CO2 kost. Dus een A6 stoot ongeveer 31 kg CO2 uit per 100 km.
Een elektrische auto? Die kun je opladen met zonne-energie of windenergie. Dus geen uitstoot. Zelfs met grijze stroom is de hoeveelheid uitstoot aanzienlijk lager.
Accu’s zijn recyclebaar. Vergeet je ook niet hoeveel liters smeerolie je vergooit in het leven van een verbrandingsmotor?
Amen.
jerommeke zegt
@autobart: mooi verhaal. Nog beter: een houten plank, 4 wielen en een zeil. Dan ben je pas energiebewust bezig. Nog beter: je had niet geboren moeten worden, dan had je pas energie bespaard.
autobart zegt
@jerommeke: Grappig hoor, dat is dus jouw manier naar een betere leefwereld? Maar oké, krijg ik van jou een dashcam video dat je 120 rijdt met je zeil met wielen?
nasty zegt
@widodh: heb je liever de v12 tdi diesel van vag dan?
widodh zegt
@nasty: Nee, zeker niet. Diesel in personenauto’s is ook totale onzin. Nooit schoon geweest en zal het ook niet worden. Alleen voor zwaar vervoer waar de motor langere tijd op temperatuur is loont diesel.
guusboum zegt
@widodh: aan de andere kant: als liefhebber van auto’s en iemand die een Karma ongelofelijk mooi vind; Is zo’n bloedsnelle sedan met goed opvoerbare V8 niet heerlijk? Al is het van ome Henrik wel krom natuurlijk…
gtwillem zegt
@widodh: Fisker wilde voornamelijk een hip statement maken. Een alternatief voor de Prius. Zijn bedrijf heeft nooit in het teken gestaan van ‘de wereld verbeteren’. Hij zag een markt en haakte daarop in.
Daarbij: als dit in productie gaat, zal het in een zeer kleine oplage zijn. Beetje misleidende titel, maar ja, clicks en zo ;-)
bigfun zegt
@widodh: ja en dan ook nog een karma automotive in de weg zitten
De rechten van zijn ontwerp is immers in chinese handen
rhellema zegt
@widodh: Zo vind ik mensen die een elektrische auto rijden vaak ook huigelaars. Ze zeggen dat ze het voor het milieu doen maar als je door gaat vragen dan kom je er achter dat ze de auto zijn gaan rijden vanwege geen/weinig bijtelling, geen wegenbelasting en dergelijke. Oftewel links lullen en rechts vullen.
widodh zegt
@rhellema: Geloof mij, ik koop nooit meer een ICE, nooit
Jochen zegt
@widodh: huichelaar, omdat hij als hoofd design zijn eigen ‘baby’ weer op de weg kan krijgen. Ik wil hem liever bestempelen als liefkozende vader, papa Karma.
Dutchdriftking zegt
Wat lijkt dat ding op een F-type!
knipperlichtje zegt
@dutchdriftking: mijn jat-alarm gaat ook af. Hij lijkt op de F-type, maar ook op iets anders waar ik niet op kan komen.
murkmotorsport zegt
@knipperlichtje: Misschien Mercedes SLS? Daar vind ik hem wel wat van weg hebben.
knipperlichtje zegt
@murkmotorsport: klopt, die link zag ik ook
fastnloud zegt
@knipperlichtje: eerder een cx75 (bad guy bond car) gemengd met de oude fisker
knipperlichtje zegt
@fastnloud: die komt inderdaad goed in de buurt, de Ferrari 599 lijkt er ook op, die heeft ook zo’n brede grille met vergelijkbare koplampen.
fit4fun zegt
Zijn ze nog steeds met dat idiote project bezig? Sneue oude mannen. Hopeloos ding, dat was het als Karma al.
rotrexv5 zegt
Jammer dat De Fisker Karma mislukt is. Zo’n Tesla doet me niets, maar de Karma vind ik prachtig. Daar zou ik m’n 1 op 6 rijdende eigen auto wellicht wel voor weg doen :-)
stfu zegt
@rotrexv5: Karma was technisch gezien niet de beste. Reed ook niet bijster bijzonder. Amper ruimte. Slechte afwerking. Windows schermpje erin.
rotrexv5 zegt
@stfu: klopt, maar alles dat aantrekkelijk is in het leven heeft z’n donkere kanten…:-)
bigfun zegt
@stfu: oja?
Ik rij er 1 en er klopt niks van wat je zegt!!!!
Nooit wat aan en heerlijke reisauto, ruimte genoeg!
stfu zegt
@bigfun: ruimte genoeg is subjectief. Het is gewoon een feit dat de kofferbak klein is en achterin kan je maar 2 man kwijt.
Okkii zegt
@stfu: hoelang had jij garantie op je hok…
stfu zegt
@okkii: 8 jaar op mijn aandrijflijn en accu. Hoezo?
skid zegt
Hoe verdienen dit soort automerken überhaupt iets? En hoe krijg je het het in vredesnaam aan de man? Willen ze aan het einde 2017 100 stuks verkocht hebben of na een aanloop in 2016 in het hele jaar 2017 100 stuks aan de man brengen?
Stel: ze verkopen in 2017(!) 100 auto’s a $ 230.000, voor de snelle rekenaars onder ons is dat 23 miljoen dollar. Daar gaan de materiaalkosten vanaf, zeg een ruime $50.000 per wagen, dus $5 miljoen in totaal. Dan hebben ze nog de nodige overhead in 2015, 2016 en 2017. Zeg dat dit een 4 a 5 miljoen per jaar is (en dan ben ik voorzichtig) Dus een netto resultaat van $ 3-6 miljoen verdeeld over 3 jaar. Tien of twintig stuks minder en het is al uit met de pret.
En dan: In 2017 is het ontwerp van de Fisker toch al enigzins verouderd (wie hou je voor de gek met die neus) en waarom zou je in vredesnaam $ 229.000 neerleggen wanneer je voor hetzelfde geld iets veel mooiers kunt krijgen.
Rick-dos zegt
Het is ook gebleken dat consumenten geen shit om zijn creaties geven.
Misschien eens achter de oren krabben, je prijspunt op een lager niveau bepalen en nog eens overnieuw beginnen…
fijnkonijn zegt
@Rick-dos: Pardon?
Meneer Henrik heeft de Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage en de BMW Z8 getekend. People sure gave a shit about those cars !
Je bent weer eens lekker geïnformeerd rickyboy…
Rick-dos zegt
@fijnkonijn: “Zijn creaties” in de zin van wat hij zelf onder z’n eigen naam heeft uitgebracht, fijnkonijn.
Volgende keer misschien eerst toelichting vragen voor je oordeelt…
fijnkonijn zegt
@Rick-dos: ““Zijn creaties” in de zin van wat hij zelf onder z’n eigen naam heeft uitgebracht, fijnkonijn.”
Nee. Je hebt gezegd “Het is ook gebleken dat consumenten geen shit om zijn creaties geven.”
Meer heb je niet gezegd. Geen woord over “onder z’n eigen naam”
Mooiprater…
Rick-dos zegt
@fijnkonijn: Nu wordt ie leuk jij gaat even uitleggen wat ik bedoel, grappenmaker.
fijnkonijn zegt
@Rick-dos: Omdat jij niet uitlegt wat je bedoelt. Je doet een uitspraak en die staat. Later, als blijkt dat die uitspraak aan alle kanten rammelt, ga je het zitten goedpraten door je uitspraak verder uit te breiden maar vooral, door de persoon die de kritiek levert, aan te vallen.
Maar genoeg van deze onzin. Misschien helpt het als je in de toekomst wat beter nadenkt voordat je wat schrijft. Schrijf dan gewoon direct wat je echt bedoelde ipv. een deel daarvan (en dat deel is dan duidelijk verkeerd omdat er van alles ontbreekt). Prettige dag verder.
Rick-dos zegt
@fijnkonijn: Weer een eigen uitleg die je mij wil opdringen.
Het enige wat hier gesteld kan worden is dat ik misschien wat duidelijker had kunnen zijn en jij het anders geïnterpreteerd zou kunnen hebben.
Ik ging er van uit dat we hier met petrolheads te maken hadden die heus wel het palmeras van Fisker kennen en dus ook zijn successen en missers kennen.
Maar goed, ik zal speciaal voor jou de volgende keer precies uitleggen wat ik bedoel. Doe ik er ook nog wel wat linkjes voor je bij zodat we geen misverstanden hebben.
Fijne dag!
gtwillem zegt
@Rick-dos: Lief zijn voor elkaar!!! Ik begrijp de gedachtegang van @fijnkonijn wel enigszins, toen ik het las dacht ik hetzelfde. ‘Creaties’ is een breed, rekbaar en vaag begrip. Dus nu weer een digitale manhug geven en gtwillem een biertje!
citroenvisa zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
spykerboy zegt
Goedzo, veel beter dan al die millieu meuk produceren, lekker vervuilende autos bouwen zola het moet ??
moveyourmind zegt
Wat is er toch aan de hand…
Opeens loopt iedereen als een stelletje makke lammeren te mekkeren dat dit een auto als deze niet meer kan… Geloven we soms echt dat de huidige generatie auto’s met hun gedownsizede motoren zoveel beter is?
Tot over een paar jaar blijkt dat ook die kleine viercilinders een net zo’n grote bedreiging vormen voor de gezondheid van de mensheid omdat ze weer andere schadelijke stoffen uitstoten.
Geef mij maar zo’n V8, die nauwelijks moeite hoeft te doen om de auto in beweging te krijgen. En heerlijk rustig 2000 toeren maakt op de snelweg. Mij maak je niet wijs dat als je er een ondergemotoriseerd vierpittertje erin legt de uitstoot zoveel beter wordt.
Blijft natuurlijk een feit dat een Fisker een hele lelijke auto is… Want dat zegt iedereen op Autoblog. Net als de Porsche Panamera… Kennelijk heb ik geen smaak, want zowel de Fisker als de Porsche vind ik waanzinnig mooi.
Klassiekerrally zegt
@moveyourmind: Helemaal met je eens. Alsof de productie van accu’s en de voor elektromotoren benodigde magneten zo geweldig milieuvriendelijk is. Ik wil niet binnen een straal van 100 kilometer van de neodimium mijnen wonen. Om nog maar niet te spreken van de door kolencentrales opgewekte energie. Of kernenergie. Elektroauto’s met accu’s zjin naar mijn mening NIET the way of the future. Opwekking, opslag en aanvullen van de energie is gewoon te onhandig. Ik zou inzetten op de productie van waterstof op een energievriendelijke wijze. Maar wie ben ik…
djim zegt
@Klassiekerrally: u gebruikt non-argumenten, wij weerleggen ze :-)
Nd magneten worden inderdaad in sommige elektromotoren gebruikt. Er zijn ook andere manieren om elektromotoren te bouwen. Als je ja dan toch op die Nd wil vastpinnen: die Nd wordt 1x uit de grond gehaald en kan dan eindeloos gerecycleerd worden, net als de Li uit de batterijen waar je ongetwijfeld ook een probleem mee hebt. Wat betreft je NIMBY-angsten: je mag op beide oren slapen want in Europa zit er geen Nd in de grond.
De elektriciteitsmix in Europa is vandaag inderdaad nog vooral fossiel en nucleair. Maar hernieuwbare energie maakt een gigantische inhaalbeweging. (7% in 2007, 11% in 2012 etc. etc.) Dus een elektrische auto wordt met het verstrijken van de tijd minder vervuilend. Wat van een verbrandingsmotor niet kan gezegd worden. Als consument heb je bovendien genoeg keuzes om je stroom aan te kopen bij een groene stroomleverancier.
Zelfs als we grotendeels van fossiele brandstoffen blijven afhangen voor onze energieproductie, is het 2,5x efficienter om een fossiele brandstof in een efficiënte elektriciteitscentrale in stroom om te zetten, die stroom in een batterij te duwen en er dan mee rond te rijden dan om die fossiele brandstof in een (per definitie inefficiente) verbrandingsmotor op te stoken.
Het hele waterstofverhaal is een grapje van de olie-industrie. De enige economisch haalbare manier om H2 te produceren is door te vertrekken vanuit natuurlijk gas of steenkool en dat te “steam reformen”. Het kost bijzonder veel energie om de H2 op die manier op te wekken. Bijproduct is CO2. Als je elektrolyse als alternatief ziet: efficienties van 30%. Opslag en transport zijn levensgevaarlijk, er moet belachelijk veel energie gestoken worden in koeling en de installaties zijn bijzonder duur. Er is ook geen enkele container waaruit H2-gas niet vervliegt.
Ik zou u daarom willen vragen om uw standpunt te herevalueren :-)
Klassiekerrally zegt
@djim: Geen probleem, ik ben de beroerdste niet ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@Klassiekerrally: Wat ik me al een tijdje afvraag…
Waarom wordt “elektriciteit is niet milieuvriendelijk” steeds gebruikt als argument TEGEN elektrische wagens en VOOR waterstof, wetende dat de productie van waterstof elektriciteit vreet dat het geen naam heeft (Vlaamsche uitdrukking, weet niet of jullie die ook kennen).
Milieuvriendelijke productie van waterstof? Ik help het je hopen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat, als je bedoelt elek milieuvriendelijk opwekken om waterstof te maken, dan nog is het beter om die elek rechtstreeks in accu’s te steken dan in waterstof…
Esprit_de_Flandre zegt
@Klassiekerrally: Verder helemaal akkoord met @djim
Klassiekerrally zegt
Het enige groen dat er toe doet…
http://www.thecriminalgenius.com/wp-content/uploads/2014/01/Green-dollars-650-Clipart.jpg
Rob zegt
@Klassiekerrally:
Het enige groen dat er toe doet is toch RAL 6005? ;-)
Klassiekerrally zegt
@Rob: Dan staat je auto wel heel lang stil, of heb je ‘m heel lang niet gewassen :D
mrrallycross zegt
Had hij met die karma moeten doen
Alfarobert zegt
De auto is gewoon een melkkoe.Eerst waren de diesels grote vervuilers.Jaren later zijn ze ineens schoner dan benzineauto’s.Nu weer vervuilers.Het gaat erom hoe regeringen het meest aan de auto kunnen verdienen.Global warming? Het klimaat veranderd al zolang de aarde bestaat.Hadden we anders nog in de ijstijd geleefd?Auto’s zijn niet de grootste boosdoeners maar er zijn er zoveel van dus is er het meest op te verdienen.Zo betaald iedereen zodat de schatkisten goed gevuld worden.
jochempie zegt
De mensen die het milieu afdoen als iets ontastbaars en janken dat er te weinig V8-en zijn: you’re dead wrong.
mellie zegt
Om in deze tijden nog met een V8 te komen vind ik toch wel gedurfd maar hoop voor ze dat het wat wordt.
Ik denk dan electriciteit het het alleen al niet gaat worden vanwege de laad tijden.
Waterstof gooi ik net zoals benzine er zo in.
neemt niet weg dat de productie daarvan( nu nog) veel (vervuilende)energie kost
bartsmit zegt
Ik ken ook maar één milieu. Mijn milieu. “Het milieu” bestaat niet, dat is een verzinsel van schijnheilige mensen. Elektrisch rijden is met boter op je hoofd rijden.