Wat krijgen we nu weer? Alsof het niet erg genoeg is dat we al constant in onze spiegels en in de verte moeten kijken om niet bekeurd te worden voor lullige overtredingen! Vanaf vandaag doen Flevose hardrijders er dan ook goed aan om af en toe door het zonnedak te turen. Grote kans dat er een pilotenbril met bonnenboekje je kenteken aan het noteren is.
De polder had vandaag een Nederlandse primeur met de ingebruikname van een verkeerscontrole-heli. In het buitenland zijn deze helikopters al iets langer in gebruik. Dit verlengstuk van de sterke arm gaat wegen in de gaten houden die als gevaarlijk bekend staan. Vooral de Markerwaarddijk tussen Lelystad en Enkhuizen zal vaak bezoek krijgen van de chopper. Er zal vanuit de heli voornamelijk gelet worden op bumperklevers en gevaarlijke inhaalmanoeuvres.
De eerste boetes zijn al gescoord door de vliegende bromsnorren. Vandaag werden er al 5 automobilisten op de bon geslingerd. De verkeersheli speelde gegevens van de overtreders door naar agenten op de grond en zij konden vervolgens een prent uitschrijven voor de vijf verkeerscriminelen. U bent gewaarschuwd, Big Brother is coming…(bron: NOS)
matthisl zegt
ziek! wat ze tegenwoordig al niet doen voor een beetje poen..
JosJ zegt
kunnen deze boys snelheidsmetingen doen dan? Zijn deze rechtsgeldig?
e10e zegt
Moet niet gekker worden, ongeveer de enige speeltuin van nederland wordt er op deze manier niet leuker op:(
oly zegt
NSB ers
het draait tegenwoordig echt alleen nog maar om centen centen en nog is centen ga boeven vangen ofzo http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5552082/Saban-B-protesteert-tegen-huwelijksfoto.ece
Citrofiel zegt
@oly: Ik denk dat het in de lucht houden van die helikopter meer geld kost dan dat die paar extra uitgeschreven boetes opleveren. Dus om het geld is het in dit geval zeker niet te doen.
matthisl zegt
ze maken hier echt wel winst op hoor, dit heeft niks meer met “verkeersveiligheid” te maken.
ach kan hier wel uren over doorzeuren..
over 2 jaar weer stemmen yesss:P
Cantago zegt
Bah, nu hebben we helemaal geen privacy meer! En wat kost dat weer? Zo’n helikoptertje in de lucht houden? En maar meer en meer BPM en belasting betalen, FIJN HOOR!! (NOT)
Markus zegt
Lijkt me geen goedkope manier om het verkeer veilig te houden. Ik stem tegen!
Vincegail zegt
En hoeveel fijnstof en CO2 stoot zo’n hefschroefvliegtuigje per gevlogen kilometer wel niet uit????
C6_R zegt
@Vincegail: Onzin, iedereen weet dat helikopters niet vervuilen! Milieuvervuiling is puur en alleen de schuld van automobilisten! :roll:
Duidelijk zegt
In belgië doen ze dit al over de autosnelwegen om zo de fenomenen linksrijden, rechtsvoorbij steken, bumperkleven,… tegen te gaan.
Laurens zegt
Als het leger zo nodig wil oefenen, dan graag met chinook helikopters omgevallen vrachtwagens wegtakelen?
OT: zielig.
Hugo zegt
Nu zijn wij weer aan zet. Tijd voor een raketinstallatie in de skibox. Moet alleen nog iets vinden tegen de kruidresten op mn lak…
matthisl zegt
@hugo matte folie ofzo ;D
RenesisHP zegt
Wie heeft A4tje(of 2) met alle middelen die in de afgelopen 2 jaar hebben bijgedragen aan het beeld van algehele controle die er steeds meer blijkt te bestaan?
aptabak zegt
Tijd om m’n MANPAD uit de kofferbak te halen, eens kijken of hun afweersysteem werkt
Nijntje_ zegt
*deze morgen hier thuis, Peer België*
Nijntje wordt wakker van een hels lawaai .
Nijntje kijkt uit dakraam .
http://lagdamper.files.wordpress.com/2007/12/mi24hindrp6.jpg
Nijntje verschiet zich een bult en loopt naar schuilkelder !
Nijntje bedenkt zich, NATO Tiger Meet @ Kleine Brogel Airbase .
Nijntje kruipt terug in bed .
VonStroke zegt
To the SCUDmobile!
Fortuna zegt
Oh ja… In tijden dat iedereen moet besparen, de staat weer niet precies… Kosten/baten van dit project?
En ocharme de buurtbewoners!
Mairsil zegt
Zijn het bemande full-size heli’s, of gaat het om die radiografische camera heli die we een tijdje terug in Blik op de Weg konden zien? Dat laatste lijkt me wel een logische namelijk.
Ik denk ook niet dat hij snelheid meet, dat kan nooit betrouwbaar. Het zal vooral om kleven en artikel 5 gedrag gaan. Hopelijk ook onnodig links rijden, maar ik vrees dat de eerste boete daarvoor nog steeds geschreven moet worden.
Fortuna zegt
@Nijntje
In het dagelijkse leven toch niet Bert?
Nijntje_ zegt
@Fortuna: Nee toch niet, op m’n IDkaart staat Tim ;)
Maar ik heb dus ’n vliegveld in m’n achtertuin…
Hier vloog deze week alles wel.
F16-18 / Mig’s, Mil Mi-24 / AWACS / Agusta / Tornado’s / Eurofighter’s / CH-53 enz…
Maar die Mil Mi 24 die op lage afstand op je dakraam afvliegt was wel hét grootste WTF moment van ’t jaar…
rijk rietveld zegt
Toen ik in the “Mule” van de Spyker Peking to Paris reed, kreeg ik ook een helicopter achter me aan……
Laurens zegt
@rijk rietveld: dat was de brandweer ;-)
HDM zegt
”Agent Mulder hou op met vrouwe te fotograveren en kijk naar die kneus daar.”
”Ok….Hey, hij heeft een kapot remlichtje!”
”Ok mannen, hijs em maar op”
Arie Beukenoot zegt
Max. 80 km/h op de snelwegen rond grote steden aub. Da’s beter voor het milieu en gaat de geluidsoverlast tegen. En dan gaan we met helicopters kijken of er geen aso’s tussen rijden :S
FOne zegt
Als ze niet harder mogen van 140km/h kom je als vervangend vervoer natuurlijk al snel terecht bij een helikopter.
JvT zegt
Nieuw trend: Asfaltkleurige lak!
lodewijk zegt
Heel het wegtransportgebeuren is de grootste inkomstenbron van de staat, en toch blijven ze er de laatste cent uitpersen. In België staat er weer een verhoging van de accijnzen op brandstof aan te komen omdat onze regering weer niet rondkomt dit jaar. Je kan hier inderdaad gewoon over blijven zeiken.
En ik hoop dat wij niet voor altijd zo debiel gaan blijven en maar geld ophoesten, maar ooit eens rechtstaan en opkomen voor onze rechten!
JvT zegt
Daarrrr↑ mist een ‘e’
RenesisHP zegt
Toch maar eens testen of een regenton stealth is.
dennis21 zegt
zouden hun ook een “RDD” on board hebben :P haha..
hmm ik weet niet maar zon heli verbruikt toch meer dan een spacestar?? oke je hebt overzicht daar boven…maar milieu komt toch zeker wel op de 1e plaats ???
zie het al voor me laagvliegend achter me aan op de snelweg met het bordje “stop/politie”…als hij stopt staat die wss verkeerd geparkeerd dan…
Thys zegt
Je kunt ook gewoon niet zo achterlijk te hard rijden dat je een boete krijgt.
Voor 10 kilometer per uur te hard krijgt niemand een boete (tenzij traject-controle / laser). Ik snap niet dat jullie zo blijven schoppen.
Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat het gewoon in nederland niet mag en dat als je het wel doet je er dan voor kiest om boetes te ontvangen?
Niet zo zielig doen want het is allemaal leuk en aardig tot je een keer bij een (dodelijk) ongeluk betrokken raakt…
super zegt
@Thys:
Ik vraag me af of je ook als je als voetganger om 4 uur ’s nachts bij een verlaten kruising voor een rood voetgangerslicht zou staan, je zou gaan staan wachten of je door zou lopen? Doorlopen zou namelijk ook illegaal zijn en het is vast wel eens voorgekomen dat er een ongeluk door is gebeurd.
Joost zegt
Ik moest lachen toen ik de titel las en vervolgens de foto zag. Zou niet best zijn als ze met Apaches achter je aan zouden komen!:P
Giel zegt
Dit is toch egt van de gekke!
Mevrouw Ter Horst maar roepen dat ze gaat bezuinigen mij de “sterke arm der wet” en wat doet provincie Flevoland: geld investeren in de verkeerspolitie alsof ze niks beters te doen hebben! Ze konnen beter dat geld gebruiken voor de recherche voor het opsporen van ZWARE CRIMINELEN i.p.v. onschuldige burgers die maar +/- 20 km/uur te hard rijden; alsof dat zo’n ramp is.
Want immers, als die mensen harder rijden,verbruiken ze meer en dat staat weer gelijk aan vaker aan de pomp staan en dat is dus ook gewoon een manier op geld in het laatje te brengen d.m.v. die accijnzen!
www.luchtmacht.nl zegt
Tja dat gaan we dus zeker niet doen met de Apache. Dus graag even andere foto in die achteruitkijkspiegel gaarne. Mocht dat wel gaan gebeuren neem ik iig zeker ontslag… ;)
Roy zegt
Voortaan maar een stinger in de auto meenemen.
Noewie zegt
@Roy: de stinger radardetector of de stinger missle?
RA999 zegt
@www.luchtmacht.nl:
Als de foto wordt veranderd neem je ontslag? :)
Er zit trouwens in je twee laatste zinnen ook nog een tautologie, maar dat terzijde…
JP zegt
Als dit puur gaat om zwaardere overtredingen zoals bumperklevers, linksrijders, flink te hard rijden dan zeg ik:
Doen !!!! Geen probleem. Is wat anders dan die 5km/pu bonnetjes
pizzakoerier zegt
Kosten nog moeite worden gespaard om het leven van de automobilist zo zuur mogelijk te maken…beetje triest hoor Koos
JvT zegt
“De helikopter controleert vooral de Markerwaarddijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Dat is de gevaarlijkste weg in de provincie. In de afgelopen jaren waren daar veel ernstige verkeersongelukken, vrijwel altijd frontale botsingen.”
Er is al iets uitgevonden om frontale botsingen te voorkomen, het heet een vangrail :+
Citrofiel zegt
@pizzakoerier: Koos? Je loopt achter… Hij is allang weg.
MacReady zegt
Uh, beetje poen kan dit niet opleveren. Ekle vlucht kost zo een paar duizen Euri, salarissen niet meegerekend. Dan moeten ze echt met een veelvoud van die 5 boetes terugkomen, wil het rendabel zijn. Oftewel, in *dit* geval gaat het argument graaien niet op.
roan zegt
het lijkt me dat zo’n helicopter toch helemaal geen radar nodig heeft o.i.d. hij kan toch gewoon een trajectcontrole uitvoeren vanuit de lucht? maarja, laat ze dan met het oog op kosten en milieu een normale trajectcontrole plaatsen op die dijk… of nog beter, hou als overheid op te zeiken en ga boeven vangen
nachtcoureur zegt
Hoezo crisis bij de staat…
TDIfreak zegt
denkt: behalve een Stinger incl. laserjammer ook nog een stuk afweergeschut aanschaffen…
Niels zegt
Zou wel graag de berekening willen zien van hoeveel boetes ze moeten schrijven om de kosten eruit te halen..
DenE zegt
Nederland op z’n smalst. Duizenden Euri’s per (vlieg)uur investeren om een paar honderd Euro boetes uit te kunnen schrijven. Maar daarentegen wel het bewijs dat Dhr.Spee NIET loog tegen ‘ons automobielisten’; het IS hun niet om de centen te doen, het gaat om de verkeersveiligheid.
Ach, we zijn gewoonweg de L#L als autobestuurder. Betalen moeten we, aan alle kanten. En in ruil voor onze sponsoring van de (bijna lege) staatskas krijgen we files en flitskasten.Prettig geregeld. Bedankt J.P.!!!
Laurens zegt
@DenE: waarschijnlijk test Spyker daar zijn auto’s. Jammer dat zo’n bedrijf dan gedwongen wordt heel dure alternatieven te zoeken. In supercar valley doet niemand er moeilijk over, alhoewel als je de Spa perikelen weer leest…
Gert zegt
Toch wel bijzonder hoeveel negatieve reacties hier te lezen zijn. Dit betekend dat jullie allemaal bumperklevende en gevaarlijk inhalende automobilisten zijn?…
Laurens zegt
@Gert: of belastingbetalers?
GolfGTD zegt
En dan kijk je na dit bericht gelezen te hebben in de krant:
Dieven, oplichters en fraudeurs kunnen zich het best in Flevoland vestigen, want daar worden ze met rust gelaten door politie en justitie. Door gebrek aan mankracht krijgen alleen gewelds-, jeugd- en zedenzaken nog aandacht.
Meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/4918796/__Flevoland_fraudeparadijs__.html?p=20,2
Het is wel duidelijk waar de prioriteiten in Nederland liggen!
DenE zegt
@Gert, Als je zó generaliseert dan is iedere automobilist dat. Als jij een beetje ervaring op de weg zou hebben, zou je weten dat je niet iedere situatie onderweg over één kam kan scheren. Natuurlijk zijn er regels. En die moeten gevolgd worden. Maar bumperkleven is al een ruim begrip op zich. Ik ben géén bumperklever, maar als ik al meer als 4-5 kilometer achter een linksplakker hang die gewoonweg verdomd om naar de rechterbaan te moven omdat er één kilometer verderop een vrachtwagen op de rechter baan zit, kruip ik er wel op om even aan te dringen. Op het moment dat die chopper dán boven mij hangt ben ik de L#L. En dit soort discussies zou men eerst een duidelijk moeten hebben voordat men dit soort HELE DURE maatregelen gaat nemen.
In de top 10 van de ‘Irritaties op de weg’ wisselen ‘bumperkleven’ en ‘linksplakken’ elkaar af van de eerste en tweede plaats. Ik rij meer als 1000 Km. per week en zie zat onderweg. Ik ben zeker géén associale bestuurder, maar ben ook zéker niet heilig. Maar als je berichten als deze leest vraag je jezelf toch af óf JP ons duur betaalde belastinggeld niet op een andere kan besteden om Nederland een beter infrastructuur te bieden in plaats van WEER betuttelen door een (dure) nieuwe manier van controleren en PAKKEN natuurlijk, wat dat is de opzet !
Gert zegt
@Laurens
Ik betaal net zo hard belasting en ik ben het lang niet met alles eens waar geld aan uitgegeven wordt, dat is het nadeel van een democratie ;) Een aantal mensen zouden willen dat er geen cent meer gaat naar verkeerscontroles, een ander vind dat er teveel geld gaat naar onderwijs… Als mensen zich aan regels zouden houden, zou er stukken minder handhaving en controle nodig zijn. En als mensen niet zouden moorden en stelen heb je geen politie nodig…
@DenE
Met alleen al in de afgelopen 2.5 jaar bijna 100.000 km denk ik dat ik wel wat ervaring heb…. en daardoor weet ik ook dat bumperkleven en gevaarlijk inhalen soms een gevolg is van gedrag van anderen. Soms, want helaas heb ik net zo vaak (zo niet vaker) meegemaakt/gezien dat het gewoon komt door iemand die blijkbaar iets te compenseren heeft of gewoon enorm gefrustreerd is (lees: op beide banen behoorlijk veel verkeer, links rijdt gewoon netjes 120 door, en toch er heel dicht op kruipen, om vervolgens als die voorste ruimte maakt, er voorbij te scheuren om 50 meter verderop weer 120 te moeten rijden omdat er nog tig auto’s rijden… ). Ook heb ik de situatie die jij genoemd maar al te vaak meegemaakt. Oplossing? Paar keer van linker naar rechterbaan gaan wil nog weleens helpen, en anders er rechts voorbij, dat is veiliger dan bumperkleven.
Of je blijft er gewoon even achter rijden, zo erg is dat niet (probeer het eens, t valt echt mee ;)).
Het laatste jaar rij ik beduidend rustiger (daarvoor regelmatig zo hard dat ik m’n rijbewijs net niet kwijt zou zijn), minder gehaast, blijf rustiger achter iemand rijden, en weet je wat? Ik kom helemaal niet overal te laat aan, ik val helemaal niet in slaap achter het stuur. Sterker, ik kom relaxed aan (en niet alsof ik net op Zandvoort de beste rondetijd heb geprobeerd te verbeteren), en t scheelt bekeuringen (hoewel grappig genoeg ik juist 40.000 km geen bekeuring heb gehad, en de laatste 2 maanden een stuk of 6 van tussen de 5 en 10 te hard, maar dat offtopic).
En wat betreft je laatste opmerking: handhaving is iets anders dan zorgen voor een betere infrastructuur… Al leg je een 6 baans weg neer, onnodig links rijden houdt je, gevaarlijke acties (van de week weer eentje die op het aller aller laatste moment de afslag moest en zou nemen, koste wat het kost, terwijl hij vanaf de linkse baan op een 3 baans weg komt) hou je ook altijd en dus heb je ook handhaving nodig. Ik heb liever dit soort controles dan een laser op een 50 km weg maar wel 4 baans, gescheiden met struiken, een paar grote kruispunten, kortom de ideale weg om 80 te rijden, maar 50 want binnen de bebouwde kom….). Die laatste zijn puur geld verdienen (welliswaar ’terecht’ want 50 = 50…) dit soort controles (en die van de KLPD zuurstokauto’s) kijken naar de situatie en een paar km te hard halen zij hun schouders voor op.
Doekse zegt
Wat een stelletje bunzings zijn het ook! ;)
DenE zegt
Gert, zoals ik al eerder zei, regels zijn regels en natuurlijk moeten die gehandhaafd worden. Daar heb ik geen problemen mee, maar dit is soort van een mug uit het leven helpen met een kruisraket. De kosten gaan voor de baten uit. En WIE mag dat weer betalen, juist vooral de automobilist en verder de rest van de belastingbetalers.
Bredere wegen zijn geen oplossing (kijk maar nar de grote steden in de US, 12 banen en nog iedere dag vast)Het klinkt gek, maar ik zou denken dat juist een MINIMUM snelheid voor iedere baan een oplossing zou zijn. bij voorbeeld een 6 baans snelweg (3 heen en 3 banen terug) uiterst rechts= 80-100Km/u. – middelste baan= 100-120Km/u. – linker baan=120-140Km/u. Het plan is simpel: Kies je snelheid en ga in de desbetreffende baan rijden.
Pas die snelheidsbegrensers van de vrachtwagens aan tot b.v.120Km/u.. Dan kunnen die jongens ook gewoon het gas erop gooien ipv met 2Km/u verschil elkaar inhalen. En kunnen ze (net als nu) nooit op de linker baan terecht komen. Moet je eens kijken wat dat voor de doorstroom zou doen. Niet Alleen een maximum, maar ook een minimum snelheid. Dat zorgt direct voor een kleiner onderling snelheidsverschil per rijbaan. Dat moét ook de veiligheid bevorderen. Dát bedoel ik met een betere infrastructuur.
Niet alleen meer rijbanen. Laten ze die miljoenen per jaar daar aan besteden ipv aan een ‘platpet met wieken’ die automobilisten nog beter kan pesten.