Met de nieuwe Genesis G90 kun je keurig voor de dag komen!
Nog niet zo lang geleden moesten we het doen met de Hyundai Sonata, XG/Grandeur en op sommige markten de Equus. Mercedes-kopiën, maar dan goedkoper. Dat was te merken ook. De ontwikkelingscurve van de luxe Hyundai’s is bijzonder indrukwekkend. Dit is namelijk de nieuwe Genesis G90, het S-Klasse-alternatief van Hyundai.
Nu zullen we stoppen met ‘Hyundai’ te zeggen, want het is in principe in een compleet ander merk. Een Audi A8 heeft ook niets met een Volkswagen te maken. Mocht je denken: maar de nieuwe Genesis G90 kenden we toch al? Ja, deels. De eerste afbeeldingen van de BMW 7 Serie-concurrent konden we laatst tonen. Maar tegenwoordig worden auto’s anders geïntroduceerd, in delen namelijk.
Nieuwe Genesis G90
Nu hebben we namelijk veel meer afbeeldingen en informatie. En misschien wel belangrijker, afbeeldingen van het interieur. En potjandrie dames en heren, wat is de nieuwe Genesis G90 gaaf van binnen. Het is luxe, zonder potsierlijk te zijn. Het is hightech, zonder dat het een nerd-festijn is en het is klassiek, maar niet kitscherig. Ten slotte is het strak, maar zeker niet kaal. Als de fit, finish en materialen voor elkaar is, is het een winnaar.
En als je het niets vind, zul je alsnog de geluidsinstallatie gaaf vinden. Er zit namelijk een Bang & Olufsen audiosysteem in met 23 speakers. Ja, drieëntwintig!!! Verdere items om de inzittenden te behagen zijn het dubbele panoramadak en het optionele ‘geursysteem’, waarmee je kan kiezen uit de geuren ‘Jamin’, ‘Hema’, ‘Febo’ en ‘Pet’s Place’. Eh, pardon, dat moet zijn: Driver’s Awakening, The Great Outdoors en My Favorite Place.
Caramel-kleurig huispak
Helemaal vet is het als je gaat voor de extra lange versie. Nu weten we niet hoe groot de dame in caramel-kleurig huispak is, maar ze heeft heel veel ruimte. Mooi is ook de armsteun met allerlei bedieningsknoppen en een 8-inch scherm. Daar kunnen de achterpassagiers alles regelen: stoelverwarming, massage, ventilatie, gordijnen en de climate control.
Dan hebben we tenslotte nog de aandrijflijn van de auto. De nieuwe Genesis G90 krijgt een 3.5 liter V6 met twee turbo’s. Deze levert in zijn thuismarkt (Zuid-Korea) precies 375 pk en en 520 Nm. Daarmee is de Zuid-Koreaanse superlimo min of meer een concurrent voor de Audi A8 55 TFSI, BMW 740i, Lexus LS500 en Mercedes-Benz S500. Of de auto naar Nederland komt, is niet bekend. Waarschijnlijk niet, wij krijgen wat andere modellen die meer aanslaan bij het Europese publiek.
thjvanvlerken zegt
Pracht wagen, helaas kan ik geen genesis dealer vinden.. dus even wachten tot ze uit amerika overkomen.
gregorius zegt
genoeg landen in Europa waar ze wel verkocht worden: bijv Zwitserland.
Overigens vind ik de hele Genesis range maar moeilijk ogen van buiten. Van binnen is het allemaal wel prima, maar van buiten lukt het me niet om ze mooi te gaan vinden.
Dit ding ook. De voorkant en zijkant hebben nog altijd die rare dubbele streep als Genesis-thema. De achterkant is nu wat makkelijker.
Ook is het leuk te zien dat grote merken echt een complete range aan auto’s hebben die totaal niet voor Europa ontworpen zijn, maar met deze zou je zelfs bij de VS kunnen zeggen dat dit m niet wordt.
Je gaat simpelweg geen ‘A8 concurrent’ kopen met een 3.5 V6 met 375 pk. Da’s toch niet meer genoeg?
thjvanvlerken zegt
@gregorius: in amerika zijn dergelijke sloepen juist intrek. De kia k9 doet het daar niet verkeerd. Genesis zelf ook niet Volgensmij. Ik zou graag eens een dealer instappen om te kijken en te rijden, maar ik zal nog braaf moeten wachten.
ty5500 zegt
Grave auto, jammer dat je de Japanse en Koreaanse luxemerken hier ook niet meer ziet
karhengst zegt
Had ik nog in München gewoond was ik wel even bij ze langs gegaan om de G80 in het echt te bewonderen. Ook en enorm fraai model.
Gaat er nog een Autoblog video komen met één van hun modellen?
milvus zegt
Een luxe Skoda Superb. Ik word er niet warm of koud van.
gregorius zegt
Er zijn toch wel meer overeenkomsten tussen een Genesis en Hyundai dan tussen een A8 en een Volkswagen (nu de Phaeton eruit is).
wceend zegt
Prachtige auto! Een van de mooiste, zo niet de mooiste sedan uit dit segment. Leuk om te zien dat er wordt geinvesteerd in een sedan, terwijl je overal hoort dat mensen alleen nog maar een suv willen kopen.
Het heeft er weinig mee te maken, maar het blijft toch jammer dat Jaguar niet in staat is om een dergelijk model te maken. Wel een gamma vol vergetelijke SUV’s maar voor een topsedan kan Jaguar geen klanten vinden, terwijl Genesis wel laat zien hoe je er aan geld verdient.
vacano zegt
Prachtig model zal afhangen van de prijs of het een S concurrent word.