De Hennessey Huracán HPE900 is een van de weinigeauto’s met turbomotor die alsnog episch klinkt.
Als het gaat om de klasse van redelijke instap supercars, is er enorm veel keuze. Tegenwoordig heb je 600-700 pk onder je rechtervoet, een middenmotor en achterwielaandrijving. Helaas is de downsize-trend hier ook al een tijdje aan het woekeren.
Compact
Auto’s als de McLaren 720S en Ferrari F8 Tributo zijn voorzien van een relatief compacte motor met twee enorme turbo’s. Dit heeft als voordeel dat je veel meer vermogen en koppel tot je beschikking hebt. Dat betekent dat supercars echt bizar snel zijn tegenwoordig. Als uitzondering was daar altijd de Lamborghini Huracán.
Italiaanse volbloed
Deze Italiaanse volbloed met Duitse nicht heeft een atmosferische V10. Het nadeel is dat deze beduidend ’trager’ is dan de 720S of F8. Maar de Huracan is alsnog bloedsnel én dankzij het fraaie geluid heb je nog meer de sensatie dat het hard gaat.
Hennessey Huracán HPE900
Kun je die twee ook combineren? Jawel, laat dat maar aan de dames en heren van Hennessey over. Hun laatste project is deze Hennessey Huracán HPE900 met twee turbo’s. Normaal gesproken zorgt dat voor een flinke downgrade qua geluid, maar niets is minder waar. Bij de Hennessey Huracán HPE900 heb je alsnog een enorme bak lawaai. Alleen wordt de tiencilinder huil voorzien van een hoop gesis van de turbo’s. Cool!
Aangepast
Er is een hoop aan de 5.2 V10 aangepast aan deze Hennessey Huracán HPE900. Naast de twee turbo’s is er een nieuwe inlaatsysteem, uitlaatsysteem, downpipes, intercooler, oliepomp, ECU, slangen, buizen en nog een hele hoop meer om de tiencilinder geschikt te maken om meer vermogen te leveren én aan te kunnen.
Bijna net zo snel als een Bugatti
Het resultaat is verbluffend. Het maximum vermogen bedraagt namelijk 912 pk bij 7.400 toeren. Daarmee kan de Hennessey Huracán HPE900 van 0 naar 96 km/u sprinten in slechts 2,6 seconden, dat is 1 tiende minder dan een Bugatti Veyron. Het is een heuse ‘9 second car’, want in 9,8 seconden is de kwartmijl afgeraffeld met een eindsnelheid van 233 km/u.
Garantie (!)
Qua uiterlijke wijzigingen valt het mee met de Hennessey Huracán HPE900. Denk aan andere badges en Hennessey-stickers. Het meest in het oog springend is het ontbreken van de achterbumper, iets dat we ook zagen op diverse UGR-Lamborghini‘s. Over UGR gesproken, die halen er aanzienlijk méér vermogen uit. Het verschil is dat je op deze conversie een jaar of 10.000 mijl garantie krijgt. Wel een fijne gedachte met 912 pk.
Prijzen zijn op aanvraag. Het zal wel niet heel goedkoop zijn.
Dutchdriftking zegt
Hij is cool. Ik neem aan dat de achterbumper weer terug komt, en men dit alleen heeft gedaan om de ombouw te laten zien?
joran02 zegt
“Het verschil is dat je op deze conversie een jaar of 10.000 mijl garantie krijgt.” UGR heeft 2 jaar/24.000 mijl garantie op hun stage 3. Meer vermogen en “betrouwbaarder” bedrijf, in vergelijking met Hennessey.
ty5500 zegt
Hennessey garantie, ik zou er ook niet te gerust in zijn. Als je de verhalen mag geloven over hoe ze zelfs nieuwe klanten behandelen.
B00G1E zegt
Niet echt OT ofzo maar ik zag onlangs een witte Under Ground Racing Gallardo. helaas in zijn daadwerkelijke habitat, stapvoets flanerend op King St. in Alexandria, VA. Wat een bruut ding zeg en het geluid van de turbo’s was erg mooi.
tenaci zegt
De bumper zal waarschijnlijk wel weer terug gezet worden, maar eerlijk gezegd ziet het er wel gaaf uit zo ‘in de blote kont’.
Beetje steampunk achterkant.
Benny_Weisz zegt
Technisch gezien zeker indrukwekkend maar toch heb ik liever het gegorgel van een compressor. Als mijn stofzuiger mijn gordijn pakt, dan klinkt ‘ie niet veel anders.
gregorius zegt
Garantie op een bouw van Hennessey? Grappig.
Ten eerste krijg je nooit iets gebouwd door Hennessey, tenzij je elke dag zelf in die shop aanwezig bent en op de een of andere manier dan nog niet door Hennessey en werknemers afgeschoten bent.
Als je dat doet, moet je nog maar mazzel hebben dat je ook daadwerkelijk deze onderdelen krijgt.
En als dat al het geval is, is de kans groter dat je een rechtszaak aan je broek krijgt dan dat Hennessey überhaupt je auto aan gaat raken onder de noemen ‘garantie’.
davelepeef zegt
Komisch dat de indruk hier gewekt wordt dat een goede soundtrack door een uitlaatsysteem wordt bepaald terwijl inductiegeluid binnen misschien wel het meeste bijdraagt. Dat wordt toch vakkundig de nek om gedraaid toch?
Foramen zegt
Heel veel artikelen over Hennessey, zijn zij de enige die er persberichten uitknallen of zit er een fanboy op de redactie?
Zoveel interessante projecten en dan toch steeds die rednecks met dubieus imago coveren.