
Nissan maakt eindelijk de Nederlandse prijzen van de Ariya bekend. Maar dat betekent niet dat de auto al leverbaar is.
In tegenstelling tot sommige andere Japanse merken was Nissan er vroeg bij met EV’s. Elf jaar gelden kwamen ze al met een volledig elektrische auto, die ook van de grond af als EV was gebouwd. We hebben het dan over de Nissan Leaf, die inmiddels al aan zijn tweede generatie bezig is.
Gloednieuw platform
De Leaf is inmiddels niet meer helemaal state-of-the-art, dus het wordt tijd voor wat nieuws. Daarom komt Nissan met een gloednieuw model op een gloednieuw platform: de Ariya. De onthulling van deze auto is al anderhalf jaar geleden, dus het kan zijn dat je de Ariya alweer was vergeten.
Varianten
Een kleine opfrisser kan daarom geen kwaad. De Nissan Ariya is de eerste auto op het kersverse CMF-EV-platform, waar ook de Renault Mégane E-Tech op komt te staan. Er is voor ieder wat wils, want Nissan levert de Ariya in vier varianten:
- 63 kWh Advance: 217 pk, 360 km range
- 87 kWh Evolve: 242 pk, 500 km
- e-4orce 87 kWh Evolve: 306 pk, 460 km
- e-4orce 87 kWh Performance: 394 pk, 400 km
Prijzen
Dit wisten we allemaal al in juli 2020, maar nu kunnen we eindelijk ook de prijzen melden. De instapper is er vanaf €47.390. De 87 kWh Evolve (de versie met de grootste range) is er vanaf €56.390. De e-4orce versies met twee elektromotoren kosten respectievelijk €61.390 en €66.390.
Concurrentie
Voor de vergelijking met de concurrentie pikken we de 87 kWh Evolve-versie eruit. Dit is de goedkoopste versie met de grotere accu en tevens de versie met de grootste actieradius (500 km). Dat klinkt interessant, maar er zijn concurrenten die een betere deal hebben. De ID.4, de Enyaq en de EV6 bieden meer range voor minder geld. De Ioniq 5 heeft weliswaar een kleinere actieradius en minder vermogen, maar die is wel ruim 10 mille goedkoper. En dat terwijl het een grotere auto is.
- Hyundai Ioniq 5 73 kWh Style (217 pk, 481 km): €45.505
- Volkswagen ID.4 Pro (204 pk, 520 km): €45.865
- Skoda Enyaq iV 80 (204 pk, 510 km): €50.090
- Kia EV6 Plus 77,4 kWh (225 pk, 528 km): €52.095
- Nissan Ariya 87 kWh Evolve (242 pk, 500 km): €56.390
Leverbaar?
We zijn inmiddels anderhalf jaar verder sinds de introductie, dus de Ariya zal zeker per direct leverbaar zijn? Daar lijkt het wel op als je het persbericht leest, want Nissan zegt: “deze zomer in de showroom.” Je zou bijna denken dat Nissan dit persbericht al heel lang op de plank had liggen. Wat ze dus bedoelen is “volgende zomer”.
Met de vierwielaangedreven versies is Nissan helemaal rijkelijk laat, want die komen pas in het najaar van 2022. De Ariya is alvast te reserveren, maar deze auto ga je dus voorlopig nog niet tegenkomen in Nederland.
Beetje duur, zeg maar te duur
Die dure performance met maar 400 km. range koopt natuurlijk niemand, range blijft toch belangrijk op een EV.
Ze hadden er misschien ook beter een Infinity badge op kunnen plakken voor deze prijzen.
Hoe jammer het ook is voor Nissan dat ze met deze prijzen de plank helemaal misslaan het is wel fijn om tussen de overdosis aan Max Verstappen artikelen weer eens een gedegen artikel over een auto te zien met daarin een goed uitgevoerd onderzoek naar de positie van de auto in de markt.
Is de enyaq effectief duurder dan de id4? Dat is raar. Is er zoveel standaard geleverd? De Ariya ziet er wel ok uit, maar het is het prijsverschil niet waard.
Ik vraag me af hoe groot de prijsverschillen zijn als elke auto een gelijke uitrusting heeft.
Hij ziet er ook uit alsof ie in 2014 op de markt had moeten komen.
Pffff, wat een geld.
Beter laat en goed als snel en slecht.
Zoveel als ze voorliepen met de leaf is het hier precies het tegenovergestelde.. De concurrentie heeft het op dat vlak net iets beter voor elkaar qua productie en prijs. Jammer voor Nissan, maar ik denk niet dat we deze massaal op de weg gaan zien.
Lijkt mij geen succes worden met deze prijzen gezien de concurrentie!
Hoezo zijn ze er laat mee?..
Volgens mij zitten we nog middenin de energie transitie! Dus of een EV aankomend jaar of de jaar daarop uitkomt maakt helemaal niets uit.
Vind de design niet zo top als de Kia’s en Hyundai’s maar wel beter dan wat VW of MG laten zien!