Als wij er lief over schrijven en jullie aanvragen en aanbetalingen doen in de comments, moet ‘ie er wel komen.
Het was een auto die door weinigen begrepen werd, de Lexus LF-A. Het was een uiterst verfijnd en delicaat precisie instrument. In de meest letterlijke zin des woords. Weinig auto’s klonken (en klinken!) beter dan een Lexus LF-A. De auto werd echter veelal vergeleken met de Nissan GT-R. Die Nissan werd toen nog onder kostprijs verkocht en presteerde bovengemiddeld goed.
Ergo: de Lexus verloor elk sprintje op YouTube van de Nissan en de Nissan was goedkoper. Ergo, de Nissan is goed, de Lexus niet. Zeker omdat de LF-A zo’n drie keer duurder was dan de Nissan. Dat de LF-A meer als een Japanse Ferrari gezien moest worden, kon het merk lastig verkopen bij de klanten.
Wat heet: Ze schijnen nog steeds nieuw verkocht te worden. In de Verenigde Staten worden ze nog steeds nieuw verkocht. Niet dat ze daar nog gebouwd worden, maar uit voorraad zijn er elk jaar wel twee of drie exemplaren die ein-de-lijk een baasje krijgen.
In een interview met AutoCar laat Lexus Vice-President Koji Sato weten dat een Lexus LF-A opvolger er alleen in zit als ze enorme steun krijgen van de schrijvende pers. Als die blijven zeuren om een nieuwe LF-A, kan dat het proces gaan versnellen. Bij deze: Lexus, alsjeblieft, bouw wederom zo’n bijzonder meesterwerk.
Verder vertelt Sato dat de Lexussen qua styling, visuele elementen krijgen uit de de LF-SA concept (uit 2015). Ook verklapt hij dat de elektrische Lexus onderweg is. Het duurt alleen eventjes. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van elektromotoren die in de wielen passen. Maar eerst is het tijd voor ‘gewone’ elektrische auto’s. Gezamenlijk met Toyota staan er 10 nieuwe elektrische modellen gepland voor 2025.
Dutchdriftking zegt
Een LF-A Nürburgring editie in het geel staat nog altijd heel hoog op mijn lijstje….
tttijn zegt
@dutchdriftking: Haha bij mij ook. Al een nog even mn ziel verkopen :)
isn1981 zegt
@tttijn: Doe er een nier en long bij misschien dat het dan net aan moet lukken…
vaakbenjetebang zegt
@tttijn: dan mag je blij zijn dat je geen rood haar hebt!
Volvo_440_turbo zegt
Ask BMW?
cossiekiller zegt
@volvo_440_turbo: Scherp ;-)
Maar het mag ook een beetje goed klinken.
flatsixx zegt
@cossiekiller: M5 F90 klinkt prima, natuurlijk gaat dat nooit die V10 evenaren ( zowel die van De LFA als de E60)
Volvo_440_turbo zegt
@cossiekiller: en als het niet klinkt, dan botst het natuurlijk ;)
fanboy zegt
@volvo_440_turbo: Welke BMW is dan vergelijkbaar met de LFA?
Niks ten nadelen van een BMW, maar op niveautje LFA hebben ze niet zo veel gedaan behalve ooit de BMW M1.
En ik betwijfel of BMW wel weer zo’n auto zou willen neerzetten, het is voor zowel Lexus als BMW eigenlijk buiten hun normale werkgebied. En niet zonder risico’s.
Van zowel BMW als Lexus koopt iemand niet graag een Ferrari :P
tortuga zegt
@fanboy: z4 =Supra
Volvo_440_turbo zegt
@tortuga: toch iemand die het begrijpt :D
fanboy zegt
@tortuga: @volvo_440_turbo: Ja de Z4 is gelijk aan Supra. Wat wil je daarmee zeggen?
Dat was een logische samenwerking.
De LFA is van een veel hoger niveau en hoger segment. Was eigenlijk al buiten het boekje voor Toyota / Lexus, ze maken normaal geen Ferrari’s.
BMW doet dat ook niet. Zouden ze beter banden met Porsche aan kunnen halen om samen een nieuwe supercar te maken.
Volvo_440_turbo zegt
@fanboy: ik maakte gewoon een grapje, ga een colaatje drinken en in het park even wandelen, het zal je deugd doen! ;)
fanboy zegt
@volvo_440_turbo: Ik lees dit terwijl net terugkom van een wandelingetje, dus ik ben weer helemaal zen :D
brammetjedeb zegt
Beetje upgraden en neem gewoon weer in productie.
camber24 zegt
Ik denk dat we meer zouden moeten hopen op een Lexus variant van de GT86, inclusief een flinke power upgrade.
jeroenwz zegt
Hoe mooi ik de LFA ook vind, als gemiddelde liefhebber zijn we – denk ik – meer gebaat bij een nieuwe MR2: klein, licht, open, achterwielaandrijving en betaalbaar. En mede daarom een auto waarin ik mezelf ooit nog wel eens zou kunnen zien rijden.
Off topic: is er al een special over de LFA? Zo nee, wil je dat dan eens doen, Willem? Ik zou je erg dankbaar zijn!
ouwedibbes83 zegt
@jeroenwz: idd, graag een special! Lexus is zeker niet oververtegenwoordigd bij de specials, zie een IS en LS special staan.
frank2b zegt
@ouwedibbes83: Ditto That!
bierbuik zegt
Doe mij maar een gele, bij deze een aanbetaling: [€50.000]
elemento zegt
Men had beter met de prijs moeten positioneren. Ik had documentaire gezien over LFA hoe het werd gemaakt. Alleen daarom al wil je het hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@elemento: Inderdaad, de manier waarop de LFA gemaakt is is en blijft uniek. Een compleet nieuwe fabriek bouwen voor een paar auto’s, helemaal opnieuw beginnen omdat hij van carbon moest worden, zélf het carbon produceren, de ab-so-lu-te perfectie in elke stap van het productieproces en ga zo maar door.
rhellema zegt
@svenska_aeroplan_ab: die absolute perfectie is eigenlijk een grote fail gebleken. Niets maar dan ook helemaal niets aan die hele LFA rechtvaardigt de prijs.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rhellema: tja, dat krijg je als je een ‘price no object’ auto maakt. Is nooit over geld gegaan, puur een showcase van wat Lexus kon
rhellema zegt
@svenska_aeroplan_ab: ja dat zou ik ook zeggen als ik Lexus was. Puur politiek!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rhellema: een eigen carbon productie opbouwen omdat de toeleveranciers (van bijvoorbeeld Ferrari, Porsche, etc.) niet de gewenste kwaliteit leveren is weinig politieks aan. Wel ehhhmm duur…
LMV zegt
@rhellema: 7:14.64 Lexus LFA Nürburgring Package en de 24 uur winnen in zijn klasse.
Er zijn destijds duurdere auto’s vertrokken in Italië die minder snel waren… Maarja emotie zeker ?
redbeams zegt
@rhellema: Leg uit want blijkbaar heb je een heel onderzoek met kostprijs klaarliggen…ik ben erg benieuwd ernaar.
w0o0dy zegt
@rhellema: dat jij het niet snapt of wil zien is wat anders dan dat het zo is….
schaap zegt
Ik heb er 1 keer in gezeten, mee rijden kon helaas niet.
Maar eerlijk gezegd echt warm werd ik er niet van. Nee doe mij maar de LC 500: goedkoper, mooier en hij zat veel beter.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@schaap: Ik heb ermee gereden en werd er heel, heel, heel warm van… De LC is natuurlijk een hele andere auto: als luxe GT onovertroffen maar geen rasechte sportauto als de LFA
redbeams zegt
@svenska_aeroplan_ab: Bofkont!! Dagje met een lfa rijden zou ik ook nog willen doen.
w0o0dy zegt
@schaap: hilarisch… Juist deze auto gaat eigenlijk alleen maar over hoe het rijdt en jij trekt een conclusie obv het interieur?
amersfoorter zegt
Nou dit is toch een aardig icoon aan het worden hoor
kimhung zegt
”de Lexus verloor elk sprintje op YouTube van de Nissan en de Nissan was goedkoper. Ergo, de Nissan is goed, de Lexus niet. Zeker omdat de LF-A zo’n drie keer duurder was dan de Nissan.”
Het was toch ook nooit de bedoeling dat de LF-A een snelle auto zou zijn, de achterliggende gedachten was toch dat het eerder een kunstwerk is op wielen waar een purno geluid uit de V10 kwam.
rhellema zegt
@kimhung: ja dat heeft men later er van gemaakt. Natuurlijk ontwikkel je een sportwagen om de snelste te zijn. Echter door toedoen van de belachelijk lange ontwikkeltijd was deze auto eigenlijk al verouderd toen hij uitkwam.
redbeams zegt
@kimhung: De nissan heeft door de jaren heen best wat upgrades gehad dus om welke gtr gaat het.Hier een video waar uiteindelijk de lfa toch sneller is: https://youtu.be/A5R-oi91bd4
Edge zegt
Nou Willem, dan weet je wat je te doen staat. Minimaal één Lexus-artikel waarin je ergens een smeekbede om een nieuwe LFA verstopt per dag. Dan reageren wij wel massaal met “Ik wil er een!!1!!1” en “Ik ruil er meteen mijn schoonmoeder op in”. Als we AutoWeek, Autovisie en nog wat Nederlandse automedia dan ook zover krijgen, geloven ze bij Lexus vast wel dat er alleen al in Nederland een gigantische markt voor is.
dwersbongel zegt
Nou het begin van de media aandacht is gedaan. Nu volhouden!
Vorige week een ‘Up to Speed’ gekeken over de LFA dus ben nog helemaal hyped.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: op de Tokyo Motorshow in oktober schijnt de nieuwe CT (al dan niet in concept) geïntroduceerd worden. Als full-electric en als het meezit de eerste auto met solid-state accu.
406_v6 zegt
Doe er maar 1 in het blauw zoals hierboven ?
schuimbekje3 zegt
Ik zal al lang blij zijn als ze de landcruiser niet gaan cancellen. Immers de RAV4 wordt groter en groter, voor zakelijk henben ze de hilux 4runner en sequoia of hoe dat amerikaans gedrocht ook heet. En interne concurentie van lexus modellen maakt dat de land cruiser op de EOL lijst komt wellicht.
michaelcorleone zegt
De Nissan GT-R en de Lexus LF-A zijn mijn 2 helden op het gebied van supercars. Ik heb het eerder gezegd ik heb niet veel met merken zoals: Porsche, McLaren of Ferrari.
De 2 Japanners vind ik bloedmooi, zijn snel zat en heb ik groot bewondering voor de techniek.
Een nieuwe LF-A is altijd zeer welkom zeg ik als Japan liefhebber.