Wie zag dat nou aankomen?
Bugatti beëindigt de twijfel over de record-heisa en zorgt ervoor dat ze het helemaal officieel kunnen maken. De Bugatti Chiron die de 305 mph (490 km/u) aantikte op Ehra-Lessien was een pre-productiemodel van wat we nog konden verwachten. Vandaag presenteert het merk uit Molsheim de Chiron Super Sport 300+. Een logische naam: de Veyron die het record jarenlang had heette ook Super Sport (SS) en de 300+ staat natuurlijk voor het feit dat de auto een topsnelheid heeft van ruim over de 300 mph.
Wat meteen opvalt is de extra aerodynamische achterkant, het is daardoor een Chiron Longtail, zo je wilt. Verdere optische veranderingen vinden we in de scherper gelijnde voorbumper en de koolstofvezel carrosserie met oranje strepen. Dat laatste is een knipoog naar de Veyron SS, bovendien zullen andere configuraties naar wens mogelijk zijn. Ook ruilt de auto zijn centraal geplaatste pijp in voor een dubbele set dubbele uitlaten.
Onder de kap schuilt natuurlijk de 8.0 liter grote W16 met vier turbo’s, dit keer met nog eens 100 extra paarden. Dit is waarschijnlijk het bewijs dat die W16 op het toppen van zijn kunnen werkt, want de toename bij de Veyron SS was 199 pk (van 1.001 naar 1.200). Het totaal komt uit op 1.600 pk en dus die topsnelheid van 300+ mph. De auto rolt op speciale Michelins.
Verzamelaars die de Chiron SS300+ willen bezitten, moeten 3,5 miljoen euro meenemen. Overigens is deze privilege weggelegd voor slechts 30 personen. Tegen 2021 zullen de eerste de fabriek verlaten. Ook zal de auto te aanschouwen zijn op de IAA die morgen van start gaat, met de VAG preview night die vanavond al afgetrapt wordt.
RickB zegt
-edit: wordt aan gewerkt-
cavin zegt
Zo had de Chiron standaard moeten zijn imho… ik vind het een schitterende auto zo
baklava zegt
@cavin: inderdaad. Ik vind de standaard chiron totaal niet mooi. Dit is daarentegen prachtig.
cavin zegt
@baklava: die achterkant heeft me altijd een beetje tegengestaan…. maar ik vind dit erg geslaagd zo
Dutchdriftking zegt
Kijk, op deze manier vallen speciaaltjes wel mee…
lithiumion zegt
Zie ik nou een verschil in overhang aan de achterzijde, bij plaatje 3 en 5? En eerlijk; vind ik de overhang aan de achterzijde, het design niet ten goede komen. Maar ja met zulke monsterlijke specs, is vorm volgt functie noodzakelijk, waarschijnlijk
Loek zegt
@lithiumion: eensch, ik hoor een grote fanbase voor de Longtail Chiron hier en daar, maar ik vind de korte Chiron veel mooier. Beter in proportie. Ik vind de Speedtail ook niet zo en dat is jammer want verder (op detailniveau) is dat best een goed ontwerp.
mvdd zegt
@lithiumion: Ik vind de achterkant eigenlijk in beide gevallen niet bijzonder mooi. Ik had liever een dichte, afgeronde achterkant gezien à la Veyron.
autoriteit zegt
@mvdd: volledig met je eens. Ik vind de Veyron dan ook vele malen mooier dan de Chiron.
drdre1 zegt
@autoriteit: of een achterkant zoals de Regera, ietwat minder lomp.
autoriteit zegt
@drdre1: de Regera is inderdaad ook een mooiere auto dan de Chiron.
roberto zegt
@mvdd: vind de Chiron wel strakker, maar ik zag een foto van een Chiron die de roosters achter zilver (of wit) had gemaakt… dat had hij beter niet kunnen doen..
heer zegt
Wat een gaaf ding.
x1f48 zegt
Ja wat heeft meneer hennesey nu te zeggen
reactief zegt
@x1f48: Nog steeds hetzelfde. Deze productieversie heeft 1.600pk. Of de geteste Chiron ook 1.600pk ofwel 2.000pk had zullen wij nooit weten. Maar ze hadden wel meer aangepast, en vraag me af of dat alles ook op deze variant toegepast is.
gwnbmw zegt
@reactief: waarom zouden ze deze versie de 300+ noemen als ie geen 300 loopt?
reactief zegt
@gwnbmw: Tjaa. Waarom zou je zeggen dat de uitstoot lager is dan die daadwerkelijk is?
gwnbmw zegt
@reactief: omdat de uitstoot bij het testen ook lager was :)
kareljansen zegt
@gwnbmw: tja, wie zal het gaan proberen?
gwnbmw zegt
@kareljansen: top gear, the grand tour, schmee, en elk ander die zijn handen kan leggen op een exemplaar…
dromedaris zegt
@x1f48: wat heeft Koenigseggseggsegg te zeggen?
https://ibb.co/5BvR7fw
(Zo fake als wat wrs)
reactief zegt
Net als de Veyron wilt blijkbaar niemand de Chiron hebben… De enige reden dat ze dit doen, want vorig jaar riepen ze nog niets te zien in een recordpoging.
Dit zal wel het begin zijn van een eindeloze reeks speciaaltjes…
gebruikersnaam3 zegt
@reactief: de chiron verkoopt prima. Ik geloof dat er nog maar een paar slots beschikbaar zijn.
reactief zegt
@gebruikersnaam3: Na 3,5 jaar zijn er 400 van de 500 verkocht. Dat vind ik niet bijster goed.
Elk ander merk verkoopt in dit segment ongeveer direct uit.
Ja dit is nog duurder. Maar iemand die 1 miljoen neerlegt voor de zoveelste auto legt net zo makkelijk 3 miljoen weg.
MercMeister zegt
Een zetpil op wielen.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ben benieuwd wat deze in de lease kost.
ekidey zegt
@bmw2coupeeigenaar: Leasetarief geen idee maar met 22% bijtelling over 3,5 miljoen zal niemand hem privé gebruiken.
jpoers zegt
Sorry maar nee ik wacht wel op de ss310,69 versie. Nog een beetje peper in de turbos en opnieuw een record poging.
jippie zegt
Nou meneer Trust, deze wordt echt een rib uit je lijf.
jajeroenja zegt
Wie had dat verwacht, moederbedrijf komt met de naam SS…
Gulli zegt
“Euh meneer Bugatti, het moet een productiemodel zijn om het record te hebben.”
“Scheisse! Ok we maken er 30!”
“Euh meneer Bugatti, hij moest ook nog terug rijden voor een officieel record.”
“You have got to be kidding me…”
stalensnuitje zegt
@gulli: “Merde” ipv Scheisse ?
Gulli zegt
@stalensnuitje: ja mag ook ? Ik gok dat ze in Molsheim beide prima verstaan ?
rob5nismo zegt
En als de gelukkigen onder ons deze auto kunnen kopen staat deze stof te vangen met 300 in de garage
drdre1 zegt
Krijg je er nu nog een 3e sleutel bij om tot over de 300 te gaan? Want die sleutelbos wordt zo wel errug zwaar… ?
arhanso zegt
De 500 km/u grens komt dichtbij…
terazino zegt
@arhanso: Toch jammer dat ze dat record niet ‘gaan pakken’ zoals het nu lijkt.
birdboy zegt
Volgens Manny Khoshbin komt de SS juist niet in andere kleur configuraties, alleen deze zwarte met oranje strepen.