Meer dan de helft van de Amsterdamse taxichauffeurs gedraagt zich ‘wie ein Vollidiot’. De rest is trouwens wel erg goed.
Er zijn weinig beroepen die echt een slechte naam hebben. Opmerkelijk genoeg worden die beroepen met name uitgeoefend in de hoofdstad van Nederland. In dit geval gaat het niet om de dames die lichaamswarmte uitwisselen tegen betaling (of die Churro-verkopers…), maar taxichauffeurs.
Er is namelijk een grootschalig onderzoek van Bureau Beke uitgevoerd onder 4.801 taxichauffeurs die in Amsterdam werkzaam zijn. Wat bleek: meer dan de helft, namelijk 53% van de Amsterdamse taxichauffeurs, is betrokken geweest bij een misdrijf of een strafbaar feit.
Gewelds- en verkeersdelicten
Nu is dat ‘betrokken’ best een breed begrip. In dit geval gaat het ‘om ermee te maken hebben’ of ‘verdacht zijn’. In totaal was 18% van de Amsterdamse taxichauffeurs van een taxi verdacht van een delict. Deze delicten hadden namelijk betrekking tot gewelds- en of verkeersdelicten.
Die verkeersdelicten zijn overigens best serieus. Het gaat hier niet zozeer om fout parkeren of geen richting aangeven. De verkeersdelicten behelzen aanrijdingen, doorrijden na een aanrijding, ernstige snelheidsovertredingen of door rood rijden. In 10% van de gevallen gaat het om geweldsmisdrijven.
Helft Amsterdamse taxichauffeurs gebukt onder criminaliteit?
Maar het gaat nog verder dan dat. Volgens de onderzoekers is het ‘Code Rood’. De criminaliteit waar Amsterdam onder gebukt gaat, heeft ook zijn weg gevonden naar de taxibranche. Logischerwijs gaat het dan voornamelijk om vervoer van criminelen, wapens, geld en drugs.
Het gehele onderzoek kun je HIER lezen.
Via: NOS.nl
tinnemans zegt
Goed dat daar onderzoek naar is gedaan, criminelen moeten voortaan maar gewoon met de bus en tram. ;)
kniesoor zegt
‘Code rood’, ‘de noodklok luiden’, dit soort kretologie wordt inmiddels zo vaak gebruikt, dat die vrijwel geen enkele zeggingskracht meer heeft. Behalve misschien voor lieden, die van elk zuchtje tegenwind uit het lood raken.
De taxibranche wordt al sinds mensenheugenis geassocieerd met ondeugend gedrag. De aard ervan wordt met het verstrijken van de tijd – zoals overal in de maatschappij – vast wat serieuzer. Maar of dat dit soort ronkende krantenkoppen valideert, kweenie.
milvus zegt
Dit was 20 jaar geleden niet anders. Dus de criminaliteit heeft zijn weg lang geleden al gevonden naar de taxibranche. Of wellicht is de taxibranche in onze hoofdstad van zichzelf al crimineel. Mooi onderzoekje open deuren.
Robert zegt
In ander nieuws: water is nat.
Ik las in een uitgebreid krantenartikel al weer uitspraken als “aanvullend onderzoek noodzakelijk” en “in gesprek gaan met de sector” en dan denk ik alleen maar: dit is al jaren bekend. Zaken als verkeershufter gedrag, klanten weigeren, klanten (m.n. toeristen) oplichten, rijden met onveilige of zelfs levensgevaarlijke auto’s, dit gaat al decennia lang zo door.
En weet je, ter verdediging van die taxi branche: de overheden hebben dit over zichzelf afgeroepen. Eerst die kloterij met vergunningen die klauwen met geld kostten en vervolgens geen drol meer waard waren omdat ‘de markt open moest’, daarna ‘de marktwerking’ laten zorgen voor kaalslag en tenslotte de pandemie waardoor veel chauffeurs geen cent meer verdienden maar waarbij de kosten wel doorliepen zonder aanspraak te kunnen maken op enige (passende) compensatieregeling. Kijk, dan zullen er best chauffeurs zijn die vatbaar zijn voor ’transportjes uit het informele circuit’.
Flutterbi zegt
Je had het woord taxichauffeurs wel weg kunnen laten hoor.
deepep zegt
Dit is echt al zo oud als de weg naar Rome, kan mij niet anders herinneren als kind dan dat mijn ouders al liepen te roepen dat het gajes is… Dan hebben we het over de jaren 80.
gregorius zegt
Hebben ze het rapport van 5 jaar geleden gekopieerd? Of dat van 15 jaar geleden?
Is het ooit anders geweest?
pindakoning zegt
Als onderzoeksbureau had ik wel de boetes voor ‘door rood rijden’ eruit gehaald. En snelheidsoverschrijdingen vanaf 20km/h, ik weet niet welke overschrijding ze nu hebben gehanteerd
Design_Driven zegt
Ik reis over de hele wereld (pre covid) en vaak per taxi, ook vaak met klanten samen. Ik schaam me altijd kapot in NL. Nergens zijn ze zo onbeschoft als in NL.
Niet dat het in andere landen altijd beter is maar ze zijn vaak een stuk minder onbeschoft. Ik moet gelijk aan die keer denken in China waar een chauffeur, omgekeerd zat in zijn VW Santana met mij te praten en sigaretten aan te bieden terwijl hij door het verkeer in Xiamen zig zagte.
dare2think zegt
Uit het rapport:
Tevens waren de werkzaamheden en rollen tussen de diverse betrokken partijen binnen de gemeente Amsterdam die zich bezighielden met het taxidossier niet altijd even goed afgebakend en op elkaar afgestemd, waardoor het taxidossier onvoldoende gemonitord kon worden. Dit kwam mede doordat er sprake was van onvoldoende cohesie, onvoldoende continuïteit in de aansturing en onvoldoende sturingsinformatie. Daarnaast ontbrak het aan een expliciet normenkader. In het verlengde hiervan werd ook benoemd dat er bij de betrokken partijen te weinig capaciteit was en dat de effectiviteit van toezicht en handhaving gebaat was bij een samenwerking met andere organisaties, maar dat deze samenwerking nog onvoldoende van de grond was gekomen (Dijkzeul et al., 2018).
De echte oorzaak staat hierboven. Een te vriendelijke overheid is geen bedreiging.
En omdat de taxibranche een faciliterende rol heeft in alle vier de hoekstenen van de criminaliteit (zie onder) is dit wel een heel goede kans voor de recherche..
(
Nagenoeg alle zware vormen van criminaliteit hebben de volgende overeenkomsten:
transport, communicatie, wapens en geld.
)
mashell zegt
Hier is nog iets van controle en toezicht op, kun je nagaan hoe het met snorders en ubers gesteld is…
Modena zegt
Grappig dat jullie dan een stock foto gebruiken van taxi’s uit Stuttgart, was er geen foto van een Amsterdamse taxiplaats voorhanden?
mashell zegt
Ik denk dat het maximum aan Tesla al bereikt is deze week.
mrcabdrivert zegt
Gelukkig woont er in Eindhoven een hele nette en betrouwbare chauffeur 😂😂😂. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen.
AudiRS zegt
Ach ja… Als je kijkt naar de “roots” van de gemiddelde Adamse taxichauffeur dan is het niet anders als bij de niet-taxichauffeurs. Next.
camber24 zegt
Ik weet nog dat ik ruim 20 jaar geleden eens in Amsterdam de taxi nam. Als puber. Compleet groen achter mijn oren. Jongetje uit de polder. Taxi reed weg bij CS, werd even kort tegen gehouden door een van de toezichthouders, gewoon routine. Meneer de chauffeur kon zich daar niet in vinden, draaide raampje open en schreeuwde bloedfanatiek: ‘k*nker fl*kkers!!’. De stoom kwam uit zijn oren. Raampje weer omhoog, om daarna ijzig kalm aan mij te vragen; ‘waar moest u ook alweer naartoe?’.