Het omgekeerde verhaal kennen we, dus waarom nu deze twist?
They did not take our jobs! Tenminste, de robots niet van ons, mensen. Deze keer is het juist andersom; Mercedes stuurt robots recht naar het UWV en vervangt deze door mensen. Hoe zit dat?
Wat blijkt, mister Robot kan niet dealen met alle verschillende opties die klanten kunnen aanvinken op het spec sheet van hun splinternieuwe S-Klasse. Dat is in ieder geval de mening van het hoofd productie bij Mercedes, Markus Schäfer:
“Robots can’t deal with the degree of individualization and the many variants that we have today. The variety is too much to take on for the machines. They can’t work with all the different options and keep pace with changes.”
Met andere woorden, geconfronteerd met alle verschillende opties gaan de robots rare repetitieve bewegingen maken terwijl ze ‘does not compute’ blijven herhalen en uiteindelijk komt er rook uit. Zoiets stel ik me dan voor in ieder geval.
Het is echter niet allemaal slecht nieuws voor wat betreft de ‘job prospects’ van robots bij Mercedes. Net zoals andere merken als BMW en Volkswagen werkt Mercedes aan robots die zo volgepakt zitten met sensors dat ze samen met mensen op de werkvloer kunnen werken, zonder dat zo’n robot met een onhandige metalen grijparm iemand tegen zijn/haar harses beukt.
In de tussentijd kunnen wij mensen deze gewonnen veldslag vieren, hoewel we de oorlog natuurlijk gaan verliezen. Of nou ja, die robots worden ook weer door ons gemaakt, dus misschien is het ook wel een faal dat ze nog niet kunnen wat wij kunnen…Enfin, speculeer over wanneer de Terminator ons definitief komt uitroeien, in de comments.
Dank aan Sacha voor de tip!
vinox zegt
TEK DEEEEEEEEERRRRRRR.
lincoln zegt
Tuurlijk .. MBs zijn zoooooo uniek dat robots er te dom voor zijn ..
Doet me denken aan dat AMG filmpje waar iemand een motor in elkaar zet in een veeeeel te grote werkplaats in een veeeeeeel te lang tijdsbestek ..
Om er vervolgens 6000 per jaar af te zetten ..
riddertevoet zegt
Alle S-Klasse eigenaren in het verleden maar denken dat die dingen met de hand gebouwd werden ala Bentley.
lincoln zegt
@riddertevoet:
En jij maar denken dat ze bij Bentley auto’s met de hand bouwen ..
Rob zegt
@riddertevoet:
Bentleys rollen gewoon naast de Volkswagens Phaeton/Touareg/Passat CC van de band in Dresden. Wel een mooie fabriek hoor:
https://www.glaesernemanufaktur.de/
Beetje overkill voor het geringe aantal auto’s die ze der maken, maar goed….
riddertevoet zegt
@Rob: In Crewe assembleren ze wel degelijk met de hand Bentleys. Welk model bouwen ze in Dresden dan? Is geen spoor van te vinden op de site die je linkt.
jack_abarth zegt
@riddertevoet:
Een DAF wordt ook met de hand geassembleerd…
lincoln zegt
@riddertevoet:
In elke fabriek nemen ze de afweging “wat is goedkoper .. Hand of machinaal”) ..
Alles wat goedkoper met de hand gaat .. Gaat met de hand ..
Rob zegt
@riddertevoet:
Uiteraard niet te vinden op die website, kan natuurlijk niet dat er een Bentley naast een VOLKSwagen gemaakt wordt ;-)
Maar ze maken er de Flying Spur sowieso. Heb ze op de productielijn zien staan toen ik er afgelopen zomer was. Misschien dat ze er nu ook die SUV maken?
Hele mooie fabriek trouwens. Kan ik aanraden om te bezoeken als je in Dresden bent. Beetje in de Van Nelle fabriek filosofie. Allemaal transparant enzo, je mag zien dat er gewerkt wordt. Vind ik mooi. Enigszins hypocriet was het overigens wel dat ze delen van de fabriek afgesloten hadden voor mijn ogen met grote gordijnen. De lieftallige jongedame die ons rondleidde wilde ook absoluut niet vertellen wat er achter zat ;-)
Rob zegt
@riddertevoet:
Overigens zijn er best wat handjes mee gemoeid tijdens de productie hoor. Met ondersteuning van allerlei hightech technieken en robots. Niks aan het toeval overgelaten.
Maar denk niet dat de gemiddelde mens dat voor ogen heeft als ze “met de hand gebouwd” hoort….
jack_abarth zegt
@Rob:
Kak, dat had ik eerder moet weten. Ben afgelopen zomer nog in Dresden geweest.
Rob zegt
@jack_abarth:
Ik ging naar buiten met een tweedelig gevoel. Als gebouw (architectuur, gebruik van glas, gebruik van licht, toegepaste technologie, etc.) ronduit indrukwekkend. Echt! Wat dat betreft is het jammer dat je niet bent geweest.
Maar tijdens de rondleiding had ik moeite niet cynisch te worden naar de lieftallige en ontzettend knappe rondleidster, met al haar superlatieven… Ze hadden moeite om één ploeg aan het werk te houden! Zit je dan, in je peperdure (rondleidster wou niet vertellen hoeveel precies..) hightech fabriek…. Niet meer dan een prestige project…. Dan is de metaalbewerker hier om de hoek (met stokoude machines, in een nog ouder pand en met ouwe lelijke taart op de receptie) die draait als een tierelier door een superslimme organisatie 100x indrukwekkender….
reistje zegt
@riddertevoet: Hand gebouwd moet wel een meerwaarde bieden naar mijn mening anders is het nutteloze geld verspilling.
zoals @licoln al aanhaalde, AMG met hun “One man, One engine” filosofie. Zover ik weet word er niet extra gebalanceerd of gemeten/geblueprint wat dan ook. Dus dan heeft het geen enkel nut om het met de hand te doen. En dat is nog buiten het feit om dat veel dingen alsnog met computergestuurde tools worden gedaan, al heeft die One man ze in zijn hand…
lekkaah zegt
@reistje: two men one engine
harrie zegt
Ja dahaaaag natuurlijk kunnen robots dat wel.
Alleen klinkt het niet zo premium om te zeggen dat een paar laaggeschoolde Gunthers een stuk goedkoper zijn dan al die opties in de robots programmeren.
silenro zegt
@harrie: wel mooi dat je gelijk een parallel trekt naar “laaggeschoold”. Als ik zo kijk naar wat voor eisen ze tegenwoordig stellen aan een doorsnee fabrieksmedewerker is “laaggeschoold” niet het eerst wat in mij opkomt. Zeker in dit geval, waar dus blijkbaar veel auto’s individueel zijn zullen de betreffende medewerkers niet bepaald laaggeschoold moeten zijn om een robot te kunnen verbeteren.
lekbak zegt
@silenro: er is niks mis met laaggeschoold. Maar ik zou echt niet weten waarom zulke medewerkers geschoold moeten zijn. Het werk wat ze doen moeten ze daar toch helemaal in huis leren, en het is simpel werk. Prima geschikt voor laagopgeleiden dus.
harrie zegt
@silenro:
Volgens mij lees je mijn comment verkeerd, ik heb het over ‘laaggeschoolden’ die het daadwerkelijke assemblage werk uitvoeren in plaats van een robot.
Die zijn in dit geval goedkoper dan robots met bijbehorende hoger opgeleiden die nog uren moeten besteden aan het programmeren van alle mogelijke opties en bijbehorende bewegingen van in die robots. Een auto bouwen is nou eenmaal centenwerk, ook een S-klasse.
.
Maar marketing technisch klinkt het veel lekkerder dan dat het ’te complex’ is voor robots, wat absolute bullshit is.
lincoln zegt
Fabriekswerk is fabriekswerk ..
En een S-klasse zit hetzelfde in elkaar als een FIAT panda ..
Boutje moertje .. Klikken klap erop klaar .. Volgende ..
Niet moeilijk over doen ..
faalhaas zegt
@harrie:
Gelukkig zijn wij op autoblog allemaal hooggeleide mensen.
lincoln zegt
@faalhaas:
Idd ..
Denken in hoger/lager opgeleide is uitsluitend voorbehouden aan arme mensen ..
m550d zegt
@lincoln: ik ben erg benieuwd naar je argumenten.
lincoln zegt
@m550d:
Vraag maar aan je leraar economie waarom hij leraar economie is ..
m550d zegt
@lincoln: ik ben hoogleraar in de economische wetenschappen. Wat moet ik mezelf vragen?
Dutchdriftking zegt
Ach hoe dan ook, het is goed voor de werkgelegenheid.
n0zem zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt- HAR HAR!
n0zem zegt
@n0zem: als je een robot was geweest, had deze comment waarschijnlijk nooit geplaatst hoeven worden :-P
ronin1130 zegt
Dus … de optielijst van een S-klasse is zo ingewikkeld dat hij niet eens in één of ander logaritme kan gestopt worden???
Esprit_de_Flandre zegt
Zever. Zet je programmeurs aan het werk en een robot kan alle variaties aan. Logistiek lijkt me meer problemen te veroorzaken, maar daar zijn ook oplossingen voor…