Doorgaans lanceerde Mazda snellere versies van haar modellen onder het MPS-label. Helaas hoeven we voorlopig niks spannends te verwachten.
De MPS-divise binnen Mazda staat momenteel op een laag pitje. Het merk focust zich voor nu op nieuwe Skyactiv motoren, aldus de fabrikant in een interview met Motoring. Auto’s als de Mazda3 MPS en de Mazda6 MPS waren destijds minstens zo snel als de Duitse gevestigde orde. Zo was de 3 MPS met 260 pk in 2007 geen kinderachtige hatchback.
Echter bleken de MPS-modellen niet heel populair in Europa. Geïnteresseerden verkozen de Audi S3 of de Volkswagen Golf R32 boven een auto als de Mazda 3 MPS. Mazda heeft aangegeven niet met een MPS-versie te komen voor de huidige Mazda 3 en 6. Beide modellen zijn recent nog voorzien van een facelift, dus de liefhebber zal nog lang geduld moeten hebben.
De Japanse autofabrikant benadrukt wel dat dit geen definitieve afscheid is van een snelle hatch of sedan. Van de volgende generatie Mazda 3 en 6 mogen we namelijk gewoon performance modellen gaan verwachten. Bovendien werkt het merk op de achtergrond aan een nieuwe wankelmotor die vermoedelijk in een sportwagen à la RX-Vision zal debuteren.
dikdraak zegt
Jammer, maar je moet prioriteiten stellen. Zeker bij een merk als Mazda verwacht ik dat deze beslissing maar tijdelijk is en er over een aantal jaar gewoon weer MPS’jes verschijnen.
jwcroy82 zegt
Geen snelle mazda’s maar de huidige range van Mazda is qua uiterlijk al het meest sportieve van wat er uit japan komt. En ik ben zo benieuwd naar de nieuwe rx sportcoupe.
martinus zegt
Dan houden we het bij Sportieve Honda’s.
nasty zegt
@martinus: buiten de nieuwe Type R is er niks sportiefs meer aan bij Honda
redneckdarian zegt
Juist de uitvoeringen waarin ik geïnteresseerd ben.
(niet om te kopen. Ik heb het geld niet)
dikdraak zegt
@redneckdarian: En dat “ik heb het geld niet” is dus precies de reden dat Mazda er voorlopig mee kapt ;-)
redneckdarian zegt
@dikdraak: Ik bedoel meer dat ik geen geld heb voor elke nieuwe auto. Ik ben namelijk, student…
uncivilsum zegt
Tja, maar aan andere kant zijn ze tenminste lekker bezig met een wankel motor van 400+ pk
Dutchdriftking zegt
Nieuwe wankelmotor ontwikkelen? Met Sky-active? In de 3? Dat zou nog eens leuk zijn!
knipperlichtje zegt
@dutchdriftking: ik ben geen expert, maar skyactiv zul je naar mijn idee niet op een wankelmotor tegenkomen. Je moet dan de vorm van de kamers aanpassen, wat weer allemaal complicaties met zich meebrengt. Een turbo is een makkelijkere manier om meer kracht uit de ontbranding te halen.
mrrallycross zegt
Jammer, waren altijd echt vette uitvoeringen
trustmeiamanengineer zegt
Beetje jammer, dikke turbo op de 2liter en het onderstel iets verder aanscherpen, dan zijn ze al een heel eind voor een 3 MPS. Maar veel verkopen zal het inderdaad wel niet, met alle Duitse alternatieven…
soes750 zegt
Jammer inderdaad. 3 en 6 MPS’sen zijn heerlijke auto’s. Snel, sturen goed, comfortabel ook nog wel. Maar vooral fun om in te rijden. Bovendien staan ze niet op elke hoek van de straat.
Tonnie zegt
@soes750: dat laatste is meestal het gevolg van de tegenvallende verkopen. Die nu helaas weer als gevolg hebben dat er helemaal geen MPS’jes meer komen. Daarom vind ik het persoonlijk wel leuk dat zo’n fraaie auto als de volvo v40 wel op bijna elke hoek van de straat staat. Scheelt een hoop saaigrijze golfjes.
hight96 zegt
Helaas, maar als ze dan weer met een paar echt lekkere sportievelingen aan komen zetten, vind ik het nog wel het wachten waard
woot zegt
Jammer.. Maar Mazda is wel goed bezig. Moeders zocht nog een auto voor haar zelf dus had haar op een Mazda 2 gewezen, over 2 weken haalt ze hem op in soul red. Strakke karretjes wel!
extaxi zegt
Ik rijd op dit moment de top-versie van de Mazda 3 (de 2.2d GT-M) en ben erg tevreden over de auto. Hoe zou dat zijn met een sportief onderstel en 300 pk onder kap? We zullen het helaas voorlopig niet weten.
bergmm zegt
@extaxi: bij Mazda waren druk bezig met een MPS in de dieselvorm voor de huidige modellen. Met alle ontwikkelingen op diesel gebied en samenwerking met Toyota is dit nieuws niet heel raar.
dragspert zegt
Ik heb gereden met een Mazda 3 MPS. Als één auto mijn zeer tegenviel in de praktijk was het die wel. Op papier mooie cijfers maar in de praktijk komt het totaal niet tot z’n recht. De Golf 5 GTI was 10x beter. Om het over de R32 nog maar niet te hebben.
remcott zegt
@dragspert: wat ik hoorde is de GTI sowieso te verkiezen boven de R32 als het om driving pleasure gaat.
vtechlover zegt
@remcott: dat is niet waar, allebij in mijn bezit gehad, r32 altijd boven de gti! Heerlijke cruiser + raampje open en lekker van het geluid genieten op een mooie zomerdag <3
dragspert zegt
@remcott: Moeilijke keuze. Heb ik ook alletwee gereden maar qua uitstraling en dingen als geluid e.d. Is een R32 erg goed vierwielaandrijving is ook fijn met zo’n ding, maar ik denk inderdaad dat de GTI wat leuker of speelser is. Sowieso vanwege de fellere motor.
pinut187 zegt
@dragspert: wat viel er precies zo tegen? Niet snel genoeg, slecht in bochten?
dragspert zegt
@pinut187: Zeker niet snel genoeg. Hij is snel, maar geen 260pk te bekennen. Als je het mij zou vragen zou ik toen gegokt hebben op 190/200pk. Gevoel met de koppeling vond ik ook matig. Hij stuurde wel strak maar een tikje gevoelloos. Maar niet ernstig ofzo.
Orichy zegt
Toch raar te combineren met dit nieuws; http://www.worldcarfans.com/1160406105911/mazda-patents-a-new-rotary-engine-could-produce-400-hp. Maar die motor zal wel speciaal voor de RX-8 opvolger zijn dan.
pixeltrooper zegt
@Orichy: of beter, RX-7 opvolger
marc94 zegt
Ik dacht dat ze met de huidige sky active technologie wel wat hadden gekund. Een enorme koe als de cx5 die leeg de 1.3 ton niet passeert bijvoorbeeld. Als je dat gaat combineren met krachtigere motoren bijv een turbo versie van de 163pk 2 liter benzine moet je toch iets heel leuks kunnen bouwen. In het geval van de 6 zou dat kunnen resulteren in een grote station die er echt heel goed uitziet, als je daar 250 pk in hangt zit je al goed met zulke lage gewichten waar de Duitsers een puntje aan kunnen zuigen.
406_v6 zegt
@marc94: een 2.5L turbo skyactiv is er al in de US of A, daar te vinden in de CX-9, met 250 pk en 420Nm koppel; moet een koud kunstje zijn deze in de 6 te hangen (liefst icm 4wd)
gieltj zegt
Mazda MX5 MPS lijkt me wel wat :p
ted038 zegt
Heb ik nu een facelift van de mazda 3 gemist? Kan er nietsvermoedend vinden “recentelijk”
pinut187 zegt
Jammer, maar als de markt er niet om vraagt dan is het wel logisch.
mazdarx zegt
Jammer, heel jammer. Een Mazda 2 MPS zou voor mij een instant buy zijn met b.v. de 2.0 liter sky-active uit de MX-5 / 3.
Het is aanbod trouwens sowieso de laatste tijd nogal karig wat betreft leuke, betaalbare hot hatches uit Japan! Behalve de Suzuki Swift Sport is er gewoon weg helemaal niets. De Civic Si is hier niet te verkrijgen volgens mij… :(
bartsmit zegt
Mazda=burgermerk
extaxi zegt
@bartsmit: leg eens uit? Welke Mazda zie jij zo vreselijk veel rijden op de weg?
mellie zegt
Echt balen maar goed