![Fiat 500E](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/fiat-500-e-2020-970-001-919x612.jpg)
Deze Fiat 500e moet wel een verrassing zijn voor velen.
Het is eigenlijk te vreemd voor woorden dat de eerste Fiat 500E aan onze neus voorbijging. De auto werd ontwikkeld met de VS in het achterhoofd, alhoewel er voldoende exemplaren hun weg vonden naar Nederland via grijze import.
Compleet nieuw platform
Maar nu zet Fiat het recht met de compleet nieuwe Fiat 500E. Volgens Fiat staat de auto op een nieuw platform. Vanaf de gelekte foto’s leek het aanvankelijk om een flinke facelift te gaan, maar dat bleek iets te kort door de bocht. De elektrische Fiat 500 is namelijk 6 centimeter langer, 6 centimeter breder, 4 centimeter hoger en de wielbasis nam met 2 centimeter toe. Dat soort groeistuipen zie je niet bij een facelift.
![Fiat 500E](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/fiat-500-e-2020-970-008-970x561.jpg)
Snelladen
De Fiat 500E is voorzien van een 119 pk sterke elektromotor. Deze wordt gevoed door een 42 kWh batterij. Daarmee is het mogelijk om 320 km te halen op één volle accu. Laden kan tot 85 kW. Hiermee kun je de 500E van ‘bijna leeg’ naar 85% laden in 25 minuten.
![Fiat 500E](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/fiat-500-e-2020-970-010-970x576.jpg)
Je kan de auto rijden in drie verschillende ‘rijmodi’: normal, rane en ‘Sherpa’. Deze houdt rekening met het navigatiesysteem en past alles dusdanig aan dat je met zonder bij te laden daadwerkelijk je eindbestemming kunt halen. Je moet er wel rekening mee houden dat je dan niet harder dan 80 km/u kunt rijden. Over snelheden gesproken. 0-100 km/u duurt 9 seconden, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u.
![Fiat 500E](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/fiat-500-e-2020-970-007-916x612.jpg)
Autonoom
De Fiat 500e heeft zelfs wat autonome features (Level 2). De auto combineert adaptieve cruise control met Lane Keep Assist en een camera die de omgeving bekijkt. In het interieur zien we de meeste vernieuwingen. Het scherm is voorzien van het UConnect 5 infotainmentsysteem. Android Auto en Apple Car Play zijn mogelijk op dit 10,25 inch grote display.
![Interieur](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/fiat-500-e-2020-970-005-817x612.jpg)
Stijl
Uiteraard zetten de Italianen vol in op stijl. Je kan de modieuze verschijning van de 500E nog meer cachet geven door te kiezen voor een speciale uitvoering Fiat lanceert er meteen een paar: eentje van Armani, eentje van Bvlgari en één van Kartell.
![Bvlgari, Armani en Kartell](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/fiat-500-e-2020-970-002-919x612.jpg)
Hoge prijs
We begrijpen dat de Fiat 500E in de markt wordt gezet als een stijlvolle gadget. Dat heeft alleen wel zijn invloed op de prijs. De Fiat 500E in open ‘La Prima’-uitvoering kost 38.900 euro. Dat is nog zonder 4.000 euro van Stientje. Wellicht dat een gesloten variant in eenvoudige uitvoering wat goedkoper zal worden.
Gave auto, mooie styling. Alleen jammer van de prijs, zeker als je kijkt naar de concurrenten is dit niet de beste prijs/prestatie/(kwaliteit) verhouding
@luckylennart: die styling is ook een kwaliteit.
Als je dat mooi vindt wel ja.
Fiat moet opletten dat die styling hun niet zuur zal opbreken. De retro-hype is ondertussen al enkele jaren achter de rug. De 500 heeft het wel altijd (heel) goed gedaan qua verkoop, maar zal dat blijven duren? Ik had liever gezien dat ze radicaal moderniseerden, ook op de 500…
Duur, maar wel echt mooi. In Blaricum en Laren zullen ze waarschijnlijk binnenkort veel te zien zijn. Of voor de deur bij de betere kapsalon.
40k voor een fiat 500…:| Nog niet zo heel lang geleden bestonden er volgens mij helemaal geen Fiats van dat bedrag.
Van fiat zelf niet maar je had een Abarth die toch nog ver over dit bedrag heen ging als ik me niet vergis. Zo’n speciale straat legale race auto. Zeer leuk!
Vind alles aan deze fiat leuk maar de prijs is inderdaad behoorlijk.
@Redactie, klopt het dan dat deze op een platform van PSA staat? Dacht dat ze een samenwerking zijn aangegaan omdat Fiat zelf niet het geld had voor een nieuw platform te ontwerpen.
Dat laatste lijkt mij eerlijk gezegd stug Martijn.
@luckyluck: Sinds de 500X en de laatste Spider tik je dat bedrag full options reeds aan of je gaat erover heen, dus pak hem beet zo’n 6 jaar.
Hey, een elektrische auto die te duur is om door velen gekocht te worden. Hoe verrassend.
Prijs is niet belangrijk, TCO daar gaat het om.
Dan valt de prijs relatief mee.
@cazzo046: Kan ik dat tegen de dealer zeggen? Ik wil graag afrekenen met mijn lagere TCO. Dan gaat hij me de sleutels overhandigen denk je?
Jahoor, dat heet (private) lease.
Precies, niemand koopt zon ding, worden allemaal gefinancierd.
Als je dan kunt rekenen kijk je naar de maandelijkse lasten, niet naar wat het ding kost.
Een EV heeft veel lagere maandelijkse lasten dan een ICE, dus hij kan duurder zijn, maar toch goedkoper.
Snappie?
@cazzo046: in België koop je een Fiat 500 voor 10k. Hoe geraak je dan nog goedkoper uit dan dit?
Top auto en een top-move van FIAT.
Retro-electric doet mijn hart pompen
Nu een 1996 mazda 323F electric plz
@msfiorentina: gewoon tesla motorswappen
Mooie uitvoering en het bereik is beter dan bij mini? Jammer voor Fiat dat de Milano Design Week is uitgesteld. Ik neem aan dat de Kartell uitvoering voor deze week bedoeld was.
@alloallo: bij de mini wilden ze het rijgedrag behouden, dat was belangrijker dan de actie radius. Anders zou hij te zwaar worden en niet meer zo goed rijden.. volgens Mini.
@benja01: uhuh. Als BMW het zegt, dan is dat zo. Pure auto’s. Heeft verder niks met geld te maken of zo.
Nee. De 3 design uitvoeringen zouden in Geneve onthuld worden.
Deze zullen alle 3 geveild worden.
Voor dat geld heb je 2,5 hybrid 500 of Panda.
Ik ben opgelucht!,, mijn 10 jaar oude Abarth 500 is gelukkig nog sneller?
De Abarth 500e wordt helemaal een prijzig kaartje dan, zou meer vermogen en een grotere batterij krijgen.
Op zich is alles mooi en perfect. Zoals bij de meeste EV’s. Als je met zo’n bereik kan leven, goed dan, de vocatie van de 500 is niet bepaald om een flinke reisauto voor het gezin te zijn, zelfs met die meer-centimeters. Dan komen we bij de prijs die in feite meer dan 4x zo duur als de basisversie van de 500 met benzinemotor. De gemiddelde buurvrouw zal nog wel net dat basismodel met een paar futiele opties kunnen kopen, maar de 500e is alleen bestemd voor de groene yuppies die een soort van statement willen maken. En dat is spijtig maar het bewijst één ding – het is niet gemakkelijk om EV’s in de markt te zetten op een manier dat ze ook nog geliefd en gekocht zullen worden. Het zal VW ook zo vergaan, want die ID.3 die staat ook nog nergens op de oprit en kost ook een serieuze slok meer dan de basis Golf. Draai of keer zoals je het wil – alle fabels over een goedkopere TOC in acht genomen – het is een dure drempel waar velen niet overeen gaan stappen en al de rest is meer emotie dan echt facts dat dit nu de groene ‘next step’ is. Als je je ogen dichtknijpt voor grondstoffen en productie is elk papieren zakje ook de meest ecologische manier om je groenten te verpakken.
@kevertje: 4x zo duur… overdrijven is ook een vak. Een basis 500 is zo’n € 15.000. Tja wellicht stevig aan de prijs in NL maar in alle andere landen op de wereld goedkoper. Ik ben geen groene yup en heb best interesse in een 500E. Heel handig in de binnenstad net zoals mijn huidige 500.
In belgie 8900€.
@kevertje: Dan moet je de Belgische prijzen vergelijken met elkaar, lijkt mij logisch.
@lecomte: in België kost ie 37000€..
@kevertje: wat een negativisme. Rijden op elektriciteit is vanwege de veel hogere efficiency goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen. De wagen is duur maar niet onbereikbaar, er worden ook nu aardig wat wagens in deze prijsklasse verkocht. Particulieren kopen maar zelden nieuw dus die zijn sowieso pas over vijf jaar in deze auto geïnteresseerd. Dus waar zit het probleem, dat je er graag eentje wilt maar deze niet kunt betalen?
Ach heel eenvoudig hoor. Als ik vandaag een brood koop aan X€, is het echt niet nodig omdat onze politiek zich met alles moeit dat ik morgen Y€ moeten betalen, waarin de factor Y iets is van 1.5 – 2 – 3 keer X. Dan mag iedereen me trachten te overtuigen van die ‘veel hogere effiency’ – ik geloof er niks van. We beginnen nu de eerste generatie Tesla’s te zien die rond die 10 jaar moeten zitten. Benieuwd wat die batterijen zeggen, want ondanks het feit dat sommigen denken dat die een soort van ‘holy grail’ zijn, is het net dezelfde technologie als in Uw laptop of elektrische fiets (de betere soort) en die heeft géén goeie naam op lange termijn, nog minder qua veiligheid. Ik ben benieuwd dat er na 5-6-7 jaar hordes kopers klaarstaan voor auto’s met batterijen waarvan de levensduur echt twijfelachtig is (als de eigenaar dagdagelijks aan snelladers gehangen heeft, is de auto rijp voor de sloop) – vooral dat effect, zou Uw heel ‘efficiency’ verhaal wel eens serieus naar beneden kunnen halen. Ik zeg hierbij niet dat EV’s geen toekomst hebben, maar qua batterijtechnologie is nog een behoorlijke weg te gaan terwijl een massa fans acteren alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Er zijn over Lithium-technologie wel wat verhalen te doen, van de weinig ecologische footprint tot high-end batterijen die amper een paar maand leven, en niet te vergeten, de veiligheidsproblemen waar de hulpdiensten enorm tegenop zien (maar zij worden ook de mond gesnoerd in deze kwestie, uit hun eigen gelederen vernomen nb.).
Haha.
Om nog maar te zwijgen over opladen van een EV.
Bij mijn in de buurt (straal van 500 mtr) is er geen laadpaal (6 stuks) meer vrij, staan permanent auto’s te laden.
Doe mij deze maar, de enige echte 500E
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_500_E
Zou er nu van uit Fiat nog steeds bij elk verkocht exemplaar geld bij moeten?
Pre-ordered :-)
De drie ‘speciale uitvoeringen’ zijn concept cars die in Geneve getoond zouden worden. Deze zijn niet te bestellen. Het persbericht was erg lang, ik weet het!
En nu maar hopen dat hiermee voldoende geld wordt verdiend voor een nieuwe Alfa….
Laat ‘m iets verder doorlopen in een 127 achtige achterkant, en dan kun je iets krijgen als deze concept:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/fiat-127-redesigned-for-the-21st-century-photo-gallery_7.jpg
Dit wordt toch gewoon de nieuwe 500? Alleen geïntroduceerd in een elektrische uitvoering. Of mis ik iets?
Dit is inderdaad de nieuwe 500.
Deze staat op een nieuw door FCA ontwikkeld platform voor puur elektrische auto’s.
Deze nieuwe 500 zal dus net zo min in een uitvoering met verbrandingsmotoren uitkomen als de Tesla Model 3.
Als je een 500 wil kopen kun je nog terecht bij de huidige 500 die nog jaren in Polen gebouwd blijft worden in de mild hybrid uitvoering.
Leuk autotje, knap retro en tegelijk modern design.
Like it
Booskijkers lol
Geef mij maar een Mercedes Benz 500E ipv die emotieloze én geruisloze hok