Grondstoffen voor EV’s komen in het geding, aldus een vooraanstaande denktank.
Hoewel wij wekelijks gloom en doom schrijven over EV’s, denkt vermaard speculaasfabrikant McKinsey dat EV’s een enorme opmars zullen maken in de komende jaren. Waar er nu op jaarbasis een vraag is voor 4,5 miljoen EV’s, zal dat aantal volgens McKinsey in 2030 28 miljoen EV’s zijn. Ambitieus, maar goed, veel overheden willen rond die tijd de verbrandingsmotor ritueel verbranden. En dan moeten er toch nog steeds mensen vervoerd worden.
Grondstoffen
Of dat scenario zich ontvouwt of niet, zal alleen de tijd leren. Doch McKinsey voorspelt vast dat áls het gebeurt, de grondstoffen fors in het geding zullen komen. Momenteel worden ruwweg twee soorten accu’s gemaakt. Te weten de lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxide (Li-NMC) accu en de lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu. McKinsey maakt op basis van verwachte beschikbaarheid van grondstoffen een paar leuke staafdiagrammen om te illustreren wat de tekorten zullen zijn.
België!
Lithium, maar met name ook nikkel en mangaan zullen dus, volgens McKinsey, extreem duur worden. Het aanbod is immers veel lager dan de vraag. Voordeel voor onze Belgische lezers is wel dat België -jaja- een relatief grote speler is in de mangaan-game. Althans, veruit het meeste mangaan wordt gewonnen in China. Maar de rest komt uit België en Japan. België wordt dus potentieel steenrijk.
Tekort niet goed voor de uitstoot
Voor de bredere auto industrie en ons allen is het echter slecht nieuws. Fabrikanten zullen moeten vechten om ruwe materialen, dus die (en auto’s) worden duur. Bovendien is er nog de impact op het milieu. Altijd belangrijk hier bij autoblog. Zo’n 40 procent van de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de fabricage van een accu, komt vrij bij het winnen van de ruwe materialen. Als grondstoffen op minder gunstige plekken gewonnen moet worden, is dat vrijwel nooit goed voor de uitstoot.
Oude Porsche
McKinsey stelt/hoopt dat meer recycling, een schonere manier van grondstofwinning, betere logistiek en efficiëntere productie van de uiteindelijk accu een en ander minder belastend kan maken. Maar ja, het meest ecologisch verantwoord, is natuurlijk door blijven kachelen in een oude Porsche. Waarvan akte. Koop dan!!1! (wat futures)…
cdlop01 zegt
Over 15 jaar rijden wij op waterstof.
Johanneke zegt
Lekker efficiënt. We lopen nu al te janken dat er te weinig energie is om iedereen op stroom te laten rijden, stel je hebt nog eens een x keer zoveel energie nodig voor waterstof. En dan ga je op vakantie, is je tank na 2 weken stilstaan leeg. Of je wilt tanken, maar er waren net 3 mensen voor je. Sta je 20 minuten te wachten op de energieverspillende pompen om je waterstof weer op druk te krijgen.
cdlop01 zegt
Toch gaat het gebeuren……
audirs3 zegt
@cdlop01 voor scheepvaart, luchtvaart en bepaalde processen zoals staal industrie. Maar voor auto’s is het te inefficiënt en te duur, de consument zal dat nooit accepteren.
schuimbekje3 zegt
dat valt wel mee.. de one-off toyota mirai was niet veel duurder dan een luxe prius… tanken net zo snel als benzine, stil als een bev.. en uitlaatgassen zijn water en schonere lucht dan erin ging… nu worden miljoenen zonnepanelen en duizenden windmolens uitgezet omdat het te hard waait of ze zon te fel schijnt en er teveel stroom is.. die stroom kun je dan inzetten om waterstof/zuurstof of N2/CO2/O2 te genereren… nu wordt het weggegooid omdat gas, kolen, nuclear niet zo makkelijk geschakeld worden…
fanboy zegt
@schuimbekje3: Dat ding was 75K joh
Waterstof auto’s zijn nog steeds duur.
En net zo snel tanken als benzine, zo makkelijk is dat niet. Zeker niet als er meer komen en tankstation weer op druk moet komen.
Waterstof genereren op overtollige energie klinkt leuk, maar kan vermoedelijk slecht uit.
Hoe dan ook, als we groen waterstof maken of verkrijgen moet dat ten eerste naar industrie die geen andere schone alternatieven heeft.
tenaci zegt
Die olie boeren moeten even door krijgen dat ze in hun zandbak niet naar olie moeten boren maar hun zandbak vol met zonnepanelen moeten flikkeren en dan met zeewater waterstof moeten maken,
Richmond zegt
Ook waterstof heeft accu’s nodig met dezelfde zeldzame materialen.
fanboy zegt
@Richmond: Die accu is wel kleiner, en zo zeldzaam is het allemaal niet.
Cobalt is niet meer nodig.
Met Sodium accu’s is zelfs Lithium niet meer nodig.
Sodium accu’s zijn weliswaar zwaarder, maar kunnen in groter temperatuur bereik werken en zijn best krachtig. Belangrijker nog is dat ze supergoed gaan worden. Ze zijn nu al goedkoop terwijl de productie vrij nieuw is (1 jaar)
tenaci zegt
De hoogste tijd voor solid state accu’s dus
fanboy zegt
@tenaci: Nee joh, gewoon Sodium accu’s. Geen Lithium of Nikkel of Cobalt nodig. Super goedkoop.
Op naar de 10$ per kwh
audirs3 zegt
Dit soort geluiden zijn van alle tijden. Ik hoorde 25 jaar geleden al dat we nog maar voor een paar jaar olie zouden hebben, nou de voorraden zijn inmiddels groter dan ze ooit waren, er wordt meer gevonden dan er wordt opgepompt.
Hetzelfde hoorde je bij lithium enkele jaren terug, maar op dit moment gaan de EV verkopen door het dak en de lithium prijzen zijn aan het dalen.
Dus we zullen het wel zien. Moment dat het schaarser en duurder wordt dan loont het weer meer op nieuwe mijnen aan te leggen, waardoor de prijzen weer dalen. Waarschijnlijk zal het dus allemaal wel met een sisser aflopen.