Mocht je uitgekeken zijn op je Bugatti Veyron en toch meer dan 400 kilometer per uur willen rijden, dan komt het Amerikaanse Hennessey met de perfecte auto: de Venom F5.
Hennessey maakte tot nu toe vooral naam met zijn Venom GT, die eerder dit jaar de 435 km/u aantikte op de Kennedy Space Center runway. Dat is inderdaad sneller dan de Veyron Super Sport, die bleef steken op ‘slechts’ 434 km/u. Dat is allemaal kinderspel vergeleken met de Venom F5, die volgens bedenker John Hennessey met gemak richting de 470 km/u moet kunnen sprinten.
De Venom GT was al geen lieverdje, maar Hennessey laat aan TopGear weten dat zijn nieuwste creatie aerodynamisch en technisch gezien beter in elkaar steekt en natuurlijk beschikt over een flink aantal extra pk’s. De Venom GT had er 1244, zijn opvolger moet er meer dan 1400 krijgen. Hennessey kan nog geen exact getal noemen, simpelweg omdat ook hij nog niet weet hoeveel vermogen uit de 7.0-liter twin-turbo V8 te halen valt.
Hennessey wil de Venom F5 niet alleen sneller maken, maar is ook van plan er een traction control-systeem met GPS op te zetten. Op die manier moet de auto zichzelf kunnen aanpassen, zodra je op het circuit bent. Mocht dat je wel wat lijken, dan zul je nog tot 2016 moeten wachten, want dan worden de eerste F5’s afgeleverd.
str8six zegt
Zolang dit model gewoon een bij elkaar geraapt zooitje is van verschillende auto’s, onderdelen, turbo’s e.d. zie ik hem niet als échte concurrent van de Bugatti’s, McLaren’s en Ferrari’s van deze wereld.
desalen zegt
@str8six: haha ik dacht exact hetzelfde. Achterkant doet me denken aan een mengelmoesje van een Pagani en een McLaren. En de rest is een mengelmoes van andere sportwagen.
Al met al: Doe mij maar een niet-record-houdende-auto met een opzichzelfstaand ontwerp :)
reactief zegt
@str8six: En met de Pagani? Want dat is toch wel kitcar nr. 1.
En die wordt wel serieus genomen als concurrent!
OT: Ik heb wel waardering voor John Hennessey. Als je hem hoort praten over zijn auto’s dan wordt ik altijd vrolijk, omdat hij iets voor ogen heeft en daar helemaal voor gaat.
Rationeel maakt hij misschien geen concurrent voor de supersportwagens, maar boeiend… Het zijn wel vette apparaten!
str8six zegt
@reactief: jazeker, dat is een stukje engineering van de bovenste plank, die wings die zich aanpassen in de bochten waardoor je optimale aerodynamica hebt. Het enige wat ze verder gebruiken is de basis van het oude AMG blok… Hennessy is een verlengde Lotus met het blok van een Corvette waar ze elke keer een grotere turbo opschroeven waardoor ze weer denken Bugatti uit te kunnen dagen… -.- Daarnaast is de Pagani niet een bij elkaar geraapt zooitje van verschillende auto’s, ja misschien alleen het blok dat ze van AMG krijgen.
reactief zegt
@str8six: Volgens mij komt niet alleen de basis van het blok, maar het gehele blok van AMG. De actieve aerodynamica geloof ik niet helemaal bij de Pagani… Als je die filmpjes ziet, heb ik altijd het idee dat de bewegingen niet geheel overeenkomen met de bewegingen van de auto.
Het meest storende vind ik nog altijd de verlichting van de Pagani.
Vergeet trouwens niet de de Pagani niet op de weg mag in Amerika en de Hennessey wel…
Als ik mocht kiezen zou ik trouwens misschien wel voor de Pagani gaan trouwens. Maar wel de Zonda roadster, want de Hyuara (ofzoiets) vind ik helemaal niets…
str8six zegt
@reactief: ik dacht dat Pagani het blok zelf opbouwt, maar dat kan ik verkeerd hebben. Wat die aero betreft; natuurlijk werkt dat, ik kan me niet voorstellen dat ze daar anders geld en ontwikkeling in zouden steken, het gaat ook over de luchtstroom en niet zozeer de positie van de auto. En de verlichting, tja, daar ben ik ook niet erg gecharmeerd van, zeker de achterlichten niet in de vorm van een blaadje -.- Ik dacht dat de Hyuara nu wel legaal is in de U.S., de Zonda was dat idd niet.
berlinetta zegt
@str8six: Actieve aerodynamica heeft ieder sportwagenmerk dus ik snap niet waarom dat opeens heilig is bij Pagani.
ruben1999 zegt
@reactief: nooit geweten , hoezo mogen ze dat niet dan?
lamborgfan zegt
@ruben1999: Omdat pagani haar auto’s volgens europese normen bouwt. Denk aan, hoogte koplampen, motorkap/hoogte voorkant voor voetgangers veiligheid. Max co2 uitstoot etc etc.
En die verschillen van de amerikaanse normen. Die willen 36.000 waarschuwing stickers door de hele auto heen. Oranje reflectoren aan de zijkanten. Vaak is het oranje knipperlicht bij de achterlichten te klein dus hebben ze een unit nodig waar ze de hele unit laten knipperen (remlicht versterken) maar er komt nog veel meer bij kijken.
Schijnt dezelfde redenen te zijn waardoor de nissan skyline R34 niet meer ingevoerd mag/mocht? worden in de usa, maar daar weet @ej20g misschien wel wat meer van af.
rb26dett zegt
@lamborgfan: De Skyline R34 is om meerdere redenen illegaal in de US, deze redenen zijn: hij is niet getest op veiligheid in Amerika, (Dot Crashtest), ook is er geen emissie test gedaan. Doordat deze dingen niet gedaan zijn, kan de auto niet ingevoerd worden, er zijn nog wat meer dingen maar daar kom ik zo niet op.
trolle zegt
@reactief: de huayra is legaal is de USA
reactief zegt
@trolle: tot januari/februari was hij nog niet legaal, ondanks dat er al exemplaren verkocht werden. Ik kan nergens berichten vinden dat het daarna alsnog is gelukt de typegoedkeuring rond te krijgen… Maar dat zou kunnen. Netjes gehandeld heeft meneer Horacio iig niet.
MrSkyline zegt
de neus is gejat van de corvette stingray en de achterkant van de mclaren p1. 470km/h lijkt me overigens ook erg optimistisch, in theorie zal het misschien haalbaar kunnen zijn, maar als je ziet hoe veel problemen de veyron had met zijn banden op snelheden boven de 400km/h lijkt mij 470km/h bijna onhaalbaar. Maargoed, ieder zo zijn dromen.
baasbas zegt
@MrSkyline: De Veyron heeft zijn vorm niet echt mee voor de top speed runs. In de ontwikkeling zijn bandenslijtage en warmtehuishouding al problemen geweest.
numpty zegt
@baasbas: En jij verwacht dat deze Amerikaan dit wél voor elkaar heeft ?
Even op een rijtje; Bugatti; back up van het VAG concern met een mega budget voor ontwikkeling heeft z’n ontwerp aan moeten passen en o.a.Michelin ervan moeten overtuigen een speciale band te ontwikkelen om de topsnelheid van de Veyron aan te kunnen.
Hennesy; een ‘veredelde’ tuner (sorry, maar met het grootste respect bedoeld) ontwerpt een topsnelheidsmonster en zij hebben deze problemen welke optreden met zulke hoge snelheden allemaal niet en kunnen gewoon ongestraft een ontwerp gebruiken welke ze zelf verzinnen ?
Ik weet niet hoe Pro-Amerikaans jij bent, maar de wetten van de natuurkunde gelden net zo hard in de States als in de rest van de wereld. Ik zeg nog steeds; eerst zien, dan geloven.
norge zegt
@numpty: Baasbas bedoelt dat het ontwerp van de Bugg grondleggende fout is, dat was eigenlijk bedoeld als showauto en later zo goed mogelijk aangepast naar realiteit maar niet ideaal..
MrSkyline zegt
@norge: Als dat de reden is waarom krijgt Koenigsegg het dan ook niet voor elkaar? De agera r schijnt een extreem lage luchtweerstand te hebben, en zelfs die komt met 1200 pk niet in de buurt van de 440km/h. De 200 pk extra gaat niet voor voldoende extra snelheid zorgen. Ik gok dat je naast een perfecte auto bijna 2000 pk nodig hebt om de 470km/h aan te tikken.
baasbas zegt
@numpty: Ik wil nergens beweren dat het Hennessey wel even gaat lukken. Ik wilde alleen even aanhaken op het bandenissue van de Veyron. Ik wil de Veyron niet bashen, ondanks dat andere auto’s (bewezen of onbewezen) nu na al die jaren dezelfde topsnelheden kunnen halen doet geen van allen dat op de manier van de Veyron. Al had ik 3 geldbomen dan zou ik nog geen Veyron kopen, maar heb wel respect voor de engineering die er in zit. Pro Amerikaans ben ik overigens ook niet.
numpty zegt
@baasbas &@norge. Naar het schijnt had het W16 blok welke in de Veyron gebruikt word in eerste instantie een veelvoud van de ca.1000pk welke nu in de productieversie ligt. Maar de hitte was een issue inderdaad. Vandaar dat hij terug getuned is naar ‘slechts’ 1000. Ik denk dat andere constructeurs de zelfde issues hebben of gaan krijgen. Maar die paarden zijn wel nodig om de snelheden te kunnen bereiken. Ongeacht de basis van het uiterlijke ontwerp. Persoonlijk vind de Veyron ook niet bepaald een schoonheid. Maar ik heb wel mega respect voor de technische exercitie welke de ingenieurs hebben weten neer te zetten. Een ieder die wel eens meer snelheid uit z’n auto heeft geprobeerd te krijgen weet wat daar bij komt kijken. Meer kracht is één, maar echt meer snelheid is een hele andere.
w0o0dy zegt
@numpty: die W16 motor is in feite vooral een handicap… Teveel onderdelen, dus veel teveel frictie en te weinig ruimte om de boel normaal in te richten en te koelen. De pk’s haal je ook uit een motor met 1/2 van de inhoud en 1/2 van het aantal cilinders als je een klein beetje je best doet….
De versnellingbak, DAT is het kunststuk van de Veyron. Maar die is dan ook door een externe partij ontwikkeld….
400km / u halen is niet eens zo moeilijk. 400km/u halen en minutenlang volhouden en dat desnoods dagelijks… Dat is andere koek.
Hennesey weet meer dan genoeg over snelheid maken. Nu nog bewijzen dat ze iets kunnen maken dat “bulletproof” is bij dat soort snelheden.
numpty zegt
@w0o0dy: ben ik gedeeltelijk met je eens. Kijk wat men met de supra of skyline blokken doet. Maar ook daar is hitte afvoer een thema. Maar het heel houden is inderdaad een heel ander probleem. Die gast met die supra van een 100k euro snapt best dat er iets kapot kan gaan aam z’n sterk opgefokte Toyota. En weet dat dit weer een paar knaken gaat kosten. Maar die captain of industry kan daar geen haartje begrip opbrengen als hij met z’n miljoen-plus auto stil valt met Naomi Campbell op de passagiersstoel.. Kortom, we denken er dus allemaal hetzelfde over. Eerst zien, dan geloven mr.Hennessy.
awesome zegt
@MrSkyline: of de voorkant is van de Lotus Esprit concept.
Iets logischer ook, aangezien de Venom ook een Lotus was..
MrSkyline zegt
@awesome: De vorm, ja. Maar die koplampen lijken 1 op 1 uit een corvette te zijn gehaald.
tupperware zegt
@awesome:
Volgens mij heeft hij een brilletje nodig..
Dit was de 2010 Esprit concept, het valt me trouwens nu pas op hoeveel de Hoerekan die vandaag aan de MaartenMemorial deelnam hier op lijkt..
k-man zegt
Op de een of andere manier zou ik hier minder vertrouwen in hebben dan in Bugatti. bij Bugatti weet je dat er een groot concern achter zit en dat ze donders goed hebben nagedacht over hoe alles zich houdt bij extreme belastingen. Alles is vele malen getest.
Hoe zit dat met Hennessey? Wat voor banden gooien ze bijv onder die auto en hoe houden die banden zich als je er daadwerkelijk 470 mee gaat rijden?
osmo zegt
Is dit een eigen creatie van Henessey of is dit een bestaande wagen die omgebouwd is? Ik ken Hennesey vooral van de Venom Vipers.
k-man zegt
@osmo: De Venom is een verbouwde Lotus. De vorige Venoms althans.
tupperware zegt
@k-man:
Dat is wel heeeeeeeeeeeeeel simpel gesteld, nog geen 25% deelt de Venom met de Exige waar hij op lijkt.
Ze delen de Tub, koplampen, achterlichten, voorruit en de ruitenwisser, dan heb je het meeste wel gehad..
k-man zegt
Girl comes up to me
Says what you’re driving?
I say Bugatti
w0o0dy zegt
De ssc tuatara is nog sneller… Niemand heeft het ding zelfs maar gezien, zo snel is die :-P
knipperlichtje zegt
*Wachtende op een reactie vanuit VAG die meldt dat de veyron 2.0 500+ gaat doen*
osmo zegt
@knipperlichtje: Daar zijn ze nog druk aan het vergaderen over de namen van alle limited editions ;)
rolov zegt
470… Niet normaal gewoon. Hoe zou dat eruit zien als je langs de weg staat te kijken. Kunnen ze mr slow weer sturen.
rammillius zegt
Het lijkt mij, hoe groter de turbo´s, hoe groter de turbolag wordt. Op ten duur is er niet meer normaal mee te rijden. Vooral bochten zullen deze auto denk ik angst bezorgen.
basjaski zegt
2x GTX35’s op een 7 liter zullen niet al te veel lag hebben. Met goeie mapping is het best rijbaar te maken.
/watch?v=U059pKpvzYo is een video met een stuk grotere turbo (GT4508R) en maar 2.8 en grote cams (290 degree). Door goeie mapping is het een het rijbare auto op de weg, 1100+ pk op de wielen.
Denk nu in kleinere turbos, kleinere cams (faster spooling) en 3.5 liter per turbo.
—
Ik vindt die puntloze wedstrijd voor topsnelheid zo saai. Had een jaar ofzo terug gelezen dat (toen) 1% van alle veyron eigenaars boven de 400 is geweest.
torsen zegt
Zal vast staan voor de tornado klasse, maar ik lees gewoon Venom Refresh.
arii zegt
Ik vind zo’n Venom GT eigenlijk wel een bruut ding. Boeie dat er Lotus in je kentekenbewijs staat, dat is het hele punt niet waar het om draait bij deze auto. Het moest snel, licht en rijbaar zijn en dat doet die prima (als ik enkele video’s moet geloven).
Deze F5 zal dan waarschijnlijk een geupdate versie zijn van de Venom, hoewel ik al aan de zijruitjes en daklijn zie dat hij daar wel verschilt van zijn voorganger. Het is wel nog maar een photoshop dus ben beniewud hoe die echt wordt. Alleen dat carbon kan ik zelfs nog beter photoshoppe btw…
BRT zegt
Volgens mij is hier gewoon heel slecht gephotoshopt op basis van een P1..
dennisjuh95 zegt
Liever dan nog een Bugatti. Maar liefst een Koenigsegg One:1. Die gasten daar mogen trots zijn op hun creaties die niet ergens van afgeleid zijn!”.
biohazardracer zegt
Kan hier weinig meer aan toevoegen dan al het bovenstaande
jrmpower24 zegt
Aanpakken die lelijke veyron!
Lijkt een ssort mixje van een Zenvo ST1 en een P1 maar ziet er niet verkeerd uit.
307-2.0-chipped zegt
“Leuke” naam, in het land van de vele tornado’s………:X
Corrado16v zegt
Is hij op de coverfoto al door z’n veren gezakt, of lijkt dat maar?
jopk1992 zegt
Bugatti heeft de Veyron al sinds 2006 als de snelste productieauto ter wereld. Toen later dat record werd afgenomen door de SSC sloeg Bugatti meteen terug in 2009 met de SuperSport. Denken jullie nou echt dat Bugatti de laatste jaren niets heeft gedaan naast een paar special editions? Als er een snellere komt, lanceren ze gewoon weer een nieuwe Veyron tussen de 1400-1600 pk, geloof me, die staat vast al ergens klaar om gelanceerd te worden!
tupperware zegt
@jopk1992:
Ik las eerder vandaag dat VAG 5 miljard moet bezuinigen, iets zegt mij dan dat het niet handig is om nog meer geld in die bodemloze put te gooien.
Op elke gebouwde Veyron leggen ze 4 miljoen toe en ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. De enige die er fan van zijn, zijn kinderen die nog niet mogen rijden.
De mensen die hem kunnen betalen motten hem niet, Ferrari verkocht zijn LaffeArie in no-time uit en McLaren deed hetzelfde met de P1.
En Bugatti? Die halen die aantallen in 10 jaar nog niet..
jopk1992 zegt
@tupperware: Zoals ik al zei is de vorige editie 5 jaar oud. Ze hebben een reputatie als snelste auto ter wereld hoog te houden, ik weet zeker dat ze iets achter de hand hebben. AB heeft al genoeg spoilers hierover gegeven
thoisss zegt
De achterkant een mengelmoes van de F12, LFA en P1. En de voorkant van de C7 en een ST1. De wereld is echt verloren wanneer men de Chinese kopieer-stijl zelf gaat kopieren.
jmcclane zegt
In alle opzichten zou ik altijd voor de Bugatti Veyron Super Sport gaan. In alle luxe en comfort kun je absurd hoge snelheden behalen in de Veyron zonder dat de auto als een gek gaat trillen.
De filmpje van de Hennessey heb ik bekeken op internet, het lijkt wel aslof de Amerikaan uit elkaar dreigt te vallen.