Casting is iets wat je niet mag onderschatten.
Ondanks dat we allemaal fijnproevers zijn als het gaat om de betere arthouse films, is zo’n Fast & Furious af en toe lekkere afwisseling. Bij voorkeur in de bioscoop, zodat je nog beter kunt zien hoe Vin Diesel en de zijnen alle regels van de Natuurkunde en logica aan hun laars lappen.
Tegenwoordig zijn het een soort superhelden-films, waarbij een groep vrienden hoogst illegale praktijken uithaalt. Het begon echter als een film over de Amerikaanse tuningscene eind jaren ’90. Destijds wist men nog niet hoe groot de impact van deze films zouden zijn. Gelukkig was de casting qua auto’s uitstekend. Denk bijvoorbeeld aan de Toyota Supra, een van de best gekozen auto’s, net als de Charger van Dominic Toretto.
In deel twee kwamen kwamen er meer sponsoren om de hoek kijken. Want werkelijk niemand had het goede idee om een Mitsubishi Eclipse Spyder GTS te gebruiken in de daadwerkelijke tuningscene. De Eclipse was rond die tijd een soort Mustang uit Japan, een basis-Mustang welteverstaan. Gelukkig kreeg Paul Walker een Lancer Evo VII mee, een auto die destijds níet werd geleverd in de VS.
Dat was ook het geval met zijn Skyline, die je in de openingscene ziet. Mede dankzij de Skyline werd de autoliefhebber toch een beetje blij. Het had veel erger kunnen aflopen, want Motor Authority laat weten dat het weinig had gescheeld, of het was géén Nissan Skyline GT-R geworden. Universal Studios wilde namelijk dat Brian O’Conner een, jawel, Dodge Neon SRT-4 zou rijden.
Ronde die periode was de SRT-4 net uitgekomen en Dodge was aan het kijken om de auto wat extra exposure te geven. Technical Director Craig Liebermann stak er gelukkig een stokje voor. Volgens Liebermann (die meewerkte aan de eerste drie delen) was de eenvoudige Dodge Neon niet de goede auto. De Nissan Skyline die gebruikt is in 2 Fast 2 Furious was zijn eigen auto. Tegen zijn zin in, werd de auto gespoten in grijs met blauwe strepen, waar eigenaar Liebermann het niet mee eens was. Maar liever dat dan Dodge Neon.
Na de film heeft hij de auto verkocht. Niet omdat hij het van plan was, maar het bod was dermate hoog dat hij het aanbod niet kon weigeren. De toenmalige eigenaar heeft de auto zwart gespoten. We zeggen toenmalig omdat de auto onlangs weer verkocht is. De huidige eigenaar wil de auto weer helemaal terug in de staat brengen zoals je deze kan zien in 2 Fast 2 Furious. Maar de auto begon zijn leven in de kleur Bayside Blue, te zien op de onderstaande foto.
Fotocredits: Universal Studios.
MrSkyline zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
Voor zover ik heb begrepen is die 2.4 turbo uit de srt4 een ontzettend sterke motor waar je heel veel vermogen uit kunt halen. Ideaal voor stoplichtsprintjes zoals in de film dus.
Mas zegt
@lekbak: Klopt inderdaad.
Stefje zegt
@lekbak: doet niks af aan het feit dat dat ding het sexapppeal van een kikker heeft.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Klopt, maar laten we eerlijk zijn, de Skyline is toch meer iets wat aanzet tot dromen?
lekbak zegt
@dutchdriftking: absoluut. Maar komt dat omdat die skyline zelf zo vet is, of komt het ook heel erg omdat die skyline deze rol in de film heeft gespeeld? Het zou me niet verbazen dat, als de srt4 deze rol had gehad, dit een veel populairdere auto was geworden en die nu ook een cult status had gehad.
Desalniettemin, doe mij maar een skyline!
fanboy zegt
@lekbak: Ja de Supra en Skyline zijn, vooral in de US, wel gehyped door deze film. En de Skyline mochten ze daar niet eens hebben vanwege de 25 jaar regel. Het had de Dodge ook wel wat geholpen lijkt me.
Maar ik denk dat de Skyline en Supra anders ook wel populair genoeg waren geweest. Het was de jaren 90 waarin sportwagens van Ferrari e.d. kwamen, totdat je ze er ineens uit kon rijden met een Toyota of een Nissan. En de tuningswereld was er natuurlijk allang, want daar is de film juist op gebaseerd.
RiKe zegt
@lekbak: En heeft voorwielaandrijving, dus je kan er geen klap mee met die verouderde techniek. Dan sta je bij het stoplicht alleen maar banden te roken terwijl de bestuurder van de andere auto al thuis op de bank z’n (in de tussentijd) maaltijd zit te verwerken
lekbak zegt
@rike: komop zeg, die gasten zetten dan gewoon de auto in z’n achteruit en winnen de race op die manier!
RiKe zegt
@lekbak: Net als de snelweg scene met de gele EVO in z’n achteruit….je hebt een punt
davelepeef zegt
@rike: ik zie alleen maar een plus, zo kunnen ze voordat ze daadwerkelijk rijden al beginnen met schakelen…
dutchneon zegt
@rike: verouderde techniek? op de srt-4 zat vanaf 2004 al een Quaife diff. niks verouderds aan.
Niet voor niets dat de srt-4 in 2005 in alles tests, waarin alle voorwiel aangedreven auto’s mee deden die op dat moment geleverd werden, met afstand de snelste was. En dan heb ik het dus over een rondje circuit!
breakingpoint zegt
Wat ik niet snap is dat je de hoofdprijs betaalt voor een film relic, om ‘m vervolgens volledig te overspuiten in het zwart. Dan heb je toch geen claim to fame meer??
bottles zegt
@breakingpoint: Ging er in dit geval volgens mij voornamelijk om dat die specifieke Skyline 1 van de weinige volledig legale R34 exemplaren in de US was/is. Craig vertelt er zelf graag over op YT of Insta ?
stephane8200 zegt
@bottles: de donkere dagen van Motorex en Skylines.
jasbelle zegt
@breakingpoint: R34’s waren toen (en zijn nog steeds technisch gezien) niet verkrijgbaar in Amerika vanwege de 25 jaar of ouder import regeling. Vandaar dat er grof geld voor een legale werd betaald.
rikus zegt
De R34 van Graig Lieberman was in 2002 nog zwart, daarna blauw, verkocht/verhuurd aan Universal, en zilver gespoten. Na de films is de auto weer in handen gekomen van Graig, en hij heeft hem weer blauw gespoten. Uiteindelijk is ie verkocht en weer zwart gespoten. De Supra in de eerste film was trouwens ook van Graig Lieberman.
kevindb zegt
@rikus: De Supra die was geel, en is voor de eerste film overgespoten in het oranje. Voor de 2e film werden bijna alle gebruikte Supra’s weer gebruikt. De blauwe Nissan Maxima van Vince in de eerste film was overigens ook van Graig Liebermann. Dus 3 van zijn prive auto’s zijn gebruikt in de films.
rikus zegt
@kevindb: klllllopt.
jasbelle zegt
Het youtube-kanaal van die Liebermann is ook zeker een aanrader. Heeft veel interessante verhalen van achter de schermen van de Fast and Furious films.
dutchneon zegt
@willeme: ik begrijp ook wel dat de srt4 niet bijster veel sex appeal heeft…. maar je plaatst midden in het artikel dan ook nog de srt design concept car uit 2001, die heeft niet de juiste luchthappers en velgen.
Je zet daarnaast wel een zeer duidelijk getunede skyline… plaats dan op zn minst ook een stage 3 geleverde SRT-4 die je gewoon af fabriek kon bestellen. Die is inclusief sterkere anti roll-bars, instelbare vering incl. verlaging en 330pk aan de wielen door de grotere turbo.
Met die auto die op dat moment voor $24k af fabriek te koop was, had je zowel de Eclipse als de Lancer het snot voor de ogen gereden.
anthwan zegt
Lekbak. met FWD stoplicht sprintje doen? Haha amateur.
Btw de “skyline in de Fast & Furious was een gt dus niet met de rb26 motor maar de 2.5 en geen Awd maar Rwd ivm het budget en op tv zie je het verschil toch niet.
dutchneon zegt
@anthwan: de srt4 is nogsteeds de snelste fwd in de sprint en zeker in 2003 toen het ding uitkwam… er was toen vrij weinig betaalbaar snel spul. 5.4s naar 100 was in die tijd vrij rap zeker voor een fwd