
Lekker klikken en klakken in de Japanse tweezitter!
Al 35 jaar rijdt de Mazda MX-5 vrolijk over de Europese wegen. Geen enkele generatie stelde teleur. Ook nu SUV’s en crossovers de boventoon voeren, lijkt er geen einde te komen aan de iconische tweezitter. Maar het begon allemaal in 1990 met de eerste Europese leveringen van de MX-5 NA. Die eerste generatie is nu te pimpen met een gated shifter.
Het moge duidelijk zijn dat de gated shifter betekent dat de schakelplaat open is en er geen hoes om de pook zit. Zo kun je precies zien waar je de pook heen duwt. Voor een extra lekker gevoel hoor je de pook in de versnelling klikken met een klik-klak geluid. De één doet het te veel denken aan Ralf Mackenbach, de ander vindt het geweldig. Ik vind het persoonlijk geweldig.

De open schakelplaat van de MX-5 NA
Normaal gesproken zie je dit soort opstellingen in onbetaalbare sportauto’s. Nu kun je ook de eerste generatie MX-5 voorzien van zo’n schakelplaat. Minottek levert het ombouwkitje. Het pakket omvat een 20 millimeter RVS-pookverlengstuk, een messing bus, een geborsteld RVS open schakelplaat en een nylon omlijsting van de plaat om het middenconsole aan te kleden. De knop bovenop de pook moet je er zelf bij bestellen. Of je monteert de originele bovenkant natuurlijk.
Volgens het bedrijf is het simpel genoeg om de originele pook en schakelplaat te vervangen door het open exemplaar. Je dient de pook rechtstreeks op de transmissie vast te schroeven zodat het een samenhangend geheel wordt en de pook niet rammelt of verkeerd uitgelijnd wordt.
Je zou er zo’n 1 á 2 uur mee zoet zijn. De handleiding voor de installatie vind je online. Hierna kun je de vijftraps versnellingsbak met een klik-en-klakkend geluid bedienen. Ieder onderdeel is uitvoerig getest. Pas na 20 revisies en meer dan 200 werkuren waren de makers tevreden met het resultaat. Minottek waarschuwt je wel: de kleur van het plastic kan iets afwijken van het interieur van jouw Mazda.
Wat kost de open gated shifter voor de MX-5 NA?
Minottek levert het pakket ook aan Nederlandse en Belgische klanten. In Nederland betaal je € 535,95 voor het ombouwpakketje. Belgen betalen precies één euro meer. Ik geef toe: het is niet de goedkoopste tuning hardware die er bestaat, maar kijk eens naar het resultaat! En wat is € 540 nou op een mensenleven? Trouwens: zo’n open schakelplaat is bij andere auto’s een stuk duurder.
Waarom zou je? Je wil eigenlijk een testarossa maar die zat er even niet in? Shortshifter ik, dat is nog leuk. Dit is gewoon jezelf kwellen.
Omdat het er cool uit ziet en het rijden leuker kan maken? Daarom zou je. Wat is er mis met genieten van een MX-5. Al die jankerd die roepen dat je geen echte sportwagen kan betalen, wat een misplaatste afgunst. Laat lekker, MX-5jes zijn gewoon leuk.
Ze zijn zeker leuk, te leuk om te verpesten! Ik heb er jaren zelf een gehad, nog zonder stuurbekrachtiging! Maar een Ferrari sleuf is gewoon zielig en je moet echt mikken met schakelen. Dus nee.
Wat vet! Die wil ik. Nu alleen nog een NA kopen….
Ik heb genoeg uren in mn mx5 zitten om te zien dat dit een erg mooi product is.
Complete schakelpook vervangen. Mooie geluidsisoleren hoezen en hulzen.
Duidelijke uitleg over hoe je je transmissie uitlijnd.
T zou kunnen dat ze die pook voor lengte gecompenseerd hebben. Door de bal wat lager te leggen krijg je zelfs met lange steel een kortere schakel slag.
Veel mx5 rijden verlengen de pook om dichter bij t stuur te zitten.
Gezien de onderdelen is de prijs niet gek. Niet goedkoop, maar zo doet dit product ook zeker niet aan.
Reviews zullen uitwijzen of t ook lekker werkt
Vertraagt dat niet je 2naar3 en 4naar5 verzetjes? Zou bang zijn dat ik hem bij volgas zo weer in zijn 1 zou drukken
Een echte gated shifter is functioneel omdat de gate de bewegingsvrijheid van de schakelpook beperkt waardoor je niet mis kan schakelen en je vorken in de bak krom drukt.
Bij een mx5 zit die beperking intern, het gated gedeelte is dus puur cosmetisch, je krijgt dus ook niet het klik effect van een echte gate.
Als je die plaat achterstevoren monteert heb je een dogleg transmissie, scheelt weer :D
Leuk gedaan
Zelden zulks een fraaie tuning gezien.
Dat krijg je als je de community er een beetje bij betrekt.
Deze guy heeft telkens updates en aanpassingen gepost en feedback gevraagd en hier ook naar geluisterd.
Dit is nu typisch zo’n zinloze mod waar je elke dag enorm van kan genieten. Ik hoop dat ze dit nog voor veel meer auto’s gaan uitbrengen. Hoe gaaf zou dit zijn op mijn 159!
Dit vind ik nou echt een onwijs leuke mod voor de auto. En door hoe het gepresenteerd wordt heb ik ook nog het gevoel dat het kwalitatief in orde is. Leuk!