Een bijzonder moment: voor het eerst in 12 jaar is er weer een nieuwe Lancia.
Lancia leek ten dode opgeschreven, maar vandaag markeert de dag dat het merk weer definitief herboren is. Ze presenteren namelijk de nieuwe Lancia Ypsilon, hun eerste nieuwe model sinds de Flavia. Wat simpelweg een Chrysler 200 was met een Lancia-logo.
Design
Nu staat de nieuwe Ypsilon natuurlijk ook niet op zichzelf, want dit is een broertje van de Peugeot 208 en Opel Corsa. De Italianen hebben er echter wel een eigen draai aan gegeven. De nieuwe Lancia Ypsilon is qua design in ieder geval een onderscheidend model.
Met name de neus is heel bijzonder. Met de drie LED-strepen is de Ypsilon in één oogopslag te herkennen, ook in het donker. Volgens Lancia is dit een moderne interpretatie van de historische Lancia-grille, maar daar heb je flink wat fantasie voor nodig. Met de indeling van de verlichting doet Lancia ook mee aan de trend van de gespleten koplampen.
Van achteren is ook duidelijk dat je niet naar een Peugeot 208 kijkt. Met zijn ronde achterlichten met daarin een Y-vorm heeft de Ypsilon een karakteristieke kont. Naar het nieuwe Lancia-logo is het even zoeken. Dat staat niet op de neus of de kont, maar op de C-stijl.
Interieur
Van het interieur heeft Lancia ook wat bijzonders weten te maken. Dit lijkt in de verste verte niet op dat van de 208 of de Corsa. Wat vooral opvalt is het koffietafeltje op de middenconsole. Het idee van Lancia was ook om het interieur een woonkamersfeer te geven.
Het infotainmentsysteem is om die reden ook S.A.L.A. gedoopt. Dit is enerzijds Italiaans voor woonkamer, en anderzijds een afkorting voor Sound Air Light Augmentation. Het idee is dat je hiermee in één keer de ambiance van het interieur kunt veranderen, zowel het licht, als de muziek en de lucht.
De auto die je hier ziet is overigens een special edition. Dit is de ‘Edizione Limitate Cassina’, waar we eerder al over schreven. Deze is tot stand gekomen in samenwerking met de Italiaanse meubelfabrikant Cassina. Dit resulteert onder meer in de fraaie stoelen, die bekleed zijn met blauw fluweel. Het koffietafeltje is ook exclusief voor deze uitvoering.
Elektrisch
In technisch opzicht lijkt de nieuwe Lancia Ypsilon natuurlijk wél heel erg op zijn platformgenoten. De specificaties van de elektrische versie klinken dus heel bekend: een 156 pk sterke elektromotor en een accu met een capaciteit van 51 kWh (54 kWh bruto). De actieradius is met 406 km exact gelijk aan die van de Corsa.
Over de benzinevariant wordt nog met geen woord gerept, maar die zal ongetwijfeld de welbekende 1.2 Puretech krijgen, al dan niet met turbo. Deze versie komt later, want de Cassina is altijd elektrisch.
Overigens grappig om te vermelden: Lancia wil met deze auto een “jongere doelgroep” aanspreken, in de leeftijd van 40 tot 45 jaar. Dat betekent dus vooral dat er in de vorige Ypsilon hoofdzakelijk bejaarden rond reden.
Enfin, de Ypsilon trapt dus af met de Edizione Limitate Cassina, die helaas alleen in Italië te krijgen is. Maar niet getreurd: Lancia gaat ook in Nederland een comeback maken. De nieuwe Ypsilon zal in de loop van dit jaar zijn opwachting maken bij de zes nieuwe Lancia-dealers in Nederland.
mashell zegt
Veel van de vormen van de Peugeot 208 zie je hier wel in terug. De zelfdragende carrosserie zal wel identiek zijn. Dat onhandige instrumenten cluster in het midden dat de vorige Y had hebben ze nu eindelijk opgelost. Van de 208, Corsa Y vind ik dit de fraaiste!
b00st zegt
Leuke herinneringen aan Lancia. Eerste auto was een Delta. Motor 2x in de soep gedraaid maar het had wel karakter :)
HZW zegt
Wanneer en waar gaat dit in een showroom staan. ???
machielvdd zegt
“In de loop van 2024”, volgens het Nederlandse persbericht wat net binnenkomt
Gele Koplamp zegt
Nou was de Ypsilon nooit de allerleukste Lancia en ik weet nog niet wat ik van de Yp vind, maar ben wel heel blij dat het merk nog altijd bestaat. Dat ze er maar heel veel mogen verkopen (in Italië doet deze het nog altijd goed).
drdre1 zegt
Schitterend design.
vetnek zegt
Nou, dit in combinatie met DS en Alfa Romeo in je showroom en je business case is weer rendabel!
slowland zegt
Mehhhh.
Niet Lancia waardig, als je het mij vraagt…
Polo Fun zegt
Het is al 2024. dus moge dit een aftrap zijn naar iets waardigs.
kilum zegt
Als 2e auto mag je hem zo voor de deur zitten. Deze uitvoering is ook echt top.