Na het Nederlandse Lightyear is het ook met de billen knijpen voor het Duitse Sono Motors. Daarom vragen ze geld aan jou!
Nou niet letterlijk aan jou of mij misschien, maar wel aan alle klanten die zitten te wachten op de Sion-zonneauto van Sono Motors. De Duitse fabrikant zit in geldnood en probeert op een creatieve manier een faillissement te voorkomen.
Het blijkt nog niet zo simpel om op te schakelen van een start-up in de autowereld met een goed idee en een goed concept, naar productie op grotere schaal. Eerder deze week liep Lightyear daar al tegenaan en nu dreigt hetzelfde voor Sono Motors.
Sono Motors Sion
Het draait allemaal om de Sion. Waarbij het kernwoord “simpel” is. Het zou in de basis de T-Ford van de zonneauto’s moeten zijn. De auto is in elke kleur te bestellen zolang het maar zwart is. Ook het interieur is er in één versie.
Technisch heeft de auto een range-extender in de vorm van zonnepanelen op het plaatwerk. Nog niet veel merken passen dat toe zoals Sono het wil doen, met deze hoeveelheid panelen. Het zou een extra actieradius van zo’n 35 kilometer kunnen opleveren. De totale actieradius inclusief zonnepanelen zou rond de 255 km liggen.
Door het zo extreem overzichtelijk te houden is de aanschafprijs op dit moment vastgesteld op 29.900 euro. Door hem maar in één uitvoering te bouwen kan dat op de productielijn makkelijk aan één stuk door. Ze zijn immers toch allemaal hetzelfde.
Wat is het probleem?
De pegels, de pecunia, de doekoe! Begin 2020 haalde Sono Motors nog 50 miljoen euro aan investeringen binnen via crowdfunding. Maar dat is niet voldoende gebleken. Mede door de opgelopen inflatie roeren de investeerders zich en die willen dat het merk bezuinigt en mensen gaat ontslaan.
Dat zou echter volgens de oprichters van het merk de productie van de Sion-zonneauto enorm vertragen. En die productie moet wel op gang komen, want ruim 21 duizend klanten hebben al een Sono Motors Sion gereserveerd en aanbetaald.
Van die klanten wordt nu gehoopt dat ze de rest van de aanschafprijs ook willen overmaken. Als 3.500 kopers daarop ingaan levert dat 100 miljoen euro op.
47 miljoen binnen
De actie zou tot einde van deze maand lopen, maar wordt nu verlengd tot eind februari laat het merk weten. Er is inmiddels 47 miljoen opgehaald en dat is nog niet voldoende. Toch hebben 8.600 klanten al gehoor gegeven aan de oproep. Die hebben dus bijgelapt, maar niet het hele bedrag want dan waren ze er al geweest.
Mocht je nog geen reservering hebben kun je ook alsnog besluiten om een Sono Motors Sion te reserveren. Er is meteen een programma opgetuigd tot 2.100 euro korting voor iedereen die vooruitbetaalt. Zoveel als je wil.
Het werkt als crowdfunding. Als het doelbedrag gehaald wordt, innen ze pas het geld. Dan maar duimen dat de 100 miljoen ze brengt wat ze hopen. Anders ben je alsnog je centen kwijt natuurlijk. Doel is om met het extra geld de huidige planning geen geweld aan te doen. In 2024 zou dan de eerste zonneauto ook daadwerkelijk van de band moeten lopen.
Niet makkelijk, het uit de grond stampen van een merk. Laten we hopen dat Sono Motors niet hetzelfde lot treft als Lightyear. Heb je sympathie voor het merk en wil je helpen, dan kun je zelf ook alvast een Sono Motors Sion bestellen. Op eigen risico uiteraard.
potver7 zegt
Goed, maar stel dat ze de doelstelling halen en de auto’s kunnen produceren – wat is dan de garantie dat het merk daarna niet alsnog kopje onder gaat? En waar moet je dan heen voor onderhoud en reserve-onderdelen?
Als het een staafmixer zou zijn, dan zou je zo’n sprong in het diepe nog wel een keer kunnen wagen, maar voor zoiets als een auto is die investering toch echt wat te risicovol voor Jan Modaal.
DAT zegt
De Sion is verfrissend radicaal. Love it or hate it. Maar een auto in productie nemen vanuit het niets….
De auto is het meest complexe consumenten product wat er is. Alleen Tesla is het gelukt. Zij waren op tijd, waren de eerste, hebben een groot achterland en een gunstig bedrijfsklimaat.
tom_hanekamp zegt
Ik vind het idee van de Sion best wel prima, alles basic, geen keuze en daardoor een lage prijs. Het probleem is alleen zoals het er nu naar uitziet dat ze die prijs niet laag genoeg krijgen ten opzichte van de concurrentie die al actief is. Daardoor kun je het feit dat ze hem niet gestyled hebben en er ook niets te kiezen is, niet meer rechtvaardigen.
Een greep uit de concurrentie:
– Vanaf 21.750 euro koop je een Dacia Spring, waarschijnlijk ook een erg basic auto, styling kun je over discussieren en hij komt 30 km minder ver, maar het scheelt dan ook flink wat geld, je hebt een auto van een gevestigd merk EN je mag tenminste een kleur kiezen.
– Vanaf 30.785 euro koop je een MG4. Afwerking etc heb ik geen weet van, maar de opgegeven actieradius is veel groter (450 km) en het ziet er uit alsof iemand moeite heeft gedaan er wat moois van te maken.
– Iets duurder in de aanschaf (34 – 35K) kom je nog talloze aanbiedingen van gevestigde merken tegen (Peugeot/Opel, Nissan, noem maar op).
Sorry maar voor de basic auto die dit is, is ie gewoon TE duur.
kniesoor zegt
Deel je mening. De oto wordt daarmee een soort aandeel Ajax : alleen van interesse voor fans / supporters, waarbij emotie sterk prevaleert boven realiteitszin.
shicomm zegt
Ik heb toen de sion nog ruim onder de 20k zat serieus na zitten te denken om in te haken..
Blij dat ik dat niet gedaan heb !
Het is ook niet bepaald de 1e keer dat sono geld moet “bijhalen” …
Gevalletje Duitse humor om te denken dat de achterban maar klakkeloos blijft bijleggen ?
Toen men recentelijk kon paraderen bij de pers ( wat ook flink wat gekost heeft.. ) was er geen vuiltje aan de lucht .
Je krijgt meer en meer het idee dat sono elke kans aangrijpt om weer een grote aanpassing te kunnen doen en zodoende de zaak weer te kunnen rekken.
Dat er blijkbaar wél geld is om ander development te doen zou toch een enorme red flag moeten zijn.
Onvoorstelbaar zonde want het idee is zo goed !
martijnev zegt
Wat in de vergelijking onderschat wordt, is de ruimte die de auto biedt. Die is groter dan je vanaf de foto’s zou verwachten. Toen ik de auto in het echt zag was ik erg positief verrast. Een enorme bagageruimte van 650 liter, en ook veel beenruimte in zijn klasse voor de achterpassagiers. In het echt ziet hij er ook mooier uit dan op de foto’s. Het is sowieso een beetje een issue met deze auto: op een foto is het niet zo indrukwekkend. Maar als je hem in het echt ziet, bekijkt en proefrijdt, is de Sion erg overtuigend. Een beetje om verliefd op te worden zelfs. Sono moet deze auto gewoon permanent on tour door heel Europa laten zien.
Mij doet de Sion met rechte achterklep, no-nonsense opzet en ruim interieur een beetje aan de Volvo 245 denken. Een zeer polulaire familieauto in zijn tijd. Als je het zo bekijkt, is de Sion een potentiële winnaar, met weldegelijk veel waar voor zijn geld.