Het wordt straks nóg leuker om in de binnenstad van Amsterdam te rijden. Een nieuwe wet moet ervoor gaan zorgen dat snorscooters zich op de autorijbaan mogen begeven.
Hiervoor pleit minister Schultz van Haegen in een brief gericht aan de kamer. Na veel kritiek over gevaar op de fietspaden met snorscooters, moest er een oplossing komen voor het probleem. In dit geval is de oplossing meer een verplaatsing geworden, maar soit.
In Amsterdam zijn ze blij met de plannen, of de automobilisten hier ook zo over denken is nog maar de vraag. Je ziet het al gebeuren dat zo’n snor voor je zit met een maximumsnelheid van 25 km/u en jij kan vervolgens niet inhalen. Dan is het alternatieve idee van de SP zo gek nog niet.
Het is in ieder geval nog niet zo ver. De Tweede Kamer gaat zich eerst buigen over de kwestie en zal er later op terugkomen. Ook is het aan de Kamer om te beslissen of de bestuurders van snorscooters wel of geen helm moeten dragen wanneer ze zich op de autorijbaan gaan begeven. Als de proef succesvol wordt bevonden in onze hoofdstad, is de kans aanwezig dat het plan uitgebreid gaat worden naar andere steden van ons land.
rodger zegt
Het is met de auto nu al een verkeersjungle, laat staan als die snormalloten zich daar ook in gaan mengen met 25 km/u
granlusso zegt
@rodger: Meeste rijden wel harder:p
granlusso zegt
@granlusso: Meesten*
isn1981 zegt
@rodger: klopt helemaal! Maar in de binnenstad heb je amper aparte fietspaden dus alles en iedereen zit al op de rijbaan.
lekkaah zegt
@rodger: liever dat zon gozer voor me in t zicht rijdt dan continu in mn dooie hoek en de weg op slaat whenever suits him best..
En harder dan 25kmh gast m toch niet worden in 020
dgk1993 zegt
Het scheelt dat 80% van alle snorscooters in Amsterdam opgevoerd zijn en 50 rijden (of harder, voor de ekte gekkies)
lekbak zegt
Emile, geniet er maar van want dit is zeldzaam: de sp heeft helemaal gelijk. Snorscooters zijn overbodig in het verkeer.
Ga maar fietsen met je luie donder, of koop een inmiddels ook betaalbare elektrische fiets als je dat niet kunt. Op de weg hebben die dingen al helemaal niks te zoeken trouwens.
2wheeler zegt
@lekbak: ik was juist aan het zoeken naar een kroegpuch, wat mij betreft dus niet helemaal overbodig
knipperlichtje zegt
@2wheeler: dat raad ik je af, dronken op een snorfiets zitten mag ook niet, je rijbewijs kan worden ingevorderd. Pak maar gewoon de fiets (ook gevaarlijk) of een taxi, al worden de avondjes uit wel duurder als je steeds een taxi pakt.
5cilinder zegt
@knipperlichtje: Dronken op de fiets mag ook niet, ze doen daar alleen niet moeilijk over want dan zou iedereen weer met de auto gaan. Maar je bent je rijbewijs in ieder geval niet kwijt.
lekbak zegt
@2wheeler: dan weet je vast wel dat nagenoeg alle puchjes bromfietsen zijn.
Verder geef ik je de gratis tip om het advies hierboven op te volgen.
pomoek zegt
@lekbak: hear hear!
gregorius zegt
@lekbak: je had het niet beter kunnen verwoorden.
metalmike zegt
Beter idee: schaf snorscooters volledig af en laat enkel bromfietsen toe. Zeker als ze een helm moeten dragen is het onzin, dan komen de vervoersmiddelen bijna overeen.
In de praktijk is een groot deel opgevoerd, daarop rijden zonder helm is al niet slim.
Robert zegt
@metalmike: in de praktijk blijkt bovendien dat de meeste snorscooters af-fabriek teruggetunede bromfietsen te zijn, die door hun fysieke restricties ook nog eens zwaar milieuvervuilend zijn, als je de uitstoot afzet tegen de geleverde prestaties. Hé GroenLinks, lees je mee?
clarkson zegt
@metalmike: Wat een geniaal idee zeg. Ik vind ook dat je altijd een helm moet dragen op een brommer. Plus het snelheidsverschil is minder.
oxymoron zegt
In de praktijk is er geen verschil tussen snor- en bromscooters behalve de andere kleur van de kentekenplaat en de helmverplichting. Schaf dan dat officiële verschil maar liever af en stuur ze de rijbaan op, overal. Fietspaden zijn voor trapfietsen.
carmasterr zegt
@oxymoron:
Eens.
Het systeem voor bromfietsen is ook hopeloos ingewikkeld en verwarrend.
Als je even niet oplet rijd je op de verkeerde baan, want om de paar honderd meter kan er weer een switch komen.
Dan weer op het bromfietspad, dan weer op de rijbaan.
Dat is gewoon bijna niet meer te volgen, waardoor bijna niemand zich er aan houdt.
Trek het dan maar allemaal gelijk en stuur ze de rijbaan op binnen de bebouwde kom.
Als brommerrijder zit ik ook liever op de rijbaan dan op het fietspad.
Het is gewoon levensgevaarlijk wat snelheidsverschil en ruimte betreft.
De rijbaan is wat dat betreft heerlijk ontspannend.
vroaaar zegt
@oxymoron: precies! Met deze maatregel zul je zien dat in no time alle snorscooters worden ingewisseld voor bromscooters. Want niemand wil met 25 km/uur voor lul rijden met een helm op.
Dutchdriftking zegt
Een heel intelligente beslissing.
lincoln zegt
Moet daar een wet voor komen ??
Net of het nooit gedaan werd ..
Of überhaupt bestraft ..
Nou Melanie ..
Je laat weer duidelijk zijn dat vrouwen volledig ongeschikt zijn voor de politiek ..
En ja .. Rutte en Pechtold zijn ook wijven ..
hight96 zegt
Willen we meer of minder snorscooters op de autobaan?
metalmike zegt
@hight96: Is ‘geen’ ook een optie?
jippie zegt
Laat ze maar op de rijbaan komen. Ik heb helemaal niets met bontkraagjes. Eerst nog even een bull bar monteren natuurlijk.
bouwt zegt
Dat Jennifer en Samantha met hun Vespa’s straks op de rijbaan rijden, prima: die reden toch al 60km/u op het fietspad. Moeten ze enkel even begrijpen dat auto’s minder makkelijk wijken dan fietsers en dat je zonder helm toch wel kwetsbaar bent.
Het gevaar zit erin dat oma Toos met haar Piaggio Ciao ook ineens een serieuze verkeersdeelneemster wordt.
Ik rijd zelf nog wel eens met de Puch op geel kenteken, maar stadscentra mijd ik: geen pretje om tussen de onoplettende automobilisten te rijden als zwakke en langzame verkeersdeelnemer.
blaze3027 zegt
Ik voorspel een hoop slachtoffers.
mazot zegt
Daar sta ik dan met mn citta midden op de weg met 30km/u .harder kan maar wil het liefts niet rijden met een 2takt vibrator. Dan wil ik het niet eens hebbn over een helmplicht. Kan de SP ook een oplossing voor mij vinden aub?
lekbak zegt
@mazot: wellicht de sp niet maar ik wel. Ga fietsen, of ga bromfietsen.
mazot zegt
@lekbak: ik heb dat ding nu al 15 jaar en moet ik opeens een bromfiets kopen( wat ik op dit moment toch niet kan betalen)?
lekbak zegt
@mazot: mijn voormalig buurman heeft zijn dieseltje 38 jaar en moet nu opeens weer wegenbelasting betalen. Dat kan hij helemaal niet betalen nu hij gepensioneerd is en een andere auto erbij heeft. Dat heeft niemand in Den Haag tegen gehouden hoor. Daarbij kan je prima een fiets betalen, je kunt immers ook verzekering en brandstof betalen.
mazot zegt
@lekbak: ik verwacht ook niet dat iemand het gaat tegen houden. Ik heb liever dat ze wat meer alternatieven bedenken in plaats van gelijk op de rijbaan.
sr20det zegt
Ik voorspel overvolle amsterdamsche wegen met guccimarrokanen op gepimpte vespa’s en zip’s
styns zegt
Trek je Tomos uit de schuuuuuuurrrr
fabiotol zegt
Mijne rijdt 65, eat that, auto’s!
Oh, ik rij de hele winter ook auto.
kees66 zegt
Echt compleet idioot… want ze gaan hiermee volledig voorbij aan de ouderen (bijvoorbeeld mijn 72 jarige moeder) die op een snorfietsje de boodschappen gaat doen.. Die wordt hiermee verplicht om op de rijbaan te gaan rijden met haar max 25 km/u waar de gemiddelde automobilist zich over het algemeen al niet aan de max 50 houdt.
schuimbekje3 zegt
Wat is het probleem?
Snorscooters rijden te hard voor het overige verkeer op de fietspaden.
Oplossing = snorscooters minder hard laten rijden, hierop controlleren en zwaar verbalen.. zo moeilijk is dat toch niet?
Een snorscooter die met 70km/h link-rechts, over fietspad, door tunnel, over voetgangers gebied knalt, kun je gewoon laten pletten, doet die snorscooter dat iig niet meer.
Nu ga je het weer ‘veiliger’ maken door het gevaarlijker te maken… Zelfde mongool als die de verkeersdrempel, bloembakken op doorgaande wegen en karterschraper heeft uitgevonden.