*tenzij je het circuit op wil gaan met de Helvezzia Tipo-6.
Het is een fenomeen dat ondergetekende maar moeilijk kan bevatten. Met een supercar cruisen door een drukke en prestigieuze winkelstraat. Dat je met een Ferrari, McLaren of Lamborghini door telkens met 5 km/u voorbij komt zetten. Dat is net zoiets als met Lijgers knuffelen. Ofzo. Of met een fotomodel naar je ouders gaan om thee te drinken. Ja, je KAN het doen, maar er zijn zoveel leukere dingen te bedenken.
Revven voor de Louis Vuitton-winke
Natuurlijk dient een supercar ook een ander doel: het moet opvallend en cool zijn. Maar juist omdat ze zo opvallend zijn, zijn ze absoluut niet cool. Als je een Aventador drift in de Parabolico bocht op Monza, ja: dán ben je cool. Maar als je staat te revven voor de Louis Vuitton-winkel, ben je niet cool. Dat wil niet zeggen dat je als poseur niet cool kunt zijn. Je kan ook met deze Helvezzia Tipo-6 rond toeren.
Helvezzia Tipo-6
Nu bestaat de kans dat je de Helvezzia Tipo-6 nog niet kent. Het is een hersenspinsel van Alex Baldini. We kennen Baldini als een van de ontwerpers van de Alfa Romeo Giulia. Zijn idee was: hoe zou een elektrische racer er in de jaren ’40 hebben uitgezien? Rond de eeuwwisseling 120 jaar geleden was het allesbehalve zeker dat we met verbrandingsmotoren gingen rijden. Sterker nog, de elektrische auto was toen al behoorlijk populair.
Alex Baldini
Alex Baldini dacht: stel dat men destijds had gekozen voor elektrisch. Hoe zou een raceauto er dan uitgezien hebben in de jaren ’40? Het resultaat is de Helvezzia Tipo-6. Het apparaat is laag, rank en bijzonder cool.
Geen productieplannen Helvezzia Tipo-6
Nu we in tijden leven dat supercars niets voorstellen vanwege hypercars en dat het allemaal één pot nat is, moeten we eigenlijk dit soort projecten omarmen. Het is slechts een studie, de Helvezzia Tipo-6 zal vooralsnog niet in productie gaan. Maar wat ons betreft mag de auto gebouwd gaan worden.
Juist nu 0-100 km/u tijden, topsnelheden en Ringtijden onmenselijk snel worden, wordt het teveel theoretisch geneuzel. Juist daar komt deze Helvezzia Tipo-6 om de hoek kijken. We hebben geen idee hoe snel deze auto is. Het enige dat bekend is, is dat de motor elektrisch is.
Details Helvezzia Tipo-6
Maar kijk naar die chromen details, kijk naar die wielen (en het reserviewiel!). De bijzondere grille, de slanke achterkant en natuurlijk de zitpostie: zoals het een raceauto betaamt is er maar plaats voor een. Dus voordat je als reserve-vleugelspits bij een Britse middenmoter terecht komt en een matzwarte McLaren 720S gaat leasen, weet dan dat het veel stijlvoller en cooler kan. Er is vast wel een Chip of Leepu te vinden die voor je aan de slag kan gaan.
pomoek zegt
Ik zou zeggen: even een mailtje naar de jongens van Burton, die waren ooit bezig met een elektrisch vehikel, wellicht dat dit wat voor ze is als carrosserie?
dalmore zegt
@pomoek: toevallig ken ik dat project erg goed. De aandrijflijn is volledig uitbesteed en het enige wat ze leveren is de koets en onderstel. (Eend)
Als ze dit dus zouden fuseren knijp je alles wat Burton doet ertussenuit.
Overigens is Burton technisch niet .. uhm .. genoeg
pomoek zegt
Ha! Leuke achtergrond informatie! Dank je!
Boomer zegt
Het is nou niet bepaald charmant te noemen. Dat dezen ze in de jaren 30 toch beter.
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat iemand dit oppikt. Dit is toch geniaal!
Hubert zegt
Leuk voor op beurzen en evenementen.
Maar daar moet je dit soort Metropolis creaties ook laten. En vooral niet gaan bouwen, want dan gaan alsnog de verkeerde voetballes en rappers er mee aan de haal.
kawasawasaki zegt
Het design is fantastisch, maar kon er nou echt niet een elegantere manier gevonden worden om die deurscharnieren in de body weg te werken? Cutting edge is iets anders dan cutting corners.
Overigens, als het plan is om met 5km/u over de boulevard te rollen, kan je met de aandrijving van een tweedehands heftruck of golfkar al een eind komen. Een reformladder en een plastic omhulsel en je hoeft alleen nog maar een interieur te verzorgen. Voor 20k heb je hem op de stoep, met een BYD logo op de neus.
carfreakjim zegt
@kawasawasaki: Dat is waarschijnlijk zo gedaan omdat ze dat in de jaren 30 ook zo deden, toevallig het tijdperk waar de insparatie van het hele ding vandaan komt.
kawasawasaki zegt
Dan hebben ze geen research gedaan. Als ik kijk naar een Cadillac uit 1932 zie ik ook die domme scharnieren niet.
En als je het dan doet, doe het dan goed en zorg ervoor dat je de scharnieren minimaal zichtbaar maakt en niet voor het gemak naar de lokale Hornbach gaat. Zie een pre-war Mercedes, waarbij het as-huis van het scharnier netjes vergroomd is en de bouten netjes in de deur zitten. Zelfs bij een Ford Model T werd dit niet zo karig aangepakt.
erikabarth zegt
Jammer dat het zo overdreven over the top moet zijn, de basis is erg leuk!
En natuurlijk willen we geen elektrische aandrijflijn als ware autoliefhebbers!!
Als je zoiets start wil je benzine snuiven!
SvenskaAeroplanAB zegt
Op de grille na perfectie…
jpsienen zegt
Wel een beetje weinig interieur foto’s
mustang750supersnake zegt
nu nog n oude v16 of v20 uit zo’n oude messerschmitt of iets dergelijks erin?
ozzytrk zegt
Ik vindt dit zo fkn vet he… die oldschool types met een modern jasje erin.
ericbmw2000 zegt
Waarom heeft dit ding twee deuren?
z3cabby zegt
@ericbmw2000: Zodat je van twee kanten in kunt stappen, denk ik zo…
Alfarobert zegt
Hier kom ik liever mee voor de dag als zo’n lelijke Tesla. Waarom hadden ze vroeger electrische auto’s? Vrouwen hadden problemen met het aanslingeren.Dus eigenlijk zijn auto’s vrouwvriendelijker gemaakt.