Of hoort dat bij de charme van deze seventies Corolla?
Alsof ie zo zijwaarts uit Fast & Furious: Tokyo Drift komt gereden. Zo kijkt deze Toyota Corolla van de E30-gerenatie je aan. Daar zorgen zijn dikke koets, semi-slicks en race-interieur onder andere voor. Je kunt deze dikke Toyota Corolla nu kopen op Marktplaats, maar realiseer je wel wat er onder de motorkap ligt.
Ondanks dat de Toyota behoorlijk agressief overkomt, valt het vermogen zeker niet in dezelfde categorie. De Toyota is een Corolla van de derde generatie. De productie van deze lijn begon in 1974. Drie jaar na de start is dit exemplaar gebouwd. Spoel helemaal door naar 2022 en je komt de datum tegen waarop de Corolla voor het eerst in Nederland is geregistreerd. In die tijd zijn er 65.240 kilometer mee gereden.
Aanpassingen aan de Toyota Corolla E30
Wat mij het eerst opviel, waren de uitgeklopte wielkasten met popnagels. Daarnaast is er een bumperlip en Nanking-semislicks. De Corolla staat wat dichterbij de grond dankzij een Greddy-schroefset op de vooras en bladveren achter. Aan de binnenkant zit achterin een rolkooi en voorin twee kuipstoeltjes. Sturen gaan met een Nardi-sportstuur enen je zet jezelf vast met een vierpuntsgordel.
Tja, dan eindelijk dat motortje. Het originele 1.2 viercilindertje ligt nog altijd onder de motorkap. Deze krachtbron pompt er maar 56 pk uit. Da’s niet om over naar huis te schrijven, maar op een auto met een rijklaar gewicht van 985 kilo (voor de aanpassingen) voelt het waarschijnlijk niet als zo weinig. Toch adviseert ook de verkoper om het viercilindertje in te ruilen.
Mogelijke ruilmotoren
Volgens de dealer zou je het blok moeten inruilen voor een 4AGE met dubbele carburateurs. JDM-kenners kennen deze motorcode natuurlijk van buiten. Dit is een 1.6-liter viercilinder die zalig klinkt en 7.600 tpm kan halen. Het zestienkleppertje produceert – afhankelijk van de generatie – tussen de 112 en 140 pk. Er is ook een versie met 5 kleppen per cilinder die maximaal 165 pk eruit pompt. Daar doe ik een modernere suggestie bij: de G16E-GTS aandrijflijn van de GR Yaris.
De Toyota Corolla E30 met strakke looks staat op Marktplaats voor € 17.950. Breng jij een bod uit bij verkoper E&S Automotive?
chimaera zegt
Ik denk dat 56 pk al vlot aan zal voelen in zo’n wagen als dit.
Zijn die blokken niet te kietelen?
tenaci zegt
2JZ?
bierbuik zegt
Een gekielde 4 cilinder zal al waanzinnig klinken en rijden in zo’n lichte auto, maar wellicht is dit wat vloeken in de kerk, een RB20DET zal dit wel een leukere auto maken.
ouwedibbes83 zegt
Is dat geen Nissan-blok? Denk dat een hoop liefhebbers dat toch een beetje vloeken vinden in een Toyota. Alsof je een BMW-blok in een Benz legt…
drdre1 zegt
Geweldige auto dit. Een wat dikkere (niet te) zal hem wellicht goed doen en dan nog een mooie uitlaat erbij.
Gulli zegt
Als je dan toch een volbloed Toyota-blok erin wil leggen pak dan meteen de B58B uit de Z4 😋
Wel even wat chassisbalken kruislings aan elkaar vastmaken om wokkelvorming te voorkomen.
dilbert zegt
3S-GE BEAMS of een 3S-GTE zal zeker “genoeg” zijn
Puh zegt
Ik zou er een alfa romeo v6 inbouwen uit de jaren 90.
fanboy zegt
Dubbele carburateurs? 4AGE is een vroeg injectieblok.
Ik heb hem ook uit ’85, 1.6 met tegen de 130pk en bijna 8000rpm. Dat gaat heel lekker op dit gewicht.
Ja het kan allemaal sneller tegenwoordig maar zo’n 1.6 in dit gewicht rijdt al echt fantastisch. Eventueel met korte 6 bak maar weet niet of dat lukt met rwd bak (wel met fwd/mr)
Robert zegt
Da’s ook meer dan genoeg, 130 pk in zo’n licht wagentje. De door de auteur gesuggereerde aandrijflijn uit een moderne GR Yaris is m.i. complete overkill, nog naast de
problemenuitdagingen die de inbouw van zo’n hypermodern blok met zich zal meebrengen.De verkoper heeft nog wel meer van dit leuke spul staan trouwens; als je meer van de jaren tachtig bent dan van de jaren zeventig, zoals ik, dan opteer je misschien voor een compleet gerestaureerde Mitsubishi Starion met widebody kit, 2,6l turbo en handgeschakelde vijfbak. Hebb0n!
fanboy zegt
@Robert: Ja ik hou zeker van het jaren 80 spul.
Ik heb ook een MR2 uit 85 met de 4AGE, dus 130pk op 1000 kilo. Ik denk in de praktijk dat deze Corolla lichter is.
Niet perse sneller, want de mr2 trekt goed op ook in de regen
Joris24 zegt
Een leuk motortje mag er wel in ja, ik ben niet zo’n purist maar ik zou zeggen ga voor een 1.6 of 1.8 turbo blokje met +/- 175 pk voor een zo klein mogelijk turbogat. Zal wel vloeken in de kerk zijn. Maar verder is dit autootje toch wel echt sjiek zo vind ik. Lekker overdreven maar toch authentiek.
scoobyej20 zegt
Heel gaaf ding! Ik zou zeker voor de 4AGE 20V Blacktop gaan, heb deze ooit in mijn Corolla gehad en dat liep erg goed. Kelken erop en schreeuwen tot de 8400 rpm