Max en zijn maatje Ricciardo konden op zijn zachts gezegd geen potten breken.
Nee, het was Mercedes dat op de eerste dag van de vrije trainingen de klok sloeg. In de tweede vrije train werden de vijf snelste tijden allemaal gereden door een auto waar een Mercedesblok achterin lag. En dat zagen we eigenlijk allemaal al een beetje aankomen, zeker nadat Helmut Marko een aantal dagen geleden al had gezegd dat zijn team niet tot de favorieten behoort in Azerbeidzjan. VT1 was sowieso een drama voor Red Bull, Max moest naar de kant met een olielek en Ricciardo ramde zijn auto in de muur. In VT2 ging het wel wat beter, maar nog steeds niet zoals we het graag hadden willen zien. Toch ziet Max het niet allemaal zwart in, zei hij tegen motorsport.com.
“Het is best een leuk circuit, leuk om te rijden. Het asfalt is nog behoorlijk glad en door de hoge snelheden is het aanremmen lastig”, blikte Verstappen in gesprek met onder meer Motorsport.com terug. “Het was lastig doordat we VT1 misten, ik reed daarin maar drie ronden en daarin draaide het vooral om het leren kennen van de baan. In VT2 moet je vervolgens in je comfortzone zien te komen, waarna je kunt gaan pushen en de auto kunt aanpassen. In de eerste training hebben we op dat gebied niets kunnen doen. Gelukkig heb ik in de middag wat goede ronden kunnen rijden. Al met al geen geweldige start maar morgen gaat het vast beter.”
En tot slot heeft hij ook wel een oplossing voor het probleem.
“Door het lange rechte stuk moet je qua afstelling een compromis sluiten. We verliezen veel op de rechte stukken maar dat wisten we van tevoren. Eerst moeten we onze afstelling verbeteren. De rondetijden zijn nog niet opperbest maar vanavond kunnen we wat dingen aanpassen en dan moet het morgen beter gaan.”
Overigens was het Hamilton die tot twee keer toe gehakt maakte van alle andere coureurs, zijn teamgenoot Nico voorop. Die werd dan wel twee keer tweede, maar op een ruime afstand. Maar natuurlijk zeggen deze tijden niet zo veel, de knikkers worden morgen en vooral overmorgen verdeeld.
martinus zegt
Dan maar deze Race voor Mercedes zijn.
Het is superieure motortechniek die op dit circuit het verschil kan maken.
csx3000 zegt
@martinus: Nee joh, het gaat om diegene die er het meeste geld voor over heeft.
eelco74 zegt
@csx3000: dan zou Ferrari moeten winnen, die hebben het meeste budget
martinus zegt
@csx3000: Het budget van Honda, RebBull, Mercedes en Ferrari ligt aardig dicht bij elkaar.
csx3000 zegt
@martinus:
Red Bull Racing €266m €35.7m €167m €468.7m
Mercedes €122m €212.4m € 133m €467.4m
McLaren Honda €144.5m €216.5m €104m €465m
Het klopt deels wat je zegt. maar in het staatje zie je toch duidelijk verschillen.
1 is sponsoring en 2 is partners dat snap je toch wel.
martinus zegt
@csx3000: het totaalbudget van de teams die je noemt ligt allemaal binnen 1% van elkaar.. dat maakt het verschil niet in de top.
peug206 zegt
@csx3000: en basis is nog een factor. Mercedes had al een winnende auto, waarom dan nog zoveel uitgeven.
gt500eleanor zegt
Ik heb VT2 gezien en heb mijn oordeel al wel klaar.
Dit circuit zuigt.
Laten we hopen dat in de race nog iets bijzonders gebeurt.
mrB zegt
@gt500eleanor: Er is één manier waarop het morgen spannend kan worden: coureurs die een foutje maken in de bocht voor het kasteel. Dat is ook het enige stukje mooi aan dit circuit. De rest van het circuit is het ontworpen in een ruitjes kladblok. Die gasten gaan allemaal hun krantje (of autoblog.nl) lezen op dat rechte stuk. De bocht daarna is misschien ook spannend, welke coureur heeft niet op tijd zijn artikel uitgelezen…
vtechlover zegt
Alleen Mercedes en redbull rijden in Baku zie ik?
rwracing zegt
@vtechlover: Ja Ferrari doet niet mee of is irrelevant
mauricerma zegt
@vtechlover: moet je is ziggo sport voorbeschouwing kijken. Daar hebben ze het nog net niet over de ‘formule max’ verschrikkelijk is dat, totaal niet meer informatief, alleen maar gezeik over ‘hoe gaat max het doen’ met die kampkneus die niet eens is een beetje kennis heeft van de sport en de circuits, die kale knikker moet altijd alles vragen aan robert dildobos of aan giedo. De reünie deed ie wel leuk hoor, maar dit is echt dramatisch
eefie zegt
Ik vind het wel een leuk circuit eigenlijk
edjehaze zegt
@eefie: vrouwen…
amnesia zegt
@edjehaze: bitches gonna bitch
eefie zegt
@edjehaze: een zeer slechte aanname, man man man
HzR zegt
Ah, gelukkig toch nog een Max artikel. Ik dacht al: gaat het een keer niet zo lekker, wordt er niets geschreven.
nicolasr zegt
@HzR: Ik vond het ook al raar. Maar ik blijf over Max schrijven hoor. Zolang ik leef! ;-)
epimetheus zegt
@nicolasr: Max is nu gewoon onze nieuwe koning! Of is kroonprins een betere titel?
csx3000 zegt
Ik vind het helemaal niks dit circuit al die muren.
Succes daar, ik hoop dat het goed gaat.
Rick-dos zegt
De liefde voor het circuit is bakuld na de eerste vrije training…
csx3000 zegt
@Rick-dos: Das geen humor, er was geen liefde voor het circuit.
Enkel een positieve kijk.
Rick-dos zegt
@csx3000: Kniesoor die daar oplet. Kniesoor… ;)
bohica zegt
@Rick-dos: plusje voor de moeite
Rick-dos zegt
@bohica: Kijk, is het kraken van mijn hersenen en de daaropvolgende hoofdpijn toch niet voor niets geweest.
mrrallycross zegt
Er is nog helemaal geen artikel over de Le Mans 24h geweest ondanks er hier nu een leuke rel gaande is in de gte Pro klasse. Ferrari en Ford rijden de concurrentie zoek en krijgen nu extra regels aan hun broek.
Tja denk niet dat we een hoge klassering voor max moeten verwachten
csx3000 zegt
@mrrallycross: Dank voor de tip, AB ligt te slapen, of ze zitten in de kroeg.
nicolasr zegt
@csx3000: We gaan nog genoeg aandacht aan Le Mans besteden. Wees maar niet bang. En voor de volledigheid, ik lig (helaas) niet te slapen en zit (nog veel helazer) ook niet in de kroeg.
csx3000 zegt
@nicolasr: Ok ik ben benieuwd.
rob5nismo zegt
@mrrallycross: dat ziet er idd goed uit en Toyota ook sterk aanwezig
dnadave zegt
@mrrallycross: artikel van gisteren gemist?
Edge zegt
@mrrallycross: Ja, daar ben ik het niet bepaald mee eens. Ik vind het sowieso al achterlijk wanneer een raceklasse succes bestraf. Lekker, heb je je auto het beste gebouwd en/of afgesteld, krijg je extra ballast mee om het eerlijker te maken. De ACO gaat wat mij betreft wel heel erg ver daarmee. Wanneer je Ferrari en Ford moet bestraffen en Aston Martin, en Corvette moet helpen verpest je de hele race en heb je je regels gewoon niet goed op orde. Uithuilen en volgend jaar met betere regels komen, in plaats van het harde werk van die Ferrari en Ford mensen teniet doen.
mrrallycross zegt
@Edge: helemaal eens! Beste moet gewoon winnen. Ze regelen ook gewoon de tankinhoud van die auto’s. Vind ik erg nep.
martijn11 zegt
Monaco zou wel een goed circuit zijn maar dat ging ook niet helemaal goed
Rick-dos zegt
Vreemd eigenlijk dat het “vrije trainingen/free practice” wordt genoemd. Zijn er ook verplichte trainingen dan?
FlighTom zegt
@Rick-dos: vrije training moet je anders interpreteren. Je ‘mag doen wat je wilt’. Geen verplicht aantal ronden. Geen verplichting met banden of brandstof. Gewoon afstellen wat er af te stellen valt.
Je mag ook niet mee doen, maar dan schiet je jezelf in de poot.
Rick-dos zegt
@FlighTom: Misschien dat ik niet meer helemaal helder ben zo op de late avond, maar is dat niet juist inherent aan “trainen”?
FlighTom zegt
@Rick-dos: dan speelt mijn weekendborrel al parten.
Aan de andere kant, als ik niet op de voetbaltraining kom kan ik mijn basisplaats vergeten. Soort van verplichting dus :).
bassx zegt
@Rick-dos: vrije training is gewoon een slechte vertaling van free practice. Practice betekend oefenen en free practice betekend dat iedereen vrij is om z’n eigen oefeningen te kiezen
csx3000 zegt
Ik zeg ontslaan die Helmut, al dat negatieve gelul, het lijkt wel een Nederlander.
Dutchdriftking zegt
Tja, voor een podium plek moet er wel een wonder gebeuren.
csx3000 zegt
@dutchdriftking: Dat gebeurde ook in Spanje!
hoonigan247 zegt
Man dat circuit is zo breed als een voetbalveld lang is ! Bah
MrSkyline zegt
ontzettend saai cirquit, en met 1,2 seconde per ronde verschil is er weinig aan. Het zou mij verbazen als ze in de top 6 eindigen met de red bulls. Dit gaat weer een klassieke front row lockout en winst voor mercedes worden met weinig inhaalacties en waarschijnlijk hier en daar een safetycar omdat er weer iemand de muur in is gegleden waardoor de race 4 rondes stil ligt.
dawwg zegt
@MrSkyline: Ach, wie weet gaan er wel veel auto’s/banden/remmen stuk met het lange rechte eind al die rondjes …
Alfarobert zegt
Het positieve van het verhaal Max z’n teammaat Riciardo is in de muur gereden ipv Max zelf.Gewoon de race uitrijden,er crashen er vast nog wel wat.Dan zie je vanzelf wel waar je eindigt.
pinut187 zegt
Zal dus lastig worden voor Red Bull. Hopen dat er iets geks gebeurd.
harrie zegt
Ik verwacht weer vuurwerk van de Mercedessen in bocht 1.
Hamilton zijn starts zijn belabberd de laatste tijd en wil dan met agressieve moves verdedigen en inhalen, en Rosberg zal na Canada niet weer zo maar op zij gaan nu ze qua punten zo dicht bij elkaar staan.
Ham en Ros out, krijgen we daarna wellicht een leuke race.
martinus zegt
@harrie: Dan moet Hamilton wel 9 plekken goedmaken voor de 1e bocht.