Max Verstappens racevader Helmut Marko doet Max Verstappens vader Jos Verstappen na. Na een raceweekend met wat foutjes, krijgt Max van de Oostenrijker namelijk wat kritische noten naar zijn botsmuts geslingerd.
Het was een mooi F1 raceweekend vorige week in Turkije. Sommigen vonden dat het glibber- en glijfestijn op Istanbul Park niet zoveel met racen te maken had vanwege het uiterst gladde en vaak vochtige asfalt. Maar de neutrale fan zal niet getreurd hebben. Het werd in ieder geval weer eens keer niet een optocht achter de Mercedes-brigade.
Hero to zero
In de moeilijke omstandigheden gold Max Verstappen vooraf als favoriet voor de zege. Max was de snelste in de vrije trainingen en eigenlijk ook de snelste in de kwalificatie, hoewel Lance Stroll verrassend de pole pakte. Bij Ziggo wisten ze het dus zeker: het moet gek lopen als Verstappen de race die startte op nat niet ging winnen met zijn onbetwiste oppertalent in de regen.
Toch gebeurde dat uiteindelijk niet. Na een rommelige start volgde een rommelige race. Max liet daarin bij vlagen weliswaar zijn enorme talent zien, maar aan de meet was slechts de zesde plaats zijn deel. Max finishte luttele secondes voor teammaat Albon, die normaal gesproken met huid en haar opgevreten wordt door de Dutch Lion. Dit was duidelijk geen showcase geweest zoals Brazilië 2016 of Hockenheim 2019 dat waren.
Zoals dat gaat, kwam het MV33 te staan op wat licht kritische noten van de Nederlandse media. Denk daarbij aan level Ivo Niehe. Het viel allemaal wel mee, maar net doen alsof het allemaal geweldig liep zou zelfs op de meest oranje der oranje brillen ongeloofwaardig overkomen. Met een Racing Point en een Ferrari op het podium had Max Emilian daar linksom of rechtsom ook kunnen staan.
Red Bull geeft Max gek afgestelde vleugel
Max zelf wilde in de week na de race echter niet zoveel weten van de kritiek. Mensen aan de zijlijn roepen maar wat en hebben eigenlijk de ballen verstand van de sport. Waarvan akte. Verstappen wees op een ontzettende blunder die het team tijdens een pitstop maakte met de voorvleugel. Door een technische upgrade, waarbij om een of andere reden de manier waarop je de vleugel versteld ook was veranderd, stuurde men onze held met een schots en scheef afgestelde voorvleugel terug de arena in. Dat helpt natuurlijk allerminst. Verstappen vliegt liefst zo snel mogelijk weer naar de volgende race.
Marko kritisch
Toch pleit Helmut Marko Max tijdens een terugblik op het weekend bij Auto-Motor-und-Sport niet helemaal vrij. Red Bull Racing had als team veel dingen anders en beter kunnen doen in Turkije, maar Max zelf in zijn ogen ook. Dat begint al met de kwalificatie, waarin Max en het team zich volgens Helmut gek hebben laten maken door de Racing Points:
Het ontbrak ons aan routine en rust. Tot halverwege de kwalificatie was alles anders dan een pole voor Max een verrassing geweest. Maar toen Perez vroeg in Q3 met de intermediates een beste eerste sector liet noteren, hebben we ons gek laten maken. Max wilde daarna meteen wisselen naar inters. Dit ondanks het feit dat hij op dat moment twee persoonlijk beste sectoren had neergezet in sector 1 en sector 2 met de full wets. Achteraf gezien was hij in die ronde al net zo snel geweest als in zijn beste ronde later op de intermediates. Daarna had hij in zijn ritme kunnen komen en met de full wets de pole position kunnen halen.
Helmut Marko, maakt iedereen gek
In de race ging er dus vervolgens ook nog het nodige mis, zoals de start en een trage pitstop. Maar het moment dat Verstappen definitief een goed resultaat verloor, was natuurlijk de spin met Perez. Max zelf ontkende dat hij daarbij te gretig was. Marko denkt daar echter anders over:
Het was een compleet verkeerde inschatting van Max om op dat punt van de baan zo dicht achter Perez te kruipen. Daardoor heeft hij de downforce verloren en spinde hij de baan af. De banden waren daarna zo beschadigd dat Max zijn tweede pitstop moest maken.
Helmut Marko, maakt zelf alleen maar goede inschattingen
Tsja en die tweede pitstop, dat was dan kennelijk dus de pitstop waarbij de vleugel verknaakt werd…
flow82 zegt
Ben ik nou gek of wilde Max NIET naar de inters tijdens de kwalificatie, en werd hij juist op aandringen van het team naar binnen geroepen voor intermediates? In de race idem, hij wilde toch langer op full wets buiten blijven?
jaapiyo zegt
In de race wel in de beginfase. In de kwali kwam hij direct binnen. Destijds geen radio’s over gehoord, maar dus kennelijk (mede) op eigen initiatief nadat hij hoorde dat Perez hard ging op inters.
flow82 zegt
@jaapiyo: dacht dat hij met name tijdens de kwali liep te klagen over de keuze voor inters.
jaapiyo zegt
Volgens mij vooral nadat het kalf verdronken was.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Allard Kalff?
deSjonnies zegt
Und als klapf auf der feuerpfeil kauft er auch noch ein grosses dickes privé fleugzeug !
kniesoor zegt
@deSjonnies: ???
z3cabby zegt
@deSjonnies: zo, jij zit op Duits, dat ziet iedereen ?
hooesi zegt
Nou wat een oorvijg zeg!!
jelmer zegt
Waarom meet RedBull dit soort analyses openbaar uit?
porker zegt
@jelmer: RB idd: laat hem beter zijn mening intern spuien.
harrie zegt
Inters was call van het team, en daarna kwam hij ook nog eens direct achter Kimi terecht. Fout van het team.
De race was ie zelf te gretig ja. Leuk voor de kijker, slecht voor resultaat.
Maar die voorvleugel afstelling was ook wel een blunder.
pomoek zegt
Tja, Marko heeft in zijn algemeenheid een punt. Wat de call betreft om voor inters te gaan weer ik niet, maar Verstappen was tijdens de race veel te onrustig en gretig.
Even ervan uitgaand dat Marko gelijk heeft wat de overstap naar inters betreft: daar moet in ieder geval de lering uit worden getrokken dat je niet alle beslissingen bij een jongen van begin 20 moet neerleggen.
chrisvis zegt
Schiet me niet dood. Maar het is idd een feit dat Max altijd nogal onrustig wordt. Dit gebeurde in het verleden ook meermaals en het gaat er na al die jaren nog altijd niet uit. Soms moet je even eieren voor je geld kiezen en proberen op safe een mooi resultaat te rijden. Toen Lewis in zijn eerste jaar in de grindbak reed in China was hij de dwaas van heel de grid maar hij leerde hieruit en werd volwassen. Max blijft met diezelfde jeugdige onbevangenheid rondrijden en dat siert hem ook wel en het charmeert de neutrale supporter maar helaas verlies je met zo een mentaliteit ook WK’s.
HB zegt
Max heeft na x seizoenen nog steeds niet geleerd dat je geduld nodig hebt om veel punten te scoren. Snelheid in 1 ronde een aanvallende rijstijl is leuk voor de neutrale kijker, maar daar gaat hij geen kampioen worden (en al helemaal niet zolang Mercedes en Hamilton samen verder gaan).