Wat? Maar de helemaal vernieuwde Hyundai i30 was er toch al? Klopt, er is weer een facelift!
Nou, deze zagen we niet aankomen. Of toch wel. De helemaal vernieuwde Hyundai i30 is namelijk hier. We krijgen net het bericht binnen van Hyundai Nederland. We moesten ons eventjes achter de oren krabben, want de i30 was toch al een keertje gefacelift?
Dat klopt helemaal! Al in 2020 trok Hyundai de uiterst populaire i30 (Elantra GT op sommige markten) helemaal strak. En nu doet Hyundai dat weer. Meestal volgt er een nieuw model na een facelift, maar we zien het tegenwoordig vaker dat een model een extra facelift krijgt.
In de meeste gevallen heeft dat te maken met de transitie van auto’s met plofmotor naar eentje met tandenborstelmotor. Er is nu nog te weinig vraag naar EV’s en de ontwikkelingskosten zijn erg hoog. Liever stel je het dan met een paar jaar uit. Of dat verstandig is met het oog op de toekomst, is een andere vraag.
Tweede facelift
Enfin, de helemaal vernieuwde Hyundai i30 is dus hier. Het model stamt uit 2017. Kijk, zo zag de eerste generatie eruit:
En de facelift zag er zo uit:
En nu hebben we dus de helemaal vernieuwde i30:
Volgens Hyundai betreft het een metamorfose. Eh, tja, daar gaan wij niet helemaal in mee. Ze hebben het namelijk ietsje strak getrokken. Daar is overigens helemaal niets mis mee! De Hyundai i30 is namelijk een keurig gelijnde hatchback met prima proporties. Ook niet onbelangrijk is dat de auto nog altijd modern over komt. Er zijn niet al te veel tierlantijntjes en versiersels, dus ga er maar van uit dat het nog vrij lang vers blijft.
Wat is er nieuw aan de helemaal vernieuwde Hyundai i30?
Wil je weten wat er nieuw is aan de andermaal opgefriste i30? Komt ie: grille, bumperinzetstuk onder kentekenplaat, mistlampbehuizing, wielen en zeven nieuwe kleuren. De LED-koplampen waren een optie op de i30, maar zijn vanaf nu helemaal standaard op alle uitvoeringen.
Ook het interieur ging (een beetje) op de schop. Er zijn nieuwe bekledingen en er is meer keuze dan voorheen: 4 soorten! Daarnaast zijn er drie nieuwe patronen voor de bekleding. Verder zijn er nieuwe functies en OTA-updates via het infotainmentscherm.
Motoren
Over de aandrijflijnen wordt niet gerept, behalve dan dat 48V-ondersteuning mogelijk is. We gaan er dus vanuit dat de huidige motoren even mogen blijven. Dat betekent dus een 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk en een 1.5 T-GDI viercilinder met 159 pk. De laatste kun je ook kiezen als N-Line, de extra sportieve variant.
Een geheel sportieve i30N komt er niet meer. Hyundai N is in Europa nu een label voor sportieve elektrische auto’s en met de nieuwe Ioniq 5 N hebben ze een meesterwerkje afgeleverd. In Nederland was de i30N na de eerste facelift niet meer leverbaar. Ook de i30 Fastback is er niet meer. Deze ging in 2022 al uit het gamma in Nederland.
Meer lezen? Dit zijn 5 auto’s voor lange mensen!
Yassin zegt
De voorkant is letterlijk een Seat geworden, of Cupra, of hoe ze het ook noemen tegenwoordig,
Richmond zegt
ik zie er meer Ford Focus in
Robert zegt
Het is allemaal zo… anoniem vorm gegeven. Het zal daardoor ongetwijfeld een grote doelgroep aanspreken, maar de schoonheidsprijs zal de i30 nooit winnen.
Johanneke zegt
Het gaat niet om een grote doelgroep aanspreken, het gaat om niemand tegen het zere been te stoten. De meeste mensen zien een auto gewoon als een vervoermiddel eh.
Richmond zegt
dus wil je een grote doelgroep aanspreken, want dat doe je met een veilig design.
awesome zegt
Tijdje rondgereden in het faceliftmodel (of pre-post-facelift nu) en het zat best goed in elkaar.
Probleemloze auto in de 30K die ik er mee reed.
Loek zegt
In 2019 had mijn vader de keuze tussen de i30 en de Kona, maar vanwege de hoge zit toch de Kona geworden. Toen vond ik de Kona al een iets… progressiever ontwerp hebben. Mooier misschien niet, maar de i30 zag er toen wel erg conservatief uit.
Inmiddels is de lease van de Kona afgelopen, staat er bij hem een MY24 Kona Hybrid voor de deur en wordt dus de i30 strakgetrokken om nogmaals zij aan zij verkocht te worden. En dan is de nieuwe Kona nóg progressiever ontworpen.
Wordt een lekkere dinosauriër zo die i30 en in het interieur op de foto’s is dat te merken. Styling kun je lang en kort over zijn, maar het interieur van de nieuwe Tucson, Kona en Ioniqs is dag en nacht verschil met de zaadloze plastic troep die er 5 jaar geleden in zat.
Elise zegt
Ik zie deze auto werkelijk nooit rijden, of hij valt me in het geheel niet op.