Van het ene probleem naar het andere. Er zijn geen chauffeurs om auto’s naar dealers te rijden.
De afgelopen jaren waren chiptekorten een groot probleem binnen de autoindustrie. Daar bleef het niet bij. Ook zaken zoals bijvoorbeeld een tekort aan rubbers zorgden ervoor dat auto’s niet afgebouwd konden worden. Dat probleem ligt grotendeels achter ons.
Chauffeurs autotransport tekorten
Maar van het ene probleem duiken we in het andere. De auto’s zijn wel klaar bij de fabriek, maar er zijn te weinig mensen om de vierwielers naar dealers in Europa te vervoeren. Het is in elk geval een groot probleem voor Stellantis. Zo’n enorm probleem, dat het autoconcern besloten heeft om medewerkers intern om te scholen tot vrachtwagenchauffeur. Medewerkers worden op de transportwagen gezet met als doel nieuwe auto’s af te leveren bij dealers in Europa.
Aan de hand van een interne rondgang peilde Stellantis naar de interesse onder de eigen medewerkers. Dat bleek niet onsuccesvol. Ongeveer 140 medewerkers gaven aan wel interesse te hebben om te helpen met de transport.
Tegelijkertijd zou het autoconcern overwegen zelf transporttrucks in te kopen om over een eigen vloot te beschikken. Zo is het concern niet alleen afhankelijk van de beschikbaarheid van de transportbedrijven die deze taak normaal gesproken voor hun rekening nemen.
Medewerkers die zich laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur hebben de vrijheid gekregen binnen Stellantis om terug te keren naar hun oorspronkelijke job, mochten ze dat willen. Het is dus een tijdelijke taak om de auto’s op tijd naar dealers te krijgen.
Naast het inzetten van eigen chauffeurs, vraagt Stellantis ook de hulp van dealers. Dealers van bijvoorbeeld de merken Peugeot, Fiat, Citroën en Alfa Romeo krijgen de vraag om zelf de auto’s op te halen, indien mogelijk. Creatieve jongens, die Fransen. Niet denken in problemen, maar denken in oplossingen.
Computer Freak zegt
Er zijn meer dan genoeg chauffeurs beschikbaar.
Alleen niet tegen het loon dat Stellantis wilt betalen.
erwingrunn zegt
ah, jij hebt blijkbaar daar aan de onderhandelingstafel gezeten.
faalhaas zegt
Anderzijds lijkt het me vreemd dat je geen chauffeurs kan krijgen als je de beste bieder bent.
MarcoM zegt
Klopt
TheMaster zegt
De reden dat de Model Y de best verkochte EV van januari en februari had, had ook niks met de verkopen te maken in die maand. Deze auto’s waren al lang in Zeebrugge, maar konden simpelweg niet getransporteerd worden naar de aflevercentra in Europa ivm tekorten aan autotransporters. S/X’en gingen voor, die zijn vooral op de laatste dagen in 2022 nog geleverd. Zo te zien heeft elke autofabrikant hier dus last van.
Allison Burgers zegt
De Model Y was de bestverkochte auto vanwege de Autopilot. Die reden zo zonder chauffeur naar de klant.
Paul58 zegt
Nee hoor dat klopt niet. Bij Tesla tellen ze het pas als een verkoop wanneer de auto daadwerkelijk bij is afgeleverd aan de eindgebruiker. Dit is bij andere merken anders.
TheMaster zegt
Alsnog moet de consument (in tegenstelling tot december 2019) naar de aflevercentra komen. Tesla had rond kerst 2022 een enkele duizenden Tesla’s in Zeebrugge staan. Deze konden simpelweg niet naar aflevercentra vanwege transport. Daarom zijn deze in januari pas getransporteerd en toen pas “verkocht”.
Dutchdriftking zegt
Je kunt natuurlijk ook de klant aanbieden om zelf de auto op te halen bij de fabriek. Een rondleiding van 30 minuten met 40 klanten tegelijk, een bakje koffie en hoppa rijden met die geit. Betalen de meesten graag extra voor. De medewerker kan op deze manier veel meer klanten rondleiden en hun voertuig overhandigen dan dat hij auto’s naar de dealer kan brengen.
Allison Burgers zegt
Precies. Even zelf de stickers en het plastic eraf, lap erover, tanken en gaan.
Svenska II zegt
Best een eindje rijden van de Lexus fabriek naar huis …
petroldrinker zegt
Nee daar word jr blij van als medewerker, als mensen wel vrachtwagen chauffeur wouden worden hadden ze daar wel op gesolliciteerd ipv een kantoorbaan, ik zou er echt not ammused om zijn (zoals het huurt staat lijkt het alsof ze geen keuze hadden immers) moet er niet aan denken namelijk
LaLancia zegt
Hoe lomp. Volgens mij had PSA tot een paar jaar geleden zijn eigen transporteur; Gefco. Dat is toen aan de Russen verkocht als ik me niet vergis.
pietjealpine zegt
Klopt , het Russische staatsspoorbedrijf RZD had een belang van 75% in Gefco , een hele tijd .
Op dit moment heeft Gefco dit weer in eigen handen !
Er waren ook plannen om Tesla’s per spoor aan te voeren maar is nooit door gegaan , dit omdat er teveel aangepast moest worden aan de Treinwagons !
Matc zegt
Wat een leugens weer van Stellantis. Zelfs als de dealer aanbiedt om bv de auto op te halrn in Spanje laat Stellantis dat niet toe. Hopelijk gaat deze organisatie gauw op zn gat.