We kunnen binnenkort weer een model toevoegen aan ons lijstje van 1000pk supercars. Het Amerikaanse Hennessey Performance Engineering heeft de introductie van een eerste conceptcar wereldkundig gemaakt. Hennessey stond tot nu toe alleen bekend vanwege de zeer interessante tuningprojectjes, nu gaan ze dus ook zelf een auto maken: de Venom GT.
Het design is geschetst door de Britse Steve Everitt (Lotus anyone?). Onder de kap zal de Venom GT gebruik gaan maken van de 1000pk Twin Turbo Viper V10 powerplant, dit in combinatie met een lichtgewicht middenmotor chassis en een maximaal gewicht van 1225 kilo (2700 lbs)! Hiermee moet de Venom GT binnen 2,5 seconden naar de 100 km/u kunnen sprinten, de 300 km/u moet in 14 seconden mogelijk zijn…
Company founder, John Hennessey, is careful to point out that the Venom GT is not being built as a ‘Veyron Slayer’. Hennessey point out, saying, ‘The Veyron is an ultra fast and ultra luxurious grand touring car which also happens to be quicker and faster than any other road car, except for our Venom 1000 Twin Turbo SRT which beat the Veyron earlier this year from 0-200 mph. The Venom GT will be a much more engaging sports car to drive by challenging the driver with 1000+ HP in a chassis that is nearly 1500 lbs lighter than the Veyron.’
Hennessey said, ‘The company already has existing Venom 1000 Twin Turbo clients interested in ordering the lighter, mid-engined Venom GT. “Right now are taking a serious look at building 2 concept cars that could be shown to the public sometime in 2009. If there is enough demand we may consider doing a very limited production run of the Venom GT.’
If the Venom GT goes into production, it would be built at the company’s facility at Lonestar Motorsports Park which is located just west of Houston, Texas.
Gertje zegt
Lijkt erg veel op een Lotus maar dan nog wat sportiever, het blok maakt het nog leuker natuurlijk :D
rider zegt
even terug naar de tekentafels heren. een lotus op anabolen en wat vleugels erop. nee zo kan iedereen wel een “supercar”maken.
Huin zegt
Echt een Exige op steroïden, vind ‘m alles behalve mooi geschetst, maar ben wel benieuwd of deze wél een rondje op de Top Gear track mag lappen!
:D
Huin zegt
@rider: Lekker gelijk gezind. :)
Delta HFan zegt
ze hebben het over de chinezen maar de amerikanen kunnen ook goede copies maken dit is een supercar van lotus
Alwood zegt
maaaaaaar… dan blijft de wagen dus gewoon net zo onhandelbaar als de viper (bijna iig). Die motor is erg lastig te bedwingen volgens mij.
wel leuk maar toch proberen ze net een beetje te hard. Zou het bijvoorbeeld niet leuker zijn om er ook vier turbo’s op te zetten in plaats van 2 :P net als bij de EB110. Minder lag is betere controle.
Nick zegt
Zoals het stukje vermeld is Hennessy vooral een tuner, dus wie zegt dat ze niet een Exige pakken en de achterkant verlengen tot er een v10 in past. Ik bedoel, heel die auto is gebaseerd op een middenmotor, dus waarom niet. Lotus zou het nooit goedkeuren anders, deze neus lijkt 1 op 1 overgenomen en ook die zij inlaat is gelijk.
Dus waarschijnlijk wordt dit gewoon een opgefokte Exige.
Nick zegt
Om het nog duidelijker te maken: dat dit wordt dus hetzelfde als de Gemballa Mirage. Als basis een bestaande supercar maar door de aanpassingen een nieuw model voor de RDW zeg maar ;)
Stiggie zegt
Ik vind dit teveel op een lotus lijken, en op een carrera GT en de spoiler lijkt wel wat op die van een Veyron.
Klassiekerrally zegt
Mooi smoeltje, maar doet me inderdaad aan een Lotus denken:
… wat natuurlijk alleen maar positief is ;)
Thoams zegt
@ Alwood.
De auto is lastig te bedwingen door zijn motor?? Juist, dit getuigd wel van heel veel onwetendheid.
Overigens, de viper motor is een ontzettend goed dosseerbare motor. Er is echter heel veel koppel al onder in de toeren, dus je moet gewoon niet teveel gas geven.
Verder is de viper een FR en deze een MR. (over de plaatsing van een motor gesproken)
Dus, trek je conclusies maar eens… Dit wordt een beest!
Floris zegt
Hennessey? Dat zijn oplichters. Bedrijf heeft in het verleden o.a. onderdelen uit klantenauto’s gesloopt om andere projecten mee te realiseren.
http://www.caranddriver.com/columns/2844/the-steering-column.html
Chrizzzie zegt
Idd ik zie dit ook meer als een opgefokte Exige. Lotus heeft dit overigens ook geprobeert met de Lotus Elise GT1, dit bleek geen success omdat de voorkant van de auto te licht was om het geweld achterin in toom te houden.
Alwood zegt
@Thoams
ja… maar als ze weer testjes gaan doen hoe snel deze wagen naar de 100 gaat dan moet je toch zoveel mogelijk gas geven. Het is ook niet handig als de auto gaat spinnen in de 4 bij 180 want dat betekend dat hij nooit de volle acceleratie kan gebruiken en effectief is het dan geen 1000pk auto.
werkt beter met meer kleinere turbo’s en ze zouden de motor expres op heel hoge toerentallen moeten afstellen. Zodat de wagen onderin maar weinig kracht heeft en die gelijdelijk aan naar boven opbouwt in plaats van dat alles bij 4000rpm vrijkomt.
Thoams zegt
Hennessy heeft bij zijn huidige viper, die 1300 pk levert, een begrenzer erop, van 800 pk onder de 100 m/h. (160 dus). Hierdoor is de motor veel beter onder controle te houden. Daarnaast is de de motor tussen de voor en de achterwielen geplaats, in plaats van op de voorwielen. Daarom zal de wegligging ook veel beter zijn.
Robin zegt
Jammer van het blok. dat blok is zo primitief als ik weet niet wat. Als je dan toch voor laag gewicht gaat, kies dan een blok wat dat ook is. Verder ziet het er gewoon uit als een lotus, zeker mooi, maar dan moet er wel lotus opstaan anders is het iets teveel gechinees naar mijn mening.
Daarnaast, ziet het er niet echt uit als een straat auto, meer als een circuit beest. Zeker niets mis mee, maar of het dan gezien kan woorden als een concurrent van de veyron (die ik daarnaast een stuk mooier vind) valt te bezien.
StormRAM zegt
Lotus-kopie of niet, laat maar komen! Supercaars zijn altijd welkom imo :d
Jan C. zegt
Ik meen dat een Hispano-Suiza, afgezien van de koplampen, er ongeveer ook zo uit ziet. dus dat gezeur over Lotus… In ieder geval leuk dat ze stellen geen concurrentie van Bugatti te willen zijn, maar dan wel erover opscheppen dat ze sneller zijn…
jorn zegt
ik vin hem ook wel wat weg hebben van een porsche GT1
Peter zegt
ik wil toch even de bedenking maken dat deze autobouwer in spe zo maar even 2,7 seconden sneller aan 300 km/u wil geraken dan de Bugatti Veyron (!). Een 1000pk-auto bouwen die slechts iets meer dan een ton weegt, lijkt me ook ireëel. Of zijn de materialen al zo sterk geëvolueerd dat ze 800 kilogram minder wegen met dezelfde sterkte om deze auto tot één geheel te houden tegen enkele jaren geleden voor opnieuw de Bugatti Veyron?
monk zegt
misschien omdat het met een ander doel gebouwd wordt..
Geen luxe gt die 400 moet halen. Daarbij komt dat lotus dat kunstje ook flikt met een veel lichtere auto met minder vermogen zelfde prestaties halen als exoten.. Ik vind het trouwens (los van dat ie toch wel erg verwant is aan de elise/exige) wel een geslaagd design.
Dink zegt
Meer plaatjes?
De ‘gewone’ H’ssey is ook al best snel:
http://www.hennesseyperformance.com/hennesseyperformance/index.php
Dana zegt
De Viper V10 motor is een vrachtwagen blok in basis… Ik zou eerder voor een Hayabusa blok gaan (bijv.) met zo’n licht karretje….. Dan kom je in de buurt van de 1000 KG, lijkt me…. Met deze configuratie laat dat ding je alle hoeken van de aardbol zien…:)
GOD zegt
elke auto met het woord hennessey erop is mega snel, dit zijn naar mijn mening ook de beste tuners van amerika
nu met een compleet eigen auto :)
maar nog iets waar jullie vast niet aangedacht hebben
valt het jullie niet op dat je tegenwoordig met een productie auto net zo snel en zelfs sneller kunt accelereren als een F1 :)
word echt tijd dat ik miljonair word
donaldduck zegt
Moet kunnen,
Is al eens eerder gedaan een Viper blok in een Lotus elise/exige
http://www.bittercars.com/bitter/bitter.nsf/pages/gt1
Jan C. zegt
Valt de naam op de voorruit van de Bitter je ook op?
NLX zegt
Beetje gejat wel ja, maar ziet er wel beter uit dan ee veyron
Tribe zegt
haha als je zoveel publiciteit krijgt als dat Bugatti gekregen heeft is het zowieso de moeite waard om het te proberen..
leuk wagentje hoor :)
Frasker zegt
Ligt het aan mij, of is hij gebaseerd op een Lotus Elise?
(Niet dat het slecht is hoor)
M Freak zegt
Op een of andere manier…zie ik er ook een klein beetje een Carrera GT in. Anyone?
PieterA zegt
Lotus Exige kopie hoor…
Valleyman zegt
@Floris : als je een link plaatst zou ik hem zelf ook even bekijken ;-)
Hennessey power, respect voor die mensen, dit is echter geen competitie voor de Veyron aangezien hier nog geen sprake is van een 2de motor eraan te plakken en het een “W-blok” te dopen.
In dat geval betwijfel ik of dat stukje Bugatti-hype 100 meter in de spiegel te zien zou zijn.
Dit is power, dit is prestatie, intresseert me geen reet waarop hij lijkt.
Poekie Lauda zegt
Hij lijkt idd erg veel op een Lotus Exige, het lijkt me ook niet vreemd dat Lotus Sport het onderstel voor hun rekening neemt ( en misschien het chassis ook wel)
E320cdi zegt
Sweet, nou het ontwerp nog… wel mooi maar wat iedereen als eerste denkt – en ik ook – is Lotus. Vind het niet echt een ontwerp wat bij het merk/tuningbedrijf past. Afwachten maar!
@ GOD: “word echt tijd dat ik miljonair word”
Ik wacht ook al op die goede tijd!!!
thom zegt
Lotus exige met vrachtwagen motor :) 8.3 V10 SOHC met Variable Valve Timing op een 2 klepper. Ok hij ziet er wel ok uit maar ben niet echt onder de indruk de SSC Ultimate Aero TT is in bijna alle opzichten beter 1180 pk, 185 pk/L ,1300 nm, 1225 KG en die heeft al 410 gereden en is denk wel vergelijkbaar. Vind de veyron ook niet echt goed vergelijkings materiaal eerder de ssc en ccx en als je dan toch gek doet doe dan maar een MC12 corsa edo
thom zegt
Voor de liefhebber de Edo in actie
http://www.youtube.com/watch?v=BhVyt33LV-Y&feature=related
Floris zegt
@Valleyman
Ik heb het artikel gelezen, jij ook?
The BBB reported 12 complaints filed against Hennessey in the past 36 months, of which seven were in the past year. Of the 12 complaints, only one was listed as resolved. To put this performance in context, I ran checks with the local BBBs of every participant in our Supercar Challenge. Just one other complaint turned up, against AutoThority, and it was described as “resolved.”
en bijvoorbeeld…
Then I went to Dun & Bradstreet, the financial research firm, where for $117 I purchased a comprehensive report on Hennessey Motorsports. For comparison, I also purchased a report on the well-known Lingenfelter Performance Engineering. The report indicated that LPE was financially sound, with no liens, lawsuits, or judgments pending against it. In contrast, the Hennessey report revealed that courts have four times ruled against the company and that there are 10 lawsuits currently in various stages and three liens. The D&B report also provided a “Financial Stress National Percentile” rating, measured on a 1-to-100 scale, with 100 being the best possible score. Hennessey’s company had a rating of one. (LPE had a 79.)
Dat de auteur zelf tot nu toe geen problemen met Hennessey heeft gehad zegt niet zoveel. Check ook de verschillende Viper-forums…
http://forums.viperclub.org/performance-modifications/522228-hennessey-bad-business-article-autoweek.html
http://www.viperalley.com/forum/anything-goes/4252-motion-ban-john-hennessey.html
Floris zegt
Lees ook hier even…
http://www.cherokeesrt8.com/forums/showthread.php?t=622
FordGT zegt
Is weer leuk dat er weer een car van 1000 pk bij komt.
Alwyn zegt
Kijk een exige GT3!
MRTN zegt
1000pk lotus? liever een r8 (of rs8), 599 GTB of DB9
CSL zegt
Dit wordt een Kogel op tracks.
RenesisHP zegt
Hij is wel mooi.
Rick dos zegt
Ben ik het of loopt deze zin niet?
“dit in combinatie met een lichtgewicht middenmotor chassis een een maximaal gewicht van 1225 kilo (2700 lbs)!”
Niet getreurd Hennesy kan er ook wat van…
“Right now are taking a serious look at building 2 concept cars that could be shown to the public sometime in 2009.”
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd met wat ze komen. Ookal lijkt het op een Lotus.
dekster zegt
Is gwn een Engelse body met een zware amerikaanse motor erin, waar ken ik dat nog van?
Als iedereen het toen leuk vond, zullen we dat nu (en in de toekomst) ook nog wel doen. (al vind ik 1000pk een beetje overdreven, 750 is meer dan genoeg ;) )
Dennis zegt
@Rick dos: check, heb het aangepast, die zin liep niet inderdaad;)
911 zegt
hij lijkt op een lotus….. so what
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
D,r hebben er al aardig wat geroepen dat ze een Veyron killer aan het bouwen zijn echter waar blijven ze dan.
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: dat was precies wat ik dacht… “Hé dat is de Lotus GT1 maar dan in een straatuitvoering”. Als je uit je hoofd die twee auto’s zou gaan tekenen dan zouden ze minder op elkaar lijken dan nu…
Maar goed, goede basis+goede (simpele) motor =supersportwagen? We shall see.
jela zegt
ik weet niet of zo een oude post gecheckt wordt, maar de titel is fout, hennessy moet hennessey zijn denk ik zo. Arrivederci!
ViperArry zegt
Hennessy heeft geen beste reputatie helaas…… dit heb ik tenminste gelezen op de site van de Viperclub in Amerika.
Heeft in het verleden een “lucratieve” business gehad in het “tunen” van auto’s. Mensen betaalden ontzettend veel geld, en kregen wat andere onderdelen op hun auto.
Deze onderdelen waren van inferieure kwaliteit….. en gaven geen waar voor hun geld.
De overgebleven originele delen werden door H.Bv weer doorverkocht.
Zo werd er jarenlang ontzettende winst gemaakt.
Af en toe bouwt Hennessy een compleet blok, maar of dit een beetje kwaliteit is, is een groot vraagteken.
wotevajjjj zegt
maf !
Citrofiel zegt
hij lijkt op een lotus…
so what… dat is toch niet iets om je voor te schamen…?