Helmut Marko doet aan zelfreflectie. Verfrissend.
Bij de koffieautomaat op de Autoblog-redactie zijn maar om twee dingen onderwerp van gesprek. De wetenschappelijke opvattingen van Martien Meiland over geboortebeperking en de GP van Saudi-Arabië 2021. De race was bijzonder spannend en nauwelijks een race te noemen. Het leek meer op de opening van de Mediamarkt op Black Friday.
Met name de aanrijding van Hamilton op Verstappen was bijzonder. Ondanks dat Hamilton er voorbij kon, gaf de Brit op TV aan dat hij niet wist wat er gebeurde. Bij de stewards kon hij zich dat pardoes wél herinneren. Hij wilde de positie niet terug krijgen op specifiek die locatie, vlak voor de DRS-entry lijn. Helmut Marko was er als de kippen bij om te zeggen dat het aan Hamilton lag en niet aan zijn oogappel.
Helmut Marko komt erop terug
Maar, heel stoer, daar komt de Oostenrijker gewoon op terug:
Tijdens de de televisie-interviews gaf ik de informatie door die ik van mijn race-engineers heb gekregen. Die bleek uiteindelijk niet correct te zijn. Mijn excuses daarvoor.
Helmut Marko, nooit te groot om zijn ongelijk toe te geven.
Heel keurig. Overigens wordt de remactie door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd. Die 2,4G waarmee Verstappen remde was weliswaar substantieel, maar een Formule 1-auto kan véél harder remmen. Het werd daarom zelfs niet door Garry Connely (steward) gezien als braketest. Het was simpelweg de reden dat Hamilton ‘m raakte. Dus omdat die actie van Verstappen de oorzaak was, kreeg Verstappen daar de straf voor. Als het een serieuze poging was om zijn rivaal te elimineren, zou de straf vele malen hoger zijn.
Vooruit kijken
Gelukkig kijkt Marko nu vooruit:
Hopelijk is het jammere hoofdstuk van de GP van Saudi-Arabië nu gesloten. In elk geval, wij kijken nu alleen vooruit. We willen winnen in Abu Dhabi en dus ook de titel. We willen daarvoor alles doen, maar we zullen geen oneerlijke situaties initiëren.
Helmut Marko, wil alleen maar eerlijk winnen.
Kunnen ze ook winnen? Abu Dhabi lijkt meer een Red Bull-baan te zijn dan Jeddah, maar het zou niet de eerste keer zijn dat de favoriet níet wint.
We konden de snelheid van Hamilton in Saudi-Arabië goed volgen. Het Yas Marina circuit zal ons nog beter liggen.
Helmut Marko, ziet kansen om te winnen.
Via: F1 Insider.
mashell zegt
Omdat ik Helmut al zo vaak een dementerende bejaarde genoemd heb zal ik nu iets positiefs zeggen: hij heeft ook nog wel eens heldere momenten!
Erik zegt
Ik zal het dan weer onderuit halen. Alles gebeurt in de 37e ronde van de 50 ronden. Tussen de 37e ronde en de televisie interviews zit 13 ronden van anderhalve minuut. Dat zijn alvast 20 minuten, dan nog de uitloopronde, de interviews met de coureurs en de gehele podium ceremonie. Laat ik het voorzichtig schatten bij elkaar opgeteld 60 minuten. Je maakt mij niet wijs dat in dit ene uur er niemand is bij het team die de data controleert met het oog op het onderzoek na de race om Dr. Marko de juiste informatie te geven. Als Dr. Marko ballen had gehad dan had hij gezegd: “nadat IK alle data nogmaals bekeken heb ben IK helaas tot de conclusie gekomen dat IK niet de juiste informatie heb verteld. Daar bied IK mijn excuses voor aan.”
Leg het nu niet bij je techneuten maar neem echte zelfverantwoording door zelf te checken of de informatie die je gekregen hebt de enige juiste is.
Richmond zegt
@Erik: waarschijnlijk is her meer omdat ze gezien hebben dat ze geen substantieel bewijs hebben om in beroep te gaan en trekt daarom zijn keutel in.
bernoulli zegt
Ontzettend benieuwd hoe ze het spel tactisch gaan spelen. In principe heeft Red Bull drie pionnen om op te offeren voor de koning.
En nee, dan bedoel ik niet zoals heel veel idioten steeds roepen ‘dat ze Hamilton er maar af moeten rossen’…
Svenska II zegt
@bernoulli: Ze zijn op dit moment in elk geval een compleet nieuwe auto aan het opbouwen, die specifiek op Abu Dhabi ontworpen is. O.a. met een kortere wielbasis, dus hele chassis is anders. Kan maar zo zijn dat Mercedes zijn kruit verschoten heeft qua updates, en dat Red Bull nog wel een flinke stap kan maken!
Henkie zegt
Bron??? Het chassis kan niet veranderen namelijk!
Dat is gelijk aan dat van 2020. De enige manier om de wielbasis te veranderen is door een andere versnellingsbak. Dit is niet mogelijk door de 5 race regel en zou dus een 5 plekken grid straf opleveren.
Svenska II zegt
@Henkie: de bron is een kennis van me, die nu die auto in elkaar aan het schroeven is… Nu heb ik technisch niet alle verstand ervan, maar ik weet wel zeker dat hij die verkorte wielbasis noemde…
chrisvis zegt
@svenska2: denk dat u kennis dan de wagen voor volgend seizoen in elkaar aan het schroeven is. Normaal is het chassis per seizoen gehomologeerd en onderworpen aan crashtests van de Fia. Zou de eerste keer zijn dat een team tijdens een seizoen met een volledig nieuw (korter/langer)chassis komt . Dit heeft nl ook gevolgen van aan de voorvleugel tot aan de achtervleugel kwestie van setup…
Jetlag zegt
Het verhaal van (statisch) wisselende wielbases is volgens mij helemaal niets nieuws, hoor.
Ik meen dat dit in het verleden ook al eens (oa. bij Ferrari?) gedaan werd dmv een “plaat” tussen de versnellingsbak en motor in.
De wagenlengte én versnellingsbak blijven daarbij gelijk en er hoeft zodoende geen gridstraf geïncasseerd te worden.
Of het reglementair nog steeds zou mogen, weet ik niet.
Maar aangezien ik (als leek) me dit nog kan herinneren, is dit helemaal niet zó spannend (lees: niet uniek), mocht het volgens het reglement wél mogen en dan zouden ze het bij Mercedes ook, al dan niet overwegen.
Niels zegt
@bernoulli: Maar een beetje lastig doen, irriteren, invloed uitoefenen… zou perfect zijn mocht het nodig zijn en helpen!
bernoulli zegt
Precies! :)
LaCotse zegt
Zo is het en doorrrrrrrr
Rick-dos zegt
Kunnen we er wel lacherig om doen maar hoe triest is het om te constateren dat dit redelijk uitzonderlijk is. Iemand die zijn excuses aanbiedt omdat hij het fout had en dat zonder de dreiging dat hij of zij gecanceld kan worden.
Het zou de wereld goed doen als meer mensen gewoon hun fout durven toe te geven. De wereld eindigt niet als je het durft toe te geven.
Maar goed. Gelukkig maak ik nooit fouten dus hoef ik ook nooit excuses te maken.
mashell zegt
Niemand wil hun fout toegeven, daarom neem ik altijd de schuld op me als er iets fout gaat. En dat was een briljante zet, vanwege die eigenschap kunnen ze me niet ontslaan want niemand anders durft dat te doen en ik kan aanprutsen zoveel ik wil…
Dutchdriftking zegt
Ik hoop vooral dat de laatste ronde Redbull daadwerkelijk beter ligt dan Mercedes. Met 6 punten verschil wereldkampioen is dikke prima.
bmwfe zegt
Is het in het echte leven niet zo dat diegene die achterop rijdt de schuldige is, ook als de voorganger harder remt dan verwacht of helemaal onverwacht??
Jetlag zegt
@bmwfe: Klopt.
Maar is het in het echte leven ook niet zo dat diegene die onnodig (= zonder reden), plotseling remt, de schuldige is??
Los van dat, we hebben het hier over de Formule 1, wat niets met het echte leven in het verkeer te maken heeft en regels volgens de FIA zijn.
Vandaar ook dat het op een afgesloten circuit verreden wordt.
Zo krijgt men in de F1 bijvoorbeeld geen reprimande, of sanctie voor het “bumperkleven”, “rechts inhalen”, ” Het verlaten van een plaats van een ongeval” en zo nog meer…
Jetlag zegt
“Ondanks dat Hamilton er voorbij kon, gaf de Brit op TV aan dat hij niet wist wat er gebeurde. Bij de stewards kon hij zich dat pardoes wél herinneren.”
Nogal een suggestieve opvatting van de werkelijkheid.
Al tijdens het interview ‘in het vierkantje’, was het al duidelijk.
Waar Jack Plooij bij Max hem geen uitspraken wilde ontlokken en de werkelijkheid in het midden liet, probeerde hij het bij Lewis wél uit te trekken “want de kijkers wilden allemaal weten wat er nou precies gebeurde”.
Lewis gaf toen al aan dat hij Max’ plannetje om de DRS had doorzien.
Overigens gaan we aan het feit voorbij, dat er voorbij laten, niet betekent dat je er ook voorbij moet.
Ik moet toegeven dat ik het netjes vind, dat Marko desgevraagd (dus niet vrijwillig) op zijn uitspraak teruggekomen is.
Anywayz: We zijn het er nu dus allemaal over eens, dat Max weldegelijk fout zat en daar terecht (symbolisch) voor bestraft is.
Daar is geen speld tussen te krijgen en nu kunnen we gerust door naar de finale…
#IKHEBERZINAN!!1!
Richmond zegt
@Jetlag: niet helemaal, als Verstappen een technisch probleem had was hij er zo voorbij geblazen, maar omdat hij wist dat het een tactiek was en door de drs Max hem weer kon inhalen, bleef hij erachter en koos Hamilton ervoor om max niet in te halen. Wat wel raar is, objectief gezien. Als je weet dat je tegenstander de plek moet terug geven, want je weet dat die jou illegaal heeft ingehaald, en je ziet dat de mogelijkheid er is om je plek terug te krijgen. Waarom neem je die niet dan,? In plaats daarvan blijf je er half achter hangen twijfelend over wel ,/ niet inhalen en dat bij 250 km/u en wanneer je eindelijk de keuze gemaakt hebt is je tegenstander er klaar mee (want die begrijpt niet waarom je er niet langs gaat toen het kon) en dan rijdt je tegen hem op. Maar je geeft de schuld aan je tegenstander omdat jouw team niet gezegd heeft dat je er langs moest. Sinds wanneer moet dat?
Jetlag zegt
@benja01: Ja “als”, maar feit is dat dat niet het geval was.
Als je tegenstander aan de kant gaat, HOEF je hem niet voorbij, al helemaal niet als dat op een nadelige plek is.
Maar het feit is dat Verstappen onnodig harder vertraagde. DAAR is de straf voor gegeven.
Verstappen dacht gewoon slim te zijn, maar Hamilton trapte er niet in.
Een gevalletje “kuil graven voor een ander…”
brammetjedeb zegt
Marko komt uit Oostenrijk, hoor. Oh, wacht even…