Dit zeswielige monster is natuurlijk niet goedkoop, maar in vergelijking met zijn enige concurrent toch heel concurrerend geprijsd.
Hennessey is een tuner van het betere soort. Ze houden het niet bij simpele ECU-upgrades, maar gaan ver, heel ver. Wat te denken van een Lotus Elise die ze breder en langer maken, zodat ze er een V8 met 1470 pk in kunnen lepelen? Of een Cadillac CTS-V met 1000 pk? Kan allemaal, net als een zeswielige Ford F-150 Raptor Super Crew.
De zeswieler bestaat al langer, zo kon je vroeger al een Range Rover 6×6 krijgen als de betere off-road brandweerwagen, maar is natuurlijk opnieuw populair gemaakt door de Mercedes-AMG G63 6×6. Nu is een G-Klasse al niet goedkoop, een G63 AMG al helemaal niet, maar de 6×6 was met een vanafprijs van een half miljoen (ex belastingen) pas echt pikant geprijsd. Dat doen ze bij Hennessey beter.
Voor de VelociRaptor 6×6 (er was al een VelociRaptor 4×4) ben je namelijk 295.000 dollar kwijt, zeg maar een slordige 263.000 euro. Voor dat geld krijg je de standaard aandrijflijn van de F-150 Raptor, een 3.5 EcoBoost V6 met 450 pk en bijna 700 Nm koppel. Leuk, maar je bestelt natuurlijk voor 22 mille het HPE600-pakket, dat het vermogen naar *tada* 600 pk brengt.
bubbel zegt
-edit: probeer eens een hele zin in plaats van één woord-
roquez zegt
@bubbel: als dat ene woord ‘bestelt’ was, doelde hij denk ik op de spelfout …
dieselbougie zegt
@roquez: Leg mij eens uit waarom ‘bestelt’ een spelfout is. Ervanuit gaande dat je de laatste zin bedoelt.
dieselbougie zegt
@dieselbougie: ervan uitgaande* natuurlijk
granlusso zegt
@roquez: …die er niet is.
roquez zegt
@granlusso: er stond eerst besteld, is zo te zien net veranderd @dieselbougie
dieselbougie zegt
@roquez: oke dan heb ik niks gezegd :)
biohazardracer zegt
Ik vind deze wel een flink stuk vetter dan de amg 6×6. En met een betere prijs ook veel fijner voor de portefeuille.
DennisS65B40 zegt
@biohazardracer: sorry maar zo’n Amerikaans hondenhok is niet vetter dan een G-klasse 6×6.
Hennessy staat naast tunen tegenwoordig ook vooral bekend om zijn oplichterspraktijken…
tvsfotografie zegt
@audir8v10:
“is niet vetter”?
Ooit gehoord van meningsverschillen?
biohazardracer zegt
@audir8v10: smaak verschilt gelukkig!
lincoln zegt
@audir8v10:
Oplichterspraktijken !!
Doen ze ook VAG diesels dan ??
danmar zegt
@audir8v10: Inderdaad, stukje interessant leesvoer: http://jalopnik.com/ex-employees-say-hennessey-is-a-bigger-mess-than-you-ev-1778134112
rolov zegt
@biohazardracer: scheelt idd . Deze zullen we dus gelukkig veel vaker gaan zien.
rubinsky zegt
Dt-alarm!
gwnbmw zegt
v6… zegt genoeg hoop ik? als je 3 ton kan uitgeven aan een auto, zullen die andere 2 ook geen probleem zijn… zeker niet met een auto die je 1 ker per jaar gebruikt, en een verbruik van 4 liter per km heeft…
lekbak zegt
@gwnbmw: dit is gewoon de beste motor voor dit ding momenteel.
gwnbmw zegt
@lekbak: nee, het is hennessey (de maker van de venom) dus zou er een 1500 pk v8 in moeten liggen. niet dit ding wat je in een goedkope mustang vind.
Kuifje zegt
Hier mag echt geen V6 in liggen, dat mag gewoon niet
uselessguy zegt
Een sneue 3.5 liter in het toonbeeld van amerikaanse pickups.. tis toch om je dood te schamen. Wel veel gaver dan een mercedes dit.
lekbak zegt
Jeetje, bijna 2,5 ton voor twee wielen extra. Dat vind ik nogal aan de prijs zeg! De normale raptor kost maar 50k als ik het goed heb.
ghost zegt
@lekbak: je kijkt denk ik ook naar ontwikkelkosten vs weinig afname in de markt. Hoe meer afname, hoe verder de prijs kan dalen.
lekbak zegt
@ghost: het is niet meer dan wat Assen, diffs en ophanging wat je vast maakt aan een aangepaste frame. De bak lijkt niet verlengd en de voorkant inclusief techniek die daar zit is sowieso standaard.
Je kunt voor een ton best een ingenieur een week laten rekenen en twee monteurs een maand laten werken. De onderdelen zullen ook niet zoveel kosten want het is alleen de achterkant. Volgens mij kan je nog gewoon een tonnetje overhouden als je dit zelf laat doen.
dampu020 zegt
Doe mij ondanks het prijsverschil toch maar de merc
berlinetta zegt
Stiekem vind ik hem ook een stuk gaver dan die AMG. Vooral die zwarte.
nfad zegt
Als je 250k kunt besteden aan een auto als dit dan kan je waarschijnlijk ook 500k missen, dan zou ik toch voor de mercedes gaan. Want mercedes.
rufctr01 zegt
Gaaf ding, ik zou toch liever de 4×4 hebben die ook in Top Gear is geweest.
rob636 zegt
Doe mij die maar in plaats van de G-klasse 6×6! De gewone Raptor mag ook natuurlijk.
phaeton zegt
Liever de 4×4 met die 600pk. Toevalligerwijs haalde ik die van de week ook al aan onder het artikel van die getjoende Dodge Ram.
lincoln zegt
700 Nm uit een 3.5 benzine blok !!
Typisch Amerikaans ..
lekbak zegt
@lincoln: typisch Amerikaans zou zijn om deze cijfers te halen uit een groot blok met ouderwetse techniek. Maar tegelijkertijd wel zuinig, betrouwbaar en goedkoop natuurlijk.
Dit is een goed en hypermodern blok, typisch Duits eigenlijk.
lincoln zegt
@lekbak:
V8 + automaat is typisch Duits ..
lincoln zegt
Vind dit trouwens een lelijk modeljaar model ..
clarkson zegt
Hee dit was mijn ultieme politiewagen. Doe maar van deze dingen bestellen politiesjef.
cpp1 zegt
Vet ding
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf. Maar liever de G 6×6.
toyotafortuner zegt
Liever de Hennessey dan de Merc
noidea zegt
Tja Hennessey, niet echt de meeste betrouwbare tuner volgens vele verhalen op internet.
De Venom GT hebben ze niet eens zelf gebouwd maar is gemaakt door Delta Motorsport in het VK.