Geloof het of niet, in China is de Volkswagen Jetta een gewild statusobject. Duitse merken zijn daar sowieso erg succesvol, tussen alle Chinese automerken worden de Europese auto’s namelijk gezien als een puur statussymbool. Volkswagen profiteert daarvan met de Jetta. Het is nu bekend geworden dat deze Jetta de meest populaire auto van China is!
Een jaar geleden werd al bekend dat de Chinese Volkswagen-fabriek de miljoenste Jetta had geproduceerd, dit succes lijkt nog even voort te duren (via germancarblog).
Leuk detail is het modellengamma in China: er worden vele Volkswagens geleverd die in Europa niet leverbaar zijn. Kijk maar eens op de Chinese site van Volkswagen.
Rob USA zegt
Gelukkig moeten ze nog veel leren daar in China :) Een statussymbool hahahaha
Fuego zegt
De Jetta was een echte familiewagen… Leuk om te weten dat de Santana ook nog steeds verkocht wordt.
Olle zegt
Veel merken hebben in China andere modellen. Peugeot heeft daar bijvoorbeeld een 307 in sedan uitvoering en Opel een Corsa in sedan uitvoering. Sedans zijn daar populair!
martin zegt
‘Leuk detail is het modellengamma in China: er worden vele Volkswagens geleverd die in Europa niet leverbaar zijn.’
de volkswagen polo jinqing.jinqu :P lol
LC zegt
‘Leuk detail is het modellengamma in China: er worden vele Volkswagens geleverd die in Europa niet leverbaar zijn. Kijk maar eens op de Chinese site van Volkswagen.
Werd de VW Gol niet op de Europese markt geintroduceerd als een Seat Ibiza
Larrs zegt
Stond er jaren geleden niet een keer in de Autoweek dat Porsche daarginder niet een goedkope sedan op de markt had? Alleen dan onder een andere naam dacht ik.
W!d zegt
ik vind die gol wel lijken of de oude polo coupé
Jan zegt
echt gek, de GTI is een apart type, Bora is een bewerkte golf IV, golf zelf is dan weer de IV, de superb hier is daar een passat ongeveer, echt wel cool om zien die site
Mark zegt
In Afrika rijden Golfjes I met Golfje II trekjes en Fabiadash rond, VW Chico oid.
rembo1987 zegt
en de golf V is alleen als gti verkrijgbaar? en de bora hs en de golf zijn hetzelfde?
snap er niks meer van :'(
paul zegt
Ook leuk detail is de Peugeot 206 a la Citroen C2 (www.citroen.com.cn)
Rick zegt
Hij heet daar Santana!
Rick zegt
http://image2.sina.com.cn/qc/photo/santana3000-zl/U265P33T148D25619F2100DT20040301101442.jpg
http://image2.sina.com.cn/qc/photo/chaoyuelive/U98P33T148D25822F2100DT20040302125740.jpg
http://image2.sina.com.cn/qc/photo/chaoyuelive/U98P33T148D25821F2100DT20040302125702.jpg
http://image2.sina.com.cn/qc/photo/chaoyuelive/U98P33T148D25844F2100DT20040302131223.jpg
Rick zegt
Kug kug neem mij niet kwalijk hij lijkt er echt sprekent op vind ik maar die jetta is toch net even anders dan de jetta bij ons!
DeAutogids.nl zegt
Nee, de Gol is geen Ibiza en ook geen Polo maar een door Volkswagen do Brazil zelf ontwikkelde wagen. Aanvankelijk een rare hybride tussen een kever en een Golf.
De door Mark genoemde Golf is gemaakt in Zuid Afrika.
@Rick, ja het front is een tikje anders, maar de achterzijde is toch duidelijk.
Pier zegt
In Shanghai is elke taxi een Santana, heb er vaak in gezeten en de beenruimte is werkelijk riant! Alleen is de kwaliteit wel erg matig van die dingen. Heb ook wel in die jetta’s gezeten, echt wel een beetje weemoed want mijn vader had vroeger een (destijds) nieuwe ’86-er jetta 1.6 in de superhippe kleur wit! En dan ook nog 3-deurs, lekker sporty ;)
Stefan Schuilenburg zegt
Grappig dat de Bora etc ook al een update hebben gehad. Het blijft een vreemd gezicht, zo’n hoekige auto als de Jetta met bijv. moderne koplampunits. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Fiat Uno (die nog steeds geproduceerd wordt in Brazilië).
Kevin zegt
Ik vond die Gol wel wat weg hebben van een Rover 200, en die Santana een oude Ford Taunus? Wel komisch dat zulke verouderde modellen daar gewoon als ‘state of the art’ wordt verkocht :D
Appelflap zegt
K kon me nog herinneren dat die jetta’s hier gewild waren om hun ongelofelijke zuinigheid (4 op 100). Erg zuinig voor een 20 jaar oude auto :)
MrShifra zegt
In Irak was het de VW Passat 1.6 (B2 platform)… :D
En het werd de ‘Braziliaanse’ genoemd, omdat het volgens mij in Brazilië werd geproduceerd.
tycho zegt
Het ontwerp van de Gol komt inderdaad uit Brazillia maar hij wordt ook hier gemaakt, driedeurs en vijfdeurs.
De Golf V GTI heet hier GTI omdat ‘ie uit Duitsland wordt gehaald. De Golf IV wordt hier gemaakt.
De Passat is een Skoda Superb met Volkswagen-badges en wordt hier gemaakt. De Skoda Superb wordt hier trouwens sinds kort ook gemaakt.
De Bora is een Golf 4 met een kont en wat doorontwikkeld, hier gemaakt. De Bora wat hier al op de markt voordat de Golf 4 kwam, Chinezen houden idd van sedans.
De Sagitair wordt speciaal voor de Chinese markt hier gemaakt, is gebaseerd op de Golf V en heel luxe uitgevoerd.
En sinds kort hebben we hier de VW Megotan, hier gemaakt. Da’s de auto die in Europa Passat heet, staat nog niet op de vw-china site.
Alle Santana en Jetta modellen worden nog steeds hier gemaakt. Er is ook nog een Passat station-wagon, die wordt vooral verkocht aan de overheid.
De Polo, Caddy en touran worden allemaal ook hier gemaakt, alleen de Phateon, Toureg, New Beetle en GTI komen uit Duitsland.
Rick zegt
@Tych ik snap jouw niet jij zegt dat de Caddy, polo, hier worden gemaakt maar de pheaton en toureg niet die worden hier gemaakt ik snap er geen reet van wat er allemaal staat! leg het is duidelijk uit man!
Mizze zegt
De jetta is dan ook een prachtige auto,
hij is klassevol en zeker niet duur.
Ook is er een hele grote kofferruimte dus is de wagen voor een familie met klasse :)
Joezoef zegt
@Rick,
Het lijkt er op dat tycho in China zit, dus waar tycho ‘hier’ schrijft bedoelt hij ‘China’. Als je dat weet is het best een duidelijk verhaal hoor. ;-)
H.J. Vaesen zegt
@ Mizze
Kom op hey, even twee benen op de grond. Het moge duidelijk zijn dat de Jetta een net-niet Passat is. En de Passat is op zichzelf al net-niet. Dus eigenlijk is de Jetta het héélemaal niet.
Een model dat tussen twee klassen in zweeft vind ik zoiezo raar. Als ik dan toch voor een smakeloze VOLKSwagen zou moeten kiezen, dan maar een goed uitgeruste Golf.
Mizze zegt
@ H.J. Vaesen
Toch raar dat VOLKSwagen zo goed verkoopt niet?
Rick zegt
@JoeZoef dat is het een overduidelijk verhaal ja dank je!
H.J. Vaesen zegt
@ Mizze
Helemaal niet, er zijn nu eenmaal veel meer ‘doorsnee’ mensen.
Mizze zegt
Die doorsnee mensen willen gewoon wat klasse voor een betaalbare prijs.
En dit vinden ze nu eenmaal terug bij Volkswagen.
DafMaf zegt
Even iets taalkundig. Waarom ‘meest populair’? ‘populairste’ is beter.
citrofiel evil twin zegt
Ja in china verkopen sedans goed ze zouden daar beter de vw polo sedan van in zuid afrika importeren!
Rick zegt
Die polo heet daar “Polo Classic!”
[IMG]http://www.vw.co.za/assets/downloads/wallpapers/PoloClassic-01-1024.jpg[/IMG]
Rick zegt
Go… weer mis volgende keer gewoon de link plaatsen!
Chief_S5 zegt
Ik ben er trots op om te zeggen dat wij eentje uit 1990 hebben gehad! :D (Helaas Total Loss, stelletje blinde kippen..) :(
kor zegt
rare jongens die chinezen hebben ze een oud model golf.
vind de helft er een beedje oudbollig uit zien