Potverdrie, echt niemand wil een elektrische auto huren.
De elektrische auto is met een onstuitbare opmars bezig. Mede met dank aan regelgevers, lijkt de auto met verbrandingsmotor na een dikke honderd jaar aan de laatste fase van zijn leven bezig. De EV heeft ook gewoon een paar objectieve sterke punten. Zo is een elektrotor vrij stil. Niet wat je wil in een sportwagen per se, maar in een middenklasser of luxe limo wel prettig. Daarnaast heb je de instant torque en zijn er geen lokale uitlaatgassen.
Mokerzwaar
De EV heeft echter ook nadelen. Ze zijn vaak mokerzwaar. Dat heeft zijn weerslag op de dynamische eigenschappen en het betere stuurwerk (los van keihard gaan in een rechte lijn). En ja dat opladen van een elektrische auto, dat blijft toch ook nog wel een dingetje. Er zal vast een keer een echt goede oplossing voor komen. Voorlopig is die er echter nog niet. Maar goed, als je nu een nieuwe auto koopt, kan je er bijna niet omheen dat een ICE over tien jaar misschien wel obsoleet is. Dan toch maar een EV kopen dus…
Niemand wil een elektrische auto huren
Bij het huren van een auto, is het echter andere koek. Je huurperiode is slechts beperkt en de toekomst daar maak je je niet druk om. Het gaat om de beste prijs en het meeste comfort wat je in de komende periode kan roggelen. En wat blijkt dan: helemaal niemand wil een elektrische auto huren.
Automobilwoche bericht op basis van data van huurplatform Billiger-Mietwagen.de, dat slechts 0,22 procent van de in Europa verhuurde auto’s een EV betreft. In het afgelopen jaar werd via het platform slechts 2.500 keer een elektrische auto gehuurd. Woordvoerder Frieder Bechtel claimt dat er in de Verenigde Staten, Spanje en Duitsland inmiddels genoeg aanbod is van elektrische huurauto’s. Doch de klanten zitten er gewoon (nog) niet op te wachten.
Vacanciones
Een geijkte reden om een auto te huren is bijvoorbeeld vakantie. En dan wil je nog minder graag dan anders hoeven aanklooien met het vinden van een laadpaal, waar je vervolgens ook nog eens veel te lang staat terwijl de keinders achterin beginnen te jengelen. Opvallend genoeg zie je in gebieden waar de laadstructuur extreem goed voor elkaar is, dat de EV ook meteen een stuk populairder is om de te huren. Een voorbeeld daarvan is de Balearen, waar juist veel EV’s verhuurd worden. Nou zal je op die eilanden natuurlijk ook niet zo snel een enorme actieradius nodig hebben natuurlijk…
Boulevard
Uit data van vakantiewoningverhuurtoko Holidu, is het elders op de wereld over het algemeen bedroevend gesteld met laadmogelijkheden voor elektrische auto’s bij vakantieonderkomens. In de buurt van het Comomeer, heeft 0,4 procent van de onderkomens een laadmogelijkheid. Bij de in Duitsland immer populaire Nederlandse kust houdt het ook niet over. Één procent van de vakantiewoningen heeft daar een voorziening voor snel laden. Mjah, dan ga je toch maar liever rondcrossen met een dikke benzine of diesel op de boulevard…Zeker omdat dat vaak ook nog eens niet duurder is.
Voor mensen blijkt een EV dus een beetje hetzelfde te zijn als het OV. Als het moet dan moet het, maar veel liever een auto op dinosap.
Bella Macchina zegt
Zelfs buiten het gebruik voor vakanties denk ik dat dat alles te maken heeft met het laden, een huurder heeft geen laadpaal thuis, waarschijnlijk ook geen laadkaart, kan dus niet goedkoop rijden en heeft dus enkel nadelen bij een elektrische auto.
wachma zegt
Fuck ev. I love my v8 :))
arta zegt
En toch zijn er ook bedrijven die alleen maar EV’s verhuren; https://nextmove.de/
Ik zou het ook niet direct weten als ik een road-trip door heel noord Amerika zou gaan maken of in een afgelegen gebied.
Maar in Noorwegen of in NL kan het prima. Als je een knappe auto voor een nette prijs kan huren zou ik zeker een EV overwegen.
okdoei zegt
“En wat blijkt dan: helemaal niemand wil een elektrische auto huren.
Automobilwoche bericht op basis van data van huurplatform Billiger-Mietwagen.de, dat slechts 0,22 procent van de in Europa verhuurde auto’s een EV betreft.”
Bij mij is “helemaal niemand” of sowieso “niemand” 0%.
jaapiyo zegt
Op zich ben ik dat 110% met je eens *kuch* maar het getal is zo ontiegelijk klein, dat ik het gebruik van de overdrachtelijke ‘niemand’ in dit geval op zijn plaats vind.
doublechevron65 zegt
@okdoei: inderdaad je bent tenslotte op vakantie. En waarom ook, d’r zijn toch voldoende “ploffers” in de aanbieding?
jje003 zegt
Als ik huur, huur ik om een stuk te rijden en er geen andere goede optie is binnen aanzienlijke tijd. Zo doe ik meestal Oost Duitsland naar Nederland en terug binnen 2 of 3 dagen. Ik kreeg die Golf achtige electrische auto, id3 of 4 ofzo. Heb twee keer kunnen laden op die 600km.. Het gedoe om bij ieder tankstation te stoppen en kijken of er laadpalen zijn is gewoon echt zwaar irritant, en als ze er zijn zijn ze vaak bezet door mensen die rustig een uurtje in de raststatte zitten te eten. Nooit meer! Ongelofelijk onding met vreselijk irritante hoge piep zogauw de ‘motor’ loopt.
Pascal zegt
Overdreven verhalen altijd. Gewoon een fatsoenlijke Tesla huren volgende keer; daar cross je zo heel Europa mee door en je hoeft niet eens op zoek naar laadplek want je navigatie pakt die vanzelf. Laadstops bij de Superchargers duren max 20 minuten, iedereen die er te lang staat betaalt direct een hoge ‘idle fee’ dus men vertrekt weer op tijd. Een ‘piep’ tijdens het rijden ook nog nooit gehoord. Vind ik al met al persoonlijk toch een andere ervaring dan met die VW-meuk. Ik rijd zelf regelmatig naar Italie voor werk. Bevalt top, ik doe daar welgeteld 1 uur langer over dan met een ICE (die ik gewoon nuttig besteed door even wat mails te doen of de benen te strekken).
petroldrinker zegt
Nou, van die paar keer dat ik lange afstanden heb moeten doen in een duracell, is het bovengenoemde toch ook echt mijn ervaring hoor, niks zo irritant als met een EV op reis te moeten.
Feit dat je die piep niet hoort, wellicht te maken met je leeftijd?
Pascal zegt
Gezien je aversie tegen vooruitgang schat ik je eerlijk gezegd een stuk ouder in dan ik ;)
Die hoge piep valt jullie vast op omdat het in een EV zo lekker stil is. Ik zou maar even naar de KNO arts gaan om te laten checken op tinnitus.
alassad zegt
@Pascal: bullshit. Rij zelf ook tesla maar dat verplichte laden onderweg went maar niet.
citrorob zegt
Precies de mensen die een EV snappen hoeven geen EV te huren. Want die hebben er al één. Randdebielen die het niet snappen huren een EV van een “premium” ICE merk om er dan achter te komen dat die heel slecht gebouwd zijn, geen bereik hebben en tot slot geen fatsoenlijk laad netwerk hebben.
Ze krijgen dan door hun achterlijke keuze hun idioten vooroordeel bevestigd.
De old auto fabrikanten doen dit kennelijk bewust want er is er niet een is die geld kan verdienen op hun EV’s.
Ze willen dan eigenlijk ook geen EV’s maken en verkopen.
wessel04 zegt
Mooie bevestiging dat iedereen die roept dat we elektrisch moeten rijden vanwege het milieu dus hypocriet is. Zij laten hem blijkbaar ook allemaal staan als het ze beter uitkomt.
vaakbenjetebang zegt
2wessel04: En hoe volgt deze boude conclusie precies uit de genoemde statistiek? Is het niet veel voor de hand liggender dat mensen die het milieu zo belangrijk vinden uberhaupt geen auto gaan huren?
baardmijt zegt
@vaakbenjetebang: of ze hebben er een en huren in de vakantie een dikke diesel omdat de range tekort schiet.
spidertje zegt
Ik herken dit beeld helemaal niet, sinds corona wordt mijn Kona elek met regelmatig verhuurd. Sterker, is bij een aantal mensen juist zeer populair zon elek auto.
W115 zegt
Vraag en aanbod. Voor 10 eu per dag staat er zo een rij met geïnteresseerden.
vaakbenjetebang zegt
En die Amber-auto’s dan? Daar zal vast een paarse broek van roepen dat het carsharing is, of MAAS – maar onder de streep zijn het huurauto’s. En ik zie er verdomd veel rijden.
Maar jeetje, een platfom dat ‘billiger Mietwagen’ heet. Schraler wordt het niet, toch? ‘Billig’ heeft nog altijd de connotatie van laaggeprijsd vanwege matige kwaliteit.
bmw1cabrio zegt
Huurders zijn vaak op onbekend terein waar ze een auto huren. Kleine kans op een laadpaal bij de huisjes/hotels en geen ervaring met electrisch rijden, maakt dit mensen natuurlijk vrij onzeker. Snap wel dat je voor gemak kiest.
Pascal zegt
Ik rij zelf EV, maar als ik op vakantie zou willen huren in bijv. Griekenland, Italie, Oostenrijk of wat dan ook dan neem ik ook nog even geen EV. Precies wat je zegt; onbekend terrein, gegarandeerd nog geen laadplaats bij je slaapplek en doorgaans een slechtere laadinfrastructuur dan Nederland.
HZW zegt
We moeten naar een toekomst, waar onder elk parkeer vak een “inductie laden” voorziening zit.
Laadpalen is ook een tussen oplossing zonder toekomst, je kan natuurlijk niet de hele stad vol zetten met laadpalen met daar aan vast allemaal auto’s met laadsnoeren.
karhengst zegt
Een kabel is efficiënter en effectiever. Zonde van de verloren energie.
maotje zegt
@HZW: ik zie meer een toekomst voor me waarin de accu onder de auto zal worden verwisseld. En je dus een huurcontract heb op de accu. Dit systeem is in china al in bedrijf.
sonnybonds zegt
Ja een accu verwisselen dat lijkt me een mooie oplossing. Hier bij mij een Renault zoe om de hoek te huur maar die staat vaak met een lege accu… Er zijn ok weinig oplaadpalen.
Richmond zegt
@maotje: heeft Renault geprobeerd met de fluenze, was geen succes. Me mensen zitten daar niet op te wachten
maotje zegt
@benja01: zo’n ontwikkelimg moet je ook aan chinezen overlaten. Niet aan de fransen.
rutgerg zegt
En hoeveel % van het wagenpark van de verhuurders is ev..? Ligt daar misschien de oorzaak. Ik huur vaak bij sixt en alamo maar daar zie ik in t aanbod maar sporadisch een ev voorkomen. En dat is dan vaak ook nog een bmw i3 ofzo… niet de meest praktische dus.
Richmond zegt
@rutgerg: kip en ei. Geen aanbod zonder vraag. Geen vraag zonder aanbod. Als verhuurders zien dat het nog niks oplevert investeren ze er niet in
petroldrinker zegt
Goedzo, ook niet zo heel raar, je wilt op je vakantie niet meoten zoeken en rekening houden met waar je naartoe kan ivm de range en of je er wel kan laden, en is r 1 in het dorpje, staat er wel een rij met mensen die hem ook willen gebruiken, compleet kansloos dus die duracell konijnen, ondingen zijn het gewoon.
Pascal zegt
Op plekken met een slechte laadinfrastructuur is het (nogal vanzelfsprekend) kansloos. Maar het hele jaar Nederland rondcrossen terwijl je thuis kan opladen? Dat gaat meer dan perfect.
HzR zegt
Ik zou het vooral niet zien zitten omdat je bij een verhuurder nooit zeker weet wat je krijgt en of ik dan een hele rits pasjes nodig heb om te laden. Zover ik weet zijn er weinig laadstations waar je gewoon met een credit card kan betalen. Kun je nog langer zoek naar iets dat werkt.
Redrum zegt
Zegt ook niet zo heel veel natuurlijk. De eerste EV die ik tegenkom was voor een week 742 euro. (Polestar)
Dan zit je al in een leuke categorie. (Start bij 248 euro) + op vakantie zou ik nu ook niet direct een EV gaan huren.
Maar goed niemand wil een EV….🥱
Diesel Rocks zegt
EV is gewoon een hype en niche. Een EV koop of lease je alleen als je vooraf weet welke ritten je steeds weer gaat maken en je nooit verrassingen verwacht. Als je mobiliteit zoekt bij een dynamisch leven, dan blijf je weg bij een EV. En op vakantie pak je gewoon een dikke diesel, 1000 kilometer rijden, 3 minuten pauzeren en weer 1000 kilometer voor de boeg. Niks omrijden om te zoeken naar een stopcontact. Wonderbaarlijk vooruitstrevend eigenlijk, zo’n mobiele energiecentrale voorin.
Pascal zegt
@diesel435d Voor mij is het voldoende dat m’n auto altijd ‘ready to go’ klaar staat met 400km range; waarmee ik met het grootste gemak heel Nederland plat rij maar ook binnen 5,5 uur in Parijs kan staan als ’t moet. Ik lees net dat dit betekent dat dit onvoldoende mobiliteit is bij een dynamisch leven. Dat is wel even een teleurstelling! Het is overigens vooral wonderbaarlijk inefficient en op de lange termijn onhoudbaar, iedereen z’n mobiele energiecentrale voorin. Als dat echt zo geweldig was dan bleven we daar immers wel bij.