• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 seconden

Auteur: willeme, gepost 26 juni 2019 om 18:02 – 25 Reacties

Afbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 secondenAfbeelding Hemels apparaat met 400 pk doet 0-100 in 2,4 seconden

Spartan '19
Wanneer kunnen we de rijtest boeken?

In de categorie klein en fijn komen de producten van Lotus altijd bovendrijven. Als je op zoek bent naar een waanzinnig leuk speeltje voor de betere trackdays ben je bij de Britten aan het goede adres. Het bedrijf uit Hethel verrast ons jaar en jaar uit met de leukste creaties.

Maar Lotus is absoluut niet de enige. Alleen al in Engeland zijn er talloze bedrijven die zich bezighouden met het maken van de leukste circuit wagens waar je ook mee de openbare weg op kan. Ook buiten het Verneigd Koninkrijk zijn er dergelijke merken. Denk aan Dallara en ons eigen Donkervoort. In dat rijtje mag nu ook Spartan komen te staan.

Spartan '19

Spartan is een Australisch merk. Het is opgericht door twee broers: Peter en Nick Papanicolau uit Sydney. Van origine zijn het motorrijders en ze vonden het lastig om een auto te vinden die dezelfde sensaties boodt als een tweewieler. Sterker nog, het enige wat ze op vier wielen leuk vonden was een kart. Dus wat deden ze? Simpel: ze gingen zelf aan de slag. Dat begon met een skelter met Ducati-motor, inmiddels zijn ze een stuk verder.

Spartan '19

Het resultaat is de Spartan. Het is een ultralichte sportwagen met de motor van een, eh, Honda. Onder de Italiaans aandoende koets huist een 2.4 viercilinder uit de Honda Accord. Volgens de broers is er gekozen vanwege de enorme reserves die de motor heeft. Voor de Spartan hebben ze motor voorzien van een Rotrex supercharger , waardoor het vermogen stijgt van 190 naar 400 pk. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie van Quaife.

Spartan '19

Het chassis is een spaceframe buizenchassis. Het chassis is gemaakt van het zelfde materiaal als de rolkooien van raceauto’s. Het koetswerk is van koolstofvezel en ultralicht: 20 kilogram in totaal. Het totaalgewicht van de auto is 550 kilogram. Dat de Spartan bijzonder snel is, zal geen verrassing zijn. De 0-100 km/u sprint is in 2,4 seconden achter de rug. Heel goedkoop zal de Spartan niet zijn. Volgens zijn makers kost de auto 150.000 Australische Dollar, meer dan 90.000 euro. Dat is aan de ene kant bijzonder prijzig. Echter, qua snelheid kun je met gemak McLarens, Porsche en Ferrari’s plagen op het circuit.

Ook interessant!

  • Ford Bronco Raptor is 400 pk sterk topmodel
  • Hennessey Deep Space
    Hennessey Deep Space zeswieler heeft 2.400 pk
  • Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
    Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
  • Deze Ferrari F8 Spider doet 0-100 in 2,6 seconden

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

accord, Honda, trackday

Vorig bericht: « 17x nieuwe Bentley Continental GT op Nederlands kenteken
Volgend bericht: M5 met 391.000 km op de klok kost minder dan 40k »

Lees Interacties

Reacties

  1. dappers zegt

    26 juni 2019 om 18:06

    -Edit: lang leve autocorrect! Is inmiddels gefixt, dank!-

    Login om te reageren
  2. emping zegt

    26 juni 2019 om 18:19

    Het is een ultralichte sportwagen met de motor van een, eh, Honda.

    Toch niks mis mee met Honda motoren? De Ariel Atom heeft er 1 en die gaat ook als een malle.

    Vind de voorkant niet echt mooi de achterkant wel ok. Prestaties lijken top. Mooi gebroederlijk project.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 juni 2019 om 18:50

      @emping: Niets mis met Honda motoren. Vanwege de klassieke verschijning kan het verrassing zijn (mede door het feit dat plan was om een Ducati motor te gebruiken).

      Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 juni 2019 om 18:21

    Neeneenee! In een ultra-light hoort een atmosferische motor… Doe mij maar 1 met de 190pk

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      26 juni 2019 om 19:52

      @svenska_aeroplan_ab: nietes

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      26 juni 2019 om 22:34

      @svenska_aeroplan_ab: niets mis met een supercharger. Is alvast minder lastig dan een turbo.

      Login om te reageren
  4. mat1980 zegt

    26 juni 2019 om 18:21

    Voor op de openbare weg mis ik toch een aantal elementen!

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      26 juni 2019 om 20:27

      @mat1980: lampen voor? Kan op circuit ook handig zijn…

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        26 juni 2019 om 22:27

        @brammetjedeb: is geen endurance racer..

        Login om te reageren
        • johnhert zegt

          27 juni 2019 om 00:39

          @boomhauwer: Tijdens een trackday gaat het ook wel eens schemeren…

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            27 juni 2019 om 07:43

            @johnhert:

            Als het gaat schemeren, dan zit je al met je mede coureurs aan de BBQ. Gezellig de dag te bespreken.

            Login om te reageren
  5. 205zonderdak zegt

    26 juni 2019 om 18:22

    Gaaf!

    Login om te reageren
  6. autodrome zegt

    26 juni 2019 om 18:24

    Voor een dagje racen, prima ….

    Login om te reageren
  7. gandini zegt

    26 juni 2019 om 18:29

    Aan de ene kant natuurlijk een prachtig apparaat, maar aan de andere kant geeft me dit toch iets te veel een “Lotus Elise K20”-gevoel. Zeker gezien het geld zou ik dan zeker voor de laatste kiezen. Daar kan in noodgevallen ook nog een soort dakje op én is ook nog eens straatlegaal. Waarom zou je dan nog voor zo’n Spartan kiezen?

    Login om te reageren
  8. hehe zegt

    26 juni 2019 om 18:34

    ‘Ze begonnen met een kart met een Ducati motor, inmiddels zijn ze een stuk verder…’
    Die kart ziet er nog precies hetzelfde uit als 8 jaar geleden en van een Ducati motor overstappen naar een Honda motor vind ik geen vooruitgang!1!Rossi!
    Vind hun logo wel heel gaaf

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 juni 2019 om 18:43

      @hehe: Dat is alleen de koets ;-). De auto heeft nu een betere transmissie, beter functionerende motor en een serieuzer chassis. Van Ducati naar Honda is wel een vooruitgang als het gaat om betrouwbaarheid en prijzen van de onderdelen.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        26 juni 2019 om 18:58

        @willeme: betrouwbaarder en goedkoper zeker maar in mijn liefhebbers ogen veeee minder leuk!! Beetje het zelfde idee als van een Volvo 850R naar een veel jongere Abarth 500 gaan,, kak..

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          26 juni 2019 om 19:29

          @kennone: ik kan me zo voorstellen dat die Accord-motor met aangebouwde parafernalia heel wat zwaarder is dan die van Ducati. In zo’n licht ding is dat wel iets om rekening mee te houden.

          Login om te reageren
      • hehe zegt

        26 juni 2019 om 19:08

        @willeme: een vooruitgang dus als je niet meer naar je hart luistert, maar met je hoofd gaat denken…

        en voor je het weet is die Spartan dan van tafel en rijd je in een HR-V :-)

        Login om te reageren
  9. kennone zegt

    26 juni 2019 om 18:54

    Ik ben altijd zo blij dat het bij dit soort titels niet over zogenaamde groene elektrische auto’s gaat?

    Login om te reageren
  10. live4life zegt

    26 juni 2019 om 19:00

    Niet mooi, wel leuk.

    Login om te reageren
  11. Remon zegt

    26 juni 2019 om 20:59

    Lijkt wel heel erg op ‘ons’ Nederlandse merk Silvermine! Wel tof voor op het circuit, maar voor dat geld shop ik liever bij onze vrienden uit Hethel :)

    Login om te reageren
  12. harrie zegt

    26 juni 2019 om 21:30

    Tof ding, maar wat een geld…

    Login om te reageren
  13. cortinaracing zegt

    26 juni 2019 om 21:33

    En dit is straatlegaal? Lijkt me sterk eerlijk gezegd, geen bumpers, geen lichten, geen airbags of valt deze categorie auto’s onder net zo’n regeling als de Koenigseggs bijvoorbeeld (voor producenten met uitzonderlijk lage productieaantallen) ?

    Login om te reageren
  14. jdpetrolhead zegt

    27 juni 2019 om 10:39

    Op Toyo banden zou die nog sneller gaan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North