Het is weer eens zover… “Ze” proberen ons weer eens de stuipen op het lijf te jagen met betrekking tot de premie die jij en ik moeten betalen voor onze autoverzekering. Het nieuws wordt gedomineerd door onheilspellende koppen vandaag: “Premies autoverzekering al 11% gestegen“, “Autoverzekeraars in de problemen“, “Premie autoverzekering fors omhoog“, “DNB: premie autoverzekering te laag“. Vlucht nu het nog kan! Vrouwen en kinderen eerst! Of valt het allemaal wel mee en laten we ons gek maken door de media?
Heel “toevallig” komen zowel prijsvergelijker Independer als DNB (De Nederlandse Bank) vandaag allebei met “onheilspellende” berichten over Nederlandse autoverzekeringen naar buiten. De ene kop is nog onheilspellender dan de ander, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is lijkt het allemaal wel mee te vallen. Blijkbaar is het komkommertijd en willen ze de argeloze burger een beetje angstig maken.
Laten we eens beginnen met het nieuws van Independer. Deze onafhankelijk financieel dienstverlener (zo noemen ze zichzelf) stuurt een persbericht waar met grote chocoladeletters boven staat: “Premies autoverzekering al 11% gestegen”. Tsja dat is fors, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Want wat is die 11% eigenlijk? Dat houdt in dat volgens de “Independer.nl autopremie index” de prijzen (volgens Independer!) nu 11% hoger zouden zijn dan in juni 2010. Als we verder lezen zien we ook dat de premies op dit moment nog steeds 16% lager liggen dan in 2006. Lekker boeiend dus dat ze nu een beetje stijgen. Vergeet namelijk niet dat van augustus 2006 tot mei 2008 de premies met maar liefst 31% omlaag zijn gegaan.
Tsja en zo’n laag niveau kan je nou eenmaal niet eeuwig vasthouden. Wees blij dat je de afgelopen jaren hebt kunnen profiteren van lekkere lage premies. En zeur niet zo als het daarna weer met een paar procent stijgt.
De tweede bron van alle ophef die we vandaag hebben is een artikel in de Televaag over een ‘onderzoek’ van DNB. Daaruit zou namelijk blijken dat: bijna de helft aan de 28 autoverzekeraars kan in financiële problemen komen. Uiteindelijk blijkt het te gaan om 12 (voornamelijk internetverzekeraars) die wellicht in de problemen kunnen komen. Lekker boeiend zou ik zeggen. Ook zijn er maar liefst 2 (van de 28!) verzekeraars die “extra voorzieningen” hebben moeten nemen. Daarnaast weet DNB nog te melden dat de gemiddelde autopremie vorig jaar daalde van 345 euro tot 322 euro. Dat spreekt de bangmaakverhalen van het onafhankelijke Independer dus weer lekker tegen.
Zullen autoverzekeringen duurder worden? Ongetwijfeld. Zal het enorm uit de hand lopen en krijgen we Britse toestanden? Ga daar maar niet vanuit. Er zal hoogstens een gezonde correctie plaatsvinden na de enorme prijzenslag die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.
Meer informatie over de “Independer.nl autopremie index” kan je HIER vinden. En in onderstaande grafiek kan je de ontwikkeling van de premies (volgens Independer) zien.
baasbas zegt
Nuance is weer ver te zoeken blijkt dus. Dank hiervoor.
Dit zou mooi zijn bij elk nieuwsbericht/roddel/gerucht, net even wat meer achtergrond.
RubenPriest zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pim_smeets zegt
En betalen wij niet sowieso al veel minder dan in onze buurlanden en hebben we dus eigenlijk niet te klagen?
Hubert zegt
@pim_smeets:
Klopt, wij zeiken alleen over de brandstofprijzen en de BPM.
Emerald_Green_Jag zegt
@Hubert: BPM is jaloeziebelasting, dus terecht dat we daarover mopperen. Brandstofprijzen het zwaarst belast van Europa, zo niet de wereld dus ook daar geef ik ‘ons’ groot gelijk!
robbie zegt
@pim_smeets: Yep, wat wij in Nederland betalen is extreem weinig. Check ook maar even de linkjes die in het artikel staan.
Emerald_Green_Jag zegt
Tja, dat krijg je met Ditzo en andere prijsvechters… De prijzen zijn al een tijdje erg laag (voor ons normale mensen al hoog genoeg natuurlijk) Als schadeverzekeraar moet je wel je schadeclaims kunnen uitkeren en als je weerstand te laag is kunnen er problemen ontstaan.
Overigens is het te merken dat de nieuwsgaarders in komkommertijd zitten, want enige weken geleden heeft de DNB dit al geroepen.
robbie zegt
@Emerald_Green_Jag: ze hebben het nu weer eens geroepen (blijkbaar). Ze zijn echt open deuren aan het intrappen :D
Griffin zegt
@Emerald_Green_Jag: Ditzo een prijsvechter? Dan wel eentje die iedere ronde verliest… zo goedkoop is die toko helemaal niet!
dennisr zegt
Zal wel een beetje meevallen, dan maar weer een klein beetje duurder.. maakt het ook uit :P
bempi zegt
Lekker als je net 18 bent en een auto wilt kopen en verantwoordelijk bent voor alle kosten. :D
Griffin zegt
@bempi: tsja, jammer dan. Toen ik 18 was kon bijna niemand zich op die leeftijd rijlessen of een eigen auto veroorloven. Onzinnig idee dat een 18-jarige maar een auto zou moeten kunnen hebben…
RiKe zegt
Je kan er misschien ook voor gaan zorgen dat mensen eens kunnen rijden.
Er rijden genoeg mongolen op de weg, schoffel die er maar eens af en maak de rij-examens uitgebreider.
Bijv. een verplichte slipcursus na je rijbewijs te hebben gehaald?
jack_abarth zegt
@RiKe:
Slipcursus standaard in het examen mee laten wegen zul je bedoelen?
RiKe zegt
@jack_abarth: Dat is ook een optie, was niet mijn eerste gedachte eigenlijk.
floryn zegt
Robbie is journalist! Dank.
solz zegt
even de knuppel in het hoenderhok gooien! Een wagen met niet meer dan 100 pk de eerste vijf jaar na het behalen van het rijbewijs :)
De premies liggen in nederland inderdaad een stuk lager dan hier in belgië, ik betaal al 372 euro/jaar bij een bonus malus van 0 en een vermogen van slechts 85 kw,