Het record is en blijft dubieus. Dit is wat John Hennessey erover te zeggen heeft.
We blijven de topsnelheid-run van Bugatti maar een nieuw record noemen. Het blijft de gemoederen tot dusver bezig houden dat die term misschien niet helemaal juist is. Want ja, er is een record geklokt, door TÜV Rheinland. Het Guiness Book of World Records mag de poging van Bugatti nog niet opnemen, want daarvoor moet de run twee kanten op gaan, en wordt het gemiddelde van de twee runs geklokt. In dit recordboek zul je dan ook tegenkomen dat de snelste auto ter wereld de Koenigsegg Agera RS is. Toegegeven, ze hebben het geflikt: er heeft op een zeker moment 300 mph (482 km/u) op de klok van de Bugatti Chiron gestaan. Voor een record moet Bugatti echter nog een stapje verder, er gaan al geruchten dat Bugatti het materiaal in huis heeft om ook 500 km/u (312 mph) te pakken. Doe dat wel snel, want de Koenigsegg Jesko staat op de loer om daadwerkelijk in recordvorm die 300 of 500 aan te tikken.
De Zweden zijn niet de enige. Ook twee Amerikaanse bedrijven zitten op de eerste rang om een graantje mee te pikken van ‘de snelste productieauto ter wereld’. De eerste is SSC, die na met de Ultimate Aero een record gehad te hebben nu met de Tuatara het nog een keer wil proberen. De andere is tuner en motorbouwer Hennessey. Het bedrijf van ingenieur John Hennessey heeft met de Venom al bewezen dat zij capabel zijn om de strijd aan te gaan met de ‘gevestigde orde’. Overigens is het wel interessant om te vermelden dat de Venom ooit een zeer hoge snelheid heeft neergezet, maar omdat die maar één kant op was telde het niet. Daarover later meer, Hennessey wil namelijk terugslaan met de tot nog toe onbewezen Venom F5. Hennessey zal wel verstand hebben van wat er nodig is voor een recordpoging zoals die van de Chiron. Hij geeft zijn twee centjes in gesprek met Top Gear.
De Amerikaanse tuner is niet volledig onder de indruk. Niet alleen omdat ook hij niet vindt dat Bugatti’s poging ’telt’ omdat ze maar één kant op zijn gegaan, ook omdat hij denkt dat Bugatti zijn VAG-genen toont en niet helemaal eerlijk is. Ja, de auto is sowieso aangepast met de lange achterkant en extra koeling en splitters, maar Hennessey denkt dat er ook meer pk in zit dan de 1.500 die de Chiron standaard heeft. Hennessey denkt dat getallen richting de 2.000 pk dichter bij de waarheid zitten. Aangezien Bugatti hiermee zich weer niet helemaal gewonnen geeft in de topsnelheid-wedloop, betekent dit record dat Hennessey maar beter de handdoek in de ring kan gooien? Absoluut niet, aldus John. Mede dankzij het feit dat Bugatti zelf ook al heeft toegegeven dat de recordpoging voor de Chiron niet beide kanten op kon, waren de omstandigheden lang niet optimaal. De ‘winnaar’ is nu degene die de ideale omstandigheden kan vinden: de 1.600 pk sterke Venom F5 is ook nog een potente deelnemer.
Op de vraag wie Hennessey als grootste concurrent ziet komt een leuk antwoord. Dat is Koenigsegg, omdat die volgens John de grootste wilskracht hebben om zoiets te realiseren. Zij vliegen niet hun hele hebben en houwen naar een plek om door een plaatselijke instantie een snelheid te klokken, nee, als de Jesko of een andere Koenigsegg ooit naar een lang recht stuk uitgevlogen wordt dan doet Christian dat om te winnen. John Hennessey rept verder geen slecht woord over Bugatti, zij vinden die 300 mph toch een hele prestatie. Wat John nog wel even mee wil geven aan Bugatti, en hij citeert een hoge pief van het merk uit Molsheim: “volgende keer niet vergeten om ook nog even terug te rijden.”
bitd zegt
De aarde is rond, ik zie potentie!
dwfc zegt
Het waren niet enkel de pk’s 720s, gewicht, afmetingen en aerodynamics zijn ook aangepast. Kwestie van volledig te zijn !
The French automaker partnered with chassis experts Dallara to extended the Chiron by nearly 10 inches (25 centimeters). The company also removed the Chiron’s rear wing and airbrake while relocating the exhaust all to reduce drag. We know Bugatti did reduce weight, such as removing the passenger seat; however, in its place, Bugatti did put computers while also adding a roll cage and safety seat for the driver. Those would add weight.
rolov zegt
@dwfc: jij gelooft de promopraat ook? Ik zat op discover die docu te kijken over bugatti. En ik hoorde alleen maar hype praat. Zelfs een paar dingen die ik zeker wist dat ze niet klopte of zwaar overdreven waren. Wij van wc eend….
dwfc zegt
het gaat me over correcte berichtgeving en niet een half verhaal neerpennen,
moveyourmind zegt
Het Guinness book of records, dat het nog bestaat…
Jammer voor Bugatti dat ze er niet inkomen met hun record, maar met een beetje geluk kunnen ze nog in de komende editie van de Enkhuizer Almanak en de Winkler Prins een eervolle vermelding krijgen.
Kvgorp zegt
@moveyourmind: idd. Tegenwoordig niet meer nodig. Nu heb je marketingafdelingen en YouTube.
Stefje zegt
@moveyourmind: youtube guiness en john oliver even. 20 minuten van het beste vermaak wat je deze zomer nog gaat zien!
hotze zegt
@moveyourmind: dus jij schaft nog regelmatig een Enkh.Almanak en een Winkler Prins aan? Respect!
lekbak zegt
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo’n prestatie. Het is een wedstrijdje verpissen met enorm budget. Gooi er nog een zak geld achteraan en ze gaan volgend jaar 400mph, maar dat doen ze niet want dan slaan ze de 320, 340, 360, en 380 over en dat zijn gemiste persmomentjes.
Als ze nou eens het ringrecord aan flarden zouden rijden met een auto die ook 300mph kan, dàn zou ik echt onder de indruk zijn. Dan heb je meer dan domweg een hele bult aan vermogen en een gladde koets. Of bouw en verkoop een auto met winst voor minder dan het bnp van een klein land die de 300mph kan, ook knap.
Voorlopig doen ze hetzelfde als een getunede ford gt of Lamborghini, maar bouwen ze een paar van die veredelde tunerbakken achter elkaar en noemen ze het een productiewagen.
martvvliet zegt
@lekbak: volgens mij heb je niet helemaal door hoe moeilijk dit soort snelheden te bereiken zijn. De luchtweerstand neemt toe exponentieel, waardoor je voor elke 10kph extra weer immens veel meer vermogen nodig hebt. Dot was ook zichtbaar bij het beeld materiaal. Naar 400kph is die snel, maar daarna is het kruipen naar de recordsnelheid. ook al is het natuurlijk marketing (en daar hebben ze bij dit soort prestaties alle recht op natuurlijk) blijft het een bijzondere prestatie.
lekbak zegt
@martvvliet: welnee man, ze gingen al 500kmh voor de tweedewereldoorlog. Vooral met een “prototype” is dat niet moeilijk. Geef mij 20 miljoen en voor het eind van 2020 heb ik een auto die 500 rijdt. Het is een kwestie van geld, niks meer en minder dan dat.
Vermogen is tegenwoordig heel makkelijk te krijgen. Racemotoren blijven vrij lang heel met 400pk per liter, dus dat is geen enkel probleem. Aero snappen ze ook al redelijk. De 400mph is al gehaald, bijna 60 jaar geleden!!!
Erickson zegt
@lekbak: geef mij 20 miljoen en ik vlieg met 990kmph naar de Malediven ?
hotze zegt
@erickson: denk dat Lekbak ‘m ook peert naar de Malediven met de 20 milj en dan zegt ‘sorry, mislukt’.
lekbak zegt
@hotze: welnee, ik koop voor 30k een Mercedes cls, laat AMG er voor een miljoen twee keer een 4.0v8 met 1200pk in leggen. Zoek iemand met een windtunnel die voor me uit kan zoeken hoe ik die auto aan de grond ga houden en geef 5 miljoen aan een of andere dictator die een lege weg van 15km voor me beschikbaar stelt.
rolov zegt
@lekbak: klinkt goed. Maar je kan hem gewoon naar de zoutvlakte brengen he. Kost je stukken minder. Of bedoelde je met dictator Trump?
lekbak zegt
@rolov: op zoutvlaktes heb je zoveel meer weerstand dat het inmiddels lastig begint te worden daar nog zulke records te halen. Daarom zie je ook dat de jongens zoals Bugatti, koenigsegg en dergelijke naar alternatieven zoeken.
rolov zegt
@lekbak: eigenlijk zouden ze allemaal op de vw baan moeten mogen om het record zo eerlijk mogelijk te houden. Maarja. Dat gaat vw nooit doen
martvvliet zegt
@lekbak: klopt maar t verschil is dat in een chiron ook een tak van 80 de 300mph kan halen. Comfortabel terwijl je daarna weer rustig naar huis kan cruisen. De komende x jaar. Race motoren kun je natuurlijk niet vergelijken met motoren die 100k+ mee gaan. De land snelheid records die zijn behaald zijn vliegtuigen op wielen en niet een personen auto. Daar zit precies het verschil.
lekbak zegt
@martvvliet: de auto die deze snelheid heeft gereden was geen productiewagen waar oma 300mph mee kan rijden op de autobahn, het was een zwaar geprepareerde hele dure tunerbak.
Tegenwoordig kan men meer vermogen betrouwbaarder uit een chevy V8 halen dan vroeger uit een vliegtuigmotor. Welkom in 2019, waar vermogen geen enkel probleem meer is. Een hatchbackje gaat al dik over de 200pk per liter en die zijn in tegenstelling tot een standaard chiron daadwerkelijk gemaakt om tonnen mee te gaan.
Er zijn maar weinig dingen die technisch nog een uitdaging zijn. Snel gaan is daar niet één van. Het moeilijke is het geld vinden om de records te breken, maar voor VAG is dat een minder groot probleem.
antoombom2000 zegt
@lekbak: er zijn geruchten dat Koenigsegg met de one:1 een ronde tijd van 6:20-6:30 neer kan zetten maar dat zij de Nürnbergring niet af kunnen/mogen huren.
lekbak zegt
@antoombom2000: koenigsegg is dat ook oneindig veel inventiever dan Bugatti.
cabriohater zegt
Het is in principe te bereken, maar goed dan moet je wel wat waardes hebben die we niet hebben omdat het een custom Chiron is. Het lijkt mij dat ze met wat aanpassingen + tuning meer er uit kregen dan de 1600pk die ik eerder hoorde.
Edge zegt
John Hennessey is een sjoemelkoning eersteklas, dus als hij zegt dat Bugatti liegt over het aantal paardjes zal dat wel kloppen
Volvo_440_turbo zegt
Beetje reclame nodig om hun Chiron verkocht te krijgen volgens mij, anders moeten ze 100 speciale editiies verzinnen…
hotze zegt
@Volvo_440_turbo: in ieder geval niet op mijn lijstje mocht er een koffer met veel geld in de tuin vallen.
Volvo_440_turbo zegt
@hotze: same here, wat ben je met zo een auto? Je kan je er nergens mee vertonen of iedereen zwermt rond je auto en je hebt een vracht techniekers met aanhangwagen die je altijd mee volgen. Herinner ik me van een Veyron die ik in Brussel aan een hotel eens gespot heb.
hotze zegt
@Volvo_440_turbo: vind ’t ook niet echt een fraaie auto. Snel is die ongetwijfeld maar kan geen lijnen ontdekken waar ‘k van ga kwijlen.
Dutchdriftking zegt
Kortom, het zelfde baantje twee kanten op, en dan een speciale LT met 2.000pk om de markt brengen. Slim, iedereen met een ‘gewone’ Chiron wil deze er dan bij.
scrmeagle zegt
Wat is het nut van dit soort snelheden?
emping zegt
@scrmeagle: records zetten
drdre1 zegt
@scrmeagle: wat is het nut van 130km/h? Economisch? Deze wellicht ook. ??
Donstil zegt
Haha ze zijn allemaal zuur dat Bugatti het al gelukt is. Ook Hennessy weer met zijn Kit car.
rolov zegt
@Donstil: zuur? Met een proto terwijl koenigsegg het met een klanten auto deed en nu weer gaat doen?
antoombom2000 zegt
@Donstil: ik zou alsnog liever zo’n “kitcar” hebben dan dat lelijke hok van Bugatti. Het is gewoon een feit dat Bugatti geen record heeft neergezet voor de snelste productie auto. Zelfs als ze dit model uit gaan brengen verwacht ik niet dat ze de helft van het interieur achterwege laten.
rhellema zegt
@Donstil: Bugatti is helemaal niets gelukt anders dan met een model wat niet te koop is en geen productie model. Het enige wat ze hebben laten zien dat ze het afleggen tegen een klein fabriekje als Koenigsegg.