
De opmars van de start-stop-technologie is niet te stuiten: dit jaar is 35% van de nieuwverkochte auto’s in Europa er mee uitgerust, in 2013 zal dit 50% zijn.
Het principe van start-stop zal bekend zijn: sta je stil, heb je je versnelling in neutraal, en is je motor warm genoeg, dan slaat deze af totdat je de koppeling weer intrapt. Bij automaten registreert het systeem de druk die op het rempedaal wordt uitgeoefend: wordt deze minder zwaar, dan slaat de motor weer aan.
Een aantal fabrikanten rust zijn gehele wagenpark al uit met start-stop, zelfs bij auto’s waarbij je dat totaal niet zou verwachten. We noemen bijvoorbeeld de xx63-AMG-modellen van Mercedes. Maar eigenlijk is dit heel logisch: de relatieve meerprijs is erg klein, en in landen als Nederland, waar je per gram CO2 wordt belast, levert een beetje minder uitstoot meteen duizenden euro’s voordeel op voor de comsument (539 euro per gram in de bovenste schijf).
Start-stop bestaat nu ongeveer 5 jaar, maar is in die tijd uitgegroeid tot een groot succes. Inmiddels heeft alleen Bosch al 5 miljoen exemplaren geproduceerd. In 2008 had slecht 3 procent van de nieuwe auto’s start/stop, in 2009 13 procent en in 2010 22 procent. En eigenlijk zijn er ook geen nadelen te verzinnen, behalve een kleine markup in de nieuwprijs, en het feit dat er weer een onderdeel in de auto zit dat kapot kan gaan. (via Groen7)
Perfect systeem, je HOEFT het namelijk niet te gebruiken maar het drukt wel de nieuwprijs door inderdaad de verlaagde theoretische Co2-uitstoot, dus ik kan dit alleen maar toejuichen
@rijbewijzer: Nu alleen nog de mogelijkheid on het systeem permanent uit te schakelen, ipv elke keer bij het starten.
@RoT___: dat kan softwarematig! Bij een leaseHybride meteen al die accu’s eruit slopen en op zolder leggen tot de leasetermijn over is ook: dan heb je veel meer bagageruimte en gaat ie een stuk harder (lichter)..
zolang het maar uit mijn auto wegblijft ,in de winter kan het hier behoorlijk koud worden als je hier op een pont staat te wachten .
@norge: dan zet je het toch uit? :P
@norge: onder de 3 graden werkt de start stop bij de meeste auto’s niet… En bij bmw start de motor ook gewoon terug op als je verwarming / koeling nodig hebt.
Vooral op deze warme dagen vind ik het systeem maar wat irritant. Motor uit = Airco uit. Zodra het te warm wordt schakelt de motor weer in, maar in de praktijk betekent dit een sauna voor er iets gebeurt. Ik druk het systeem steevast de kop in, comfort gaat boven dat kleine beetje uitstoot.
@RoT___: airco blijft draaien hoor. Alles werkt nog juist hetzelfde als de motor op start-stop stand staat, bij mij toch in ieder geval :)
@RoT___: wat barrie zegt. Bij welke auto’s met start stop is dat niet zo dan?
@rubenpriest: Bij auto’s waar de aircopomp op de multiriem zit en geen electro motor is.
Vraagje:
Welke auto’s met automaat hebben een start stop systeem?
@glashelder: instaper van de audi A8
@glashelder: Zullen er meer dan genoeg zijn, auto’s waarvan ik het toevallig weet omdat ik erin heb gereden zijn de Peugeot 508 en de nieuwe BMW X3 (20d).
@glashelder: De eerste was geloof ik de nieuwe X3 en volgens mij hebben in ieder geval sommige nieuwe modellen van Audi het ook
@MNich:
Bijna goed de pruis o.a. was hem jaren voor.
@glashelder: De Yaris ook, op de cvt.
@glashelder: Bijna alle nieuwe modellen van Audi, alle Porsches, BMW op de 50i na. Mercedes in elk geval met de S250. Peugeot/Citroën met e-HDi (onmerkbaar!). Denk dat ik er nog een hoop zal missen.
mijn auto is 12 jaar oud en heeft het al :)
@dnadave: blijft stationair niet lopen? ;)
@citroenhh: haha, touche
maar nee, mijn VW Lupo 3L had destijds gewoon al een startstop systeem.
ik heb een eco knop, als ik die indruk dat gaat hij sneller opschakelen, rijdt hij zuiniger, en is het startstip systeem actief.
tenzij het kouder is als 7 graden, de verwarming hoger staat als 60%, of de accu te leeg is.
Gelukkig kun je het bij de dealer uit laten zetten.
Ik heb het in m’n auto zitten, en soms moet ik gewoon zeggen dat het wel fijn is zelfs. Als je stilstaat ff de motor uit, lekker stil.
Het verbruik wat je ermee bespaart lijkt me toch wel zo marginaal… Vroeger zeiden ze altijd dat je pas brandstof bespaart als je je motor uitschakelt als je langer dan 40 seconden stil zou staan, ik weet niet of start-stop dit efficiënter doet??
Ligt er net aan hoe warm je motor is. En ik vind t ook een prima systeem. Als je t ff niet wilt kan je het ook uitzetten, mooi toch?
@gforce: Jawel; het ‘verspilling verhaal’ geldt vooral bij oudere carburateur motoren, injectie-motoren zijn al veel efficienter. En het startstop systeem onthoudt tevens ‘de stand’ van de motor, zodat het starten ‘in sync’ gaat bij de eerste slag. Ook is de startmotor sterker uitgevoerd, ter compensatie van de meer frequente starts.
Hoe dit op lange termijn (10+ jaar) uitpakt weet ik niet, maar ik heb na 125K KM (3 jaar oude auto) in ieder geval nog nergens last van.
@dawwg: Kijk dit is nou een antwoord wat ik me al langere tijd afvroeg…! Weet ik dat ook weer.
Vind het toch altijd bijzonder, je kan bij wijze van spreken met zo’n auto icm startstop naar Zuid-Frankrijk kachelen, heuveltjes op, beetje gang dr in. Vervolgens stop je om nog een laatste keer te tanken, hup motor gaat gelijk uit… Mij is altijd geleerd dat je dat nooit mag doen met een (turbo)motor, altijd een tijdje na laten draaien en zeker met een turbodiesel. Of is dit tegenwoordig niet meer nodig?
@citroenhh: Ja, de turbo moet altijd even ‘uitlopen’ / down-spoolen, maar dat is seconden-werk. Een beetje S&S systeem houdt daar rekening mee.
B.v. als ik langdurig met 200km/u over de Autobahn klap en dan even stop, slaat m’n motor niet direct af. Als ik echter met 120km cruise, doet die het wel vrijwel meteen.
@citroenhh:
Veel auto’s hebben tegenwoordig ook een turbo die voorzien is van kogellagers. Die kunnen er beter tegen.
@citroenhh: Dacht ik ook al eens aan. Zodra ik na een snelwegrit bij de afrit voor het verkeerslicht sta slaat de motor af. Terwijl juist gezegd wordt dat het beter is om eerst nog even de motor een minuutje stationair te laten draaien.
Vind het zelf wel handig bij files enzo. Heerlijk stil :)
Ze hadden beter een andere afbeelding kunnen laten zien, want met 13,5 l/100 zet je nog steeds geen zoden aan de dijk.
@bsxc2: klopt. En de auto op deze foto maakt nog toeren ook… Slechte keuze idd
Het eerste wat ik doe na het starten is het knopje indrukken om het uit te zetten. Zeker voor de kortere ritten. Hoewel het soms ook wel relaxed is om zonder een enkel geluid bij het verkeerslicht te wachten.
Nu alleen nog de verkeerslichten eerst op oranje laten gaan voor groen, zodat mensen met hun schraapwagen meteen kunnen wegrijden bij groen.
@j00rs: Ik vind/vond het ook erg irritant, maar het went (en het werkt bij mijn auto ook prima verder), aka je wordt na een tijdje vanzelf te lui om het ALTIJD uit te zetten. Maar b.v. bij filerijden zet ik het nog wel altijd uit …
@j00rs: Bij de plekken waar ik lang stil sta activeer ik hem wel, spoorweg overgangen en dergelijke
al zou het er op zitten, ik zou het niet gebruiken.
@smartye36: dan moet je elke keer je opnieuw de auto start dat stom systeem uitschakelen, daarom, even aan de vag com hangen en hupsakee
@Jantje_555: wtf is vag com??
gewoon de auto in 1e versnelling laten staan met koppeling ingetrapt lijkt mij zo.
heb nog nooit in 1 gereden metr start stop en was dat ook niet van plan. ik houd het lekker bij mijn “vieze” n\bmw uit ’96 znder iritante dingen om de uitstoot te verminderen en het plezier ook.
@smartye36: Koppeling ingedruk houden is volgens mij voldoende, hoeft niet in versnelling. Maar de uit-knop indrukken is minder werk en beter voor zowel je voet als de koppeling.
VagCom is een stukje software om middels de ODB2 aansluiting de ECU/boordcomputer te programmeren.
@dawwg: Moet je hem niet eerst in z’n neutraal zetten bij handbakken?
Ik vind dat een heel irritant systeem, en ben niet van plan om mijn tijd te verspillen met het uitschakelen een of ander start stop systeem. In mijn Mini JCW Clubman is dat niet aanwezig, gelukkig maar: pedal to metal!
bij mij gaat die handel direct op uitgeschakeld (dank u VAG COM)
En dan te bedenken dat die systeem een jaar of wat geleden nog vervloekt werd.
@awesome: Duh, alle brandstof besparende dingen zijn eerst slecht, maar na een tijdje worden ze toch wel cool. Met uitzondering op de Prius…
Volgens mij was Golf III eco de eerste met een dergelijk systeem. Even wat eerder dan 5jaar geleden zoals in de tekst.
In zijn huidige vorm bestaat het ca 5 jaar. Iets langer, Citroen introduceerde het in 2006 op de C2 en C3 – http://www.enotes.com/topic/Start-stop_system
Toch kan ik me niet voorstellen dat dit goed is voor je motor. Heb je net een stukje sportief gereden valt dat ding ineens uit! Kan toch niet de bedoeling zijn? Lijkt me heel slecht voor de motor dit systeem.
@kickass
Denk dat je zelf leest hoe kinderachtig dat is………
De prius is een van de weinige die een start stop heeft die het altijd doet (ook bij heel lage temperaturen), die niet voor onrust zorgt (juist voor heel veel rust), waar je niets voor hoeft te doen en die ook een snelle start niet in de weg staat. En geen turbo nodig, dus ook geen kans op opgeblazen turbo vanwege het regelmatig uitzetten van een hete motor.
Heel cool dus.
Waarom heeft de Prius start-stop nodig? Rijdt die op zeer lage snelheden iet puur elektrisch?
@glashelder: neen, een Prius is en blijft seriously UNCOOL
@glashelder: Ik sprak namens de meeste AB-lezers. Ikzelf vind dat er op het uiterlijk na niks mis is met de Prius.
@sir
Inderdaad. Een Prius en alle Lexus hybrides schakelen de brandstofmotor al op lagere snelheid uit. Da’s dus nog beter dan een start stop systeem.
En helemaal omdat je er geen last van hebt, zoals bij veel gewone start stoppers.
Mijn Passat (maand oud) heeft het ook en treedt in werking als motor op temperatuur is enz maar vind het alleen nuttig als je telkens voor langere tijd stilstaat. Eens naast een BMW gestaan in aanschuif file en hoorde motor wel 20 x af en opslaan. Kan niet goed zijn volgens mij en bezuinigen op brandstof denk ik ook niet.
Ik vind het wel goed ding.
ik begrijp niet goed dat wagens met een turbo dit ook doen. Ik heb mij altijd laten wijsmaken dat een turbo toch altijd nog een tijdje moet na-draaien om olie niet te laten aankoeken of zoiets..
Maar ja garage zal wel met alle plezier de turbo’s vervangen na garantie..
Geweldig die rust als je stilstaat… Ik vind dat dit in élke auto standaard moet zitten.