Meer dan duuzend pk in een Jeep. Waarom ook niet.
Als er één partij is die krankzinnige dingen kan maken dan is dat Hennessey. Het maakt niet uit om welke carrosserievorm het gaat: het Amerikaanse merk doet het gewoon. Eerder dit jaar kondigde ze aan de nieuwe Jeep Gladiator van een Hennessey-beurt te voorzien. Nu is de auto officieel uit de doeken gedaan in aanloop naar SEMA.
In mei van dit jaar werd al bekendgemaakt dat de 3.6-liter Pentastar V6 uit de Gladiator zou worden gevist en dat daar een 6.2 Hellcat V8 voor in de plaats zou komen. Nu is de klus geklaard en de achtcilinder is nog serieus gekieteld ook.
Het resultaat is een Jeep Gladiator met 1.014 pk en 1.264 Nm aan koppel. Ze noemen het de Hennessey Maximus. Ondanks zijn totaal niet gestroomlijnde voorkomen sprint de Maximus in 3,9 seconden naar 96 km/u. In tegenstelling tot een ‘normaal’ Hellcat-blok is de 6.2 voorzien van onder andere een nieuwe ECU, een nieuw uitlaatsysteem en een grotere radiator voor betere koeling.
Met een liftkit van King staat deze Gladiator 15 cm hoger dan gewoonlijk. Daarnaast rolt de Maximus op offroad rubber van BFGoodrich. Hennessey neemt de Maximus aankomende maand mee naar SEMA waar de Gladiator zijn debuut zal beleven. Er zullen slechts 24 stuks gebouwd gaan worden. De prijs bedraagt 225.000 dollar.
lompey zegt
Moet je toch wel steekje los hebben om hier het nut van in te zien
futse zegt
@lompey: ach ja, moet alles ‘nut’ hebben?
fanboy zegt
@futse: Het is meer dat je dat vermogen nauwelijks kan gebruiken. In een sportwagen zou dat nog wel kunnen.
Voor offroad rijden is het veel te veel, zul je altijd problemen hebben om het weg te zetten. Zelfs als je keihard een zandduin omhoog stuift zal het nog te veel zijn vermoed ik.
En op de weg rij je rond met die BF Goodrich banden, die ook niet zoveel vermogen voor je op een goede manier op de weg te zetten. Leuk groffe modderbanden of all terrains, maar je levert gewoon in op grip op het asfalt.
Dan zal er nog een vrij lage snelheidscodering aanhangen, hij zal dus gelimiteerd worden in snelheid door de banden, eerder nog dan zijn zeecontainer vorm.
En voor iedere bocht moet je bang zijn dat je er niet te snel in schiet want dan ligt het geheel op zijn kant.
Ik denk dat het leuk is tot een pk of 400, de rest kun je niet eens gebruiken op zo’n platform met zulke banden.
b00m3rang zegt
@fanboy: totdat je mee gaat doen met die gekke arabieren om zo snel mogeljjk een duin op te komen. Dikke schepbanden erop, nitro aan, vuur uit de uitlaat en als een malle naar boven blazen!
fanboy zegt
@b00m3rang: Ja klopt, maar ook die hebben nog wheelspin bergopwaarts in het zand.
Die draaien volgens mij wel behoorlijke vermogens voor korte periodes.
erce zegt
@lompey: oftewel: wat een geweldig ding! Gelukkig rijden we niet allemaal in een Dacia Logan.
JamesBond007 zegt
@lompey: open deur wat betreft Amerikanen
gekketurbo zegt
1000pk+ en dan zo’n pietlullig onzichtbaar uitlaatje; kan wel genieten van die Texanen :D
spacemoon24 zegt
Maximus in een korenveld, ze hebben hun referenties goed voor elkaar.
O plaat zegt
@spacemoon24:
vooral een grappige referentie als je weet dat dergelijk koren niet eens bestond in de tijd van gladiatoren. Het is zo wat even historisch accuraat als deze Jeep in de film steken.
DaveB zegt
@shiva: ?
roadrage78 zegt
Wat een stoer apparaat!
En wij ons maar druk maken in Nederland om stikstof…
reactief zegt
Gisteren het Youtube filmpje van Hello I’m Schmee gekeken over dit apparaat. Kan die gast alleen kijken als hij weer eens met iets vets rijdt…
Maar vond het tegenvallen. Hij leek helemaal niet zo heel snel, reageerde traag en constant, ook bij langzame snelheden, het geluid van de supercharger nogal luid aanwezig…
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. En een ouderwetse naam voor een getunede auto blijft ook fijn. Vroeger deden de Duitsers dat ook (Brabus Hammer) zie je steeds minder helaas. De laatste welke ik mij herinner is de S8 Talladega R van MTM.
jmeverts zegt
Best aardige prijs/pk verhouding, en nog praktisch ook
x1f48 zegt
Als je dan zo veel geld uit geeft aan een motor swap doe het dan meteen goed en leg er een hellephant in. Ipv zo’n standaard blokje
generaalalfa zegt
@x1f48:
Dat gaat The Stradman doen, alleen is er vertraging in het uitleveren van deze motorblokken.
Hij gaat er ook een 6×6 va maken, helemaal maf ?
rikv99 zegt
Ach hij zou zonder die 1000pk ook wel op de oprit mogen!
krikke240z zegt
@rikv99: Yes indeed! Een Wrangler doet me niet veel maar de gladiator vind ik dan wel heel leuk!
nout zegt
Frustreert me op dezelfde manier als de G65. Te veel vermogen voor off-road, en een verschrikkelijke setup voor any kind of performance met die verhoging en off road banden. Steriel showvloertijgertje, en ja natuurlijk is dat vast iemands smaak.
emping zegt
@nout: ach er worden er slecht 24 van gemaakt. Dus niet heel veel mensen met deze smaak. ?