Dankzij de Hennessey Charger Hellcat HPE1000 weten de über-BMW en AMG weer waar zo staan.
Voordat we de Hennessey Charger Hellcat behandelen, moeten we het even volgende even kwijt voor de context. Het is namelijk uitermate koddig, aandoenlijk en vermakelijk: al jarenlang zijn de Duitse premium automobielfabrikanten bezig met een contest om zo ver mogelijk kunnen urineren. Niet omdat het gaat om te veel ingenomen gerstenat dat een uitweg zoekt, maar wie het meeste vermogen in grote sedan kan proppen.
Duitse ‘concurrentie’
De BMW M5 Competition is op dit moment de koning met 625 pk, de Mercedes-AMG E63S heeft 612 paarden tot zijn beschikking en de nieuwe RS6/7 (strikt genomen geen sedan, we weten het) moet het met 600 paarden doen. Om dat vermogen in goede banen te leiden hebben ze slimme vierwielaandrijving-systemen, anders is het fysiek onmogelijk.
707 pk
Althans, dat zou je denken. De Cadillac CTS-V die inmiddels uit productie is, maar was met 640 pk alsnog sterker dan het nieuwste van het nieuwste uit Duitsland. En de sterkste is de Dodge Charger Hellcat, die 707 pk tot zijn beschikking heeft, gaat er nog even flink overheen. Mocht dat niet voldoende zijn is er goed nieuws, want dit is de Hennessey Charger Hellcat.
Hennessey Charger Hellcat
De Texaanse tuner had al het een en ander in de aanbieding voor de Challenger Hellcat, maar hebben ze zich gericht op de vierdeurs variant van die auto, de Charger. Als eerste wordt de standaard mechanische compressor eraf gehaald en vervangen voor een véél groter (2,6 liter!) exemplaar van Magnuson. Uiteraard is de inlaat en uitlaat ook aangepast, evenals de ECU. Alle pakkingen zijn vervangen door exemplaren die het hogere vermogen van de Hennessey Charger Hellcat aankunnen.
1.012 pk en 1.314 Nm
Over vermogen gesproken, er is een heleboel. De 6.2 V8 levert namelijk bij 6.500 toeren precies 1.012 pk. Inderdaad, meer dan een Bugatti Veyron uit een 8.0 W16 met vier turbo’s haalde. Het koppel is ook bizar te noemen: 969!!! Dat is 969 pound feet, omgerekend is dat 1.314 Nm! Die trekkracht wordt geleverd bij 4.200 toeren, maar deze V8 kan bij elk toerental een Wokkel van de achteras van de Hellcat maken.
Dominic Toretto
Dan de prestaties. Volgens Hennessey kun je van 0-60 mph sprinten in 2,8 seconden. Op de kwartmijl is de auto zelfs te snel voor Dominic Toretto, want de vernieuwde Hennessey Charger Hellcat HPE1000 is namelijk een heuse Nine Second Car: 9,9 seconden heb je nodig om de quarter mile af te leggen. Dat is bijna net zo snel als mijn zus nodig heeft om een quarter pounder weg te werken, maar dat terzijde.
1 jaar garantie
Het mooie van Hennessey is dat ze het uiterlijk laten voor wat het is. Ook ditmaal richten de Amerikanen zich voornamelijk op de techniek. Wel krijg je links en rechts wat badges, speciale vloermaten (jee!) en wat andere kleine snuisterijen. Dan de praktische dingen, op de tuning krijg je een jaar of 12.000 mijl garantie. Voordat je de auto komt afhalen is er 322 km mee getest en leveren ze ‘m af met een kleine beurt.
berkens zegt
Is het met achterwielaandrijving een echte concurrent van de Duitse Drei?
PS vroeger was het voet*pond, nu pound*feet?
bpc zegt
322km getest, er heeft iemand een leuke job daar bij hennessey, waar kan ik soliciteren ?
lucerd zegt
Ook voor mij graag
plakloodventer zegt
Fabrieks standaarden moeten we niet gaan vergelijken met tuners. Brabus kan de aandrijfassen van een Benz ook laten wokkelen en zo zijn er vele voorbeelden te noemen.
maferick74 zegt
Tuners…. tja zo ken ik ook nog wel wat verhalen….
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Maar wel appels met appels vergelijken. Een E63S Brabus, een M5 Competition van AC Schnitzer, (of Hartge) een RS6 MTM en dit apparaat naast elkaar op de dragstrip. Benieuwd wat er gebeurd. Niet alleen stilstand (winnen de Duitsers sowieso door 4wd) maar ook vanaf 80, vanaf 120, en vanaf 60 in normale stand zonder terugschakelen. Erg benieuwd!
Foramen zegt
@dutchdriftking: moet je wel teleurstellen dat Hartge sinds vorig jaar niet meer bestaat.
E34M5Touring zegt
0-100 ga je niet winnen zonder awd. 80-160km/h oid denk ik niet dat 750/800pk in van een Brabus/Schnitzel/ABT genoeg is. Ze wegen hetzelfde ong. De automaatbak van een Charger is inmiddels ook gewoon een snelle bak dus die verschillen zijn niet meer zoals vroeger. En 1300Nm doet niemand in D in op dit moment. Zelfs Brabus niet.
jasbelle zegt
Ontzettend gave bak, maar hier in Europa is er helaas geen markt voor. Ben benieuwd of deze uberhaupt wel verkocht gaat worden, aangezien de reputatie van Hennessey op dat vlak nou niet echt denderend is.
ger_dekker zegt
Klopt niks van, er zijn allang Audi RS6 met 750pk op de markt. Google maar even
sollie1984 zegt
@ger_dekker: wat klopt er niet? Fabrieksaf komt de RS6 met 600pk op de markt. De750 pk versies die jij bedoelt zijn getunede versies.
Ram-G-maN zegt
In ander nieuws: “RENNtech en Dinan maken gehakt van Hennessey Performance Engineering’s betrouwbaarheid”
jaytje zegt
Hahaha niks niet de straatstenen eruit trekkend koppel, maar gewoon een wokkel van je achteras maken. Ik wil dat ook.
fernie zegt
Hennessey.. ze moet eens zien wat ze met het geld en auto’s van klanten doen. Bijzonder onbetrouwbaare toko en je mag hopen dat je je spullen krijgt waar je voor betaald hebt.
mpgc zegt
@fernie: interessant. Misschien kun je wat meer toelichting geven. Ze bestaan namelijk niet sinds gisteren. Lijkt me dat ze niet zo lang in business zouden blijven als ze de boel bedonderen.
O plaat zegt
https://www.carthrottle.com/post/wpqymry/ het volledige verhaal kan je hier lezen.
gregorius zegt
mooi verhaal.
Iets met rook en vuur en in dit geval een hele bosbrand aan rook…
gregorius zegt
Overigens zit de AMG GT 63s 4deurs al weer een tijdje standaard op 639pk. En de MB mensen zullen het heel leuk een 4-deurs AMG GT noemen, maar ze geven uiteindelijk ook gewoon toe dat het in principe een E-klasse met een ander pak is (net zoals de CLS). Dus MB is op het moment standaard-pk-koning-op-Duitse-E-segment.
Maar goed, who cares.
scrmeagle zegt
Nutteloze proleten bak
realhustler zegt
Tja, tuner vergelijken met fabriek productie modellen. En vergeet niet ook SAE pk met DIN pk vergelijken, is ook niet hetzelfde.
Op een dragstrip is interessant, echter ik heb geen dragstrip ervaring, maar ik weet wel dat een snelle auto het halve verhaal is. Drag racen is echt een sport, met heel veel factoren. en in het land van Trump is dat heel populair, dus ik vermoed dat de Europese auto’s het afleggen tegen de Amerikanen, simpelweg omdat ze er op afgestemd hebben. Juiste banden, eindreductie, overbrenging in de transmissie, high rpm stall torque converter, starre achter as, line lock, etc etc.
Die AWD is echt geen pré, de top fuel cars hebben gewoon RWD en doen de 1/4 mijl in minder dan 4.5 seconden en gaan dan met bijna 540 km/h over de finish…. en een Dodge Hellcat tilt zijn voorwielen op.
En hoe warm je de banden op met AWD?
none zegt
Tja dat krijg je, moeten die Duitse merken maar niet de pk’s meenemen in de verkoop/modellen strategie.
Als er een andere fabrikant is die maar 1 model heeft, dan probeert deze gewoon het maximale uit de motor te halen voor dat model. Porsche, BMW, Mercedes, Audi kunnen dat niet doen, want dan verkoopt een ander model dat ze in de prijslijst hebben niet meer.
mustang750supersnake zegt
laat maar ns zien hoe je zus uitziet dan!?