Geen klein bier.
Momenteel is er veel te doen in de F1 om een deal die op handen is over meerdere schijven. McLaren en Toro Rosso zijn van plan een soort partnerruil te doen waardoor de combinaties McLaren-Renault en Toro Rosso-Honda zouden ontstaan. Volgens sommigen is de zaak al beklonken, maar officiële aankondigen zijn voorlopig uitgebleven.
Waarschijnlijk komt dat doordat de deal nogal wat haken en ogen heeft. Zoals we eerder berichtten zou Carlos Sainz als smeermiddel ingezet kunnen worden. De Spanjaard kan naar het team van Renault worden gestuurd door Toro Rosso om de Fransen gunstig te stemmen. Maar ook voor Toro Rosso zelf moet de deal voldoende voordeel met zich meebrengen om de move definitief te maken. Hier kan dat andere traditionele smeermiddel een rol spelen: het slijk der aarde.
De Oostenrijkse Red Bull bigwig Helmut Marko wil volgens Italiaracing namelijk alleen denken aan een huwelijk met Honda als de Japanners een flinke bruidsschat meebrengen. Hoe flink vraag je je af? Wel de titel geeft het al weg: zo’n 100 miljoen Euro. Per jaar, welteverstaan.
Dat is namelijk naar verluidt bij benadering wat Honda meebrengt naar McLaren. Toen McLaren de deal met Honda tekende in 2014, berichtte de bekende F1-journalist Michael Schmidt namelijk dat Honda jaarlijks zo’n 50 miljoen cash monnie aan het team geeft, de motoren gratis levert (ter vergelijking: klantenteams betalen circa 20-25 miljoen voor hun motoren) en de helft van de salarissen van de coureurs betaalt. In het geval van Stoffel vormt dat laatste aspect niet de hoofdprijs, maar Alonso verdient een pretty penny. Datzelfde gold voorheen in iets mindere mate voor Jenson Button.
Marko wil voor Toro Rosso een vergelijkbare deal afdwingen, maar Honda is niet zo’n fan van dat idee. Toro Rosso is wat hun betreft een team uit het middenveld en daarom willen ze er minder geld in pompen. Veel minder zelfs: naar verluidt dachten de Japanners aan ongeveer dezelfde deal die op tafel lag bij Sauber. De precieze details daarvan weten we niet, maar velen gaan ervan uit dat dit slechts Honda-motoren met korting, oh-ho-ho-ho, behelste.
Voor Marko zou het niet alleen te doen zijn om het geld, maar ook om de instelling van Honda. Hij wil niet dat Toro Rosso nog even wordt opgescheept met onbetrouwbare motoren alvorens de Japanners de handdoek in de ring gooien. Kortom, hij stelt zich op als een harter Hund. Of hij zijn zin krijgt of zijn hand overspeelt zal moeten blijken. Deze week zouden enkele kogels door de kerk vliegen, maar tot op heden is het gebleven bij enkele losse flodders.
kilum zegt
De motoren gratis leverd TR al 40 mil op. Aangezien ze dat nu aan Renault betalen. Daarnaast zou ik als Red Bull zijnde Sainz uitlenen aan Renault voor 2-3 seizoenen. Zodat hij daarna van Renault naar Red Bull kan als Max of Daniel vertrekt.
Voor RB is het op deze manier een prima deal al. Je bespaart 40 mil, je verliest geen coureur maar kan wel een extra coureur inzetten. En als Honda de zaakjes op orde krijgt stap je met het hoofd team over en rij je met een unieke motor rond.
kilum zegt
@kilum: levert*
menaz zegt
@kilum: Sainz heeft maar een contract t/m 2018, dus dan zouden ze die eerst moeten verlengen om hem zo lang te kunnen verhuren.
kilum zegt
@menaz: Een zeer goed punt, maar ik vermoed dat dit voor Red Bull sowieso al op de agenda staat.
Edge zegt
Tot Honda haar zaakjes op orde heeft rijd je voor spek en bonen mee en laat je heel wat WK-punten (en als gevolg daarvan ook prijzengeld) liggen. In het verlengde daarvan word je als team ook minder aantrekkelijk voor sponsoren als je achteraan rijdt. Heel begrijpelijk dus dat Helmut Marko daar compensatie voor wil zien.
Ik zou als Red Bull zijnde zelf inzetten op een prestatieafhankelijke bijdrage. Hoe beter de prestaties van de Honda-blokken, hoe meer korting ze op de sponsorbijdrage kunnen verdienen. Dan heb je hoe dan ook je inkomsten, of aan prijzengelden en sponsorgelden, of middels de vergoeding van Honda. Voor Honda is dat eveneens prettig, want dan blijft het niet met een rekening van 100 miljoen zitten als het ineens wel de zaakjes op orde heeft.
KUYL zegt
Wanneer je dat nog eens achter je eigen motoren aan moet gooien voor wat, ontwikkeling en exposure? Kan je net zo goed zelf gewoon weer een team mee laten doen.
Helemaal als je de budgetten van de teams bekijkt:
https://racingnews365.nl/budgetten-formule-1-teams
Of desnoods een (groot)aandeel nemen in Williams, kan je samen laten zien dat je het nog niet verleerd ben. Nog mooi nostalgisch ook en blijkt het toch een fiasco, naja helaas dan maar.
Er was laatsts nog iemand hier op autoblokg die een paar links postte waardoor ik toch wel vertrouwen heb in Honda motoren voor de toekomst.
lincoln zegt
Daar moet je heel wat Red Bull petjes voor verkopen ..
Aan klanten geen gebrek iig ..
mark997gt3 zegt
Iets zegt mij dat we Honda over een paar jaar niet meer als motorleverancier in de F1 zien…..
mashell zegt
@mark997gt3: ik zet in op over een paar maand al. McLaren weet vast nog wel een deal te maken met Mercedes. En dan wil niemand die Honda motoren hebben.
HZW zegt
@mashell: Een motor deal met Mercedes gaat er niet komen, dat is al bekend, ook Ferrari is niet van plan motoren te leveren aan McLaren.
McLaren beschikt over een top auto, met Mercedes of Ferrari motoren er in zijn ze gelijk een geduchte kandidaat voor de titel.
mashell zegt
@HZW: ik denk dat die deal met Mercedes er wel kan komen. McLaren en Mercedes hebben een goede geschiedenis samen. Dat is een veel logischere constructie dan een ruil spel met Renault en Honda motoren .
HZW zegt
@mark997gt3: Marko moet gewoon een € 150 miljoen deal afsluiten voor Honda Motoren in de Red Bull’s.
Verder verwacht ik helemaal geen vetrek van Honda bij McLaren, ik zie eerder Torro Rosso een tweede Honda klant worden, of nog liever Red Bull.
Het is Honda, de eer te na, om de handdoek te werpen, die komen volgend jaar met een super motor, misschien blijft hij niet altijd heel, maar ik vermoed dat het een top motor is als hij het wel doet.
pomoek zegt
Interessant. Met andere woorden: het maakt ons niet uit als we de komende jaren achteraan rijden zolang we maar geld binnen harken. Interessante kijk op de sport. Vroeger nam een constructeur het risico.
HZW zegt
Max gaat toch geen “Wereldkampioen” worden in een Red Bull met Renault motor, en ik zal uitleggen waarom niet.
Ten eerste denk ik dat het Renault Fabrieksteam zo snel mogelijk het derde team wil worden achter Mercedes en Ferrari.
Dus dit betekend dat er steeds meer nieuwe onderdelen eerder beschikbaar zijn voor het eigen fabrieksteam dan voor de klanten teams.
Ten tweede ben ik overtuigt dat als McLaren de beschikking krijgt over Renault motoren ze een hele serieuze concurrent worden van Red Bull en ik het nog wel wil zien of Red Bull de bovenliggende party wordt/blijft van de twee.
Ik zou het wel een stunt vinden als blijkt dat in 2018 zowel Red Bull als Torro Rosso met Honda Motoren gaat rijden.
mikespek zegt
Ze kunnen beter een producent erin proberen te betrekken die nu niet in de f1 zitten maar wel echte motorbouwers zijn, denk hierbij aan Yamaha, BMW, Koenigsegg, een uit de VAG groep.
Is nooit verkeerd om met een frisse blik te beginnen
wijsneus zegt
@mikespek: Ik geloof niet dat iemand nu intersse heeft om in te stappen of dat succesvol kunnen doen voor het nieuwe seizoen. Bovendien is de investering veel te groot voor 1/2 seizoenen. Op z’n vroegst in 2020, als het nieuwe motorreglement in gaat zullen nieuwe motorleveranciers een poging wagen.
baasbas zegt