Terwijl BMW (voor haar kleinste modellen) overstapt van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving lijkt Audi juist het tegenovergestelde te gaan doen. Het merk wil… auto’s met achterwielaandrijving gaan bouwen! Dat we dat ooit nog mogen meemaken!
Sinds mensenheugenis bouwt Audi alleen maar auto’s met aandrijving op de voorwielen. Als de motor onder de kap te sterk was dan kreeg je aandrijving op alle vier de wielen. Van achterwielaandrijving wilde het merk met de vier ringen niets weten (behalve op het circuit). Dat was iets voor premium merken zoals BMW en Mercedes.
Toch is er een grote kans dat Audi hier vanaf zal stappen. Voor de volgende generatie Audi A8, die in 2016-2017 komt, zou worden overwogen om het MSB platform te gaan gebruiken. Dat is het platform dat gebruikt zal worden voor de nieuwe Panamera en toekomstige Bentley’s.
Vanuit een kosten aspect is het natuurlijk interessant om zoveel mogelijk auto’s op zo’n (flexibel) platform te bouwen. Het is echter vooral de vraag hoe belangrijk Audi het imago als pioneer van de voorwielaandrijving vindt.
Naast een overstap van FWD naar RWD zou Audi ook overwegen om de volgende generatie A8 niet volledig uit aluminium op te trekken. Er zou gedacht worden aan een “aluminium hybrid” constructie waarbij aluminium wordt gecombineerd met staal en composietmateriaal. (via: caranddriver.com)
spotterfozz zegt
Ben benieuwd hoe dit uitpakt… Audi maakt over het algemeen wel goede kwaliteit dus dit zal ook wel snor zitten.
jrk68 zegt
Audi als pionier van FWD????
Ik kan me vergissen maar deed Citroën dit niet al ver voor de oorlog?
robbie zegt
@jrk68: zo zien ze zichzelf graag:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/10/audi-pionier-van-de-voorwielaandrijving
jrk68 zegt
@robbie:
Yep, en die marketing afdeling kraamt wel meer onzin uit die voor zoete koek geslikt wordt.
kaasboerin zegt
@jrk68: Werkt als een trein! (niet die van de NS)
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Klopt en dat is op zich een triest feit.
ramshoek zegt
@jrk68:
De VAG propaganda machine is al jaaaren op deze manier bezig.
Enkele claims van VAG:
– De uitvinder van de GTI klasse > nogal wiedus als je aan een hitsig straatracertje (waarvan o.a. Alfa en Renault Gordini en vele anderen al jaren leuk speul van verkopen) de volstrekt onzinnige naam ‘Gran Tourismo’ hangt.
– De eerste diesel in een compacte wagen > NOT
– De eerste 16 klepper > NOT
– Voorwielaandrijver pionier > NOT
Jullie nog meer van dergelijke feitjes?
anakiet zegt
@jrk68:
Ik zie toch echt een Audi Front uit 1933.
Lijkt me dat je dan toch echt een van de pioniers bent.
Maar zeker niet op die link geklikt ?
jrk68 zegt
@anakiet:
Blijft 38 jaar na de eerst voorwielaangedreven auto van Graf & Stift.
anakiet zegt
@jrk68:
Dus toch geen Citroen.
Maar prima hoor als je de makers van een van de eerste FWD auto’s geen pionier wilt noemen.
Kan me er wel iets bij voorstellen….
Emile_Benz zegt
@jrk68: En CORD…
jrk68 zegt
@Emile_Benz:
Klopt, die waren nog eerder, 1930 meen ik maar dat is nooit het succes geworden wat ze in mijn ogen verdiende.
desoper zegt
voor mij geen achterwielaandrijving, dat is voor tractoren, vrachtwagens en race-auto’s. Op de openbare weg voorwiel of beter nog 4-wiel aandrijving.
mikkeloentje zegt
@desoper: True, in de winter ook alleen maar narigheid ermee.
Emile_Benz zegt
@mikkeloentje: Eerder Lol… Gewoon je kop erbij houden…en geen gekke dingen doen als je aan het verkeer deelneemt.
RoT___ zegt
@mikkeloentje: Kwestie van mee om leren gaan, dan valt narigheid al te voorkomen. Goede winterbanden zijn een pré.
mmot05 zegt
@desoper: lol, interessante argumentatie.
sdk16420 zegt
@desoper: Want FWD is voor… Kijk eens wat er boven het artikel prijkt.
Emile_Benz zegt
@desoper: 4WD is voor terreinwagens en tractoren…
jzaero zegt
@desoper: Eén ding snap ik hier dus niet. RWD is leuk als er veel vermogen op zit. Anders is het niet heel verschillend qua plezier. Nu heeft Audi dus FWD op de minder krachtige modellen en die willen ze vervangen door RWD? Houdt het dan maar gewoon FWD als het toch alleen maar voor de basismodellen is, aangezien de krachtige modellen AWD krijgen.
straatpiraat zegt
@jzaero: Ze willen het toepassen op de nieuwe A8, lijkt me geen ‘basismodel’. Bovendien begrijp ik uit dit verhaal dat het gaat om kosten besparen en niet om de fun-factor. Meerdere auto’s op het zelfde platform scheelt geld, naja je kent het verhaal wel…
garp zegt
@jzaero: “RWD is leuk als er veel vermogen op zit.”
Die scheit V50 van mijn wederhelft, met een scheit 2.0Dtje, slaat het stuur uit je handen bij hard optrekken.
Tien keer liever RWD dan FWD, en die winterse “problemen” heb ik geen last van. Liever het hele jaar op 5 dagen na genieten, dan “fijn FWD voor als t een keer glad is”.
camber24 zegt
@garp: meen je echt dat je geen fan bent van een V50? Vond dat altijd wel een fijne auto..
bullgod76 zegt
Net als die verrekte pepernoten die elk jaar eerder in de winkels liggen, is het ook steeds eerder 1 april.
kaasboerin zegt
Audi wil alles, als ’t maar verkoopt!
Net als elk ander merk overigens.
smultie zegt
Traction Avant.
Gooi dat eens in de vertaalmachine en je weet meteen welke fabrikant voorwielaandrijving verzonnen heeft.
(Tip; een soort fruit, maar dan met twee puntjes op de “e”)
Ontopic, bring it on. Kan niet wachten om ook de Audi’s uit te lachen als er weer een paar cm sneeuw ligt :D
desoper zegt
@smultie: inderdaad, 2 jaar geleden heb ik een dikke v8-diesel met achterwielaandrijving vanuit zwitserland naar nederland mogen sturen. Toen er op de autobahn enkele centimeters sneeuw kwam te liggen verlangde ik snel naar voorwielaandrijving, ondanks alle elektronische hulpmiddelen.
robbie zegt
@smultie: wie zegt dat Audi het verzonnen heeft? Het feit dat je een pionier bent betekent niet dat je dé eerste bent.
Je bent dan een van de eerste.
jrk68 zegt
@robbie:
DKW bouwde vanaf 1931 een kleine voorwiel aangedreven auto.
Audi bouwde toen nog gewoon achterwiel aangedreven auto’s.
DKW is jaren later opgegaan in Audi maar de eerste voorwiel aangedreven Audi 100 uit 1968.
O.a. Citroën (1934) Lancia, Renault en Mini leverde toen al lang voorwielaandrijvers.
De eerste voorwielaangedreven auto staat op naam van Graf & Stift uit Oostenrijk en stamt uit 1895.
oxymoron zegt
@jrk68: Klopt niet helemaal. Audi is in 1928 opgekocht door Rasmussen, de eigenaar van DKW, die in datzelfde jaar vaan de failliete Amerikaanse fabrikant Rickenbacker de machines kocht voor de productie van achtcilinder motoren. Die motoren zijn in de toenmalige topmodellen van Audi verwerkt, met achterwielaandrijving. In 1932 is vervolgens door samenvoeging van Audi, DWK, Horch en Wanderer de Auto Union ontstaan, waarna Audi de eerste Europese zescilinder met voorwielaandrijving aanbood, de Audi Front. In de dertiger jaren is Audi vrijwel verdwenen omdat de kleine auto’s van DKW economisch beter bij de tijd pasten. Na de oorlog is Auto Union opgesplitst in een Oost- en Westduits deel, waarbij Audi vooralsnog verder ging op basis van de kleine DKW modellen. In 1958 werd Auto Union opgekocht door Mercedes die niet best uit de voeten kon met kleine tweetaktmotoren en dus in 1964 de hele zaak verkocht aan Volkswagen. Het merk Audi was toen dood. VW stapte af van de tweetaktmotoren en in 1965 kreeg de DKW F102 een viercilinder viertakt (de F100 moest het nog doen met een 1 liter tweetakt). Daar werd een nieuw neusje opgeplakt en de naam Audi kwam uit de mottenballen: de Audi 60, met voorwielaandrijving want daar hadden ze verstand van. De rest is dan weer geschiedenis. Op de Audi 80 zijn de latere voorwielaandrijvers van VW gebaseerd.
Ik vermoed dat de overstap naar achterwielaandrijving samenhangt met kostenbesparing binnen het concern. Onder een Bentley of Porsche kun je niet met goed fatsoen een bodemplaat met voorwielandrijving hangen, en als je daar dan toch een nieuwe uitvoering van ontwerpt, kun je net zo goed dezelfde basis gebruiken voor de steeds sterker wordende grote modellen van Audi. Om van Lamborghini maar te zwijgen.
jrk68 zegt
@oxymoron:
Dank voor de extra info, ik wilde het een beetje begrijpelijk houden.
kaasboerin zegt
@smultie: Ik wil ’t je wel laten zien hoor, leer je gelijk niet te bezuinigen op banden, lachen zul je iig niet doen vrees ik. ;)
desjonnies zegt
@smultie:
Nee
Fout.
De eerste echte voorwielaandrijver was de CORD.
Google dat maar eens……..geintje.
En die had ook al meedraaiende koplampen.
406_v6 zegt
@desjonnies: Smultie zit er dichter bij als jij….
De eerste échte -gepatenteerde- voorwielaandrijver werd gebouwd door J. Walter Christie uit de USA in 1904. Het bleef weliswaar bij 1 prototype, maar was toch de 1e echt bruikbare voorwielaandrijver.
Het volgende succes kwam met de supercharged Alvis 12/50 racewagen in 1925. Dat is 4 jaar voordat de firma Cord überhaupt voorwielaandrijvers ging produceren.
Emile_Benz zegt
@desjonnies: Cord en Ruxton. Wat productieauto’s betreft dan.
berlinetta zegt
Dat zou Audi’s toch wel een stuk interessanter maken. De keuze tussen RWD en AWD is leuker dan FWD en AWD. Overigens vraag ik me af voor hoeveel modellen dit gaat gelden. Een RWD A3 zie ik niet gebeuren.
autoblogger zegt
Krijgen ze dan een logo met twee ringen ipv vier?
E34M5Touring zegt
@autoblogger: 2 ringen met een klein asje in het midden 0–0
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: 4×1 in plaats van 4×0
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Noemen ze hem dan ook Duo in plaats van Quattro
Emile_Benz zegt
@E34M5Touring: Nee, Bi of auDI…
blootmens zegt
Wel ik ben benieuwd hoe dat zal uitpakken. En benieuwd wat de Audi-haters hier zullen zeggen op dit forum :p.
E34M5Touring zegt
Grappig, BMW stapt er vanaf omdat hun klanten het verschil niet eens merken. Nou zullen de klanten van Audi waarschijnlijk wel merken dat hun auto niet ineens alleen nog maar rechtdoor wil…..
Nerekop zegt
@E34M5Touring: idd. Zal wel een openbaring worden voor veel audi rijders als ze straks plots gevoel krijgen in de besturing.
E34M5Touring zegt
@Nerekop: Weer gewoon over een rotonde in de regen…….
michielh zegt
@E34M5Touring:
“dwars” is niet de definitie van “gewoon” voor heel veel mensen ;)
Alwood zegt
Eerst denk je ‘huh?’
dan ’tsjaaaah’
En dan zie je in dat dit gewoon een verkapte manier is om straks de Phaeton, A8, Continental (GT) en Panamera precies hetzelfde te maken.
Dus ‘boeie’ en next alle betaalbare Audi’s zullen onderstuurde koektrommeltjes blijven.
kaasboerin zegt
@Alwood: Lol, so true.
tweede_woning zegt
Waarom zouden ze , hoor er nooit iemand over op een blog of forum. Ik (baas) heb een Audi is het antwoord……
tweede_woning zegt
blootmens :geen Audi hater maar gewoon een auto voor diegene die niets met sturen heeft , wel alles met zijn ego.
ps. het wollige sturen , kan daar ook nog iets aan gedaan worden bij die Audi”s .
Ach , laat ook maar….
Jansen zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de combinatie van staal en aluminium. Volgens mij ging dat in het verleden altijd heel erg roesten door spanningsverschillen in het metaal (of zoiets). Ging ook altijd mis met die oude Land-Rovers.
sdk16420 zegt
@Jansen: Ssst. ze komen er vanzelf wel achter.
dubhead zegt
@sdk16420: psssst – ze hadden het al gefixed met de 2gen TT (door nieuwe constructiemethodes te ontwikkelen) – niet verder vertellen – straks koopt iemand een TT die honderden kilos lichter is dan zijn rivalen
ej20g zegt
Ach, zoveel verschil zal het niet maken denk ik. Hoogstens in de winter wat meer last van doorslippende wielen. De gemiddelde Audi rijder is nou niet echt een sportieve rijder, dus het verschil lijkt mij minimaal. Zolang de snelle modellen vierwielaandrijving behouden (wat dus zo is) hoor je mij niet klagen.
martijnh zegt
Zucht..
Grappig dat er nog maar heel weinig mensen inhoudelijk hebben gereageerd op dit bericht..
Ik ben wel benieuwd naar de RWD. ik snap alleen niet dat ze het alleen toepassen op een A8, – meestal – als je zo’n auto zakelijk rijdt dan heb je een chauffeur en merk je er nog weinig van. Behalve als de chauffeur hem mee heeft genomen en je bandjes ineens wat glad zijn.
E34M5Touring zegt
@martijnh: Wellicht omdat het gros een 3.0tdi of 4.2V8 neemt. En hoewel dat beste sterke blokken zijn, kunnen ze onder normale rijomstandigheden (jouw genoemde chauffeur bijv.) prima uit de voeten met rwd. Dat scheelt gewicht en daardoor brandstof en uitstoot. Hierdoor kunnen ze de auto’s goedkoper aanbieden in klimaten waar dit van belang is. Bijv in Europa. En aangezien deze modellen vaak de grootste zuiperts zijn, is hier het meest te winnen. Kijk maar wat een M6 minder kost dan de vorige puur door zijn uitstoot. Bovendien kun je het lekker gaan marketen als sportief etc. En ze zullen 100% zeker quattro gaan aanbieden als optie. Iets waar de Duitsers erg goed in zijn.
RobertJ zegt
@martijnh: Ik denk dat deze keuze niet voor de bestuurder is gemaakt, maar vooral voor samen en dus goedkoper bouwen van een platform. En je kunt, net als e34m5t al zegt, met zwaardere motoren af zonder quattro.
Kwestie van status en kosten als je het mij vraagt.
the-budel-guy zegt
Was te verwachten aangezien Quattro met 50/50 verhouding al lang niet meer bestaat.
mightymike zegt
2017? Tegen die tijd hoop ik dat ik dan geld genoeg heb om me dit soort dingen te kunnen veroorloven
VeniVidiVici zegt
Doet Audi expres zodat de ultieme bad guy car ook driftend (as in the movies) de bocht door kan :-)
potver7 zegt
dubhead zegt
In mijn fantasie is het een achteras-transaxale (GTR-Ferrari-Porsche928-944-…) oplossing. Fingers crossed.
Soms is een staal constructie lichter dan aluminium. Je kan het ook gebruiken om de gewichtsverdeling te bevoordelen (bodemplaat en achterkant zwaarder maken). Composiet is ook erg interessant.
Lambo mag ook wel eens weer eentje maken met de motor voorin. Niet te groot plz.
jzaero zegt
@dubhead: Dat heeft vooral te maken met de veel minder stijvere constructie van aluminium. Het is weliswaar 2 tot 3x zo licht, maar ook 2 tot 3x zo zwak, dus is goed afhankelijk van je constructieontwerp.
blootmens zegt
@jzaero: Lichter is niet noodzakelijk altijd zwakker dacht ik.
jzaero zegt
@blootmens: In het geval van aluminium wel, reken op een elasticiteitsmodulus van 69000MPa bij aluminium en 210.000MPa bij staal. Megapascal (MPa) staat gelijk aan N/mm^2. Bij dezelfde dikte zal een aluminium balk die niet in een constructie geplaatst is dus wel degelijk eerder doorbuigen door de mindere stijfheid. Nu ligt het wel aan welke aluminiumsoort je gebruikt en dat is hier niet duidelijk in het artikel, dus daar kan ik niks over zeggen. Een constructie is echter al een hele grote vooruitgang. Samen is zo’n frame natuurlijk beresterk, alleen dat ligt echt aan je ontwerp.
Klassiekerrally zegt
Oeeeeh! RWD. Het nieuwe premium!
Emile_Benz zegt
Hebben ze eindelijk het licht gezien bij Audi…?
christophelaterre zegt
“Sinds mensenheugenis bouwt Audi alleen maar auto’s met aandrijving op de voorwielen.”
Hoe durven ze het schrijven….
RazorHead zegt
De A8 zal dan gewoon altijd met quattro geleverd worden ipv achterwielaandrijving denk ik
SimonMc zegt
@RazorHead: zoals nu al het geval is eigenlijk.
desoper zegt
@RazorHead: @SimonMc: fout, de instapmodellen 2.0 4-cilinder benzine en 3.0 v6-diesel worden geleverd met voorwielaandrijving.
SimonMc zegt
@desoper: 3.0 V6 diesel lijkt te kloppen wat je zegt, maar die 2.0 gebruikt voor de voorwielen de benzinemotor, en voor de achterwielen een elektromotor schijnbaar? Maar goed, eerlijk is eerlijk, Quattro is het niet dus.
RazorHead zegt
@desoper:
ja dat is nu zo, maar misschien met het volgend geval niet dan bedoel ik
SimonMc zegt
” …constructie waarbij aluminium wordt gecombineerd met staal en composietmateriaal.”
Ik kan verkeerd zijn, maar is het niet dat de definitie van composiet, een combinatie van (minstens )2 materialen is? Dus dan staat er eigenlijk : “constructie van een composiet ( aluminium + staal ) en een composiet”?
Zou er dan eigenlijk niet moeten staan: “wordt een composiet gemaakt met onder andere staal en aluminium.” ?
dubhead zegt
@SimonMc: Mocht er staan “composiet constructie” dan had je gelijk. Maar er staat “composiet materiaal” zoals het CFRP. De vernieuwde R8 is een stuk lichter geworden door dit soort toestanden. Redelijk indrukwekkend.
En het is een stap naar het gebruik van biologisch afbreekbare / recycleerbare materialen. Straks is uw Porsche gemaakt van oude Golfjes en patatten.
SimonMc zegt
@dubhead: Ok, dank u voor de opheldering!
justaminifan zegt
Heeft dan niemand gezien dat het plaatje bovenaan niet klopt? ‘A’ moet ‘an’ zijn…
Imom zegt
NEE.
Nostalgie is mooi maar spaar ons daarvan,Audi moet FWD blijven.
jordy14 zegt
Daar ben ik wel benieuwd naar, zullen wel goede wagens worden als ze van audi komen.
bozewolf zegt
Ik vraag me door dat plaatje toch altijd af wie er op jonge leeftijd dan zulke trauma’s heeft overgehouden aan zijn of haar driewieler?
Ik heb me op de mijne kapot vermaakt hoor.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: reverse donuts!!!
norge zegt
Over een paar jaar heeft Audi ook de achterwielaandrijving uitgevonden ………
Tommy2 zegt
That sucks, quattro rules!
HZW zegt
Het huidige Audi quattro systeem is niet meer van deze tijd met de gehele motor voor de vooras.
Ondanks alle verbeteringen blijven Audi’s koplastig.
De laatste Audi’s (Auto Union’s) met achterwielaandrijving dateren van voor de oorlog.
Een Audi op het Panamera platvorm word dan een RWD en quattro auto.
Ik kan mijn goed voorstellen dat alle toekomstige Audi’s met in lengte richting geplaatste motor op deze platvorm ontwikkeld gaan worden.
Alle voorwielaangedreven Audi’s worden dan op het MQB platvorm gebouwd.
De Audi MLB platvorm is zwaar achterhaald IMHO.
Alwood zegt
@HZW: vanaf ‘MLB’ is de motor al van voor naar op de vooras verplaatst. Ondermeer bij de A6 C7. Zelfs Audi gaat dus een beetje met de tijd mee. Verder vrij logisch als de rest van de grote modellen meer Panamera wordt en minder oude A8.
HZW zegt
w0o0dy zegt
Nog leuker (en wellicht gerelateerd) is het verhaal dat Audi de tussenbak gaat afschaffen.. e-quattro (of quattron zoals iemand suggereerde) wordt een hybride waarbij de “andere-as” van electro aandrijving voorzien en wordt de sturing van het vermogen compleet door de computers geregeld.
Dat Audi overstapt op RWD is 97% vanwege de verplichte platform sharing en niet vanwege de driveability.
SimonMc zegt
@w0o0dy:
It’s all about the money
It’s all about the dum dum didudumdum
I don’t think it’s funny