Niet alleen Red Bull overigens, álle F1-teams moeten op jacht naar vrouwelijk talent.
In Formule 1 is er natuurlijk sprake van ernstige ongelijkheid. Alle coureurs zijn namelijk mannen, en dat kan eigenlijk niet meer anno 2023. Ook al is volkomen logisch dat de 20 beste coureurs van de wereld mannen zijn. Los van eventuele fysieke verschillen, zijn er gewoon veel meer mannen die een autosportcarrière najagen.
Toch is het kennelijk een probleem dat er te weinig vrouwen in de Formule 1 zitten. Daarom is vorig jaar de ‘F1 Academy’ opgericht, die onder leiding staat van Susie Wolff. Dit is een soort opstapklasse, waarin alleen vrouwen rondrijden.
Momenteel zijn er vijf teams in de F1 Academy, waaronder ART Grand Prix, Prema Racing en het Nederlandse MP Motorsport. Dit zijn namen die we ook kennen uit de Formule 2. Vanaf volgend jaar gaat er echter wat veranderen: ook de Formule 1-teams gaan zich ermee bemoeien.
De Formule 1 maakt vandaag bekend dat alle F1-teams voor volgend jaar een coureur gaan leveren aan de F1 Academy. En dat moet dus een vrouwelijke coureur zijn. Het is niet zo dat Mercedes Mick Schumacher naar voren kan schuiven.
F1 Academy blijft wel gewoon dezelfde vijf teams houden. De aangedragen coureur komt terecht bij een van de bestaande teams, die elk met drie auto’s rijden. Een daarvan zal dus gesponsord worden door een F1-team en ook een livery krijgen van dat team. Zo zullen er straks dus gewoon een Red Bull en Ferrari rondrijden in de F1 Academy. Net echt.
Op deze manier wil de Formule 1 meer aandacht genereren voor F1 Academy. Daarin zijn ze tot nu toe jammerlijk gefaald. De races worden niet eens live uitgezonden. Als het goed is komt daar echter verandering in volgend seizoen. Al zal het voor de kijkcijfers waarschijnlijk weinig uitmaken of het wel of niet wordt uitgezonden.
406_v6 zegt
En als Mick zich nu identificeert als zijnde vrouw??? 😵💫
audicoupe84 zegt
Sinds de Nederlandse miss 2023 een transgender is, begeven we ons hier in een schemerig gebied. Ik stel voor dat de definitie van een vrouw is: de mogelijkheid om kinderen te baren. Of gaan we in deze race klasse openstellen voor gender X personen?
doncorleone zegt
Ik zou de grens trekken bij wat je DNA zegt. Straks gaan vrouwen hun baarmoeder nog laten verwijderen omdat ze graag een man willen zijn. (Oké, dat maakt in dit geval niet uit, omdat vrouwen geen profijt hebben om zich voor te doen als man in een mannen sport.)
XO101 zegt
Zou ook mooi zijn als er dan ook gewerkt gaat worden aan bijv een 11e team, gerund door een van de bestaande teams. In dat team mag dan de kampioen van de F2 rijden en de winnares van de F1 Academy. Max 1 jaar, daarna plaatsmaken voor de nieuwe winnaars. Tenzij de F2 kampioen direct naar een van de bestaande teams mag. Dan mag de oude nog een rondje door.
rikv99 zegt
Dit is een top plan. Nooit begrepen waarom dit niet al het geval is. Wel zo eerlijk als je F2/academy kampioen wordt dat je minimaal 1 jaar de kans krijgt. En de F2/academy coureurs zijn dan ook gelijk direct met elkaar te vergelijken. Wat het voor F1 teams ook makkelijk kiezen maakt.
kniesoor zegt
Is Beitske Visser al onder de pannen bij één van die F1 Academy teams ? Anders is dat misschien een geschikte kandidate.
hans75 zegt
ik zie liever Sophia Florsch…
kniesoor zegt
Ze schijnt raceoto’s inderdaad te kunnen laten vliegen 🙂
mikeyman zegt
Maya Weug is al Ferrari junior. Emely de Heus rijdt al in F1 Academy, de keuze is reuze!
mashell zegt
Bij dit artikel was de kop “Helmut Marko moet op zoek naar een vrouw” toch ook wel passend geweest.
smeck zegt
Ik vraag me serieus af wat ze hiermee hopen te bereiken. Valse hoop geven aan vrouwelijke coureurs?
Formula W is ook na nog geen 4 jaar opgedoekt. En zelfs de meest succesvolle en 3voudig Formula W kampioene, Jamie Chadwick, heeft aangegeven dat vrouwen fysiek waarschijnlijk niet in staat zijn om mee te draaien in F1.
Daar gaat geforceerde gelijkheid weinig aan veranderen ben ik bang.
rwdftw zegt
Je kan ze wel in de sport willen hebben, maar ze moeten zich qua snelheid kunnen meten.
Om dat te proberen zou Williams nu ein-de-lijk Jamie Chadwick eens een vrije training moeten geven. Eens kijken wie wie een pak slaag gaat geven. Alex Jamie of Jamie Alex.
FiXeR zegt
Waarom zou een vrouw zich niet kunnen meten met een man, in een race-auto? Het is niet zo dat je oneindig veel krachtig nodig hebt, en fysiek zijn vrouwen eerder in het voordeel door een lager gewicht.
Het is toch raar dat de sport wordt gedomineerd door mannen? Als er een sport is waar je eerlijk gemixt tegen elkaar kan strijden is het de autosport wel. We moeten afstappen dat het spelen met autootjes iets voor jongetjes is en dan is het goed als er een vrouwelijk rolmodel mee kan strijden op het hoogste niveau. Dat zie je nu langzaam ook met voetbal bijvoorbeeld. Als daar een quotum voor nodig is, dan is het maar zo.
Gulli zegt
Heb je wel eens naar de nekken van F1 coureurs gekeken? Die jongens zien er misschien niet direct uit als gewichtheffers maar onderschat de hoge G-krachten niet waar met name je hoofd mee te maken heeft in snelle bochten. Ik zag een vergelijkend filmpje van een journalist of een andere sporter en een F1 coureur (ik denk Max). Die moesten met hun hoofd op een stoel liggen en dan een zijwaartse plank doen. Terwijl Max aan het nadenken was wat hij die avond zou eten lag de andere man na 2 seconden al op de grond te creperen.
De dames uit de Academy of de F2 zijn geen watjes, maar ze hebben nog een flinke fysieke stap te maken voordat ze volledig F1 materiaal zijn. Daar kan Nyck over meepraten na zijn invalbeurt in de Williams vorig jaar.
kniesoor zegt
In welke raceklasses waar heren en dames collegiaal racen lukt het een dame de heren te verslaan ?
smeck zegt
De remdruk van een F1 rempedaal is ergens tussen de 100 en 200kg, daar heb je serieus veel fysieke kracht voor nodig, nog los van de al aangehaalde G-krachten.
En slecht ander voorbeeld want de diverse nationale vrouwenvoetbal teams verliezen nog steeds regelmatig en met forse verschillen van mannelijke amateur en zelfs jeugd teams tijdens vriendschappelijke wedstrijden. Mooi dat het voor vrouwen aantrekkelijk en leuk wordt, maar vrouwen komen nu eenmaal fysiek niet in de buurt van mannen op het hoogste niveau. Dat is het gevolg van tienduizenden jaren evolutie…
rollingstoned zegt
@FiXeR naast de door anderen al genoemde zaken (G-krachten en spieren) speelt ook mee dat vrouwen gemiddeld een minder snel reactievermogen hebben, en dat hun ruimtelijk inzicht minder goed is. Twee zaken die bij racen juist van pas komen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5192450/brein-hersenen-man-vrouw-verschil-ruimtelijk-inzicht-onderwijs
oranginas zegt
Even reageren op alle punten hierboven. Ja, Chadwick heeft gezegd dat F2 zwaar was, maar reageerde vooral op de rare mix van zware auto en besturing, die niet eens nodig is. Een F1 auto heeft gewoon stuurbekrachtiging.
Maar dat vrouwen het fysiek niet zouden kunnen? Nonsens. Toen Max in de F1 begon zat hij vol in de puberteit, en kon prima meekomen. Of kijk naar het F2 veld met Maloney en Hadjar, die aan het begin van het jaar kleine sprietjes waren vergeleken met gevestigde racers zoals Vesti en Pouchaire: Racen is geen boxen of wielrennen, in de Tour of Giro rijden er ook bijna geen sporters onder de 20… Of boven de 40.
Het komt erg weinig voor dat sporters nog vol in de groei, het beter doen dan anderen (en eigenlijk alleen als er hoge flexibiliteit van het lichaam nodig is en explosieve kracht, niet het uithoudingsvermogen). Hetzelfde met sporters die oud zijn. Dit toont aan dat er best om de lichamelijke vereisten heen te werken is, en deze in de F1 minder idioot hoog zijn dan bij andere sporten. Natuurlijk zijn F1 coureurs afgetrainde sporters, maar de effecten van het man/vrouw lichaam zijn veel kleiner dan bij andere competitie.
Het is zeer lastig om een professionele racer te worden, nog lastiger om een F-serie te komen (zonder bakken geld), en dan staat de F1 daar weer ver boven. Het zou mooi zijn als dit type raceseries, net zoals de W-series, meer meisjes laat dromen om coureur te worden, mogelijk krijgen we dan ooit een meer normale balans in het veld. De effecten van dit soort series zie je pas op z’n vroegst zo’n 10 jaar later.
maarteno zegt
Autosport is een van de moeilijkste sporten om in te komen op het hoogste niveau. F1 heeft maar 20 zitjes en van de vele 1000en jongetjes die ooit in karting starten komt maar een fractie in F3 of F2 en daar komt maar af en toe 1 of 2 van door in F1. Dus het is echt de wet van grote getallen en daar gaat het imho al mis, relatief gezien doen er gewoon heel weinig meisje mee in de junior klasse. Dus de kans dat je net die ene dame vindt die wel echt kan sturen op F1 niveau is gewoon per definitie klein. Dat heeft niet echt wat met talent oid te maken. Kortom meer promotie, klassen die vrouwen/meisjes promoten zijn wel een goed idee…alleen gaat dat niet overnight resultaat opleveren….dat moet misschien wel 10/15 jaar volhouden.
mashell zegt
Maar met die junior klasses moet je wel meisjes geïnteresseerd in het karten zien te krijgen. Het voetbal is heeft er heel lang over gedaan. En om vrouwen op de wielrenfiets te krijgen was er een pandemie nodig.
maarteno zegt
eens, je moet nog lager beginnen in klassen…dus Karting is inderdaad de basis om te beginnen.
gregorius zegt
Ben het er niet helemaal mee eens.
Kijk naar Stroll en Latifi (in de huidige tijd).
Met ‘boven gemiddeld, maar niet uniek talent’ en dus 10tallen-miljoenen mogen zij mee doen. Aan Stroll kan je zelfs zien dat je kan leren om mee te komen (nog steeds doet hij rare dingen, maar goed). Dat is dus eigenlijk al 10% van de coureurs die niet bij de top 1% horen.
Bij voetbal, in de champions league zijn zo’n 16 van de 32 teams world class. Dat zijn 176 basisplaatsen en zo’n 250 spelers die in de groepsfase zitten. Daar kom je echt niet tussen met ‘bovengemiddeld talent + 10-30 mio’ als speler.
Anyway, rest van je verhaal ben ik t wel mee eens dat het een numbers game is; op elk meisje, met bovengemiddeld talent + geld + mazzel + wil; zijn er 1000 jongetjes in dezelfde situatie.
rikv99 zegt
Het feit dat ze nu al racen maar er door de FIA geen moeite wordt gedaan om deze te filmen en uit te zenden zegt al genoeg hoe belangrijk ze het echt vinden. Ik zou zeggen gooi deze races gratis via een Tiktok/YouTube livestream de wereld in. Als het gratis is heb je gegarandeerd kijkers, en dus ook exposure.
Gulli zegt
Ja dat is wel een grote faal. Een grote mond hebben over dat er geen fatsoenlijke vrouwenklassen zijn, er vervolgens wel eentje opzetten maar het niet uitzenden. Wat verwachten ze dan?
gregorius zegt
Als ik door de regels doorlees: alle coureurinnen (in die kleine klasse) zullen dus sws een open deur hebben naar een F1-team.
En de F1 teams moeten dus nu iets meer samenwerken met de ARTs, Prema’s en MP Motorsports van deze wereld.
Nog een probleem: ze rijden in F4 auto’s. Dat een 600kg zware auto met een 1l motor (!!) met 180 pk. In de W series reden ze met een F3 auto (270 pk, 650kg) van hetzelfde merk/bouwer nota bene. Was het het probleem van de W-series dat de auto’s te snel waren?