Slecht nieuws voor diegenen die hopen dat Max Verstappen dit jaar kampioen wordt: teamgenoot Danny-Ric geeft aan dat zijn team momenteel tekort komt op Ferrari.
En ja, natuurlijk worden er op dit vlak ook spelletjes gespeeld in de F1. De favorietenrol bij iemand anders neerleggen en zo de druk een beetje van de schouders afhalen, je kent het wel. Christian Horner liet zich bijvoorbeeld ontvallen dat in zijn ogen Lewis de duidelijke favoriet is om er met de rijderstitel vandoor te gaan. Lil’ Lewis op zijn beurt legt de favorietenrol graag neer bij Ferrari. Het is eigenlijk een beetje een raar fenomeen, want ligt de druk niet juist bij diegenen die de zaken minder goed voor elkaar hebben?
Enfin, die discussie daargelaten, klinken de uitspraken die Ricciardo vanavond deed na zijn laatste testdag níet als politiek geneuzel, maar een reële kijk op waar het Red Bull team momenteel staat.
“We came a fair way on day three for me and day four today we didn’t get that extra step forwards. Hopefully we have some answers tonight – we need one more day to really understand the car better. We certainly haven’t showed Ferrari’s pace yet, so if you put some markers down tonight, you would say Ferrari is the closest challenger [ten opzichte van Mercedes]. Ferrari is quick – they have been quick all test. They’ve showed that on long runs as well. I don’t think we were quick today. We will have some answers for that. At the moment Ferrari look pretty close to Mercedes’ pace. Our true pace is closer [dan de tijden van vandaag doen vermoeden] but we’re not quite on their level. We can get there, but we’re not there yet.”
Betekent dat dan ook het einde van de hoop op de wereldtitel voor Red Bull en Max? Nou nee, Ricciardo weet volgens Autosport namelijk dat er nog wel wat verbetering in het vat zit op zowel het gebied van de motoren als de aerodynamica voor Melbourne.
“We will see a little bit from both sides: the power unit and the car will have some small new parts for Australia.”
Daarbij kunnen we ons nog vorig jaar herinneren, toen RBR eveneens een vrij dramatische start van het seizoen kende. In Australië stonden Ricciardo en Kvyat als achtste respectievelijk achttiende op de startgrid. Seb en Kimi daarentegen stonden derde en vierde. Uiteindelijk haalde Red Bull het team van Ferrari echter in gedurende de loop van het jaar, dankzij een betere doorontwikkeling van de auto.
We hopen natuurlijk dat Red Bull stiekem alsnog als een speer uit de startblokken komt bij de eerste race van het jaar. Maar misschien is het slim om even te wachten met het inzetten van je hele huis op Max voor de overwinning Down Under.
fiestacruizer zegt
Heerlijk voorspel voor hopelijk een prachtig seizoen.
Als de Renault motor niet teleursteld, zal de RB13 dat ook niet doen.
lincoln zegt
So what .. tis niet meer dan een behendigheidsspelletje ..
Met langzamere pijlen kan je ook darten winnen ofzo ..
gwnbmw zegt
@lincoln: je bent terug!!!
Edge zegt
Sowieso zal Red Bull het niet van de daken gaan schreeuwen als ze de snelste zijn. Waarom zou je de concurrentie wijzer maken? Het zou heel goed kunnen dat Ricciardo hier de waarheid spreekt, maar we moeten ook niet vergeten dat de tests vrij weinig zeggen.
olivierc zegt
@edge: Concurrentie wijzer maken, daar moet ik toch eens goed om lachen. Alsof andere teams snel een seconde sneller zouden rijden moesten ze dat weten.
lekkerlinksrijden zegt
Ik zet mijn geld op LH44
pomoek zegt
Is het niet zo dat Ferrari wat eerder is begonnen aandacht de ontwikkeling van de nieuwe auto?
VeniVidiVici zegt
Altijd grappig die mediasensatie vooraf haha. Ik zeg maar 1 ding… Melbourne!
str8six zegt
En Hamilton zegt dat Ferrari het snelst is en Vettel zegt dat de Merc’s het snelst zijn. We weten het pas over een week of twee. Kan niet wachten!
olivierc zegt
@str8six: Wat ik wel weet is dat Ferrari aan het sandbaggen is, gisteren hield Vettel zich in op het einde van zijn ronde om zijn rondetijden trager te maken. Het zou wel eens kunnen dat we een strijd hebben tussen Ferrari en Mercedes. Dit zou heel welkom zijn na al die saaie jaren.
maferick74 zegt
Ik lees overal dat tijden niet echt relevant zijn, ik denk niet dan concurrenten elkaar’s telemetrie delen. Met andere woorden, 2 dingen zijn zeker: Maclaren heeft nu een groot probleem kwa betrouwbaarheid en die nieuwe bij Williams moet nog wennen. En nu afwachten hoe de eerste drie races gaan aflopen.
koen0373 zegt
@maferick74: haal jij je hamburgers ook bij MacDonalds?
bert_meijer zegt
Wauw, fantastisch dat je na een aantal testdagen al het verloop van het seizoen voorspelt..
Nog nooit in zijn bestaan heeft RBR de snelste tijden gehad tijdens het testen, is toch ook totaal ondergeschikt..
25 Maart rond een uur of 9:00 uur weten wij waar ze staan op de grid….
viezefreddyw zegt
Het kan altijd nog slechter. Kijk naar McLaren. Die draaien echt als een drol de afgelopen twee weken. Die gaan weer een heel zwaar seizoen tegemoet.
En wat mij betreft hoeft Max nog niet kampioen te worden. Nog eventjes tegen de schenen van de top aantrappen en over een jaar of twee kampioen worden. Dat lijkt mij het mooiste.
peug206 zegt
@viezefreddyw: hij mag dit jaar ook wel kampioen worden. Maar hij moet het verdienen, en niet het in de schoot krijgen geworpen. Want dat een Nederlander wint: leuk. Maar ik prefereer nog steeds MotoGP omdat de verschillen daar kleiner zijn, en er voor de titel toch wel een hele felle strijd is met veel actie in de meeste races. Dat is wat een ware kampioen onderscheidt van de rest: kunnen winnen, ook als de concurrentie sterk is.
pixeltrooper zegt
Misschien dat de kwaliteit van de rijders dan maar het verschil moet maken. Ik weet niet hoe het staat met de aanvallende en defensieve capaciteiten van Bottas, maar misschien kan dat wat spanning opleveren
goodolddays zegt
Denk dat in dirty air de Red Bull veel beter zal presteren dan de andere vanwege de simpelere airodynamica, of dat voordeel groot genoeg is? Nee denk het niet. Ferrari en Mercedes zullen aan elkaar gewaagd zijn, de algehele design filosofie van Ferrari is momenteel uitstekend.
mashell zegt
Als Ferrari net zo snel is als Mercedes dan zet ik in op Vettel. Die is echt gebrand op succes na een frustrerend seizoen.
tss68nl zegt
@mashell: Dat is er juist één die niet moet winnen. Zo’n huilend verwend nest mag van mij zich nog wat langer frustreren en teleurgesteld de F1 verlaten. Of eindelijk volwassen worden, maar daar voor heeft hij nog wat jaren teleurstelling nodig vrees ik.
woutel zegt
De geschiedenis leert dat deze tests schaduwgevechten zijn. Dit. Jaar meer dan ooit of juist niet? Ik durf er echt nog geen zinnig woord over te zeggen. Max heeft gelukkig z’n aanpassingsvermogen mee: http://www.duimspijker.com/opinie/scoort-max-verstappen-dit-jaar-zn-eerste-wereldtitel/
Dutchdriftking zegt
We shall see.
mrrallycross zegt
Redbull komt in Australië ineens met een auto die iedereen het licht uit de ogen rijdt