Wanneer kunnen we de rijtest boeken?
In de categorie klein en fijn komen de producten van Lotus altijd bovendrijven. Als je op zoek bent naar een waanzinnig leuk speeltje voor de betere trackdays ben je bij de Britten aan het goede adres. Het bedrijf uit Hethel verrast ons jaar en jaar uit met de leukste creaties.
Maar Lotus is absoluut niet de enige. Alleen al in Engeland zijn er talloze bedrijven die zich bezighouden met het maken van de leukste circuit wagens waar je ook mee de openbare weg op kan. Ook buiten het Verneigd Koninkrijk zijn er dergelijke merken. Denk aan Dallara en ons eigen Donkervoort. In dat rijtje mag nu ook Spartan komen te staan.
Spartan is een Australisch merk. Het is opgericht door twee broers: Peter en Nick Papanicolau uit Sydney. Van origine zijn het motorrijders en ze vonden het lastig om een auto te vinden die dezelfde sensaties boodt als een tweewieler. Sterker nog, het enige wat ze op vier wielen leuk vonden was een kart. Dus wat deden ze? Simpel: ze gingen zelf aan de slag. Dat begon met een skelter met Ducati-motor, inmiddels zijn ze een stuk verder.
Het resultaat is de Spartan. Het is een ultralichte sportwagen met de motor van een, eh, Honda. Onder de Italiaans aandoende koets huist een 2.4 viercilinder uit de Honda Accord. Volgens de broers is er gekozen vanwege de enorme reserves die de motor heeft. Voor de Spartan hebben ze motor voorzien van een Rotrex supercharger , waardoor het vermogen stijgt van 190 naar 400 pk. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie van Quaife.
Het chassis is een spaceframe buizenchassis. Het chassis is gemaakt van het zelfde materiaal als de rolkooien van raceauto’s. Het koetswerk is van koolstofvezel en ultralicht: 20 kilogram in totaal. Het totaalgewicht van de auto is 550 kilogram. Dat de Spartan bijzonder snel is, zal geen verrassing zijn. De 0-100 km/u sprint is in 2,4 seconden achter de rug. Heel goedkoop zal de Spartan niet zijn. Volgens zijn makers kost de auto 150.000 Australische Dollar, meer dan 90.000 euro. Dat is aan de ene kant bijzonder prijzig. Echter, qua snelheid kun je met gemak McLarens, Porsche en Ferrari’s plagen op het circuit.
dappers zegt
-Edit: lang leve autocorrect! Is inmiddels gefixt, dank!-
emping zegt
Het is een ultralichte sportwagen met de motor van een, eh, Honda.
Toch niks mis mee met Honda motoren? De Ariel Atom heeft er 1 en die gaat ook als een malle.
Vind de voorkant niet echt mooi de achterkant wel ok. Prestaties lijken top. Mooi gebroederlijk project.
willeme zegt
@emping: Niets mis met Honda motoren. Vanwege de klassieke verschijning kan het verrassing zijn (mede door het feit dat plan was om een Ducati motor te gebruiken).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Neeneenee! In een ultra-light hoort een atmosferische motor… Doe mij maar 1 met de 190pk
vondick zegt
@svenska_aeroplan_ab: nietes
BaRa zegt
@svenska_aeroplan_ab: niets mis met een supercharger. Is alvast minder lastig dan een turbo.
mat1980 zegt
Voor op de openbare weg mis ik toch een aantal elementen!
brammetjedeb zegt
@mat1980: lampen voor? Kan op circuit ook handig zijn…
boomhauwer zegt
@brammetjedeb: is geen endurance racer..
johnhert zegt
@boomhauwer: Tijdens een trackday gaat het ook wel eens schemeren…
Hubert zegt
@johnhert:
Als het gaat schemeren, dan zit je al met je mede coureurs aan de BBQ. Gezellig de dag te bespreken.
205zonderdak zegt
Gaaf!
autodrome zegt
Voor een dagje racen, prima ….
gandini zegt
Aan de ene kant natuurlijk een prachtig apparaat, maar aan de andere kant geeft me dit toch iets te veel een “Lotus Elise K20”-gevoel. Zeker gezien het geld zou ik dan zeker voor de laatste kiezen. Daar kan in noodgevallen ook nog een soort dakje op én is ook nog eens straatlegaal. Waarom zou je dan nog voor zo’n Spartan kiezen?
hehe zegt
‘Ze begonnen met een kart met een Ducati motor, inmiddels zijn ze een stuk verder…’
Die kart ziet er nog precies hetzelfde uit als 8 jaar geleden en van een Ducati motor overstappen naar een Honda motor vind ik geen vooruitgang!1!Rossi!
Vind hun logo wel heel gaaf
willeme zegt
@hehe: Dat is alleen de koets ;-). De auto heeft nu een betere transmissie, beter functionerende motor en een serieuzer chassis. Van Ducati naar Honda is wel een vooruitgang als het gaat om betrouwbaarheid en prijzen van de onderdelen.
kennone zegt
@willeme: betrouwbaarder en goedkoper zeker maar in mijn liefhebbers ogen veeee minder leuk!! Beetje het zelfde idee als van een Volvo 850R naar een veel jongere Abarth 500 gaan,, kak..
potver7 zegt
@kennone: ik kan me zo voorstellen dat die Accord-motor met aangebouwde parafernalia heel wat zwaarder is dan die van Ducati. In zo’n licht ding is dat wel iets om rekening mee te houden.
hehe zegt
@willeme: een vooruitgang dus als je niet meer naar je hart luistert, maar met je hoofd gaat denken…
en voor je het weet is die Spartan dan van tafel en rijd je in een HR-V :-)
kennone zegt
Ik ben altijd zo blij dat het bij dit soort titels niet over zogenaamde groene elektrische auto’s gaat?
live4life zegt
Niet mooi, wel leuk.
Remon zegt
Lijkt wel heel erg op ‘ons’ Nederlandse merk Silvermine! Wel tof voor op het circuit, maar voor dat geld shop ik liever bij onze vrienden uit Hethel :)
harrie zegt
Tof ding, maar wat een geld…
cortinaracing zegt
En dit is straatlegaal? Lijkt me sterk eerlijk gezegd, geen bumpers, geen lichten, geen airbags of valt deze categorie auto’s onder net zo’n regeling als de Koenigseggs bijvoorbeeld (voor producenten met uitzonderlijk lage productieaantallen) ?
jdpetrolhead zegt
Op Toyo banden zou die nog sneller gaan!